Virago XV 750 1991 brandstoflekkage en slecht lopen

Dudokp

Rookie
13 apr 2018
21
0
Breda
Mijn Virago XV 1991, gekocht omdat ik weer eens wat anders wilde, laat me flink in de steek.
Het begon ermee dat er plassen benzine onder lagen aan de linkerzijde, en de kap waar de vacuüm brandstof regelaar zit ook zeiknat was.
Hij begin steeds meer te verbruiken en moeilijk te starten, leek wel tegendruk te hebben s morgens. Motor kon niet ronddraaien.
Nu zegt monteur dat de; "EGR VACUÜM" deel kapot is, de vacuüm pomp die op de brandstofkraan is aangesloten.
zie afbeelding.

Ik heb nu een compleet nieuwe (andere) unit besteld en hoop maar dat het dat is!

Iemand een ander idee??
full
 
Wat ik daar zie heeft niets met de benzinekraan te maken.
Bij een XV 750 heb je gewoon een benzinekraan en die werkt niet op vacuum!

EGR of AIS is aangesloten bij de uitlaatbochten, luchtfilter en een vacuum aansluiting van een inlaatrubber.
Zonde van je geld om een nieuwe te kopen.
Dat ding voegt zuurstof toe aan je uitlaatgassen om ze schoner te maken, zodat ze aan de milieu eisen voldoen.
Het zit op geïmporteerde Amerikaanse Virago's.
Je kan het volledig verwijderen en de aansluitingen afdoppen.
Ik had het ook op mijn XV 1000 uit 1985.
Ook op mijn BT1100 Bulldog heb ik het verwijderd.

https://goo.gl/photos/N3MhJAiDNoAAEkx26

Zoek het eerst eens in de benzine kraan, aansluitingen, slangen, vlotterbakken ed.
 
Laatst bewerkt:
Slecht lopen komt eerder door poreuze inlaatrubbers, heb je de "deo proef" al gedaan ?
En teveel tegendruk kan ook komen doordat de benzine in je cilinders loopt en dat kan je niet samenpersen.
En komt het in je cilinder dan loopt het ook in je carter.
 
Laatst bewerkt:
Als ik mij niet vergis is dit emissie regelaar en die zit links achter het cromen dekseltje. Die is gekoppeld d.m.v. twee chromen pijpjes aan de cilinders en met naar ik meen twee rubber slangen die uitkomen in het luchfilter.

Benzineproblemen kunnen voortkomen uit de benzinekraan, de carbs (deze hebben een verleden m.b.t. ellende, flotters etc.).
Als het een xv1100 is dan kan de benzinepomp ook nog een rol kunnen spelen.

Ruik ook even boven de olie toevoer, zit links achter de startmotor. Als ie vreselijk naar benzine ruikt en het oliepeil oog ook helemaal vol olie zit, dan zit er ook benzine in je carter.
 
Laatst bewerkt:
Dus jij zegt dat ze ernaast zitten.
Benzinekraan vervangen? Of nieuwe rubbers erin zetten?
Waarom stroomt hij s'nachts leeg?

Ben blij met je antwoorden, maar nu steeds minder met de monteurs die er mee bezig waren.
 
Dus jij zegt dat ze ernaast zitten.
Ja. Dat systeempje heeft niks te maken met je benzinelek.
Benzinekraan vervangen? Of nieuwe rubbers erin zetten?
Zo werkt dat niet.
Je gaat eerst uitzoeken wat er mis is.
Te beginnen met de gevolgen van het lek: controleer of er benzine door de carterolie zit.
Dan pas ga je kijken waar het lekt. En als je dat weet, weet je wat je mag repareren.
Waarom stroomt hij s'nachts leeg?
Omdat er iets stuk is :)
Maar omdat je nu stap voor stap diagnose gaat stellen, kom je er snel genoeg achter :Y
Ben blij met je antwoorden, maar nu steeds minder met de monteurs die er mee bezig waren.
 
Dus jij zegt dat ze ernaast zitten.
Benzinekraan vervangen? Of nieuwe rubbers erin zetten?
Waarom stroomt hij s'nachts leeg?

Ben blij met je antwoorden, maar nu steeds minder met de monteurs die er mee bezig waren.

Probeer te ontdekken waar het lekt.
Begin bij de benzinekraan, volg de slang/splitter naar de carburateurs.

Vlotterbakken misschien eens aftappen, beiden hebben een buisje aan de onderkant waar een schroef bij zit die je los kan draaien om af te tappen.
Schroef hoeft er niet uit en gebruik een passende schroevendraaier, zijn erg zacht.
Doe evt een stuk benzine slang aan de tuitje en laat de vlotterkamer leeglopen in een potje, kan je gelijk zien of er troep/bezinksel uitkomt.

Op deze foto zie je duidelijk het messingkleurige schroefje met daaronder het tuitje.

https://photos.app.goo.gl/uigK6zh83w0cviRn1
 
750 heeft geen benzinepomp, de XV1000 en 1100 wel.

Historie:
https://photos.app.goo.gl/QRZ26ZXGR6YeILO32

Dat de XV750 geen benzinepomp heeft is mij bekend, maar aangezien mij niet bekend was welk type Virago de topicstarter had heb ik dit toch maar gemeld.

Maar goed Dudokp,stop in indergeval de bestelling van de egr, want daar zit het probleem zeker niet.

Succes
 
EGR of AIS is aangesloten bij de uitlaatbochten, luchtfilter en een vacuum aansluiting van een inlaatrubber.
Zonde van je geld om een nieuwe te kopen.
Dat ding voegt zuurstof toe aan je uitlaatgassen om ze schoner te maken, zodat ze aan de milieu eisen voldoen.
Volgens mij werkt een ERG juist andersom. Het voegt uitlaatgassen toe aan je inlaattraject waardoor de verbrandingstemperatuur omlaag gaat en je minder schadelijke gassen uitstoot.
 
Want als ik er alles af haal, vervalt ook die vacuum slang naar de brandstofkraan.....
Ook als het een Amerikaans model is?
Als je een vacuüm gestuurde brandstofkraan hebt, moet daar natuurlijk wel een slangetje op :)

Je kunt dan vanaf de beschikbare nippel op inlaatrubber een nieuw passend slangetje op de kraan zetten.

Deze kraan zit vaak op Virago's van die bouwjaren:
fuel-cock-assy-1_big3AL2450000-01_0201.jpg


Onderste grotere tuutje is voor de brandstof.
Die kleinere iets hoger voor vacuüm leiding.
(plaatje is een beetje schuin, dikke zit voor, aan de buitenkant vd motor, kleinere tuutje meer richting midden vd motor)

Volgend eplaatje is van een California model uit 1991 (milieu ellende dus).
De nr's 1 zijn de inlaatrubbers, met beide een tuutje tbv vacuüm.
De linker heeft daarop de leiding zitten naar on de brandstofkraan (en de milieutroep). De rechter is afgedopt.
Je kunt vanaf de linker (voorste cilinder) een leiding maken direct naar de brandstofkraan.
Leiding kun je kopen bij automaterialenzaak of motorzaak, op gewenste lengte. Neem een oud stukje mee, voor juiste binnendiameter.
yamaha-xv750c-virago-1991-m-california-air-filter_bigyau0859b-3_7308.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel olie en welke olie moet er in het carter?
10W40 motorfietsolie, half synthetisch

ff opzoeken hoe veel. Staat t toevallig op t carter zelf? Hoeveel er in moet...

Engine size:
748
Cylinders:
2
hp/kW:
55/ 41
Vehicle weight (kg):
235
Seat height (mm):
715
Valve clearance (intake):
KALT 0,07-0,12 MM
Valve clearance (exhaust):
KALT 0,12-0,17 MM
Engine idle speed:
950-1050 U/MIN
Carburettor air screw:
1,5 AUSDREHUNGEN
Tyre pressure (front):
2,3 BAR
Tyre pressure (rear):
2,5 BAR
Spark plug 1:
NGK BPR7ES
Spark plug 2:
NGK BPR7EIX
Electrode gap:
0,7-0,8MM
Fork tube diam.:
38 MM TELEGABEL
Chain/Final drive:
KARDAN
Capacities*:
Fork oil per rod:
396 ML SAE 10W
Engine oil w/o filter:
3,0 L SAE 20W-40
Engine oil with filter:
3,1 L MIN. API SE
Brake fluid:
DOT 4
Final drive oil:
200ML SAE 80 GL-4
Fuel:
14,5 LITER
Coolant:
LUFTGEKÜHLT


En gewoon peilen he. Niet klakkeloos er in mikken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij werkt een ERG juist andersom. Het voegt uitlaatgassen toe aan je inlaattraject waardoor de verbrandingstemperatuur omlaag gaat en je minder schadelijke gassen uitstoot.

Oh, kan best dat ik het fout heb.I
Ik kijk nog wel eens op deze site voor informatie.
Gaat weliswaar over de V Star.dat is de Amerikaanse uitvoering van de Dragstar.
Maar het is in feite hetzelfde blok als de Virago.
AIS Removal - V-Star 1100 Wiki Knowledge Base
 
Nu heb ik het carter leeg en er zat bijna 5 liter in, ruikend naar benzine.
Ik heb de benzinetank los liggen nu op tafel, en deze druppelt benzine (niet op pri stand).
Dus de brandstof kraan lekt benzine! Zou het dat dan toch zijn??
 
Of dit je benzine problemen oplost is van hieruit niet te zien.

Een reparatiesetje voor je benzinekraan is de volgende stap. Nu heb ik geen goede ervaringen met een niet origineel reparatiesetje, maar dat moet je zelf beslissen.

Je reparatie heeft in ieder geval gewerkt als de kraan niet meer lekt als ie niet op pri staat.

Het is best mogelijk dat toevallig ook de carburateurs gereinigd moet worden. De carburateurs van de XV is hier wel gevoelig voor. En misschien moet ook daar twee reparatiesetjes tegen aan moeten gooien.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik het carter leeg en er zat bijna 5 liter in, ruikend naar benzine.
Ik heb de benzinetank los liggen nu op tafel, en deze druppelt benzine (niet op pri stand).
Dus de brandstof kraan lekt benzine! Zou het dat dan toch zijn??
Lekt de benzinekraan uit de aansluiting van het vacuumslangetje?
Zo ja, dan is je membraan (in je benzinekraan) kapot en loopt de benzine via het vacuümslangetje zo je inlaatkanaal in.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan