Garmin Zumo deel 7

Zowel met mijn Zumo 590 als met mijn 595 nooit problemen gehad. Beiden laden bij mij prima bij tijdens gebruik en hebben na een lange rit altijd een volle accu ook als ik met een vrijwel lege accu vertrokken ben. Een software probleem waar niets aan te doen is lijkt me onzin anders zou iedereen dat probleem moeten hebben. Een fabrieksreset kan misschien wel de oplossing bieden. Blijft het punt van de accu contacten volgens mij als enige over.
 
Blijft het punt van de accu contacten volgens mij als enige over.

Zo klinkt het in ieder geval wel.

Bij mij heb ik het naaldentruukje bij beide 590's (1x omgeruild in garantie) uitgevoerd.
Bij de tweede pas vorige week, was het vergeten.
 
Gisteren een kronkelroute gepland van Utrecht naar Heiloo. Ding verder niet gecontroleeerd. Zat ik 'ineens' midden in Amsterdam. Hoop kronkels ja, maar dat was niet helemaal de bedoeling. :X
Volgende keer maar iets meer moeite nemen bij plannen :+
Jammer dat er naast snelwegen mijden geen optie bebouwde kom vermijden is... Toch?
 
Gisteren een kronkelroute gepland van Utrecht naar Heiloo. Ding verder niet gecontroleeerd. Zat ik 'ineens' midden in Amsterdam. Hoop kronkels ja, maar dat was niet helemaal de bedoeling. :X
Volgende keer maar iets meer moeite nemen bij plannen :+
Jammer dat er naast snelwegen mijden geen optie bebouwde kom vermijden is... Toch?

Nope, net als de optie, kloterige klinkerwegen vermijden, die ontbreekt ook :+
 
Zit toevallig net te werken aan een artikel voor Promotor waarin ik de Garmin kronkelwegen in de Zumo 396 vergelijk met de Rider.

Binnen Nederland is de conclusie helaas onveranderd: Garmin bak er niets van. Ligt nog niet eens zozeer aan de steden (daar stuurt de TT je ook doorheen en die kun je met een extra viapunt vermijden). Ligt echt aan de gebruikte wegen. Naarmate je Zuidelijker (meer hoogteverschil, minder dichtbevolkt) komt zal het resultaat een stuk beter zijn.

Zeker voor Nederland advies: overweeg aanschaf van de OnRoute motorkaart.
 
Maar ook met de onroute kaart houd het veel grote wegen aan en veel ook door bebouwde kom,
Ook die laat de "leuke" weggetjes regelmatig links liggen!

Of ik doe iets niet goed met de instellingen?
Heb de 590 met nieuwste onroute kaart.
Ben er nog steeds niet uit welke instellingen het beste werken.
Bij rondrit krijg ik 3 opties, echter allemaal veel via grotere wegen jammer genoeg.
 
Of ik doe iets niet goed met de instellingen?

Instellingen zijn met de motorkaart amper van invloed; hij zal in alle gevallen de kleine weggetjes kiezen. Wat ik echter vaak zien is dat men twee kaarten tegelijk heeft ingeschakeld. En dan gaat het niet goed. Het toestel moet na aan/uitzetten van de motorkaart eerst helemaal uitgeschakeld worden en vervolgens opnieuw opstarten, ander blijft CN actief. Ik weet: dat is irritant, maar wel noodzakelijk.

Daarnaast kun je met de instelling 'vermijd tolwegen' de weerstand van bebouwde kom en N-wegen vergroten. Ik weet: klinkt niet logisch; het is een trucje.
 
Instellingen zijn met de motorkaart amper van invloed; hij zal in alle gevallen de kleine weggetjes kiezen. Wat ik echter vaak zien is dat men twee kaarten tegelijk heeft ingeschakeld. En dan gaat het niet goed. Het toestel moet na aan/uitzetten van de motorkaart eerst helemaal uitgeschakeld worden en vervolgens opnieuw opstarten, ander blijft CN actief. Ik weet: dat is irritant, maar wel noodzakelijk.

Daarnaast kun je met de instelling 'vermijd tolwegen' de weerstand van bebouwde kom en N-wegen vergroten. Ik weet: klinkt niet logisch; het is een trucje.

Mijn ervaring met de onroute motor kaart is, als je ver uit elkaar gelegen punten selecteert in Nederland of daarbuiten, dan stuurt hij je hoofdzakelijk over de B wegen en niet de kleine kronkel paadjes. Je zult dus echt ook daar even een route moeten maken om met de onroute een leuke route te krijgen. Is met veel route punten wel degelijk een mooiere route dan op de gewone kaarten. Alleen vind ik dat na een paar jaar gebruik je er weinig meer aan hebt, hij stuurt je namelijk vaak over dezelfde weggetjes heen en die komen inmiddels mijn neus uit ;-)
 
Laatst bewerkt:
Dus alle kaarten uitzetten.
En alleen onroute aan laten staan?
En dan toestel uitzetten en opnieuw opstarten?

Ga het eens proberen komende week als ik tijd heb.

Thanks
 
dan stuurt hij je hoofdzakelijk over de B wegen en niet de kleine kronkel paadjes. <knip> hij stuurt je namelijk vaak over dezelfde weggetjes heen en die komen inmiddels mijn neus uit ;-)

Weet ik even niet goed wat je bedoelt met 'kleine kronkelpaadjes'.. Een B-weg is in de regel nu juist het laagste wegniveau. Omdat daar weinig verkeer over komt worden die zelden 'uitgegraven/recht gelegd' met als gevolg dat de meer zullen kronkelen dan 'hogere roadclasses'.

Qua dezelfde wegen: allicht: als A en B hetzelfde zijn zal de route van A naar B ook hetzelfde zijn. Ook als daarbij de voorkeur wordt gegeven aan kleine wegen. Variatie kun je aanbrengen door één of meer viapunten toe te voegen.
Maar dan nog: op een gegeven moment ken je alle wegen in je eigen omgeving natuurlijk wel. Als dat je stoort zit er maar één ding op: verhuizen! ;)
 
Misschien staat het al ergens beschreven, maar kan het zo snel niet vinden.
Heb een Garmin zumo 345 gekocht, twijfel om de lader op de motor aan te sluiten. Gezien de accu 7 uur mee moet gaan, van de andere kant kan het volgens mij geen kwaat om de zumo altijd van spanning te voorzien.
Iemand goed advies / ervaring hiermee.
 
Yep: beslist aansluiten. Kleine moeite, veel meer zekerheid. Weet niet precies wat de acculevensduur is, maar die zeven uur lijkt me aan de zeeeerrr ruime kant.
 
Een Zumo haalt geen 7 uur op de interne accu als deze nieuw is. En de tijd wordt naarmate de Zumo ouder wordt alleen maar minder.
 
Ik snap de klacht over de motorkaart wel een beetje en heb daar zelf ook mee te maken gehad. De motorkaart heeft een bepaald netwerk. Vergelijkbaar met het snelweg netwerk in Nederland. Als ik met een gewone navigatie van Groningen naar Utrecht wil zal hij ook altijd de A28 kiezen. Omdat die weg in de routeberekening nou eenmaal het beste scoort. Met de motorkaart is het hetzelfde. De wegen die het hoogst scoren neemt hij bij voorkeur. En het viel mij inderdaad ook op dat je dan vaak over dezelfde weggetjes komt.
Dit fenomeen heeft TomTom ook een beetje met zijn kronkelroutes. Maar daar kun je nog variëren in 3 gradaties. En dat levert vaak wel iets andere routes op.
Ik heb daar ook wat opgevonden. Gewoon de route door een andere app of website laten berekenen. Kurviger is een heel mooi voorbeeld daarvan. En die kiest echt andere wegen dan de motorkaart van Garmin. En ook weer andere wegen dan bijvoorbeeld de kronkelroute van TomTom. Ben ik de weggetjes van Kurviger zat dan laat ik bijvoorbeeld Calimoto een route berekenen. En zo kom je ineens weer op andere verrassende weggetjes.
Qua leuk binnendoor rijden moet ik wel zeggen dat TomTom het een stuk beter doet dan de Garmin. Al dan niet met de Motorkaart.
De verrassendste routes maakt wat mij betreft Kurviger. (Kan ook gewoon op de smartphone).
En voor een leuke rondrit mag ik graag Calimoto gebruiken.
Ken je alle weggetjes in de buurt dan is verhuizen inderdaad de laatste oplossing :-)
 
Kurviger heeft een goed werkende app. Maar wat ik zelf ook veel doe is Kurviger op de pc een route laten bepalen. En dan via MyRouteApp of TomTomGO rijden. Maar Kurviger op de pc kent ook de mogelijkheid om te exporteren naar een Garmin toestel.

Leuke optie bij "Erweiterte Optionen" is "Vermeide dieselbe Strasse zweimal zu befahren". Als je dan ergens heen moet en je wilt leuk rijden dan geef je gewoon huisadres-bestemming-huisadres bij de viapunten in. Kurviger berekent dan een leuke langerekte "rondrit".

Overigens denk ik dat als je veel met Kurviger gaat rijden dat je dan op een gegeven moment ook in herhaling valt.
 
Mijn 590 zit permanent op de motor en het bijladen tijdens het rijden is een ramp.
Als ie volledig opgeladen in de houder wordt gezet krijg ik na een week al de melding dat de batterij bijna leeg is op het moment dat ik het contact uitzet en een week later sluit de 590 meteen af nadat ik het contact uitzet.

Ik heb ondertussen 2 accu's gekocht, bij beiden met een speld de stekkertjes aangeduwd, maar nog steeds slechte verbindingen.

Na een 550 en een 660 is dit m'n derde Garmin, maar het is meteen de slechtste van de drie.
Het enige voordeel boven een Tomtom is nog de bediening van m'n VirbXE, maar als die de geest geeft voor m'n Zumo overlijdt, dan is dit meteen mij laatste Garmin.

Het lijkt wel of Garmin de motorrijder niet meer als klant wil.
 
Laatst bewerkt:
Mijn 590 zit permanent op de motor en het bijladen tijdens het rijden is een ramp.
Als ie volledig opgeladen in de houder wordt gezet krijg ik na een week al de melding dat de batterij bijna leeg is op het moment dat ik het contact uitzet en een week later sluit de 590 meteen af nadat ik het contact uitzet.

Ik heb ondertussen 2 accu's gekocht, bij beiden met een speld de stekkertjes aangeduwd, maar nog steeds slechte verbindingen.

Het lijkt wel of Garmin de motorrijder niet meer als klant wil.

Heb hetzelfde probleem gehad. Twee nieuwe accu's en nieuwe mount en niets hielp. Van het ene op het andere moment was hij opeens leeg of bijna leeg. Nu had ik hem op geschakelde plus aangesloten, wat bij mijn oude 550 wel handig was.
Van arre moede maar eens direct op de accu aangesloten (met zekering ertussen, natuurlijk) en geen probleem meer!
Mogelijk heeft de electronica er last van als hij gelijk met andere apparaten wordt ingeschakeld?
 
Laatst bewerkt:
kan iemand mij vertellen hoe dat het komt als ik route heb gemaakt in basecamp .dat er staat hoeveel km-reistijd de route is .als ik de route op de garmin heb gezet staat er op de garmin een ander aantal reistijd/ km s ? waardoor komt dat ?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je niet vertellen hoe het komt maar het is een vaker terugkerende vraag. Ik heb daar echter nog nooit een duidelijk antwoord op gezien.
 
Garmins hebben moeite met het tellen van de laatste paar honderd meter voor een afslag.
Let er maar eens op .
Mijn 350 maakt er regelmatig een potje van.
Dit schijnt als gevolg te hebben dat er verschil in route lengte zit.
Tussen base camp en de zumo.
 
Garmins hebben moeite met het tellen van de laatste paar honderd meter voor een afslag.

Garmin geeft de afstand naar afslag aan tot het allerlaatste moment dat je die afslag nog kunt nemen. De ANWB borden geven de afstand tot het begin van de afslag aan.

Ik begrijp werkelijk niet wat Garmin bezielt om zoiets achterlijks te doen.

Sowieso is het afstand aangeven steeds slechter geworden bij Garmin. Ik had eerst de 550 daarna de 220 en nu de 595. Die laatste maakt er echt een potje van. Telt de laatste honderd meter heel snel af van 500 m naar 0. Klopt simpelweg niet.
 
Als de Garmin op kleine weggetjes in tekst aangeeft dat de afslag na 900 mtr is.
Maar in werkelijkheid maar 150 mtr, dan moet je soms best stevig remmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan