Werking hydraulische koppeling Suzuki GSX1200

joebiker

Die hard MF'er
16 dec 2007
351
100
Turnhout
Beste Forumleden,

Is het mogelijk?
de nodige kracht voor het ontkoppelen van de hydraulische koppeling te verminderen?
Het gaat om een suzuki gsx 1200,
Heeft iemand dit al aangepast?
of zijn er onderdelen in de handel verkrijgbaar?

Groeten Joebiker.
 
Is een voorkomende modificatie inderdaad. Wat vaak gedaan wordt is het monteren van een kleinere diameter master cilinder (bij de hefboom) of juist een wat grotere slave cilinder op het blok.

De slag van de koppeling zal hierdoor kleiner worden, dus het kan gebeuren dat je de hendel verder moet knijpen voordat de koppeling goed lost.
 
Dank je wel,
Inderdaad, je krijgt ook de kans dat de koppeling helemaal niet meer los komt,
Heeft iemand de drukveer op de koppelingsplaten aangepast?
Dan krijg je natuurlijk weer de kans dat de koppeling gaat slippen.
Ik vrees dat hier geen goede oplossing voor is...
 
Je kunt het toch uitrekenen kleinere cilinder bij hefboom hoeveel vloeistof verplaatst die en hoeveel schuift de slavezuiger dan op als die vloeistof daar in gedrukt wordt.
 
Kan je dat zomaar kopen dan? bedoel, bestaan daar onderdelen voor?

Hetzelfde effect zou je kunnen benaderen door het draaipunt van de koppelingshendel dichterbij de master uit te laten komen. Beetje mechanisch werk maar in theorie zou het moeten lukken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt om allemaal mee te denken,
Heeft iemand een idee naar de diameter van de koppelingshendel cilinder,
Dat lijkt me het eenvoudigste om te proberen,
Bv 16mm vervangen door 14mm,
En dan hopen dat de slag voldoende blijft om te ontkoppelen.
De slave cilinder vervangen door een ander exemplaar...hij moet dan wel exact op het blok passen hé.
Mvg, Joebiker.
 
Bedankt om allemaal mee te denken,
Heeft iemand een idee naar de diameter van de koppelingshendel cilinder,
Dat lijkt me het eenvoudigste om te proberen,
Bv 16mm vervangen door 14mm,
En dan hopen dat de slag voldoende blijft om te ontkoppelen.
De slave cilinder vervangen door een ander exemplaar...hij moet dan wel exact op het blok passen hé.
Mvg, Joebiker.


Carpale tunnels???


+1 :(
 
Laatst bewerkt:
Kan je dat zomaar kopen dan? bedoel, bestaan daar onderdelen voor?

Voor veel voorkomende motoren zijn navenant veel aftermarket mod spullen te koop. Voor deze motor weet ik het niet, maar laat TS ook iets om te googlen over houden ;-)

Het draaipunt van de handle verplaatsen is een vrij theoretisch idee... Met gegoten of gefreesd aluminium is dat nog niet zo makkelijk hoor!
 
Bekrachtigen zou ook mogelijk moeten zijn. Een electrische pomp kan al helemaal geen probleem zijn om die een plaatsje te geven, een balg hoeft niet zo groot te zijn als een rembekrachter in een auto en misschien wel handig zelf te favriceren.Waar je de balg koppelt aan de koppeling blijft eigenlijk alleen destuurhendel over...
 
Hoe doseer je dan het opkomen van de koppeling? Als je de hydraulische verbinding tussen de master en slave gaat onderbreken wordt het doseren van de koppeling best een uitdaging. Beste is om eerst gewoon de gebaande paadjes te bewandelen: grotere slave cilinder zoeken.
Niet leverbaar: kleinere master zoeken.
 
Ik heb ook een hydraulische koppeling.
Op zich heb ik nooit probleem met het indrukken van de koppeling. (sterke handen)
Wat mij wel altijd opvalt, dat is dat na het vervangen van de hydro-olie, de bedienbaarheid een stuk makkelijker gaat. Of de veroudering van de olie er mee te maken heeft dat de viscositeit erg verandert?

Wellicht in jouw geval vervangen van de hydraulische olie................?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een hydraulische koppeling.
Op zich heb ik nooit probleem met het indrukken van de koppeling. (sterke handen)
Wat mij wel altijd opvalt, dat is dat na het vervangen van de hydro-olie, de bedienbaarheid een stuk makkelijker gaat. Of de veroudering van de olie er mee te maken heeft dat de viscositeit erg verandert?

Wellicht in jouw geval vervangen van de hydraulische olie................?


Vervuild ook snel bij dit type Suzuki. Had een Bandit 1200 en daar werd de vloeistof snel zwarter.
 
Bekrachtigen zou ook mogelijk moeten zijn. Een electrische pomp kan al helemaal geen probleem zijn om die een plaatsje te geven, een balg hoeft niet zo groot te zijn als een rembekrachter in een auto en misschien wel handig zelf te favriceren.Waar je de balg koppelt aan de koppeling blijft eigenlijk alleen destuurhendel over...

ja hoor -O-
 
Ok, beste forum-leden,

Dat van die bekrachtiging ga ik laten varen (te complex lijkt me)
Wel goed zijn de ideeën,
#olie verversen
#langere hendel, cilinder naar binnen plaatsen
#grotere slave cilinder (wel passen op het blok. . .)
#kleinere master (@sodeknetters, heb jij al gezocht omdat je het weet?)

Alvast bedankt, fijn weekend allemaal.
Grtjes Joebiker
 
Hoe doseer je dan het opkomen van de koppeling? Als je de hydraulische verbinding tussen de master en slave gaat onderbreken wordt het doseren van de koppeling best een uitdaging. Beste is om eerst gewoon de gebaande paadjes te bewandelen: grotere slave cilinder zoeken.
Niet leverbaar: kleinere master zoeken.

Ik denk dat je dit hetzelfde zou kunnen maken als de rem van een auto. (die is goed de doseren naar mijn mening)
Je moet niet de hydraulische verbinding onderbreken, maar de mechanische verbinding bekrachtigen tussen de hevel en de pomp. (of tussen de cilinder en de koppelingsplaat)
complex zal het zeker wel worden.
 
Je moet niet de hydraulische verbinding onderbreken, maar de mechanische verbinding bekrachtigen tussen de hevel en de pomp. (of tussen de cilinder en de koppelingsplaat)
complex zal het zeker wel worden.

Hou jij je nou effe bij tecnisch commentaar joh. Je denkt dat je alles beter weet . Je heb er nog steeds een tegoed van me.

EDIT : waarom zijn mijn smileys verwijdert ? nu is het geen grap meer en lijkt het alsof ik vind dat DAF400 onzin verteld B|
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan