Vraag over techniek batterij

Evets

MF'er
16 sep 2017
50
0
Technisch vraagje voor iemand die niets afweet van techniek/electriciteit :$ , wat bedoelen ze met "laadcapaciteit" van een batterij? En wat wil "maximale stroomsterkte" zeggen?
 
Technisch vraagje voor iemand die niets afweet van techniek/electriciteit :$ , wat bedoelen ze met "laadcapaciteit" van een batterij? En wat wil "maximale stroomsterkte" zeggen?
laadcapaciteit is de totale hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden en wordt uitgedrukt in AmpereUur.
maximale stroomsterkte is de maximale hoeveelheid stroom die een volle accu kortstondig kan leveren zonder kapot te gaan en wordt uitgedrukt in Ampère. de waarde is belangrijk om te kijken of de accu genoeg stroom kan leveren om de startmotor rond te laten gaan.
 
Norauto zijn prima laders, zijn zo'n beetje alles in een....
Ik ben zeer te spreken over de mijne, kan je motoraccu's auto en grotere accu's mee laden, en als hij vol is gaat hij in een druppelstand , en alles is instelbaar
 
de goedkoopste. de laadtijd zal niet heel veel verschillen tussen de 2. als de accu echt behoorlijk leeg is zal de zwaardere iets sneller zijn maar die zal ook snel de stroom gaan terug brengen als de accu voller begint te raken. beide kan goed en zullen voor een motorfietsaccu prima voldoen. wil je hem ook gebruiken als lader voor de auto of als starthulp zou ik voor de zwaardere gaan want die starthulp functie zit niet op de licht uitvoering.
 
Laatst bewerkt:
Vooralsnog heb ik altijd mindere verhalen gehoord met druppelladers, dat ze er 6 maanden aan staan en dat vervolgens de accu kapot is.
Ik laad mijn accu aan het einde van de winter( uit de motor gehaald, lekker warm binnen).
Heb zo'n oude lader van +/- 30 jaar oud staan. aantal uur aan de lader en als de stroomsterkte terug loopt waarmee hij laadt tot 0,5A (zit een metertje op)
stop ik.

Nog nooit problemen mee gehad :)
 
Ik dacht dat je accu’s moet laden met 10% van de capaciteit. Dus een 14Ah accu laden met maximaal 1,4A. Ik denk dat die laders dat automatisch doen. De lader met de hogere capaciteit zal dan niet eerder klaar zijn dan de lichtere acculader.
En als hij wel sneller klaar is dan drukt hij er meer stroom in en dat wil je denk ik niet.
 
Ik dacht dat je accu’s moet laden met 10% van de capaciteit. Dus een 14Ah accu laden met maximaal 1,4A. Ik denk dat die laders dat automatisch doen. De lader met de hogere capaciteit zal dan niet eerder klaar zijn dan de lichtere acculader.
En als hij wel sneller klaar is dan drukt hij er meer stroom in en dat wil je denk ik niet.
Ik geloof wel dat die 10% minder slecht is voor je accu maar wat is de laadstroom in je motor?
Als je accu ver ontladen is en je laadspanning is aan de hoge kant ga je al snel richting 5A
 
Ik dacht dat je accu’s moet laden met 10% van de capaciteit. Dus een 14Ah accu laden met maximaal 1,4A. Ik denk dat die laders dat automatisch doen. De lader met de hogere capaciteit zal dan niet eerder klaar zijn dan de lichtere acculader.
En als hij wel sneller klaar is dan drukt hij er meer stroom in en dat wil je denk ik niet.
Je mag laden met 1C. Bij gebruik van een lineaire lader (goedkoper dan een switched charger) is 0.5C aangeraden. Maar dat hangt puur af van de warmteontwikkeling in je lader, voor je batterij maakt dat niets uit.
 
(Ont)laadstroom relatief tov batterij capaciteit. xC = xAh/tijd.
Stel capaciteit = 5Ah => 1C = 5A en 0.5C = 2.5A.
Je bedoelt te zeggen dat een accu met 20 Ah geladen mag worden met 20A, of 10A?

En je wil zeggen dat eea afhankelijk is van warmte ontwikkeling in de lader?

Ik ken situaties waarin de temp van de accu hoger is dan de lader. Dan is de accu nog nieuw, en lader een eenvoudige.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je bedoelt te zeggen dat een accu met 20 Ah geladen mag worden met 20A, of 10A?

En je wil zeggen dat eea afhankelijk is van warmte ontwikkeling in de lader?

Ik ken situaties waarin de temp van de accu hoger is dan de lader. Dan is de accu nog nieuw, en lader een eenvoudige.
Ja. Met 20A laden gedurende 1 uur. Uiteraard is dit simpel gesteld en hangt dit af van de (laad)toestand van de batterij. Google voor een lineaire lader eens op de BQ2057, ook ivm de uitleg van de laadcyclus.
BTW een eenvoudige lader zegt niets over het IC dat gebruikt wordt
 
Ja. Met 20A laden gedurende 1 uur. Uiteraard is dit simpel gesteld en hangt dit af van de (laad)toestand van de batterij. Google voor een lineaire lader eens op de BQ2057, ook ivm de uitleg van de laadcyclus.
BTW een eenvoudige lader zegt niets over het IC dat gebruikt wordt
Ik ga wel voor een goede automatische lader, als je het niet erg vindt :t
 
Ja. Met 20A laden gedurende 1 uur. Uiteraard is dit simpel gesteld en hangt dit af van de (laad)toestand van de batterij. Google voor een lineaire lader eens op de BQ2057, ook ivm de uitleg van de laadcyclus.
BTW een eenvoudige lader zegt niets over het IC dat gebruikt wordt
Misschien hebben de fabrikanten het bij het verkeerde eind maar dit is wat b.v, Yuasa adviseert,
Yuasa accu opladen - Intercel levert acculaders
Minimaal 10% en maximaal 25% heb ik meer vertrouwen in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan