MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Goedemorgen Allemaal,

De zon schijnt maar ik heb niet zo leuk nieuws. ;(

Mijn maxsymmeke verbruikt olie, en veel!
Na groot onderhoud en na 2000 km was de olie zo goed als op!
Ik ging naar de garage, ze goten preventief olie bij.
Ze vertelden me dat ik héél goed moet opletten want zo gauw de oliepeil terug op minimum staat moest ik onmiddelijk garage op hoogte brengen.
Nu 1000 km later meldde ik olieprobleem opnieuw, ze nemen nu contact op met Sym Belgium...
Ik ben nu toch benieuwd of ik mijn 5JAREN garantie kan verzilveren? :?

Mijn vraag aan de slimste hier op de site, waaraan zou dit kunnen liggen? :}
Ik had mijn moto echt gekoesterd, niet mee gerommeld of als een zot zitten optrekken of zo...

Alvast dank om enkele mogelijk oorzaken op te noemen zodat ik de mekanieker een beetje kan volgen... :o

Vele dank voor reacties!
mvg,
Gery
 
Waarschijnlijk de scraapveren defect op de cilinder , hierdoor komt de olie in de bovenkamer van de ontsteking en wordt mee opgebrand door de benzine , heb je geen blauwachtige pluim uit de uitlaat ?
Veel anders kan het volgens mij niet zijn , hoe het komt ? ...

Ik heb iets boven de 20000 km en nog geen drup olie verbruik .

Ik denk dat je gewoon pech hebt ofwel drupt de olie ergens naar buiten , dat de technieken iets slecht vast heeft gezet tijdens onderhoud.

In elk geval succes en laat ons weten wat het probleem was 🤔
 
Waarschijnlijk de scraapveren defect op de cilinder , hierdoor komt de olie in de bovenkamer van de ontsteking en wordt mee opgebrand door de benzine , heb je geen blauwachtige pluim uit de uitlaat ?
Veel anders kan het volgens mij niet zijn , hoe het komt ? ...

Ik heb iets boven de 20000 km en nog geen drup olie verbruik .

Ik denk dat je gewoon pech hebt ofwel drupt de olie ergens naar buiten , dat de technieken iets slecht vast heeft gezet tijdens onderhoud.

In elk geval succes en laat ons weten wat het probleem was 🤔

Ik zit aan 10.800 km na één jaar, en ik behandel de mijne echt niet als een baby. Eerste maal olie ververst na 500km, tweede maal op 7.000 km. Tot op vandaag nog geen druppel verbruikt.

Het lijkt me trouwens dat indien hij in die mate olie verstookt, hij ook erg slecht moet draaien, of niet ? Die ontsteking kan dan toch nooit optimaal zijn ?
 
Hallo,

Als ik 's morgens start op bok en helemaal vol gas geef...komt beetje of geen blauwe rook uit maar wel een wolk van wit/grijze en erna niets meer...
Het start altijd van eerste keer...
Het trekt nog zoals gewoonlijk zeer goed op...
Ik voel niks vreemd aan de motor want ernaar luisteren kan ik niet. :N
Op toerenteller niets raars op te merken...

Ik denk dat ik gewoon pech heb met mijne Maxsymmeke '(

Ik hou jullie zeker op hoogte!
 
Ik zal het zeker niet vertellen aan de garage maar omdat ikzelf niks van mekaniek ken vraag het aan jullie. Dan kan ik het tot op zekere hoogte begrijpen. Hiervoor ben ik jullie ook dankbaar, hoor!

Ze hebben zelf 3 ervaren mekaniekers dus moeten ze het kunnen oplossen. Ik heb wel veel vertrouwen in deze garage!

Allez, we zullen wel zien en zal jullie zeker op hoogte houden...
 
Een koude motor vol belasten is gewoonweg : slecht voor het blok en daarmee ook het olie verbruik. '(
De scoot moet iedere keer eerst warm lopen alvorens maximaal te belasten :')
Mijne maxsym 600i loopt als een zonnetje,nu ruim 12000 km, en heeft een minimaal(niet waarneembaar) olie verbruik :t
 
Laatst bewerkt:
ik heb al altijd last gehad van olie verbruik 1 liter op 2000 a 2500 km en bij sym zeggen ze dat het normaal is dus onder uwen neus die 5 jaar veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven.
 
ik heb al altijd last gehad van olie verbruik 1 liter op 2000 a 2500 km en bij sym zeggen ze dat het normaal is dus onder uwen neus die 5 jaar veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven.

T'ja dat is overal zo ( ook in de auto industrie )

Hebben vroeger thuis een auto van het duistse ster merk gehad ( diesel )
deze verbruikte ongeveer 900 ml olie per 1000 km :o en het merk wou er niet onder garantie naar kijken :( , volgens hen was dat normaal , eens ze meer dan 1 l :? verbruiken kwam pas de garantie ter sprake , dus ge ziet maar hoe men daarmee omspringt.

moet er niet bij zeggen dat dienen snel terug weg was zeker ;)
 
Laatst bewerkt:
Kogel is door de kerk, na test met Maxsym, C650gt en Tmax gekozen voor deze laatste.
Past me perfect!
Me happy 8-)
 
Zo ik ben daarstraks mijne maxsym gaan terug halen , werd voorzien van nieuw rubber (michelin pilot road 4 scooter )

Eens thuis dan maar gelijk men transmisieoli vervangen , die zat er ook weer 10000km op, mocht eigenlijk nog blijven , was nog bijna zo klaar als de nieuwe die erin ging.

Nu nog ne keer men uitlaat overspuiten uit voorzorg tegen roest , maar dit zal voor het weekend zijn , ze eerst helemaal opnieuw in antiroest zetten (zinkverf die tegen hoge temp kan) en dan terug een zwarte matte hoog temp bestendigde laklaag over, dan kan ze nog enkele jaren mee hoop ik,want een nieuwe is peperduur 😥.
Laat dit weer nu maar aanhouden tot oktober , dan hebben we een mooi lang seizoen :] (regen mag tijdens de nachten vallen 😉)
 
Laatst bewerkt:
Oei Megane?
Dat terwijl je vol gas probeert te geven gaat het amper 60km voorruit???
Wat zou dat nu weer zijn?

Krispy, is het moeilijk zo'n uitlaat demonteren? Want de mijne heeft nogal wat roest!
Misschien kan/wil je een fotoreportage maken voor ons?
 
Hoi Gerry , Is uwe maxsym terug inorde ivm zijn olieverbruik ?

wat was dan de oorzaak ?
Had hem zien staan bij motorcenter tienen en naar gevraagd , maar toen wisten ze nog niets , hadden hem nog niet open gelegd , vandaar
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag heb ik een bestelling gedaan een (sym maxsym 600i abs) weet niet hoelang ik er achter moet wachten, de dealer zei van 1 week tot 2 weken we zien wel. ik heb er mijn BMW-R1200RT over gelaten was van 2006 en had 65.000km op de teller, een mooi occasie voor de volgende bmw rijder, reden van verkoop motorfiets BMW, in het jaar 2015 had ik een operatie ondergaan aan mijn hand, na 2 maanden na de operatie kreeg ik een Sudeck op de hand en vingers, ze zijn er 3 jaar mee bezig geweest en opereren en kine enz... allemaal niet leuk om dit mee te maken, dit jaar hebben ze dan omdat het maar bleef duren en na alles geprobeerd te hebben toch beslist om 2 vingers te amputeren aan de rechter hand, de ringvinger en de pink, met de motor rijden lukte nog goed hoor, maar op lange ritten kreeg ik een slapende hand, en toen ik moest remmen lukte het soms niet om mijn hand volledig open te krijgen, en als je dan remde had je geen goed gevoel, ofwel remde je te veel of juist te weinig, nu je kan ook remmen met de voet hé! maar dat deed ik niet graag, 15 jaar geleden raakte ik een vinger kwijt aan de linker hand door een arbeidsongeval de (wijsvinger) en dat is leefbaar, maar nu er rechts nog 2 weg zijn moet ik voor de overgebleven vingers zorgzaam zijn. Ik kreeg de kans van een vriend om met zijne Sym 400 eens te rijden, en ik was op slag verkocht, remmen kan daar zowel links als rechts, en bij mij is rechts moeilijk omdat ik die vingers mis, ik moet om goed te kunnen remmen mijn hand naar recht schuiven om minder kracht te moeten zetten op de hendel. zal ne keer kijken hoe ik een foto kan plaatsen van mijn hand, daarna van de nieuwe Sym 600i als deze binnen is.
full
 
voor een goede verstandhouding, je kiest niet omdat je een paar vingers mist voor een scooter !!! ik heb dat in mijn geval gedaan voor mijn veiligheid en ook voor andere weggebruikers, de foto is gelukt !
nu bij deze kan ik nog echt genieten en plezier beleven zoals een echte biker, nu maar hopen dat ik niet te lang moet wachten, maar heb de BMW nog staan tot de nieuwe Sym er is. groeten Johnny uit Zwevegem W-VL Belgie.
 
Jo de mannen,

Vandaag sms binnengekregen van garage tienen dat de wisselstukken nu pas binnen zijn om maxsymmeke te herstellen. Het zou om een sleet op piston gaan en lekkende uitlaatklep. Hoe zou dat kunnen komen? Hebben jullie enig idee?
Hopelijk mag ik het volgende week ophalen...

Johnhy, proficiat met uw mooie machientje. Veel geluk en vooral veilige km!


@ Old-S : we horen zo weinig van jouw kant? Druk bezig met nieuwe route uitstippelen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan