4 weken wachten op Nederlands kenteken normaal?

atjong

Rookie
20 sep 2009
20
0
Vianen
Ik heb gisteren een maand geleden bij een motorzaak een motor gekocht die nog op Nederlands kenteken gezet moest worden, was een Belgische motor. Ik ben nog steeds aan het wachten op levering van de motor omdat de belastingdienst langzaam is met de afhandeling, zo zegt de motorzaak. Is dit normaal? De RDW-keuring was met een dag voor elkaar. Hebben meer mensen hier last van?
 
Ik heb een week of 6 geleden bij een zaak een Belgische motor gekocht en na de keuring waren de platen met een week geregeld.
 
Ik heb gisteren een maand geleden bij een motorzaak een motor gekocht die nog op Nederlands kenteken gezet moest worden, was een Belgische motor. Ik ben nog steeds aan het wachten op levering van de motor omdat de belastingdienst langzaam is met de afhandeling, zo zegt de motorzaak. Is dit normaal? De RDW-keuring was met een dag voor elkaar. Hebben meer mensen hier last van?


het beste wat jij nu kan doen is om naar de motorzaak te gaan waar jij je motor gekocht heb in belgie en gezamenlijk RDW bellen.

laat de verkoper maar even de boze motorzaakhandelaar spelen en zet die gasten van RDW maar voor het blok, een beetje goede klantvriendelijke motorzaak wil daar echt wel bij helpen want dan is er weer een klant tevreden.
 
het beste wat jij nu kan doen is om naar de motorzaak te gaan waar jij je motor gekocht heb in belgie en gezamenlijk RDW bellen.

laat de verkoper maar even de boze motorzaakhandelaar spelen en zet die gasten van RDW maar voor het blok, een beetje goede klantvriendelijke motorzaak wil daar echt wel bij helpen want dan is er weer een klant tevreden.

Jij gaat er al direct van uit dat het RDW de schuldige is, maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, altijd netjes en volgens aangegeven tijdstippen...
De motorzaak kan 2 dingen doen....
afspraak maken bij RDW voor keuring ( daar zitten lange wachttijden op , maar verschilt van station tot station) en als hij daar ook nog kieskeurig is qua datum of tijd, kan dat wel eens lang duren.....
Of 's morgens om 5 uur met de motor voor de poort gaan staan, en dan laten keuren om 8 uur, en dan heeft hij de papieren een week later mits hij de bpm correct afhandeld... doet hij dat verkeerd, kan het een lang traject worden

normaal duurt het een week, als je 250 euro extra betaald voor een spoedje, heb je hem met 2 dagen in huis......

er is nog een optie...
Importeur/handelaar kan ook de RDW naar de zaak laten komen, kost nog meer tijd, doen ze vaak als ze meerdere voertuigen tegelijk in willen voeren...

Maar ga er van uit dat de RDW en Belasting niet de schuldigen zijn
 
Het is niet de RDW, het is de belastingdienst die traag is. Ik heb met kampeerwagens wel verwerkingstijden van 8 weken gelezen. Alleen om de BPM verklaring te lezen.
 
het beste wat jij nu kan doen is om naar de motorzaak te gaan waar jij je motor gekocht heb in belgie en gezamenlijk RDW bellen.

laat de verkoper maar even de boze motorzaakhandelaar spelen en zet die gasten van RDW maar voor het blok, een beetje goede klantvriendelijke motorzaak wil daar echt wel bij helpen want dan is er weer een klant tevreden.

Sorry maar zo werkt het process echt niet,

Als de RDW keuring gedaan is dan is het wachten op de belastingdienst, en dit kan per kantoor verschillen hoe lang het duurt. Je zou bij de motorzaak kunnen navragen wanneer de RDW keuring exact gedaan is (en de papieren ingestuurd), en dan kun je bij het betreffende belastingkantoor informeren naar de actuele doorlooptijd van de BPM aangiften. Het gaat er niet sneller van, maar dan heb je een beetje een idee.

De belastingdienst boos bellen en de grote meneer uit gaan hangen heeft geen zin, dan kom je alleen maar onderop de stapel.
 
Laatst bewerkt:
Het is een Nederlandse motorzaak en de RDW-keuring is de 3e werkdag na de aankoop gebeurd. Sindsdien ligt de aanvraag (ik neem aan BPM-verklaring) bij de belastingdienst. Ik ben een ongeduldige consument en heb wekelijks contact met de motorzaak, maar ook die heeft geen nieuws. Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen hiermee, @Piggen dank voor de info.
 
Als de motorzaak de bpm aangifte goed invult dan is deze er echt zo doorheen. Daar zit vaak het probleem, ze zoeken allemaal manieren om de bpm zo laag mogelijk te houden (= meer winst) en vullen zo'n formulier waardeloos en/of incompleet in.
Mijn ervaring is dat je binnen 48 uur een betaalverzoek in je mail hebt wanneer je de formulieren goed invult. Je complete kenteken heb je dan gewoon binnen een week.
 
Terug naar de verkopende partij.
Zij moeten op zijn minst bericht hebben onvangen van de belastingdienst.

Nog even en het motorseizoen is weer over.... O-)
 
Als de motorzaak de bpm aangifte goed invult dan is deze er echt zo doorheen. Daar zit vaak het probleem, ze zoeken allemaal manieren om de bpm zo laag mogelijk te houden (= meer winst) en vullen zo'n formulier waardeloos en/of incompleet in.
Mijn ervaring is dat je binnen 48 uur een betaalverzoek in je mail hebt wanneer je de formulieren goed invult. Je complete kenteken heb je dan gewoon binnen een week.

full

Lulverhaal van de verkoper
 
Ik heb afgelopen donderdag een motor later keuren. Bpm meteen mee gestuurd daar. Vandaag lag het kenteken op de mat vanuit de rdw.
 
Als het een vrij jonge of dure motor is dan kan het ook nog dat de motorzaak wat tijd aan het rekken is om hem net in een lager BPM tarief te laten vallen.
Dat kan dan aardig geld schelen als hij net een maandje ouder is.

Ik zeg niet dat het zo is.... maar als het een vrij nieuwe motor van € 20k is dan hoort het tot de mogelijkheden.
 
Ik heb net een week geleden mijn Nederlandse kentekenplaat kunnen laten drukken. Ik begrijp dat jouw motor ook import is (via een motorzaak).

Het keuren van ma t/m vrij tussen 0800-1200 zonder afspraak. Hier kom je inprincipe altijd aan de beurt. Het keuren van de motor bestaat enkel uit controle framenummer en bloknummer. Het BPM formulier kan je daar gelijk inleveren, afgeven bij het kantoor belastingdienst of opsturen. Als je een e-mailadres op het BPM formulier zet, krijg je vaak de volgende dag al de aangifte. Betaal je deze meteen, heb je binnen 5 werkdagen je kentekencard binnen en kan je het kenteken gelijk laten drukken ergens in Nederland. Heb je geen e-mailadres dan verstuurt de belastingdienst de rekening voor de BPM naar het adres.

Zo snel kan 't gaan. Bij een motorzaak zal je het moeten nuanceren, die hebben ook wel meer te doen. Trek zelf je conclusie :Y
 
Laatst bewerkt:
er is nog een optie...
Importeur/handelaar kan ook de RDW naar de zaak laten komen, kost nog meer tijd, doen ze vaak als ze meerdere voertuigen tegelijk in willen voeren...
kleine correctie: doen ze ALLEEN als er meer voertuigen tegelijk gekeurd kunnen worden, volgens mij meer dan 10.

Maar on-topic:
Als je wilt keuren op afspraak heb je wel kans dat je inderdaad over 2 weken op zn vroegst terecht kunt (verschilt heel erg per keuring station), daarna nog (afhankelijk hoe snel je motorzaak met opsturen en betalen is) dikke week/10 werkdagen en zou alles binnen moeten zijn.

Hebben ze de motor opgevoerd als schade motor? Dan ben je namelijk wel snel een paar weken verder, die gaan via andere route en duurt lang.

Het gebeurd daarnaast gewoon wel eens dat er iets mis gaat bij een partij.
Zo hadden wij laatst een motor uit 2007 laten keuren, hebben ze bij de RDW 2017 op het formulier ingevuld. Na ongeveer een week betaal verzoek van Belastingdienst binnen met veel te hoge BPM uiteraard.
Nou dan kun je opnieuw naar de RDW en een nieuw dossier laten maken. Vervolgens ga je dus opnieuw de molen in. Als je als bedrijf elke dag dit soort dingen kunt afhandelen gaat het nog relatief snel maar als het erg druk is endit soort zaken wel eens blijven liggen, vertraagt alles meteen.

Het laten wachten van een maand vanwege dat de bpm dan minder is is echt onzin je praat dan nog niet eens over €10,- ofzo
 
Laatst bewerkt:
Het hele topic lezen is vaak te veel moeite. De TS (topic starter) geeft aan dat de RDW-keuring binnen 3 dagen was gebeurd. Het wachten nu is dus op de BPM-afhandeling.
 
bij mijn motor duurde het 3 weken helaas
Was dit ook via een motorzaak of heb je het allemaal zelf geregeld?

Hebben ze de motor opgevoerd als schade motor? Dan ben je namelijk wel snel een paar weken verder, die gaan via andere route en duurt lang.
Daar ga ik niet van uit, maar dat weet ik niet. Dat zou wel een en ander kunnen verklaren. Ik heb hem vanmorgen nog een keer gebeld en hij had in diezelfde RDW-keuring nog 2 andere buitenlandse motoren, en bij geen van de 3 zijn de papieren nog binnen. Betaling van de BPM zou al in de eerste week plaats hebben gevonden, maar dat kan ik uiteraard niet controleren.

Zo hadden wij laatst een motor uit 2007 laten keuren, hebben ze bij de RDW 2017 op het formulier ingevuld. Na ongeveer een week betaal verzoek van Belastingdienst binnen met veel te hoge BPM uiteraard.
Nou dan kun je opnieuw naar de RDW en een nieuw dossier laten maken. Vervolgens ga je dus opnieuw de molen in. Als je als bedrijf elke dag dit soort dingen kunt afhandelen gaat het nog relatief snel maar als het erg druk is endit soort zaken wel eens blijven liggen, vertraagt alles meteen.
Praktijkervaringen, heel fijn! Dank voor het delen.
 
Laatst bewerkt:
4 werkdagen (gisteren) na de BPM overboeking ligt mijn kenteken op de mat.
 
Ik heb de afgelopen 5 jaar 3 voertuigen geiïmporteerd en de administratieve afwikkeling bij belastingdienst + rdw samen lag gemiddeld rond de 2 weken.

Zeer waarschijnlijk blijft verkoper in gebreke. Gerenommeerde dealers zijn vaak al smeerlappen, laat staan handelaren. Veelal feel good bla bla bla... totdat je getekend hebt.
Je hebt een overeenkomst met de dealer. Hij behoort te weten wat zijn leveranciers (belastingdienst/rdw) voor doorlooptijden hebben op het moment dat hij jou een koopovereenkomst voorlegt. Dat is zijn verantwoordelijkheid.

Heb je een koopovereenkomst met leverdatum ?
Indien ja, aangetekende brief sturen met: in gebreke stellen met opsomming feiten, naar redelijkheid een nieuwe leverdatum voorleggen, concrete vordering/sanctie neerleggen als ze alsnog in gebreke blijven.
 
Laatst bewerkt:
Hebben ze de motor opgevoerd als schade motor? Dan ben je namelijk wel snel een paar weken verder, die gaan via andere route en duurt lang.
Kun je hier wat meer over vertellen? Wat betekent een andere route en wat gebeurt er dan?

Heb je een koopovereenkomst met leverdatum ?
Wel koopovereenkomst, geen leverdatum, wel mondelinge toezegging dat het minimaal 2 weken zou duren maar hij ook wel 6 weken heeft meegemaakt.

Indien ja, aangetekende brief sturen met: in gebreke stellen met opsomming feiten, naar redelijkheid een nieuwe leverdatum voorleggen, concrete vordering/sanctie neerleggen als ze alsnog in gebreke blijven.
Dat laatste wordt het juridische uitvechten. Dat wil ik bewaren tot het laatste moment, zo lang er nog een kans is dat de motor wel wordt geleverd.
 
Gisteren is de motorfiets geleverd, 6 weken na de aankoop. Alle schuld gaan vanuit de verkoper naar de RDW/Belastingdienst-combinatie. Ik zal maandag nog even bij RDW navragen of zij de historie kunnen nazoeken, want geen van de partijen heeft in eerdere telefoontjes aangegeven dat de op dit moment vertragingen zijn. Voor mij de wijze les dat ik nooit meer een motorvoertuig van een handelaar zal kopen dat niet op Nederlands kenteken staat.
 
Gisteren is de motorfiets geleverd, 6 weken na de aankoop. Alle schuld gaan vanuit de verkoper naar de RDW/Belastingdienst-combinatie. Ik zal maandag nog even bij RDW navragen of zij de historie kunnen nazoeken, want geen van de partijen heeft in eerdere telefoontjes aangegeven dat de op dit moment vertragingen zijn. Voor mij de wijze les dat ik nooit meer een motorvoertuig van een handelaar zal kopen dat niet op Nederlands kenteken staat.

Dat is veralgemeniseren , alsof dat bij iedere handelaar zou gebeuren,en 6 weken ondanks dat het vervelend is voor je valt op zich nog wel mee.Maar als je geen problemen wil zoals
dit geval dan is inderdaad het kopen van een motor die al een kenteken heeft de oplossing. :Y
 
Gisteren is de motorfiets geleverd, 6 weken na de aankoop. Alle schuld gaan vanuit de verkoper naar de RDW/Belastingdienst-combinatie. Ik zal maandag nog even bij RDW navragen of zij de historie kunnen nazoeken, want geen van de partijen heeft in eerdere telefoontjes aangegeven dat de op dit moment vertragingen zijn. Voor mij de wijze les dat ik nooit meer een motorvoertuig van een handelaar zal kopen dat niet op Nederlands kenteken staat.

nee je had een levertermijn af moeten spreken, want gaf het al eerder aan, als je 250 euro extra aftikt , heb je het met 2 dagen geregeld....
En ja het kan ALTIJD wel een keer ergens fout gaan, maar dan kun je er met een lever termijn gewoon onder uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan