fjr 1300 2006. te vroeg vroeg gaan knipperen tanken led

masterk

Die hard MF'er
27 nov 2003
446
0
noordholland
Hoi,
Ik heb vorigjaar een fjr uit 2006 gekocht en vind dat het indicator ledje van de brandstof indicatie om te gaan tanken wel heel snel knipperd.
Ik geloof dat er 25 liter in dat apparaat gaat, maar als ik tank zit er nog 10 liter brandstof in. Heeft iemand met een fjr dat ook? Ik begrijp uit de handleiding dat er dan snel getankt moet worden. Ik vermoed dat er iets niet in orde is. Die Motor heeft zelfdiagnosesysteem , als er een defect in het electrische cirquit wordt waargenomen gaan ze allemaal knipperen.( staat in de handleiding). ik denk dus niet dat er een vlotter in zit of zo.

Wat ik zelf heb bedacht is een keer helemaal leeg rijden en kijken of het probleem daarmee stopt?
Proberen waard. ik heb geen electrisch schema om te kijken hoe het systeem werkt. mischien heeft iemand die? Verder heb ik geen ervaringen met andere FJR modellen dit is mijn eerste.

alvast bedankt
 
25 liter lijkt me een beetje overdreven (maar het zou kunnen). Eerst dubbelchecken hoeveel brandstof erin gaat. Dan kijken of het inderdaad niet werkt zoals het hoort.

Edit: 25 liter klopt. Ik zou even controleren of de brandstofpomp er misschien niet goed in zit, of de vlotter van de niveausensor niet lek is en of de niveausensor zelf er oke uit ziet. Doormeten volgens WPHB, en denk eraan dat je een nieuwe pakking gebruikt als je de pompunit eruit haalt.
 
Laatst bewerkt:
Yamaha's zijn over het algemeen nogal vroeg met de tankreserve. Ik heb een XT660Z uit 2008 en de tankinhoud wordt bij een volle tank met 6 blokjes weergegeven op het dashboard. Als je een tijdje op het laatste blokje rijdt gaat hij knipperen. De dagteller veranderd in F-trip en houdt precies bij hoeveel kilometers je al op reserve rijdt. Dat heb ik wel eens 115km volhouden. En toen was hij nog niet helemaal leeg.

Gisteren direct getankt toen de reserve aanging en toen ging er 13,5 liter in. De tankinhoud is 23 liter...

Zo vreemd is je situatie volgens mij dus niet, je zou ook even in het FJR topic kunnen informeren of de andere FJR's daar ook "last" van hebben.
 
Yamaha's zijn over het algemeen nogal vroeg met de tankreserve. Ik heb een XT660Z uit 2008 en de tankinhoud wordt bij een volle tank met 6 blokjes weergegeven op het dashboard. Als je een tijdje op het laatste blokje rijdt gaat hij knipperen. De dagteller veranderd in F-trip en houdt precies bij hoeveel kilometers je al op reserve rijdt. Dat heb ik wel eens 115km volhouden. En toen was hij nog niet helemaal leeg.

Gisteren direct getankt toen de reserve aanging en toen ging er 13,5 liter in. De tankinhoud is 23 liter...

Zo vreemd is je situatie volgens mij dus niet, je zou ook even in het FJR topic kunnen informeren of de andere FJR's daar ook "last" van hebben.
goed idee, ik ga even bij de afdeling fjr vragen. zonde om een hoop werk aan de hand te halen als er niks aan de hand is. Bedankt! :W
 
Ik vind het altijd wel makkelijk: mijn BMW geeft ook te vroeg aan dat de tank leeg is.
Dit is 70-100 km. nadat de waarschuwingslampjes gaan branden.

Fysiek kan ik dan nog >100 km. rijden. (op een helemaal lege tank volgens de meter)
+
Het voordeel is dus dat je nooit zonder brandstof komt te staan. :)
 
Tja.. wat is te vroeg. In NL is vrijwel overal in een straal van 10km wel een pompstation te vinden maar dat is in het buitenland wel eens anders. Ik heb op de Franse autoroutes wel eens gezien dat de volgende afslag bijna 30km verderop was. En dan is Frankrijk nog redelijk dichtbevolkt.

Dit bordje heb ik in Canada een paar jaar geleden zien staan:
niet mijn eigen foto
a_dempster_highway_stop.jpg


Dan is het inderdaad handig om dmv de dagteller te weten hoe ver je kunt rijden op 1 tank. In dat soort situaties is een jerrycannetje ook wel fijn. Daar ben ik op IJsland achter gekomen toen ik niet vol tankte bij de laatste pomp voor 200km. Het tankstation na 200km stond wel op de kaart en de borden maar was al een tijdje gesloten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan