GSXR start/benzine kuren

smeck

Professional idiot
6 jan 2015
8.076
10.699
Rdam
Vorig jaar vlak voor het winter seizoen mn gsxr1100W grote beurt gegeven en kleppen laten stellen en carbs volledig laten reviseren omdat het oude benzine filter in de tank kapot was gegaan. Daarna er zo'n 300km mee gereden zonder problemen en met volle tank 98 weg gezet in een droge loods omdat ik er van de winter wat kleine dingen aan wilde veranderen zoals remcylinder, koplamp etc.

Tussendoor maandje of 4 geleden nog een keer gestart en even paar rondjes op t terrein gedaan om nieuwe stuur te testen, wederom zonder problemen. Daarna de accu eruit gehaald en aan de druppellader gehangen.

Nu wilde ik em gisteren weer van stal halen, maar hij wil niet meer starten op zichzelf.
Alle leidingen van de tank naar de carbs zijn gloed nieuw met gekrompen kleppen en als k em tijdje laten draaien komt er een lichte benzine geur uit de uitlaat, maar hij wil niet starten.
Als ik de filters eraf schroef en er wat remmen reiniger in spuit start ie echter wel in 1x en blijft 5-10 seconden lopen en valt dan weer dood.

Nu ben ik er niet zo happig op om alle benzine er weer uit te halen de carbs er weer af te schroeven, klemmen van de leidingen eraf te slopen etc. Dus is er misschien nog iets anders wat ik over het hoofd zie?

Tank knop al geschakeld tussen pri-res-on tussendoor zonder effect.
 
hij krijgt dus niet genoeg benzine. meestvoorkomende oorzaak na de winter is vergomming in de uitgedampte carb waardoor de sproeiers verstoppen. je zal dus toch weer de carbs moeten verwijderen en schoonmaken. en als je slim bent laat je de carbs leeglopen voor de volgende winterstalling dat scheelt je een hoop problemen in het voorjaar.
je kan met de kraan op pri nog even de aftapschroef er uit halen om te controleren of er benzine uit de carbs loop dan weet je zeker dat het niet de kraan is.
 
Laatst bewerkt:
:Y :}
hij krijgt dus niet genoeg benzine. meestvoorkomende oorzaak na de winter is vergomming in de uitgedampte carb waardoor de sproeiers verstoppen. je zal dus toch weer de carbs moeten verwijderen en schoonmaken. en als je slim bent laat je de carbs leeglopen voor de volgende winterstalling dat scheelt je een hoop problemen in het voorjaar.
je kan met de kraan op pri nog even de aftapschroef er uit halen om te controleren of er benzine uit de carbs loop dan weet je zeker dat het niet de kraan is.
 
Je voorkomt gom van verdampte benzine door er Aspen 4 takt in te doen.
Maar als het te lang staat verdampt Aspen ook.
Aspen is veel schoner en heeft bijna geen rare toevoegingen die gommen.

Voor nu vlotterbakken er af sproeiers schoonmaken en rijden maar.
 
Vaag verhaal, ik zet m’m Gpz voor de winter altijd zo de schuur in.
In het voorjaar ff doorstarten en hij loopt.
Tank wel altijd 98, bij voorkeur shell of bp. Maar Esso zit hier ook om de hoek.

Ja ik ken het verhaal over de waardeloze benzine van tegenwoordig.

Voor een overwintering is Aspen benzine echt niet nodig (en kost volgens mij 3-4x zo veel als 98).

Wil de Fiets ook niet starten met een beetje hulp? En dan een flink stuk rijden met “echte” benzine O-)
 
Laatst bewerkt:
Zoals k had vermeld start ie wel gewoon met wat remmen reiniger, maar valt dan weer stil na paar seconden dus 't is iets met de benzine toevoer in de carbs. Er zit al 98 van de Bp in ;)
 
ook 98 dampt gewoon uit. het is niet een probleem van de ethanol want ethanol verdampt schoon. het probleem is dat er in benzine vele olie distillaten zitten waarvan sommige sneller verdampen als andere om te zorgen dat benzine over een breed temperatuurgebied bruikbaar is (goed starten bij koud weer en niet koken bij warm weer). en als je het laat verdampen in de carb blijven de minst vluchtige bestanddelen over en die zijn plakkerig.
 
Gewoon injector reiniger (ja, je leest het goed) bij de pomp om de hoek halen, 1 litertje super benzine, dat erin kiepen, auto accu aangekoppeld op de moteraccu en starten maar!!! Blijven starten totdat er een beetje leven in komt en lekker stationair laten draaien.

Werkt voor mij al jaren prima na de grote winterslaap :)
 
Laatst bewerkt:
Kijk eerst maar eens of je bougie's niet vool aanslag zitten, door hem in de winter een paar keer te starten, en waarschijnlijk niet goed op bedrijfstemperatuur komt, kan er een roet aanslag op je bougie;s achterblijven die het starten zeer bemoeilijkt...

Ik weet niet wat de mensen hier allemaal doen met hun motoren, maar ik heb 5 motoren,vier carb en 1 injectie, en daarvan staan er 2 in frankrijk die ik maar drie weken per jaar gebruik, en daar gaat gewoon 95 met e10 in en die starten allemaal gewoon als ik er een accu in pleur en daarna de kraan open zet....
en kijk even of je een vlotterkamer kunt aftappen en gooi die benzine op een vlakke gladde plaat, dan zie je direct aan de druppelvorming of daar toevallig water in zit, kan ook een oorzaak zijn dat hij niet wilt lopen....

Dat een stationaire sproeier misschien verstopt zit kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een hoofdsproeier gaat niet zomaar dicht zitten , en vier tegelijk moah.....
dus lopen zou hij sowieso wel moeten doen
 
Ik heb zelf een GSXF 1100F gehad. De enige manier van starten na langere stilstand is allereerst de kraan op PRI zetten, ca 30 sec. tot 1 minuut wachten, choke 3/4 open en dan pas starten. Op een andere manier resulteerde het gegarandeerd in een lege accu. Als de leeggedampte vlotterkamers alleen op het vacuum dat je met de startmotor genereert vol moet krijgen wordt het hem niet. Hiervoor is dus de PRI-stand bedoeld. (Is een bypass onafhankelijk van vacuum)


grtz,

Cees
 
zoals gezegd de bougies nakijken waarschijnlijk idd verroet of doorgeslagen exemplaren.
Vorig jaar vlak voor het winter seizoen mn gsxr1100W grote beurt gegeven en kleppen laten stellen

...

Als ik de filters eraf schroef en er wat remmen reiniger in spuit start ie echter wel in 1x en blijft 5-10 seconden lopen en valt dan weer dood.

boesjies doet t gewoon en zijn nieuw ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een GSXF 1100F gehad. De enige manier van starten na langere stilstand is allereerst de kraan op PRI zetten, ca 30 sec. tot 1 minuut wachten, choke 3/4 open en dan pas starten. Op een andere manier resulteerde het gegarandeerd in een lege accu. Als de leeggedampte vlotterkamers alleen op het vacuum dat je met de startmotor genereert vol moet krijgen wordt het hem niet. Hiervoor is dus de PRI-stand bedoeld. (Is een bypass onafhankelijk van vacuum)


grtz,

Cees

Dit lijkt/leek te werken maar na een minuutje valt ie alsnog stil. Loopt ook niet heel lekker. Denk ff de benzine in z'n geheel vervangen en wat carb cleaner erin gooien en zien wat ie dan doet.
 
Heb 3 flessen staan van een vriend die een hele berg motoren met carburateur heeft liggen. Kost me niets dus why not ;)

Ook de bougies maar getrokken aangezien k toch bezig was en die zijn me toch iets te zwart dus die ga k ook maar vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan