Beschadiging loopvlak kleptuimelaar

commuter

MF'er
30 sep 2015
149
0
Zie onderstaande foto, is van een Suzuki DR800 SR42. Het loopvlak van de kleptuimelaar is beschadigd. Ik kan geen sporen op de nokkenas ontdekken. Is dit ernstig?

 
Ja, als ie eenmaal door de hardingslaag heen is neemt de slijtage enorm toe. Als de rest van de tuimelaars er niet zo uitzien; de betreffende tuimelaar vervangen en de betreffende nok van de nokkenas goed controleren op schade en even nameten adhv WPHB. Als de rest van de tuimelaars er ook zo uitziet is er wat anders aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Wat gebeurd er als je te lang doorrijd met zoiets?

De speling wordt in enkele tientallen tot een paar honderd kilometer zo groot dat de klep op een gegeven moment afbreekt van de steel en in de cilinder gaat liggen stuiteren. Dan kan je de boel weggooien. De klep breekt af doordat de nokkenas hem open ramt en hij weer terugslaat op de zitting. Als de nokkenas en de sleeptuimelaar hun werk gewoon doen wordt de klep vloeiend van de zitting gelicht en komt ook weer relatief beheerst terug in zijn rustpositie. Met een paar millimeter speling ertussen ontstaan er krachten die niet heel goed zijn voor de klep.
 
Er zijn meer merken met verchroomde kleptuimelaars, o.a. Ducati. Hier zie je ook een koperkleurige onderlaag, die voor verchromen wordt aangebracht. vaak wordt voor verchromen nikkel of koper gebruikt. Nikkel heeft een gelige kleur.
 
Ik heb metalen schilfertjes gevonden in het blok, met name in de rotor. Of dat ze daar zaten vanwege het magnetisme of omdat het daar uit de buurt komt weet ik nog niet maar die schilfers hebben de schade in ieder geval veroorzaakt.

Stukjes zijn te donker en te hard om van de koppakking te zijn maar daar lijkt het wel op. Ze zijn te dun om van een lagerschaal te zijn denk ik.


kik account delete
 
Laatst bewerkt:
De speling wordt in enkele tientallen tot een paar honderd kilometer zo groot dat de klep op een gegeven moment afbreekt van de steel en in de cilinder gaat liggen stuiteren. Dan kan je de boel weggooien. De klep breekt af doordat de nokkenas hem open ramt en hij weer terugslaat op de zitting. Als de nokkenas en de sleeptuimelaar hun werk gewoon doen wordt de klep vloeiend van de zitting gelicht en komt ook weer relatief beheerst terug in zijn rustpositie. Met een paar millimeter speling ertussen ontstaan er krachten die niet heel goed zijn voor de klep.

Pardon? je vergeet wat nullen, met goede olie kan je hier nog best lang mee doorrijden als je wil/moet, t is een laag toeren blok en zit bij 8000 toeren in zn begrenzer.

Als de spaarpot leeg is boel er in en goede olie er en lekker rijden en vast gaan sparen, als ie duidelijk begint te tikken/rammelen in de kop dan weet je dat het echt tijd is.
 
Pardon? je vergeet wat nullen, met goede olie kan je hier nog best lang mee doorrijden als je wil/moet, t is een laag toeren blok en zit bij 8000 toeren in zn begrenzer.

Als de spaarpot leeg is boel er in en goede olie er en lekker rijden en vast gaan sparen, als ie duidelijk begint te tikken/rammelen in de kop dan weet je dat het echt tijd is.


Nee.

Dit onderdeel is behoorlijk beschadigd en moet vervangen worden.
 
Pardon? je vergeet wat nullen, met goede olie kan je hier nog best lang mee doorrijden als je wil/moet, t is een laag toeren blok en zit bij 8000 toeren in zn begrenzer.

Als de spaarpot leeg is boel er in en goede olie er en lekker rijden en vast gaan sparen, als ie duidelijk begint te tikken/rammelen in de kop dan weet je dat het echt tijd is.

Een paar keer BMW's gehad met een hardingsfout in de nokkenas. Die gingen binnen 100km van 'volgensmij hoor ik een tikje' naar 'zet maar uit want daar is iets mis'. Bij een aantal mensen die een paar honderd kilometer snelweg aan het doen waren toen dit gebeurde brak er halverwege een klep en kon het blok naar de sloop.
 
Laatst bewerkt:
Duke Nukem:
Wat gebeurd er als je te lang doorrijd met zoiets?

Zo zag mijn tuimelaars van HONDA VF750F eruit. :? Was een kwaaltje bij dit type motoren destijds.
Tuimelaars en nokkenassen vervangen. Er was 1 zelfs geprobeerd op te lassen!!???
Met goede olie (voor mij nu MOTUL 5100-10/40) en een olieleidingmodificatie wordt dit voorkomen. De motor had ik zo lopend gekocht voor een prikkie.

full

full
full
 
Laatst bewerkt:
DR-en zijn daar erg gevoelig voor, hou het olieniveau goed in de gaten bij deze motoren.

Als je er met je nagel over het loopvlak gaat, voel je dan onrechtmatigheden?

Bij twijfel vervangen, anders kan er ook een andere nokkenas in, been there done that...
 
Laatst bewerkt:
Zit er bij bovenstaande foto's geen verschil tussen geen olie gehad en normale slijtage door de jaren heen? Ik kan me voorstellen dat na enkele tienduizenden kilometers de boel langzaamaan slijt waardoor je bovenstaand (openingspost foto) resultaat krijgt.

Ik begrijp dat op het moment dat het geharde deel (waarmee is het eigenlijk gehard?) eraf gesleten is dat het ineens harder gaat, maar ik geloof er niet in dat je tuimelaar dan in enkel tientallen tot honderden km's eruit ziet als bovenstaande fotos
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het waarschijnlijk veroorzaakt door de metaaldeeltjes in het blok. Die zijn met de olie er tussen gekomen en hebben schade aangericht. Het blok zou maar 30.000km gelopen moeten hebben en de rest (cilinderwand, nokkenasketting e.d) zien er inderdaad nog heel netjes uit.

Ik heb bij elkaar misschien een halve tank gereden met deze motor, ik heb hem nog niet zo lang dus weet niet wat er in het verleden is gebeurd wat olie betreft
 
Terug
Bovenaan Onderaan