Motor mee naar Zweden of niet?

20832

Rookie
21 mei 2017
20
0
Hoi iedereen,
Laatst het goede nieuws gekregen dat ik ben ingeloot voor een master aan de universiteit van Lund in Zweden voor volgend jaar.
Alleen het belangrijkste is natuurlijk: wat doe ik met mijn motor?
Zijn er in die omgeving (Skåne) een beetje leuke wegen? Zoals ik het op maps zag lijkt het erg op Nederland. Dus, wie heeft ervaring met motorrijden in dat gebied? :]

Mocht ik de motor mee willen nemen, mag dat eigenlijk wel? Ik zou dan van september 2018 tot en met juni 2019 daar zitten, waardoor hij in principe niet meer dan een halfjaar per jaar in het buitenland is, of geldt dat niet zo?
 
Laatst bewerkt:
Jij bent Nederlander, jij blijft Nederlander, en jij hebt een Nederlands voertuig op naam.
Wat was jouw vraag ook alweer?
En ja, je kunt prachtige routes rijden in Zweden. En in dit deel van Zweden zijn de winters in verhouding tot de rest van het land vrij mild
 
Jij bent Nederlander, jij blijft Nederlander, en jij hebt een Nederlands voertuig op naam.
Wat was jouw vraag ook alweer?
En ja, je kunt prachtige routes rijden in Zweden. En in dit deel van Zweden zijn de winters in verhouding tot de rest van het land vrij mild

Zou wel even hier wat navraag op doen op de lokale regels,
aangezien er op dit moment in Nederland strenge controle op is door de belastingdienst.
( inclusief, bijbehorende naheffingen naar vooral, Polen, die toch echt pool zijn, en met een Pools kenteken rondrijden )



Ik zou hem meenemen, gewoon.. omdat het kan.
 
Skåne is wel het minst interessante deel van Zweden om te rijden, maar een heel stuk beter dan Nederland. De enige files zijn in de spits rond Malmö, Stockholm en Gothenburg. Binnen no time zit je in het "binnenland" waar het super mooi rijden is.

Vanaf Hörby (half uurtje vanaf Lund) naar het noorden begint het beboste gebied, waar je van die mooi glooiende goed onderhouden wegen door de bossen hebt.

Gewoon meenemen dus.


Om zeker te zijn van de regels met betrekking tot het meenemen van voertuigen kun je het beste contact opnemen met de ambassade van Zweden in Nederland, of de ambassade van Nederland in Zweden. Die kunnen je sowieso verder helpen.
 
Bedankt allemaal! Ik heb in mijn verzekeringspolis gelezen dat de motor minimaal 6 maanden per jaar in Nederland moet zijn, dus er gaat ook nog een belletje naar de verzekering.
 
Check ook even met de zweedse voertuigen dienst en belasting dienst.

Ik ben een paar maanden geleden naar Denemarken verhuist en hier mag je maar maximum 6 maand met de nummerplaat van je thuisland rondrijden als je hier woont.

Bij een nieuwe nummerplaat voor een buitenlands voertuig, hoort een herkeuring van het voertuig plus een tax. Die tax wordt berekend op de catalogusprijs van het voertuig ongeacht de leeftijd.

En dat was behoorlijk, meer dan de motor nog waard was, dus heb mijn motor verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Check ook even met de zweedse voertuigen dienst en belasting dienst.

Ik ben een paar maanden geleden naar Denemarken verhuist en hier mag je maar maximum 6 maand met de nummerplaat van je thuisland rondrijden als je hier woont.

Bij een nieuwe nummerplaat voor een buitenlands voertuig, hoort een herkeuring van het voertuig plus een tax. Die tax wordt berekend op de catalogusprijs van het voertuig ongeacht de leeftijd.

En dat was behoorlijk, meer dan de motor nog waard was, dus heb mijn motor verkocht.

Hier was ik al bang voor. Mocht dit het geval zijn in dan stal ik de motor in Nederland t/m maart en haal hem dan in april wellicht naar Zweden. Bedankt!
 
Er zijn genoeg rijders die een rondreis maken van meer dan 6 maanden?
Hoe doen die het met de verzekering?
(vast wel iemand op het forum die weet hoe dat zit)
 
Zweden is leuk met de motor maar wel met een toermotor of een enduro. Met een R1, Blackbird of ander supersnel ding is er niets aan. De snelheidslimieten liggen er laag, de controle streng en er is een hoop gravel.
Ik denk dat je met je huidige verzekering wel een afspraak kan maken, anders kan je overwegen een Zweedse verzekering te nemen.
 
Bedankt allemaal! Ik heb in mijn verzekeringspolis gelezen dat de motor minimaal 6 maanden per jaar in Nederland moet zijn, dus er gaat ook nog een belletje naar de verzekering.

Niet lullig bedoeld, maar hoe gaat een verzekeringsmaatschappij dat controleren dan?
just nieuwsgierig;)
 
Zou wel even hier wat navraag op doen op de lokale regels,
aangezien er op dit moment in Nederland strenge controle op is door de belastingdienst.
( inclusief, bijbehorende naheffingen naar vooral, Polen, die toch echt pool zijn, en met een Pools kenteken rondrijden )



Ik zou hem meenemen, gewoon.. omdat het kan.


Iemand die in Nederland WOONT (lees ingeschreven staat) mag NIET in een voertuig rijden met buitenlands kenteken.

Toeristen wel, maar zelfs een huurauto om terug te komen na een ongeval.in het buitenland mag eigenlijk niet. Je moet dan BPM aftikken.

Wel kun je voor een specifiek kenteken online een ontheffing voor korte tijd aanvragen.

Die Polen waar jij het over hebt halen onrechtmatig voordeel uit het rijden met Pools kenteken. Nederlandse klussers kunnen daar niet tegenop concurreren, dus het is goed dat dat aangepakt wordt.
 
Niet lullig bedoeld, maar hoe gaat een verzekeringsmaatschappij dat controleren dan?
just nieuwsgierig;)

Niet. Tot er iets gebeurt en ze moeten betalen (denk aan letselschade). Dan zouden ze wel eens heel creatief kunnen zijn in het afstruinen van facebook en motor-forum...

Even bellen en goede afspraken schriftelijk vastleggen is verstandiger.
 
Check ook even met de zweedse voertuigen dienst en belasting dienst.

Ik ben een paar maanden geleden naar Denemarken verhuist en hier mag je maar maximum 6 maand met de nummerplaat van je thuisland rondrijden als je hier woont.

Bij een nieuwe nummerplaat voor een buitenlands voertuig, hoort een herkeuring van het voertuig plus een tax. Die tax wordt berekend op de catalogusprijs van het voertuig ongeacht de leeftijd.

En dat was behoorlijk, meer dan de motor nog waard was, dus heb mijn motor verkocht.

En inderdaad, er zijn wel regels over. En om het gemakkelijk te maken is deze Europese regel niet in alle Europese landen gelijk.....
Maar goed, TS verblijft er voor minder dan een jaar, en zit volgens deze regel geven wel goed.
En daarbij, je hebt natuurlijk nooit de intentie om langer dan een jaar te blijven O-)




Students

If you are a student in Sweden from another EU country and you intend to stay for over a year you must:

register your own car with the authorities here for your period of study (this also applies if the car is owned by your parents, who are not resident in Sweden)
pay registration taxes on it in Sweden
buy car insurance in Sweden for your period of study here
Bron.



Er zijn genoeg rijders die een rondreis maken van meer dan 6 maanden?
Hoe doen die het met de verzekering?
(vast wel iemand op het forum die weet hoe dat zit)

Inderdaad :Y

Als ik hier allemaal rekening mee moet gaan houden, dan kan ik ook wel met werken stoppen.
Ik heb in het verleden meerdere jaren gehad dat mijn auto minder dan drie maanden per jaar in het thuisland was. Nog nooit iets van gehoord, en toch bovengemiddeld vaak gecontroleerd op van alles.
Sterker nog, een opdrachtgever van mij heeft meerdere bedrijfswagens in Spanje. Die komen elk jaar op een dieplader naar Nederland voor de APK _O-

Over twee week ga ik ook weer voor meerdere maanden naar het buitenland, en ik meld dat bij niets of niemand niet. Ze zoeken het maar uit/tonen het maar aan als het aan de orde komt.
 
Er is ook nog de Nederlandse regel dat als je meer dan 8 maanden in het buitennland verblijft je je uit moet schrijven uit het GBA.

Als alles geregeld is, lekker genieten.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon doen, weinig controles. Wel even de leuke wegen uitzoeken, veel is rechtoe rechtuit. helemaal in deze regio.
 
Er is ook nog de Nederlandse regel dat als je meer dan 8 maanden in het buitennland verblijft je je uit moet schrijven uit het GBA.

Als alles geregeld is, lekker genieten.

Lijkt me sterk...., tenminste volgens de bovenstaande stelling.
Is een hotel een geldig woonadres, bijvoorbeeld?
Van camping naar camping?
Op zee?
Ik zeg maar iets he'
 
Er is ook nog de Nederlandse regel dat als je meer dan 8 maanden in het buitennland verblijft je je uit moet schrijven uit het GBA.

Als alles geregeld is, lekker genieten.

Daar moet je voorzichtig mee zijn. Gemakkelijker is het om je (weer) bij je ouders in te schrijven (maar dat kan gevolgen hebben voor de wachttijd voor een huurwoning)

Wat een gedoe allemaal.
 
Ik woon nu 2 jaar in stockholm. Inderdaad mag je 6 maanden in bet buitenland rijden zonder problemen. In overleg met mijn verzekering heb ik dat opgerekt naar een jaar. Geen problemen gehad, maar goed er is ook niks gebeurd.

Skåne is wel leuk rijden maar het begint pas vanaf Stockholm, prachtig rijden!

Voor een literfiets liggen de verzekeringen overigens zeer hoog, vooral als je onder de 30 bent. Denk aan 800€ voor WA per jaar. Voor <600cc is dat al een stuk minder.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me sterk...., tenminste volgens de bovenstaande stelling.
Is een hotel een geldig woonadres, bijvoorbeeld?
Van camping naar camping?
Op zee?
Ik zeg maar iets he'
Wanneer moet ik mij uit de Basisregistratie Personen (BRP) laten uitschrijven?
Ik wist het door mijn eigen buitenland voorbereiding maar voor mij was het niet van toepassing omdat ik maar een half jaar ging, dus ik ben helaas niet bekend met de in en outs of eventuele uitzonderingen voor studenten als die er mogen zijn.
 
Laatst bewerkt:
IMAG4528.jpg.255fd3ab5f9f676eeda2c34453a7939f.jpg



IMAG4529.jpg.6dfeec79ea728c7d364455ec87098083.jpg



IMAG4536.jpg.be38af352b05834aaf6f06b3138d91c1.jpg
 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/uitschrijven-basisregistratie-personen
Ik wist het door mijn eigen buitenland voorbereiding maar voor mij was het niet van toepassing omdat ik maar een half jaar ging, dus ik ben helaas niet bekend met de in en outs of eventuele uitzonderingen voor studenten als die er mogen zijn.

Ja, ok, dit snap ik wel.
Het gaat mij meer om het feit, wanneer woon je ergens en wanneer verblijf je ergens, of is wonen en verblijven het zelfde?

Op de vraag wat het uw woonadres is vond ik het volgende:

u woont waar u bestendig verblijft. Voor de uitleg van bestendig verblijf geldt nog steeds een uitspraak van de Hoge Raad van 19 januari 1880,W 4475 (uw woonstede is) 'de plaats, waar iemand werkelijk woont met zijn gezin, waar hij de zetel van zijn fortuin heeft, zijn zaken behartigt, zijn goederen en eigendommen beheert, zodat men er niet vandaan gaat dan met een bepaald doel en voor een bepaalde tijd en tevens met het plan om als dat doel bereikt is terug te keren'
Dus even kort door de bocht:
Zolang je "feitelijk in Nederland woont" heeft langdurig verblijf in het buitenland geen gevolgen voor jouw positie in Nederland.

Nu heb ik geen twijfel over de juistheid van de door jou aangevoerde link, maar het is mijn inziens wel in strijd met elkaar.
 
Nu heb ik geen twijfel over de juistheid van de door jou aangevoerde link, maar het is mijn inziens wel in strijd met elkaar.

voor het geval je het nog niet te horen heb gekregen :Y welkom in nederland *O* zolang je een buitenlander bent met oorspronkelijke nationaliteit van buiten nederland met of zonder de geboorteplaats in of buiten nederland, u geniet de bescherming van het nederlandse volk.

elk ander persoon in nederland geboren -O-


het maakt niet uit hoe of wat je denkt te doen maar zorg er voor dat je alles goed gecontroleerd en volledig gedocumenteerd hebt en vooral geniet van de natuur daar in zweden want dat is erg mooi en zorgt er voor dat je kater achteraf erg mee zal vallen
 
Ja, ok, dit snap ik wel.
Het gaat mij meer om het feit, wanneer woon je ergens en wanneer verblijf je ergens, of is wonen en verblijven het zelfde?

Op de vraag wat het uw woonadres is vond ik het volgende:Dus even kort door de bocht:
Zolang je "feitelijk in Nederland woont" heeft langdurig verblijf in het buitenland geen gevolgen voor jouw positie in Nederland.

Nu heb ik geen twijfel over de juistheid van de door jou aangevoerde link, maar het is mijn inziens wel in strijd met elkaar.
Ja goed punt. Overigens droeg ik de link aan vanwege het feit dat ik het toevallig wist en niet om gelijk te halen. Ik ben het met je eens dat het vage rehelgeving is.... Ik vond er ook niet veel extra info over. Het kan ook meer gedoe geven dan het oplevert (verzekeringen, motor op je naam etc). Het idee van gewoon gaan is misschien wel de makkelijkste denk ik. Misschien dat het foreign Exchange office van je uni je goed kan adviseren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan