BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

@Mapster. Klopt hoor. Ik was bij Ducati Zaltbommel. Mijn motormaat rijdt een Multistrada en wilde een ander ruitjr.

Mag zelf overigens ook graag genieten van de Italiaanse schoonheden maar houd het toch absoluut bij BMW

Nog even een laatste foto alhier zonder koffers

2yuh7jb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mapster over beenruimte op de RS:
@GLK; Heel fraai, kan het zijn dat ik je gisteren in Zaltbommel heb gespot?

Als ik me dan toch in een goed gesprek meng; ik heb in het verleden een paar GS-en gereden, en momenteel een TDM 900. Gisteren proefgereden op een 1200RS, en ben daar erg van gecharmeerd. Alleen de beenruimte houdt met mijn 1,96m niet echt over, en ik vraag me af of dat op de lange afstanden wel goed gaat.

Zijn er meer piloten vqn bovengemiddelde lengte op een RS? En zo ja, wat is de beste mod om wat meer ruimte te creeeren? Er is een sportzadel te krijgen zag ik. Op mijn TDM had ik steps verlaagd met de set van MV Verholen, maar dat gaat volgens mij niet zo simpel op de RS.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik ben 1.86, heb hele dagen doorgebracht op de RS, geen centje pijn. Standaard zadel, standaard voetsteuntjes, Puig ruit.

Als ik er op ga letten, bedenk ik dat de knieën inderdaad een pittige scherpe hoek maken, maar het hinderd me niet.

Ik rij ook R1200RT en dat zit dan weer heel anders. Rechtop, ala GS, benen iets meer in een hoek omdat de RT iets lager bij het asfalt komt dan de GS. Daar heb ik wel op gezeten, nooit mee gereden.
 
@Jeroen1969; Dank je voor de info. Ruit is idd ook een onderwerp (zoals altijd), al zit mijn helm met de RS vol in de schone wind, wat nog helemaal zo slecht niet is.
 
Voor de turbulentie en windgeruis is je lengte van 1,96 meter i.c.m. met het standaard ruitje eerder een voordeel dan een nadeel.
 
Zijn er meer piloten vqn bovengemiddelde lengte op een RS? En zo ja, wat is de beste mod om wat meer ruimte te creeeren? Er is een sportzadel te krijgen zag ik. Op mijn TDM had ik steps verlaagd met de set van MV Verholen, maar dat gaat volgens mij niet zo simpel op de RS.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik ben 1.93 en zit er goed op, heb het 82 cm zadel (84cm sport is idd ook mogelijk), inmiddels heb ik het stuur van m'n RS 3 cm verhoogd en 3 cm naar me toe (met de MV kit), zit al beter, minder last van m'n polsen.

Ook de MV voetsteun verlagers gemonteerd waarmee die 2 cm lager en 2 cm naar achteren zitten nu; is ook een flinke verbetering. Wel de slijtbouten uit de voetsteunen gehaald, anders zit je wat snel aan de grond. Beide aanpassingen waren heel simpel.

En tenslotte een Puig touring scherm gemonteerd, geeft goede bescherming en geluid is beter dan met het origineel. Moet nog wel even uitproberen met hoge en lage stand komende ritten...
 
Laatst bewerkt:
Top, dank je voor de informatie. Ik meen dat bij de MV verlagers het stepje ook een stuk naar buiten komt? Zo ja, merk je daar in de praktijk nog wat van?
 
Dat is volgens mij hetzelfde setje wat ik op de TDM had zitten (en nog heb liggen), en wat Gaucho ook heeft gemonteerd. Dit is voor mij dus veruit de simpelste oplossing.
 
Zo, da's prijstechnisch ook best vriendelijk. Ik ga het hier voorzichtig met de mede eigenaar van de RS overleggen. Die overigens zo meteen voor het eerst dit seizoen weer eens op de RS een toertje gaat doen. Met een missie ook nog: kijken naar een stofzuiger voor in het zwembad bij De Fonteyn. Mochten we slagen, dan gaat ie met een spanbandje achter op de RT. Want uiteraard mag Karin op de RS dus fungeert Sidney vandaag als pakezel. En ook niet voor het eerst...
 
Dat dacht ik al, tot nu toe was de conclusie altijd hoe lager, hoe beter.

Mwah, dat is niet zoals ik het ervaar. Ik kan nu lekker met het vizier open toeren. Qua windgeruis ongeveer hetzelfde als achter de schuifpui op de RT. In de blote rijwind denk ik dat mijn ogen net te veel zullen tranen. Ik heb het wel geprobeerd, maar mijn ding is het niet.

Daarbij komt: Karin haar ding is het al helemaal niet en die is uiterst tevreden met de Puig... Als mede eigenaar heeft ze een behoorlijke vinger in de pap qua RS... Zo ook de knoop doorhakken over al dan niet de Hill Start Assist software update uitvoeren JA/NEE.
 
Dat is volgens mij hetzelfde setje wat ik op de TDM had zitten (en nog heb liggen), en wat Gaucho ook heeft gemonteerd. Dit is voor mij dus veruit de simpelste oplossing.
De Hornig is een ander setje, iets duurder maar wel meer verstel mogelijkheden (360 graden, de MV niet). En ja, de MV komt idd ook iets naar buiten, zie foto.

full
 
Nadeel van dergelijke setjes is dat het niet altijd mogelijk is om bijv. het rempedaal weer op de gewenste hoogte te krijgen. Nou gebruik ik de achterrem niet veel, maar in de bergen pak ik hem er graag af en toe even bij.

Bij het setje van MV wat ik op mijn R1200S had, zat wel een plaat bij om het e.e.a. weer op de juiste hoogte te krijgen:

b1.jpg


Vandaag bezig geweest om een ram mount aansluiting voor de actioncam op de Hornig steun te maken:

full


De camera kan nu om een hoekje filmen:

full


Met de TomTom gemonteerd wordt het zoiets:

full


Ik zou nog een korte knijper kunnen gebruiken, eerst maar eens kijken naar het filmresultaat (trillen).

full


Laat de vakantietrip maar komen :]
 
Laatst bewerkt:
Gisteren afscheid genomen van de RS. Fijne fiets, dus als je er nog eentje zoekt...........
Gewoon uit nieuwsgierigheid : vanwaar de overstap (of terugstap) naar een GS ? Uit een eerdere toerrit heb ik begrepen dat verschillende rijders net van een GS naar een RS zijn overgestapt .....
 
Gewoon uit nieuwsgierigheid : vanwaar de overstap (of terugstap) naar een GS ? Uit een eerdere toerrit heb ik begrepen dat verschillende rijders net van een GS naar een RS zijn overgestapt .....

Tja waarom.......
In iedergeval niet omdat de RS geen fijne motor is.
Sterker nog, gezien de verkoop aantallen is het een ondergewaardeerd model.
Helaas ben ik na een paar jaar op een bepaald model gereden te hebben altijd weer aan het kijken naar iets anders.
Toen ik dan ook een aantal weken geleden deze GS bij de dealer zag staan, begon het weer te kriebelen.

Omdat het finacieel paste en ik me na een wat mindere periode wel iets gunde, ben ik tot de aanschaf over gegaan.
Dat de dealer een mi leuke deal kon maken, hielp ook mee.
 
Dus....houd dit forum in de gaten....over een jaar of twee, drie begint het weer te kriebelen en als je tegen die tijd in de markt bent voor een zwarte GS special......
 
Dus....houd dit forum in de gaten....over een jaar of twee, drie begint het weer te kriebelen en als je tegen die tijd in de markt bent voor een zwarte GS special......

Ehhh. Ik heb Hennie belooft met dit exemplaar wat langer te doen ;(
Je moet dus iets langer geduld hrbben Peter.

Ondertussen staat er wel een mooie RS te koop in Amersfoort
 
Terug
Bovenaan Onderaan