Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

@Solis, ja, ziet er echt bruut uit :9~ :9~
't is echt wel héél speciaal hoe hij die zijkanten van de tank heeft bewerkt.
Had ik m'n XF niet verkocht werd het zeker zo'n ding :Y

Is ook een basis voor scramblers, SM, echte dual sport (zo met zo'n KTM voorkant), street trackers enzovoort :)
 
Jongens (en meiden), het mooie lente weer komt er eindelijk eens aan.
Als je net als ik een soort van winterstop achter de rug hebt, controleer je Freewind dan minimaal volgens de BRAVOK richtlijnen. Ga ook niet meteen volle bak op straat, de kans is namelijk aanwezig dat je een beetje roestig zult zijn.
Ride safe and have fun! :]
 
Laatst bewerkt:
Hi allemaal! Al 4 jaar trotse bezitter van de Freewind, maar pas sinds recent meer interesse gekregen in het knutselen (dat liet ik altijd aan kenners over). Daarom allereerst; bedankt voor alle kennis die hier al gedeeld is!

Ook een concrete vraag: een doorn in het oog is mijn beschadigde hitteschild. Ik kom online niet verder dan andere beschadigde die te koop staan. Heeft iemand voor mij de gouden tip of een alternatief?
 
Welkom! :W

Om welk hitteschild gaat het, die ene bij de pijp zit of die grote rondom de demper?

Ik heb zelf het hitteschild bij de pijp moeten vervangen (de oude had geen zin meer om bij de motor te blijven). Bij CMSNL had ik een nieuwe gescoord, behoorlijk prijzig dat wel ik dacht iets van 60 euro kwijt te zijn voor het hitteschild, de bijbehorende schroefjes etc en verzending. Let op de prijzen bij de artikelen worden weergegeven zonder BTW, dat komt er dus nog bij aan het einde!
Er zijn ook luitjes die gewoon een stuk aluminium o.i.d. op maat maken en dat er tegenaan schroeven (vooral op de DR650s).

Als het om dat andere hitteschild gaat, op ebay.de ben ik er laatst nog eentje tegengekomen. Iets van 50 euro voor een nette maar wel gebruikt. Deze zijn ~100 nieuw op CMSNL (ex. btw en verzending).


Wat bedoel je precies met knutselen, zelf onderhoud doen of echt iets aparts maken van XF650? :)
 
Bedankt voor de info! CMSNL had ik nog niet gevonden, heel compleet maar wel wat prijzig. Ik overweeg dit en ben in contact met iemand die hem te koop lijkt te hebben staan op Marktplaats.

Met knutselen bedoel ik echt de mijne op te knappen. Ik heb hem destijds van mijn vader overgenomen (na een ongeluk en 20 jaar niet rijden was de Freewind een goede manier om te kijken of hij nog graag reed). Pas nu krijg ik er meer interesse in, dan alleen als vervoersmiddel. Ik ga me eerst bekend maken met alles behalve het motorische gedeelte, zien we daarna weer verder!
 
Ik kwam laatst iets tegen op FB van iemand die een DL650 schokdemper/veer had gemonteerd in z'n Freewind en zei "great for this bike". Nu ben ik dus aan het overwegen om iets dergelijks te doen... })
Helaas reageert hij (nog) niet dus ik post mijn vragen maar hier.

1. Iemand een idee wat de stroke van een schokdemper precies inhoudt?

2. Wat gebeurt er dus als ik een DL650 schokdemper/veer monteer die een kortere stroke heeft maar een bijna gelijke eye-to-eye afmeting? :? Wat is dus het effect van die kortere stroke?

Afmetingen volgens de website van Öhlins:
XF650 (SU 702)
DL650 (SU 823)
E2E Length (mm)
340
340,5
Stroke (mm)
83
71,5

Verder heeft de DL650 een stijvere achterveer dan de XF650, namelijk;
Standaard shock springrate van de '04-'17 DL650 is 8,2kg/mm (volgens Racetech) en die van de DR650SE uit '99 6,2kg/mm (weet niet of die gelijk is aan de XF, kan ik namelijk nergens vinden).

Volgens veel mensen is de standaard veer te zacht voor de DL650 die nat ongeveer 220kg weegt, onze XFjes wegen daarentegen zo'n 30kg minder.
3. Zal die veer/shock combinatie dan wellicht goed werken in onze fietsjes voor puur straatgebruik (in mijn geval)?

Als ik op de onderstaande website mijn gegevens invul dan krijg ik als calculated spring rate 0,80kg/mm, maar dat slaat dacht ik alleen op de voorvering.
4. Enig idee hoe ik de shock spring rate kan berekenen?
Even uitgaande van een DR650 video die ik heb gezien heeft de XF650 ongeveer een 55%(A)-45%(V) gewichtsverdeling.

Sonic Springs

Wellicht een semi-goedkope oplossing voor het iets te speelse gedrag van de Freewind.
Ook heeft DL650 schokdemper/veer een hydraulische preload adjuster, dus geen geklungel met c-spanners. :}

TL;DR: DL650 schokdemper/veer in een XF650, strak plan of niet?

Als ik het goed lees is die stroke de lengte die de veer aan bewegingsruimte heeft, hoever die ingedrukt kan worden voor het geheel tegen de bumper aan komt.
De kortere stroke in combinatie met de stevigere veer geeft denk ik een harder afgeveerde motor die minder ver inveert bij het rijden over drempels enz en het zal dan ook harder aanvoelen.

Je zakt dus minder in de vering, ook bij het op de motor gaan zitten.
Als de eye to eye lengte ~gelijk blijft verander je niet veel aan de geometrie (als je niet op de motor zit). Je zult misschien echter wel merken dan het geheel raar aanvoelt omdat de voorveer nog steeds ver inveert en de achterveer minder meegeeft (ook bij het op de motor gaan zitten, wat zou betekenen dat de achterkant iets hoger komt te staan dan de voorkant).

Al met al kan dit best goed uitpakken, al weet ik niet of je dan niet ook de voorvering aan moet gaan passen.

Evt een optie is om eens naar bijvoorbeeld hyperpro te bellen, geen idee wat een DL650 veer kost maar zij kunnen je in ieder geval meer vertellen over het effect ervan dan ik.
 
Hi allemaal! Al 4 jaar trotse bezitter van de Freewind, maar pas sinds recent meer interesse gekregen in het knutselen (dat liet ik altijd aan kenners over). Daarom allereerst; bedankt voor alle kennis die hier al gedeeld is!

Ook een concrete vraag: een doorn in het oog is mijn beschadigde hitteschild. Ik kom online niet verder dan andere beschadigde die te koop staan. Heeft iemand voor mij de gouden tip of een alternatief?

Aannemend dat dit het hitteschild op de uitlaatbocht is, de mijne is ook al een aantal keer doorgeroest, zwakke punten zijn de schroefgaten waar de moeren loslaten en de beugels die aan de uitlaatpijp vast zitten.

Je kunt of de pijp wrappen in hittewerende tape, dit kost wat tijd want de bocht moet eraf; alles moet roestvrij zijn en laagje hittebestendige verf erop kan zeker geen kwaad maar zou wel een goede optie zijn.
Of (en dat is bij de mijne gedaan) de schroefgaten licht uitboren (of dichtlassen en op een andere plek nieuw gaten boren) en grotere bouten erdoorheen halen.
Echter houd er rekening mee dat die krengen daarna gewoon weer doorgaan met wegroesten.. De mijne zien er al weer slechter uit dan een paar maanden geleden.

Hopelijk heb je hier iets aan
 
Bedankt voor de info! CMSNL had ik nog niet gevonden, heel compleet maar wel wat prijzig. Ik overweeg dit en ben in contact met iemand die hem te koop lijkt te hebben staan op Marktplaats.
Ik gebruik CMSNL ook vaak om het "partsnumber" te vinden en daarna probeer ik het onderdeel ergens anders te vinden, scheelt soms best wel.

Met knutselen bedoel ik echt de mijne op te knappen. Ik heb hem destijds van mijn vader overgenomen (na een ongeluk en 20 jaar niet rijden was de Freewind een goede manier om te kijken of hij nog graag reed). Pas nu krijg ik er meer interesse in, dan alleen als vervoersmiddel. Ik ga me eerst bekend maken met alles behalve het motorische gedeelte, zien we daarna weer verder!
Tof!
 
Als ik het goed lees is die stroke de lengte die de veer aan bewegingsruimte heeft, hoever die ingedrukt kan worden voor het geheel tegen de bumper aan komt.
De kortere stroke in combinatie met de stevigere veer geeft denk ik een harder afgeveerde motor die minder ver inveert bij het rijden over drempels enz en het zal dan ook harder aanvoelen.

Je zakt dus minder in de vering, ook bij het op de motor gaan zitten.
Als de eye to eye lengte ~gelijk blijft verander je niet veel aan de geometrie (als je niet op de motor zit). Je zult misschien echter wel merken dan het geheel raar aanvoelt omdat de voorveer nog steeds ver inveert en de achterveer minder meegeeft (ook bij het op de motor gaan zitten, wat zou betekenen dat de achterkant iets hoger komt te staan dan de voorkant).

Al met al kan dit best goed uitpakken, al weet ik niet of je dan niet ook de voorvering aan moet gaan passen.

Evt een optie is om eens naar bijvoorbeeld hyperpro te bellen, geen idee wat een DL650 veer kost maar zij kunnen je in ieder geval meer vertellen over het effect ervan dan ik.
Had nog even verder gegoogled en gevraagd, de stroke beïnvloed inderdaad de 'travel' van het achterwiel.
Ik heb trouwens ook nog geprobeerd om de standaard spring rate van de Freewind uit te rekenen, ik kwam daarbij uit op 6,8 kg/mm. Dit kan helaas ver van de waarheid zijn want een miniem verschil in de dikte van de draad heeft al een drastisch effect op de spring rate.

Ik ga er nog even over na denken, weet namelijk nog steeds niet of de Freewind lang gaat blijven hehe. Om er dan nog geld tegen aan te gooien is een beetje zonde.
 
Zondag trouwens nog wel lekker gereden, Freewilly voelt zich echt goed thuis in die wat langzamere rechts-links bochten. :]
 
Had nog even verder gegoogled en gevraagd, de stroke beïnvloed inderdaad de 'travel' van het achterwiel.
Ik heb trouwens ook nog geprobeerd om de standaard spring rate van de Freewind uit te rekenen, ik kwam daarbij uit op 6,8 kg/mm. Dit kan helaas ver van de waarheid zijn want een miniem verschil in de dikte van de draad heeft al een drastisch effect op de spring rate.

Ja klopt, vandaar ook dat ik me afvraag in hoeverre het het stuurgedrag van de freewind (negatief) beinvloed.
Wel gek, je zou verwachten dat je die gegevens over de veer van de freewind gewoon ergens zou kunnen vinden ipv zelf uitrekenen.

Ik ga er nog even over na denken, weet namelijk nog steeds niet of de Freewind lang gaat blijven hehe. Om er dan nog geld tegen aan te gooien is een beetje zonde.

Succes met die keuze!
Ik had zelf besloten om de vering van de freewind maar te nemen zoals die is, matig.
De investering in goede (hyperpro of ohlin of WP) vering komt er wel bij de volgende motor.
 
Ja klopt, vandaar ook dat ik me afvraag in hoeverre het het stuurgedrag van de freewind (negatief) beinvloed.
Wel gek, je zou verwachten dat je die gegevens over de veer van de freewind gewoon ergens zou kunnen vinden ipv zelf uitrekenen.
Dat zou je denken hè! Is echt een PITA om dat soort dingen op te zoeken, helemaal van een fiets die niet super populair is geweest.
Succes met die keuze!
Ik had zelf besloten om de vering van de freewind maar te nemen zoals die is, matig.
De investering in goede (hyperpro of ohlin of WP) vering komt er wel bij de volgende motor.
Misschien is dat wel beter.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou je denken hè! Is echt een PITA om dat soort dingen op te zoeken, helemaal van een fiets die niet super populair is geweest.Misschien is dat wel beter.

oh wauw, ja idd, ik vind echt niks.
Voor de 200 euro die je voor een DL650 shock betaalt zou ik toch ook overwegen om ff te wachten. Dat is de helft van een hyperpro streetbox waarmee je voor en achtervering aanpast.
 
oh wauw, ja idd, ik vind echt niks.
:N

Ik had een DL650 schokdemper gevonden voor €100, ik las echter ook dat de originele DL schokdempers maar al te graag lekken en dus mogelijk gereviseerd moeten worden à weet ik veel hoeveel euro's. Denk dat ik het er maar bij laat zitten. Was wel leuk om over te denken en rekenen. :t
 
:N

Ik had een DL650 schokdemper gevonden voor €100, ik las echter ook dat de originele DL schokdempers maar al te graag lekken en dus mogelijk gereviseerd moeten worden à weet ik veel hoeveel euro's. Denk dat ik het er maar bij laat zitten. Was wel leuk om over te denken en rekenen. :t

oh dat is niet verkeerd. 100 is nog het overwegen waard.
In de eerste maand dat ik mijn freewind had heeft de achterveer ook de geest gegeven, de stikstof? demping was eruit.
Toen heb ik voor 60 a 70 euro een tweedehands freewind demper gekocht, dus dat prijsverschil is niet zo heel groot.
 
In de eerste maand dat ik mijn freewind had heeft de achterveer ook de geest gegeven, de stikstof? demping was eruit.
Mocht dat mij overkomen dan zal ik waarschijnlijk wel voor de DL schokdemper gaan.
 
Laatst bewerkt:
Dat is die grote gele bol in de lucht toch? :+
Deze week volgens mij vaker dan de afgelopen maanden, haha.
Daar is het ook bijna zomerweer toch?

Helaas nog niet veel gereden door deadlines en examens.
Alleen weer een stukje van de TET, de motor heeft de grond dus weer van dichtbij gezien O-)
Blijkt dat die plastic kappen best wat kunnen hebben :+
 
Dat is die grote gele bol in de lucht toch? :+
Deze week volgens mij vaker dan de afgelopen maanden, haha.
Daar is het ook bijna zomerweer toch?

Helaas nog niet veel gereden door deadlines en examens.
Alleen weer een stukje van de TET, de motor heeft de grond dus weer van dichtbij gezien O-)
Blijkt dat die plastic kappen best wat kunnen hebben :+
_O-

Was echt warm hier afgelopen dagen, nu nog steeds trouwens maar gaat blijkbaar weer koud worden na het weekend.
Op 't werk komt nu ook iedereen zomerhandschoentjes en donkere vizieren kopen. :t :]

Ik ook niet veel helaas, geen tijd/zin gehad. Misschien dit weekend even een klein tripje maken met pa.

Nice man, Ziet er ook echt gaaf uit!
Kunnen je aliexpress verstralers ook tegen een stootje of zijn die allang overleden? :+
 
Hihi, gelukkig heb ik al met m'n nieuwe helm (al bijna 1 jaar in m'n bezit) ook al een spiegelvisier gekocht :) Geniaal, ziet er echt baas uit :+
Jammer genoeg is er al een beetje van die laag afgeschuurd door de rand van m'n helmpje :/
 
Dat gebeurd jammer genoeg heel erg snel. '( Ik vind die gespiegelde en iridium vizieren er persoonlijk heel vet uitzien.

Ik heb zelf een Shark helm en die vizieren daarvoor zijn echt kolere duur, plus die "vingers" waarmee het vizier vast zit in de helm willen nog wel eens afbreken. Vaak switchen tussen helder en donker lijkt mij niet echt handig. Blijf het voorlopig maar bij mijn zonnevizier houden. :Z
 
Die verstralers werken nog gewoon volgens mij! Ze zijn wel een beetje modderig geworden en geven daardoor een stukje minder licht :+

Ik wist niet dat die spiegelvizieren zo gevoelig waren voor krassen :')
Vind ze er altijd super vet uit zien maar dat houd het bij mij nog geen week vol dan..

De helm die ik nu heb heeft geen zonnevizier, wel een zonneklep dus dat helpt iets.
Had bij mijn vorige helm(en) altijd dat dat zonnevisier net te kort was of iets en nooit echt zo werkte als ik wilde.
Dus nu als het echt mooi weer wordt haal ik het visier uit mijn helm en ga ik wel met crossbril rondrijden, heerlijk zoveel ventilatie! (En daar heb ik wel een spiegelglas voor 8-) ) :]
 
Dag "Ouwe Meuk Alert" :W

Weer eens lekker wezen sleutelen aan de motor.
Ik had een nieuwe EBC MD-remschijf met de daarbij behorende EBC organische blokken liggen en verder had ik op marktplaats een 2005? DL650 schokdemper (als geheel) weten te scoren voor 45 euries. *O*

Nadat ik alles ontvangen had (grrr... schroeven, bouten en moeren, daar moest ik het langste op wachten) had ik de nieuwe achterremschijf en de blokken gemonteerd. Ik had meteen de rubbers in de rem vervangen en alles zo goed mogelijk proberen schoon te maken en te polijsten.
Dezelfde week ook de schokdemper gemonteerd, net zo makkelijk als het wiel er toch vanaf is. Het enige wat ik daar voor nodig had was een nieuwe langere M10x60 flensbout en een nylon moer voor het onderste montagepunt, de originele bout past namelijk niet.

De achterkant staat nu een stuk hoger in de lucht en zakt minder door als je opstapt, mede dankzij de hydraulische preload adjuster, die bij mij bijna op z'n 'zachtste' setting staat. Doordat die achter wat hoger staat leunt die ook meer over als die op de jiffy staat, voelt steviger aan.
Enige wat ik nog moest doen was de koplamp opnieuw richten, mocht ongeveer 25cm verder omhoog op de 5cm per 5m te komen. _O-

Vandaag een testrit gemaakt, ik heb het gevoel dat de XF nu veel stabieler is. Het lijkt als een geheel netjes te veren, voor en achter werken samen. Minder schommelschip gevoel.

Ik ben vooralsnog zeer tevreden! :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan