R1 2009 topic (RN22 Bigbang) deel 4

Hallo,

Ik wil graag even van jullie expertise gebruik maken, ik heb recent een Yamaha R1 SP (bj. 2011) gekocht.

Loopt als een zonnetje, en de sp heeft standaard Akra slip on dempers, maar voor een beetje extra lawaai heb ik er een kat vervanger onder geschroefd, en loopt nog steeds als een zonnetje, merk praktisch geen verschil.

Door de open uitlaat gaat de motor nog armer lopen dan dat ie al deed, nu heb ik mij een beetje ingelezen en kwam er achter dat de R1 tot 6000 rpm gebruik maakt van een "closed loop" systeem en naar mijn interpretatie kwam dat op het volgend neer; de lambdasonde (O2 sensor) regelt het mengsel, deze staat volgens EU norm waarschijnlijk rond 14.6:1 AFR.

Nu is mijn vraag:

Is mijn lambdasonde (O2 meter) nog in staat het mengsel bij te regelen zonder cat, dus met andere woorden is mijn air fuel ratio nog steeds 14.6 of kan die het niet meer bijbenen en ligt mijn AFR nu nog hoger.

Nu ben ik natuurlijk al aan het kijken naar een eventuele oplossing, en kreeg ik van een "tuner" te horen dat de motor arm loopt in "closed loop" (voor emissies) en in "open loop" (boven 6000 rpm) weer te rijk staat af gesteld (zodat niemand zijn blok opblaast), in "open loop" heeft de lambdasonde niks meer te zeggen maar een ingeprogrammeerde mapping.

Nu kan ik dus een powercommander 5 er tussen zetten en een O2 optimizer en ding op de testbank laten afstellen. Maar aangezien dit nog al een redelijke investering is wil ik ook zeker weten dat dit wel echt noodzakelijk is.

Ik hoef niet meer vermogen en de motor rijdt prima geen dipjes waar ik last van heb in ieder geval, ik snap heel goed dat die met een pcv nog mooier loopt en meer vermogen heeft en nog mooier op pakt. Enige waar het mij om gaat is dat de motor niet kapot loopt op lange termijn doordat ie te arm staat afgesteld.

Maar goed is het echt nodig, of zeggen jullie dat een pcv nodig is.

Wat in mijn logica nog op ging; was er alleen een O2 optimizer tussen te zetten van dynojet die er voor zorgt dat in de "closed loop" mijn AFR 13.6:1 is. Dan loopt die onder de 6000 rpm niet meer te arm en in de "open loop" staat de motor al te rijk afgesteld.

Maar goed zag dit nergens voorbij komen, dus zal mijn logica wel niet op gaan :X


Bij voorbaat dank
 
Je kan ff een run op de bank laten doen. Als je met dit soort dingen aan de haal gaat zou ik dat altijd doen. Kost 50 euro ongeveer. Dat is niks op de kosten van een geploft blokkie toch? Weet je precies wat hij doet en denk ik dat je dan het beste voor je zelf kan bepalen wat te doen. Als je daarna kies om dan als nog een PCV te kopen en af te laten stellen, word de run gelijk daarbij mee gerekend en kost het je niks extra’s.

Een run maak ik eigenlijk met elke motor die ik tot nog heb gereden. Omdat je de geschiedenis van een motor toch nooit helemaal kan achterhalen. Dan zegt een run heel veel over het blok en de prestatie.
 
Met een powercommander krijg je het ideale mengsel van benzine en lucht. Maatje van mij heeft het ook gedaan en hij loopt als een zonnetje. Een iets rijker mengsel is beter voor je blok tenzij goed afgesteld. Armer is warmer en dus kwalijker voor je blok.
Je zou ook kunnen flashen maar moet je de ECU opnieuw mappen.
 
Met een powercommander krijg je het ideale mengsel van benzine en lucht. Maatje van mij heeft het ook gedaan en hij loopt als een zonnetje. Een iets rijker mengsel is beter voor je blok tenzij goed afgesteld. Armer is warmer en dus kwalijker voor je blok.
Je zou ook kunnen flashen maar moet je de ECU opnieuw mappen.

Heb hem zelf 2 jaar geleden ook laten flashen.
Dat is qua kosten niet veel verschil als je het verglijkt met een pc + run + af laten stellen.

Was toen voor het flashen + mapping op maat maken €450 kwijt als ik me niet vergis.
 
Heren,

Na 1.5 jaar dromen en zoeken ben ik eigenaar geworden van een zwarte R1 2010! *O*
Een fantastische fiets met een geweldig dik geluid.
Helaas is de vorige eigenaar een keer vergeten het remschijfslot er af te halen waardoor er een kleine barst in het voorspatbord zit. Heeft toevallig iemand er nog 1 liggen?

Greetz! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Na 1.5 jaar dromen en zoeken ben ik eigenaar geworden van een zwarte R1 2010! *O*
Een fantastische fiets met een geweldig dik geluid.
Helaas is de vorige eigenaar een keer vergeten het remschijfslot er af te halen waardoor er een kleine barst in het voorspatbord zit. Heeft toevallig iemand er nog 1 liggen?

Greetz! 8-)
Mooi man. Gefeliciteerd met je aanschaf van de zwarte R1 2010 :9~
Ik wens je er veel plezier en veel veilige km mee!

Ja, een fantastische fiets met een geweldig dik geluid is het zeker! Daar weet ik ook alles van!

Ik heb je een privebericht (een PM) verstuurd vwb het voorspatbord.
Ik hoor graag van je ;)

Mvg, R1RS64
 
Dag (oma en)allemaal,

Wie kent een goede tuner die mijn 2010 R1 de ecu kan flashen??
Heel graag verneem ik van jullie. Alvast bedankt!
 
Ha Terror,

Heb geen R1 2010, maar ik weet wel dat Jeroen v/d Meer en Paul Ritzen beiden ECU herschrijven met behulp van Woolich.

Super Thanks! :} Ik heb er namelijk al een Power commander inzitten maar die wil ik er tussen uit hebben omdat de motor -vooral koud- niet lekker loopt(storteren).
 
Hallo,

Iemand hier met een goede tip voor remblokken voor een rn22?
Af en toe circuit en stevig straatgebruik.
Heb ze van Brembo gesinterd gezien maar dat is vast niet de enige smaak en er zullen vast ook prijstechnisch interessantere alternatieven zijn...

Groeten Bas
 
Hallo,

Iemand hier met een goede tip voor remblokken voor een rn22?
Af en toe circuit en stevig straatgebruik.
Heb ze van Brembo gesinterd gezien maar dat is vast niet de enige smaak en er zullen vast ook prijstechnisch interessantere alternatieven zijn...

Groeten Bas
De originele van Yamaha zijn niet verkeerd voor algemeen gebruik.
 
Heeft iemand ervaring met moeilijk terug schakelen? Bij mijn R1 van 2011 gaat opschakelen zonder enige moeite. Echter met terug schakelen lijkt af en toe wel of het geheel vast zit. Beetje tussengas lijkt te werken, maar dat moet volgens mij toch zonder kunnen.
 
De originele van Yamaha zijn niet verkeerd voor algemeen gebruik.

Dat weet ik, maar ik was benieuwd of er mensen zijn die wat anders hebben geprobeerd qua blokken en er zijn hoogstwaarschijnlijk betere alternatieven
dan originele blokken.
 
Heeft iemand ervaring met moeilijk terug schakelen? Bij mijn R1 van 2011 gaat opschakelen zonder enige moeite. Echter met terug schakelen lijkt af en toe wel of het geheel vast zit. Beetje tussengas lijkt te werken, maar dat moet volgens mij toch zonder kunnen.

Ik heb daar ook last van. Nou dacht ik in eerste instantie dat het aan mijn rem/schakelset ligt welke niet origineel is. Maar ik soms ook het idee dat hij niet helemaal lekker ontkoppeld. Ik merk dat wanneer de motor uitgeschakeld is en met de koppeling ingeknepen in bv de eerste versnelling probeer te duwen.
 
Heren, schakelen zonder koppeling zou toch zonder problemen moeten, gas helemaal dicht uiteraard. Bij mijn R1 (2011) lukt het mij tijdens het rijden niet om zonder koppeling op te schakelen.

Gekke is als ik hem op de bok zet en stationair laat draaien hem wel zo naar ze'n 2 druk zonder te koppelen. Iemand idee
 
Laatst bewerkt:
Heren, schakelen zonder koppeling zou toch zonder problemen moeten, gas helemaal dicht uiteraard. Bij mijn R1 (2011) lukt het mij tijdens het rijden niet om zonder koppeling op te schakelen.

Gekke is als ik hem op de bok zet en stationair laat draaien hem wel zo naar ze'n 2 druk zonder te koppelen. Iemand idee

Het ging om terugschakelen ;). Opschakelen is geen probleem.

Ik heb daar ook last van. Nou dacht ik in eerste instantie dat het aan mijn rem/schakelset ligt welke niet origineel is. Maar ik soms ook het idee dat hij niet helemaal lekker ontkoppeld. Ik merk dat wanneer de motor uitgeschakeld is en met de koppeling ingeknepen in bv de eerste versnelling probeer te duwen.

In de versnelling vooruit duwen met koppeling ingeknepen gaat opzich prima, al heb ik wel de koppeling wat bijgesteld. Ik heb de 'arm' op de schakelas ook iets verzet, zodat de hoek tussen de arm en stang haaks is. Wellicht dat het hiermee verbeterd.
 
Het ging om terugschakelen ;). Opschakelen is geen probleem.In de versnelling vooruit duwen met koppeling ingeknepen gaat opzich prima, al heb ik wel de koppeling wat bijgesteld. Ik heb de 'arm' op de schakelas ook iets verzet, zodat de hoek tussen de arm en stang haaks is. Wellicht dat het hiermee verbeterd.

Ja ik snap precies wat je bedoelt ben ik al mee bezig geweest maar krijg dat niet goed voor elkaar. Of het pookje staat dan te hoog waardoor het schakelen als nog niet lekker gaat. Best frustrerend dit...
 
Op navolging van mijn slecht lopende motor sinds ik er een PC5 in heb zitten ben ik er nu achter gekomen dat de verkoper van deze pc5 mij de verkeerde O2 optimizer erbij heeft gedaan namelijk die van een R6 |(
Vraag is wie heeft er toevallig nog een O2 optimizer liggen voor mijn R1?
 
Dag (oma en)allemaal,

Wie kent een goede tuner die mijn 2010 R1 de ecu kan flashen??
Heel graag verneem ik van jullie. Alvast bedankt!


Ik heb mijn RN22 laten flashen bij Nippon Bikes in Tilburg.
Jongens hebben verstand van zaken en een prima flash uitgevoerd.
Motor rijdt vele malen beter! :]
 
Laatst bewerkt:
In wat voor zin rijdt de motor velen malen beter?

Zit te twijfelen over het flashen van de ECU, maar nippon bikes vertelde mij dat ik het niet voor de vermogenswinst hoefde te doen, die is minimaal. Maar voor de rijbaarheid van de motor, maar die vind ik prima.

Dus ben heel benieuwd wat er dan zo anders is na de flash duccos?
 
Ik heb mijn RN22 laten flashen bij Nippon Bikes in Tilburg.
Jongens hebben verstand van zaken en een prima flash uitgevoerd.
Motor rijdt vele malen beter! :]

Ben ook benieuwd wat het verschil is na de flash en wat ze aangepast hebben tijdens het flashen.
 
Ben ook benieuwd wat het verschil is na de flash en wat ze aangepast hebben tijdens het flashen.

Motor reageert mooier op het gas en bokt niet meer bij lage toeren (aan/uit effect).
Daarnaast zijn de dipjes in het middengebied ook minder geworden.

Heb toen meteen de temperatuur voor het aanslaan van de fans lager laten zetten en een QS laten monteren.
 
Hallo ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen,

Mijn naam is Robert ben 34 en kom uit loenen(veluwe)
Mijn beroep is cnc frezer en machinaal bankwerker.
Heb verschillende Yamaha’s gehad 2xr6/fz1/3xr1.
Op dit moment rij ik een r1 uit 2009 midnight black.
Zal nog een foto plaasten.

Specs van de r1

Volledig akra titanium systeem met ingekorte dempers
Pc 5 met openluchtfilter.
Zal zsm een foto plaatsen als me dat lukt :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan