Zadeltasje

In Bosnië zet men de helm gewoon op een spiegel of het zadel en gaat weg. Geen slot, niks. Ik droom dat het ook ooit naar Nederland komt.

Dat doe ik ook altijd als ik naar een winkel oid ga. Leg hem gewoon midden op de tank. Op het werk gaat hij wel mee naar binnen, maar dat is meer zodat hij niet nat regent.

Overigens rij ik dagelijks met een rugzak, ik heb daar geen last van. Dat is voor iedereen anders denk ik. En ik vind het wel makkelijk dat ik meteen kan afstappen en naar binnen kan lopen en niet nog iets uit een tas of koffer hoef te halen.
En de veiligheid is misschien wat minder, maar als ik mij daar druk om moet maken kan ik beter helemaal niet motor rijden
 
Hoezo verpest de motor?
Elke motor behalve van misschien de grote GS, ziet er niet uit met een pizzakoffer. Bovenop voel je zelfs op een 600 cc de aanwezigheid van een koffer. De motor stuurt en trekt niet zo lekker. In tegenstelling vind ik motoren met zachte tassen echt stoer en je voelt ze minder of helemaal niet. Maar je moet een bepalde instelling hebben om zachte tassen te gebruiken omdat het natuurlijk niet heel praktisch is, maar handiger en veiliger voor offroad.

Om terug naar het onderwerp te gaan, gebruik ik zelf:

SW-Motech Rearbag: stoer, degelijk, goed voor een weekend of een week toeren.
Kriega US-20: kon niet ermee goede vrienden maken, degelijke kwaliteit, echt waterdicht, maar afsluiting en bevestiging is niet handig voor dagelijks gebruik.
Giant Loop Mojavi: Mijn favoriet, blijft altijd op mijn motor, onmerkbaar, stevig, heel goed voor offroad en weekend ritten.
 
Ha, leuk topic. Ik zat net gisteren met ongeveer dezelfde vraag. Rugzak beetje omslachtig voor elke dag als je alleen maar een paar kleine dingen bij je wilt hebben. Ben even wezen graaien bij wat wij (pluralis majestatis) thuis "de T van Tassen" noemen, en vond daar een klein plat Samsonite tablet-tasje. Gewoon een tasje met één vak en twee draaghengsels. Dat heb ik, met het merkje aan de motor-kant, in mijn crash cage geprakt. Voor de "wat een armoedzaaier-hok, daar is vast niets te halen"-indruk nog even met een heel lelijk blauw tie-wrapje aan een pijpie van de cage vastgetrokken. Het binnenste hengsel ook vastgemaakt, en die tas kan er niet meer uit dus dat zit wel zo'n beetje goed genoeg.

Tasje is, zo bleek vandaag, pretty much waterdicht (had er wat keukenpapier ingemieterd, kan nooit kwaad, en dat kwam er kurkdroog uit ondanks de hele dag regen), zelfs met gewoon de rits naar boven.

Blijkt de ideale oplossing! En je geeft nog eens een nieuw leven aan een tas die je niet verwacht had ooit nog eens te gaan gebruiken.

Aan mij om te zorgen dat er niks belangrijks in zit als ik er niet bij ben. Voornamelijk bedoeld voor mijn schijfremslot (dat ik eruit haal en vastmaak als ik wegloop natuurlijk) en misschien wat andere kleine nuttige rommeltjes. Zodat het me niet kan schelen dat er af en toe iemand in kijkt of graait.

[afbeelding]
Ik heb een bagagedragerfietstas aan mijn valbeveiliging geknoopt...

full
 
Ook mooi gedaan! Dat was ook mijn eerste idee, tot bleek dat het tablet tasje perfect achter de bars paste, dat vond ik toch prettiger zitten.
 
Ik heb nog twee stevige zadeltassen in de aanbieding. :-) Tevens na het lezen van dit topic ben ik nieuwsgierig geworden om in die tasjes te gaan plassen. xD
 
Zelf op mijn vorige (DL 650) ook een SW Motech Trax koffert gehad.
Ging verschrikkelijk veel zooi in kwijt, en regelmatig geprobeerd
om dat ding er vanaf te schoppen B|

Op zicht stond het nog leuk ook.

Maar op mijn 'poes' kan ik nu niet echt zo'n koffer kwijt, en idd,
het staat voor geen meter, en merkbaar anders met rijden.
(beetje kwispelig van achter)

Als het moet rij ik nu met de tanktas (Bagster), en evt met rugzak.

Maar voor de rij ritjes, lijkt mij zo'n zadeltasje toch wel het meest ideale
(die waar dit Topic immers over gaat).

Hou best wel van extra's, maar moet er ook wel weer af kunnen.

Net als Navi.
Zat ook op mijn DL (Garmin).
Op Poes kan ik dat ding niet eens met goed fatsoen kwijt.
Dus ook hiervoor op zoek naar een leuk alternatief.

Op vakantie allemaal handig dit soort extra's, maar moet er ook makkelijk af te halen zijn.
 
merkbaar anders met rijden.
(beetje kwispelig van achter)
Juist dat is waarom ik geen topkoffer wilde. Er zijn nog wel topkoffers te vinden die er acceptabel uit zien (niet veel idd :X) maar ik hoor van meerdere mensen dat een topkoffer het rijgedrag en de windgevoeligheid nadelig beïnvloed. Zo'n buddyseattas zit nog voor je achterwiel dus zal daardoor dat effect niet zo sterk veroorzaken, denk ik. Ik heb er in ieder geval geen last van. Hij is natuurlijk ook minder hoog dan een topkoffer, wat ook wel zal schelen.

Eerlijk, het kost een beetje tijd om 'm op de motor te plaatsen en hem eraf te halen, maar als je de tijd gaat opnemen denk ik dat het nog geen halve minuut scheelt. Ik vind 't een prima oplossing. :t
 
Juist dat is waarom ik geen topkoffer wilde. ........... een topkoffer het rijgedrag en de windgevoeligheid nadelig beïnvloed.
Ik denk dat het helemaal ligt aan de totale configuratie. (systeem van factoren)
Maw afh. van combinatie: motor-koffergrootte-positie vd koffer-grootte vd bestuurder.

Ikzelf merk nooit iets dat ik de GIVI achterop heb. Zelfs bij dik 200 geen last! :]
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het helemaal ligt aan de totale configuratie. (systeem van factoren)
Maw afh. van combinatie: motor-koffergrootte-positie vd koffer-grootte vd bestuurder.

Ikzelf merk nooit iets dat ik de GIVI achterop heb. Zelfs bij dik 200 geen last! :]

:^

De enige keer dat ik het echt wel merkte was met die zware storm een paar maanden geleden. Dat je af en toe bij zo'n kanonslag van een rukwind denkt van: het lijkt wel of er een skateboarder aan mijn kont hangt of zo. Maar then again: die situatie heb ik maar 1x in gereden en kan ik dus niet vergelijken met in zware storm rijden op dezelfde motor zónder koffer.

If anything helpt de GIVI op mijn FJR met het "afsluiten" van die luchtbel. Als ik die koffer eraf laat is er iets meer tumult achter mijn rug (vooral rond mijn schouders). Je zit op zo'n toerbeest met verhoogd ruitje toch al best wel in een relaxt coconnetje, maar dat is met grote koffer dus nog iets meer in mijn ervaring. Scheelt maar weinig, maar is zeker merkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Zie je maar weer hoe objecten op elkaar kunnen inwerken.
Je zou zeggen dat de koffer die achterop zit niets zou kunnen doen op je lichaam omdat het verder naar achter zit. Toch geef je aan dat er verschil merkbaar is.

Zoals ik zei dat ik niets van de koffer achterop merkte zou maar zo anders kunnen zijn als mijn koffer 10cm naar voor of verder naar achter zou zijn gemonteerd.

Zoals in dit topic wordt gesteld dat koffers ALTIJD wervelingen en nare krachten oproepen op de achterzijde is dus maar 'een beetje' waar. Het kan zo zijn, maar dat hoeft niet!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een SW Motech Slipstream voor korte ritjes/dagje weg/als ik een halve dienst heb. Als ik ergens blijf slapen of ik ga een weekend je naar mijn ouders neem ik mijn Kriega 30L Drypack mee. Daar past serieus veel in.

Hier mijn SW Motech. Zit vast met banden om de buddystepjes en aan de achterkant met een lus onder het zadel. Je kan daar ook nog de lussen van de Kriega zien, die zitten aan het subframe.

IMG_20180417_141122246.jpg


IMG_20180417_141132388.jpg


En ja, dat is paupertape op mijn zadel :P

Bij de Slipstream krijg je ook nog twee schouderbanden zodat je 'm als (enigszins onpraktische) rugtas kan gebruiken. De Kriega wordt geleverd met een schouderband zodat je deze kan dragen als een messengerbag/sporttas
 
Laatst bewerkt:
En dat tasje blijft er altijd op zitten? Of haal je het er vaak op en af, en zo ja, wat blijft er dan aan hengsels over dat op/aan je motor blijft hangen?
 
Ik heb het nog maar twee keer gebruikt, afgelopen zondag voor een dagrit en vandaag voor woon/werk.

De hengels aan de voorkant, met die haken, laat ik gewoon aan mijn motor hangen. De lus aan de achterkant kan je niet zien maar die loopt onder het zadel door. Eigenlijk zijn dat twee "strips" met klittenband en die kan je zo aan elkaar maken. Zit ook aan de voorkant maar daar gebruik ik dus die banden voor, net even wat betrouwbaarder. Je kan ook aan de achterkant banden met haken hangen maar ik heb daar geen bevestigingspunten voor.

De onderkant is een beetje geprofileerd rubber dus dat gaat niet echt schuiven. Ik denk dat als je een buddyseatcover hebt dat ook wel goed gaat.

De ritsen zijn waterwerend afgesloten, de zijvakjes hebben een handig elastiekje waar je de rits mee kunt vastzetten, de hoofdritssluiting heeft twee oogjes voor een hangslotje en bovenop, niet zo heel goed te zien, zit ook nog een extra lang elastiek met haak om je helm mee vast te maken. Niet diefstalproof maar als je even wat gaat drinken op het terras ofzo is dat wel handig.

Het is dus deze, 13 liter. Hele grote schoenen gaan er helaas niet in: Tail bag Slipstream with backpack function by SW-MOTECH.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er handig en mooi uit, eigenlijk precies waar ik eerst naar op zoek was totdat ik mijn tasje vond voor in de crash cage :)

De hengels aan de voorkant, met die haken, laat ik gewoon aan mijn motor hangen.

Ja daar keek ik vooral naar. Vandaar ook mijn vraag. Als je dat tasje eraf haalt blijven die dus langs je motor hangen en zo kun je niet rijden natuurlijk, dus ik dacht of je zet ze op een of andere manier vast, of je haalt dat tasje er niet af, of je rijdt gewoon nooit zonder tasje.
 
Ik gebruikte vroeger een tanktas van Oxford (met magneten), maar daar zaten verstopt ook elastieken banden met haken aan zodat je 'm ook op het zadel kon bevestigen.

Tegenwoordig gewoon een dikke Kappa achterop, die ik overigens prima vind matchen bij de looks van m'n Tiger!
 
Ziet er handig en mooi uit, eigenlijk precies waar ik eerst naar op zoek was totdat ik mijn tasje vond voor in de crash cage :)Ja daar keek ik vooral naar. Vandaar ook mijn vraag. Als je dat tasje eraf haalt blijven die dus langs je motor hangen en zo kun je niet rijden natuurlijk, dus ik dacht of je zet ze op een of andere manier vast, of je haalt dat tasje er niet af, of je rijdt gewoon nooit zonder tasje.
Oh wacht, ik heb je verkeerd begrepen!
Ik laat die banden met haken hangen als ik op plaats van bestemming ben, dus op mijn werk ofzo. Heb geen zin om ze er dan weer af te pielen. Maar als ik "gewoon een stukje ga rijden" dan haal ik ze er wel af. Eventueel kan ik ze ook nog helemaal lang maken en dan bovenop het zadel aan elkaar haken, kan ook nog.

Van de Kriega laat ik zitten, daar heb ik geen last van.
 
Dit is een interessant topic! Ben zelf namelijk ook aan het kijken voor een tas op de buddyseat.
Je kan daar ook nog de lussen van de Kriega zien, die zitten aan het subframe.
Heb je de lussen van de Kriega bewust zo lang laten uitsteken? Ik zou denken dat je de plastic gespen ook onder je zadel kunt laten waardoor de lussen minder opvallen wanneer er geen tas op zit. Of is dat onpraktisch bij het vastmaken van de tas?
 
Vind 't een zielig tasje! Is nog niet de moeite dat je die er achter op bindt.
Als je voor die 5L zo'n pukkel achterop moet hebben, laat dan maar.

Kan je beter alles gewoon in je jaszak)ken) stoppen.

Als ik meer spullen moet meenemen, dan gaat gewoon de hutkoffer achterop.
Alles kan erin tot aan een krat bier (heel belangrijk!) aan toe.
Wanneer ik gewoon een rondje in de buurt ga rijden, dan blijft de koffer thuis, (hebben ook de anderen niks te mekkeren over de looks!)en dan stop ik mijn zakken vol met wat nodig is.
Nee, en dan niet zo'n onbenullig tassie!
 
Laatst bewerkt:
Vind 't een zielig tasje! Is nog niet de moeite dat je die er achter op bindt.
Als je voor die 5L zo'n pukkel achterop moet hebben, laat dan maar.

Kan je beter alles gewoon in je jaszak)ken) stoppen.

Als ik meer spullen moet meenemen, dan gaat gewoon de hutkoffer achterop.
Alles kan erin tot aan een krat bier (heel belangrijk!) aan toe.
Wanneer ik gewoon een rondje in de buurt ga rijden, dan blijft de koffer thuis, (hebben ook de anderen niks te mekkeren over de looks!)en dan stop ik mijn zakken vol met wat nodig is.
Nee, en dan niet zo'n onbenullig tassie!

Gebruik dit "zielige" tasje ook alleen voor dagelijks woon-werk verkeer. Daar heb ik gen hutkoffer voor nodig
 
:^

Mijn tas (zie pg. 1 :P) is niet veel groter, maar groot genoeg voor een 13" laptop, m'n lunch + wat fruit en nog wat kleinigheden zoals een brillenkoker, zakdoekjes, een kladblokje, etc.

Dat krijg ik echt niet allemaal in m'n jaszakken gestoken. :)
 
Laatst bewerkt:
Ideaal juist zo'n zielig tasje. Net voldoende om al je troep in te stoppen zonder dat je overbodige dingen mee gaat slepen. Helemaal met al die moderne motoren die amper ruimte hebben om ook maar iets in te stoppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan