Luchtinlaat VF750S '82

Rudi91

Die hard MF'er
27 mei 2010
728
0
Deurne
De vorige eigenaar heeft de complete luchtinlaat van de motor afgehaald en vervangen door buizen met daaraan pod filters. Het hangt allemaal met tai rips aan elkaar en gaat natuurlijk nooit werken in de regen.
Ik zou graag terug gaan naar de originele set-up maar kan die nergens tweedehands vinden. Weet iemand of luchtinlaten van andere jaren of modellen ook passen? Wellicht van een magna of interceptor?
Volgens mij is het frame van de Sabre aangepast in '83 en passen die dus niet maar ik kan het verkeerd hebben.
 
Motorslopen.
Daar zijn er wel een aantal van in NL
 
Ik zou dan ook gelijk de sproeiers nakijken of die nog origineel zijn.
Heb zelf jaren geleden een VF1000F gekocht waar de vorige eigenaar een gatenkaas gemaakt had van het originele luchtfilterhuis. Daar was toen een 30% grotere hoofdsproeier ingeschroefd.
Resultaat een giga deuk in de koppelcurve en een verbruik van 1:7
Met een goed filterhuis en de juiste sproeiers en afstellen liep ie weer als een zonnetje.
 
De vorige eigenaar heeft de complete luchtinlaat van de motor afgehaald en vervangen door buizen met daaraan pod filters. Het hangt allemaal met tai rips aan elkaar en gaat natuurlijk nooit werken in de regen.
Ik zou graag terug gaan naar de originele set-up maar kan die nergens tweedehands vinden. Weet iemand of luchtinlaten van andere jaren of modellen ook passen? Wellicht van een magna of interceptor?
Volgens mij is het frame van de Sabre aangepast in '83 en passen die dus niet maar ik kan het verkeerd hebben.
Heb je´n link of foto waar het onderdeel wat je zoek te zien is?
Misschien dat ik nog wat heb liggen. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dan ook gelijk de sproeiers nakijken of die nog origineel zijn.
Heb zelf jaren geleden een VF1000F gekocht waar de vorige eigenaar een gatenkaas gemaakt had van het originele luchtfilterhuis. Daar was toen een 30% grotere hoofdsproeier ingeschroefd.
Resultaat een giga deuk in de koppelcurve en een verbruik van 1:7
Met een goed filterhuis en de juiste sproeiers en afstellen liep ie weer als een zonnetje.

Ik heb het idee dat verder alles origineel is want hij loopt nu niet goed maar dat ga ik sowieso even controleren, bedankt voor de tip!


Heb je´n link of foto waar het onderdeel wat je zoek te zien is?
Misschien dat ik nog wat heb liggen. :)

Ik kan niet goed vinden wat nu precies het verschil tussen het '82 en '83 model. Ik heb het originele stuk nooit gezien maar ik denk dat dit het is wat ik nodig heb.
s-l1600.jpg

Dat stuk wat op de carburateurs gaat, het deksel wat daar weer op gaat en de twee filterhuizen die naar de buitenkant van de motor gaan.

Deze filterhuizen bedoel ik
s-l300.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mis je ook het alu inlaatspruitstuk? dan ben ik wel benieuwd hoe dat eruit ziet. Je zou denken dat dat nooit lekker werkt met de gas/choke hendels. Zit de carter ontluchting er nog wel op?

De carbs verschillen per bouwjaar qua sproeiermaat en naalddikte. Zou dat idd wel even nalopen.

Ik heb er zelf een uit 85' en als ik op google zoek zien de luchtfilterboxen van een 82' er heel anders uit. De filterbox van een 82' Sabre lijkt idd veel op die van mijn 82' Magna, maar ik heb geen id of het onderling uitwisselbaar is.
 
Ik mis eigenlijk alles vanaf de carburateurs. Carter ontluchting zou ik even moeten checken.
Gas en choke werkt prima.
Zo ziet het er nu uit, ik zal vanavond nog wel even wat foto's maken van hoe het bevestigd is maar daar ga je niet vrolijk van worden :N

EGoL1IIm.jpg

yu4CROLm.jpg
 
Aha duidelijk, creatief bedacht :9 .

De carbs zien er zo op het oog wel netjes uit.


Honda VF750S SABRE 1982 (C) USA parts lists and schematics

82' modellen hebben de carb ventilatie/ontluchting in het luchtfilter, dat hebben de latere modellen niet.

Denk dat een complete set van een later model wel pas te maken moet zijn, maar een op een gaat het sowieso niet passen. Makkelijkst is toch een 82 set zien te vinden.
 
Net even gezocht, maar ik heb alleen nog voor model`84 en`85 liggen. Succes.
 
Bij roukama liggen nog wat luchtfilter onderdelen van de vf750s. Tis aan de prijs, maar beter te duur dan niet te koop.
 
Niet dat ik echt thuis ben in de Sabre's, ik ben meer thuis in het model interceptor, oftewel de vf750f.. Toch heb ik een drietal VF750 sabre's gehad..

De eerste modellen sabre hadden de luchtfilters aan de zijkanten zitten. Gelijk aan de foto met de zijkapjes.. Daar zit een schuimfilter in.. De afdekking boven het aluminium huis waar de carbs aan zitten is een vlakke kunststof plaat. Deze schuimfilters zijn niet meer verkrijgbaar.. Wat nu nog te krijgen is, is meestal verpulvert vanwege de leeftijd...

Bij de latere modellen vanaf eind 1983 zijn de zijkappen sierdeksels geworden. De aluminium behuizing is lager en is er een groter kunststof kap bovenop gemonteerd. Deze airbox ademt van boven (onder de tank), waar dus ook het luchtfilter in zit.

Nu moet ik diep graven in mijn geheugen.. Volgens mij is bij de latere modellen de tank gewijzigd, alsmede ook de ruimte groter geworden voor deze model 2 airbox. Ook is de ruimte groter daar de tellerunit is aangepast. Niet meer de volledige digitale display waarbij de connectors voor de bedrading werden weggewerkt juist boven deze airbox.

Ik kan een draadje uitzetten op het amerikaanse V4hondabbs forum om het fijne uit te vinden, als je dat wilt..
 
Zo hangt het er nu bij;
LZtYxeN.jpg

93FzKxo.jpg


Net even gezocht, maar ik heb alleen nog voor model`84 en`85 liggen. Succes.
Jammer maar bedankt voor het kijken!

Bij roukama liggen nog wat luchtfilter onderdelen van de vf750s. Tis aan de prijs, maar beter te duur dan niet te koop.
Daar had ik ze inderdaad al gezien maar ik kijk liever eerst even verder voor er zo'n bedrag aan uit te geven. Het moet allemaal wel leuk blijven natuurlijk.

Niet dat ik echt thuis ben in de Sabre's, ik ben meer thuis in het model interceptor, oftewel de vf750f.. Toch heb ik een drietal VF750 sabre's gehad..

De eerste modellen sabre hadden de luchtfilters aan de zijkanten zitten. Gelijk aan de foto met de zijkapjes.. Daar zit een schuimfilter in.. De afdekking boven het aluminium huis waar de carbs aan zitten is een vlakke kunststof plaat. Deze schuimfilters zijn niet meer verkrijgbaar.. Wat nu nog te krijgen is, is meestal verpulvert vanwege de leeftijd...

Bij de latere modellen vanaf eind 1983 zijn de zijkappen sierdeksels geworden. De aluminium behuizing is lager en is er een groter kunststof kap bovenop gemonteerd. Deze airbox ademt van boven (onder de tank), waar dus ook het luchtfilter in zit.

Nu moet ik diep graven in mijn geheugen.. Volgens mij is bij de latere modellen de tank gewijzigd, alsmede ook de ruimte groter geworden voor deze model 2 airbox. Ook is de ruimte groter daar de tellerunit is aangepast. Niet meer de volledige digitale display waarbij de connectors voor de bedrading werden weggewerkt juist boven deze airbox.

Ik kan een draadje uitzetten op het amerikaanse V4hondabbs forum om het fijne uit te vinden, als je dat wilt..
Zijn ze daar wat actiever? Ik had al een post gemaakt op v4musclebike.com/forums/ maar daar gebeurd niet veel. Van wat ik begrepen heb past het model 2 airbox inderdaad niet op het model van '82 omdat die een extra buis door het midden van het frame heeft lopen.
Ik ben van plan de tank aan de achterkant een heel stuk hoger te plaatsen dus daar zou ik ruimte hebben om zelf een luchtfilter huis te maken. Ik weet alleen niet of dat te ver weg is en of de lucht daar wel koud genoeg is.

Grof idee van hoe het ongeveer moet gaan worden:
JtMwXt4.jpg
 
De connectors van de kabelboom zitten bij de Sabre idd aan de onderzijde omdat er rondom het filter geen cm ruimte is. Bij de Magna zaten ze naast het luchtfilter.

Het luchtfilter van mijn Magna is vergeleken met die van mijn Sabre dus wel een stuk kleiner en eenvoudiger. Misschien dat die met wat aanpassingen pas te krijgen is. Maar ik vraag me af of de filterbox zelf wel tussen het frame van jou Sabre past. Bovendien zit er aan de rechterzijde een uitsparing in voor het thermostaathuis en zo te zien zit die bij jou Sabre ergens anders. Hoewel het blok aardig hetzelfde is, valt er bij VF's onderling weinig uit te wisselen.

De prijzen die ik voorbij zie komen op ebay enz.. daar koop je zowat een complete Sabre brik/sloper voor.

Je idee is wel gaaf btw
 
Het filterhuis gaat denk ik niet passen er is echt maar 1-2cm ruimte.
9QOyCXB.jpg


Ik neig het meeste naar het volgende;
xEIU1By.jpg


De blauwe rechthoek wordt dan het filterhuis en vanuit daar lopen dan slangen/buizen naar de carburateurs zelf. Afstellen moet toch nog gebeuren dus dat is het probleem niet.

PS: Het is uiteindelijk de bedoeling dat de onderkant van het zadel gelijk loopt met de onderkant van de tank, dus wat minder hoog als op de foto.
 
Nee dat gaat niet passen idd, of er moet een hap worden uitgeslepen. Geen wonder dat het frame later is aangepast.

Wbt je alternatief, boven de achterste cilinderkop wordt het behoorlijk heet, ik weet niet of dat optimaal is voor de luchttoevoer. Bovendien klikt het als een systeem dat nogal wat ruimte inneemt.

Kun je niet iets verzinnen wat op de originele plek past? Iets waarbij je bijv. in de basis het originele alu spruitstuk neemt waar je zelf een soort filterbox bovenop maakt..? ondanks dat er weinig speelruimte is.
 
Nee dat gaat niet passen idd, of er moet een hap worden uitgeslepen. Geen wonder dat het frame later is aangepast.

Wbt je alternatief, boven de achterste cilinderkop wordt het behoorlijk heet, ik weet niet of dat optimaal is voor de luchttoevoer. Bovendien klikt het als een systeem dat nogal wat ruimte inneemt.

Kun je niet iets verzinnen wat op de originele plek past? Iets waarbij je bijv. in de basis het originele alu spruitstuk neemt waar je zelf een soort filterbox bovenop maakt..? ondanks dat er weinig speelruimte is.

Ik had er zelf ook al aan gedacht om het originele alu spruitstuk te gebruiken en dan op dezelfde plaats als origineel luchtfilterhuizen te maken. Maar dan moet de inlaat daarvan aan de onderkant zitten anders komt er water in als het regent. Dan wijst het natuurlijk naar het warme motorblok, is dat niet te heet?
Op die manier kan ik gewoon een generiek luchtfilter element pakken en daar met glasvezel een huis omheen maken.
 
Laatst bewerkt:
Ja daar heb je gelijk in idd, in de 'V' tussen de carbs is het net een heteluchtoven. Starten na het tanken met warme motor gaat daardoor soms ook lastig. Waarschijnlijk mede een reden dat de inlaat is aangepast. Bij mijn Sabre zit de aanzuigkant thv het balhoofd, daar is het een stuk koeler.

Zou het mogelijk zijn een de inlaat te ontwerpen vergelijkbaar met die van een V-max? eventueel met losse opzet stukken ofzo. Die heeft de inlaat aan de zijkant buitenom naar voren lopen. Weet niet of daar de ruimte voor is en of het esthetisch wel fraai is, maar dan ben je van de (meeste) hete lucht af.
 
Das een goeie! Vind ik eigenlijk wel wat hebben zoals bij een v-max, ik ga van 't weekend eens wat dingen uitproberen. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
 
Het is alweer ff geleden maar ik het merendeel van de originele lucht inlaat weten te bemachtigen via v4musclebike.com. Ik mis nu alleen nog het plastic deksel en de luchtfilter elementen.

Zoek de verschillen...
N5EMtl6.jpg


VEt6nBJ.jpg


gbRP3fH.jpg


1xzdddh.jpg



De carburateurs zien er wel heel erg netjes uit;
07J0mYR.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan