Kleppen stellen Honda Hornet 600

Funkadutch

Rookie
27 mrt 2017
27
0
Goedemorgen,

Ik rij inmiddels een tijd een Honda Hornet 600 uit 2004. Rijdt heerlijk en dingen zoals ketting en tandwielen vervangen dat lukt mij zelf nog wel.
Echter heb ik het idee dat mijn kleppen gesteld moeten worden.
Hij geeft namelijk een zacht rateltje tijdens stationair lopen.

Ik ben bij een garage geweest om te vragen wat het stellen van mijn kleppen kosten zou. En hun antwoord was een kleine 600 euro. Nu weet ik dat je in het blok moet. maar 600 euro?

Nu is mijn vraag: Is er eventueel iemand die een forummer weet die dit leuk vind om te doen en dit voor een leuk bedrag mij eventueel kan/wil leren? dan kan ik het in het vervolg ook zelf.

Groeten Bob.
 
600 euro is vind ik werkelijk absurd, vraag me af of dat wel alleen voor het kleppen stellen is. Het zou ook kunnen dat je je nokkenasketting hoort.

Waar ergens woon je?
 
Laatst bewerkt:
Als je de kleppen laat stellen is €600 stevig maar niet vreemd. Met nieuwe klepdeksepakkingen en O-ringen van de lagerbrug en een dekselpakking/o-ring aan de zijkant en de uren is dat best redelijk.

Als de speling alleen gecontroleerd moet worden is het nogal duur.

Mijn vraag is meer waarom je niet gewoon een klacht aanlevert en hun laat kijken waar het geluid vandaan komt, in plaats van opdracht geven tot het doen van een werkzaamheid die je probleem niet op gaat lossen.
 
Laatst bewerkt:
Let maar niet teveel op mij :X Ik breng nooit motoren naar een motorzaak voor reparatie. 600 leek me aan de hoge kant voor het stellen. 300euro aan arbeidsuren zal wel normaal zijn dan als ik het hier zo lees....
 
hoeveel km's staan er op het blok? het is een Honda dus grote kans de het de ketting spanner is en niet de kleppen kleppen van zo ding hoef je haast niet te stellen.

spanner is voor een paar tientjes makkelijk zelf te vervangen door b.v een handmatige van A.P.E
 
Als je de kleppen laat stellen is €600 stevig maar niet vreemd. Met nieuwe klepdeksepakkingen en O-ringen van de lagerbrug en een dekselpakking/o-ring aan de zijkant en de uren is dat best redelijk.

Als de speling alleen gecontroleerd moet worden is het nogal duur.

Mijn vraag is meer waarom je niet gewoon een klacht aanlevert en hun laat kijken waar het geluid vandaan komt, in plaats van opdracht geven tot het doen van een werkzaamheid die je probleem niet op gaat lossen.

Dat is een goede vraag. Maar omdat ik simpelweg op de vraag wat het mij ging kosten, het antwoord 600 euro kreeg, ik eigenlijk niet direct het idee had om mijn motor daar te laten staan om na te kijken.
 
Geen flauw idee, zoals je hoort ben ik bepaald geen monteur. Ik wist dan ook niet dat er bij het stellen van de kleppen een ketting vervangen moet worden?
Dit is ook exact de reden waarom ik het graag zou leren.
Het is ook niet per definitie nodig om die te vervangen bij het stellen van de kleppen. Maar in je blok zit een nokkenasketting, die gespannen wordt door de, jawel, nokkenaskettingspanner. Google maar eens op de werking.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook niet per definitie nodig om die te vervangen bij het stellen van de kleppen. Maar in je blok zit een nokkenasketting, die gespannen wordt door de, jawel, nokkenaskettingspanner. Google maar eens op de werking.

Bedankt! heb eens zitten googlen maar als ik het zo lees, hoeven mijn kleppen nog niet gesteld te worden en de nokkenasketting ook niet. De nokkenaskettingspanner kan wel iets zijn. Maar ook daarvan weet ik helaas niet hoe hem te vervangen.
 
Echter heb ik het idee dat mijn kleppen gesteld moeten worden.
Hij geeft namelijk een zacht rateltje tijdens stationair lopen.
Bij veel motoren wordt de klepspeling meestal alleen maar minder. Het verradelijke is echter dat je kleppen met te weinig speling niet hoort, maar het is wel schadelijk. Als dan de kleppen gesteld zijn is er wat meer speling en hoor je het blok juist iets meer tikken.
 
Bij veel motoren wordt de klepspeling meestal alleen maar minder. Het verradelijke is echter dat je kleppen met te weinig speling niet hoort, maar het is wel schadelijk. Als dan de kleppen gesteld zijn is er wat meer speling en hoor je het blok juist iets meer tikken.

Oke, interessant! echter heb je daar wel een "monteurs"oor voor nodig denk ik.
 
Optisch ziet de auto naks er hetzelfde uit als die van de super onbetrouwbare(de auto spanner) vtr firestorm.
Althans als ik juist heb gegoogled.
Dat spanner zou wellicht een rammelende reden kunnen zijn.
Voor de rest is kleppenstellen/speling check een mooi winterproject.
 
Laatst bewerkt:
Kan je niet horen, alleen opmeten.
Dus jij gaat er van uit dat als je een keer meekijkt dat je meteen "het vak geleerd" hebt :? :? :?

Heb je mij dit horen zeggen dan? Alleen zoals gezegd, zijn er velen die het zelf doen. Met een voorbeeld/hulp door een ervaren iemand leer je het toch sneller dan hem naar de garage brengen en niks zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan