Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #22

Status
Niet open voor verdere reacties.
Naar mijn inschatting waren de dames zeker 70+, dat zou er wat mee te maken kunnen hebben. Wie weet was de bestuurster er veertig jaar geleden wel heel handig in maar heeft ze het sindsdien nooit meer gedaan. Wie weet rijdt ze normaal gesproken 1x in de week twee kilometer heer en weer tussen haar woning en de kapper en kan ze daar allebei op een mooie grote parkeerplaats staan. Misschien reed haar man wel normaal en is die net overleden... Wie zal het zeggen.

Wat mij betreft is een betere vraag (maar die discussie is hier al eerder gevoerd): waarom houdt zo iemand zijn of haar rijbewijs. Waarom is een rijbewijs nog steeds een soort voor het leven toegekende licentie? Waarom moeten we niet allemaal elke tien jaar (en boven de 70 elke vijf jaar) een herhalingsexamentje doen? Het is niet alsof het nut van up-to-date blijven qua verkeerskennis en -ervaring opeens verdwijnt als je je bewijs in je zak hebt.
We zullen zien of je er nog zo over denkt als jij 70+ bent.

Als we nou 's beginnen met een beetje rekening te houden met elkaar in het verkeer ... :?
 
We zullen zien of je er nog zo over denkt als jij 70+ bent.

Als we nou 's beginnen met een beetje rekening te houden met elkaar in het verkeer ... :?

Beetje rekening houden met mekaar vind ik prima hoor, maar als je al niet kan fileparkeren..
Nou valt dat nog relatief mee, maar je komt ook oudjes tegen die blind met 60 km/uur invoegen op de snelweg bij het eerste blokje van de blokmarkering. Dat is wat mij betreft reden genoeg om het rijbewijs in te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Beetje rekening houden met mekaar vind ik prima hoor, maar als je al niet kan fileparkeren..
Nou valt dat nog relatief mee, maar je komt ook oudjes tegen die blind met 60 km/uur invoegen op de snelweg bij het eerste blokje van de blokmarkering. Dat is wat mij betreft reden genoeg om het rijbewijs in te nemen.
Als je wel goed kunt fileparkeren ben je geen motorrijder maar een automobilist.
 
Ik doe liever ff kalm aan voor een oudere :} ,dan dat ik me kapot erger aan manageraudi,druk, dring,tring,ik heb haast en ben belangrijk :r
 
We zullen zien of je er nog zo over denkt als jij 70+ bent.
Er kan een hoop gebeuren in die tijd (zelfrijdende auto's, beter OV, derde wereldoorlog, dag des oordeels voor mijn part), dus dat weet ik inderdaad ook niet. Desalniettemin zou ik het normaal vinden om het rijbewijs te zien als een soort tijdelijke machtiging waar je je competentie en je geschiktheid op een regelmatige basis voor moet bewijzen. En boven de 70 (en die grens trek ik ook zo maar uit de lucht, maar i.i.g. een of andere ouderdomsgrens) neemt de betrouwbaarheid van het lichaam, het reactievermogen, het zicht etc. etc. nou eenmaal progressief sneller af dan daaronder.

Als we nou 's beginnen met een beetje rekening te houden met elkaar in het verkeer ... :?
:^ :^

Dat sowieso. Dat gejakker en gehengst is nergens voor nodig en helpt mensen die het toch al moeilijk hebben om mee te komen van de wal in de sloot. Daarom ga ik ook niet boos worden om twee van die omaatjes maar gewoon even kijken of het wel lukt allemaal en zo niet dan probeer ik alles te doen om te helpen. Doet niets af aan mijn roep om een APK voor bestuurders.
 
We zullen zien of je er nog zo over denkt als jij 70+ bent.

Als we nou 's beginnen met een beetje rekening te houden met elkaar in het verkeer ... :?

Ik denk opzich wel dat het handig is dat je op elk moment iemand uit zn auto kan trekken, in een lesauto en rijexamen zou moeten kunnen laten doen. Of je nou 21 bent of 70+.
 
Vandaag weer bijna twee keer van de sokken gereden op mijn trapfiets. Beide keren door een opgefokte leasebak rijder. Heeft weinig met leeftijd te maken, meer met fatsoen. Liever een trage bejaarde, dan een opgefokte leaser
 
Beetje rekening houden met mekaar vind ik prima hoor, maar als je al niet kan fileparkeren..
Nou valt dat nog relatief mee, maar je komt ook oudjes tegen die blind met 60 km/uur invoegen op de snelweg bij het eerste blokje van de blokmarkering. Dat is wat mij betreft reden genoeg om het rijbewijs in te nemen.

Is een kwestie van oefenen en bijhouden.
Tot een jaar of 8 geleden ging ik in de winter regelmatig met de auto naar het werk. Die parkeerde ik dan netjes achteruit in het parkeervak. Oké, geen fileparkeren, gewoon een rijtje vakken naast elkaar.
Op een gegeven moment ging dat zo ongeveer blind en met 1 slinger hop, strak in het vak.
Tegenwoordig rijd ik sowieso al niet zo veel meer met de auto, en hoef ik al helemaal bijna nooit achteruit in te parkeren (voor de boodschappen gooi ik de auto vooruit in het vak, kan ik gemakkelijk wagentje erachter parkeren en alles achterin gooien :+ ).
Als het nu eens een keer wel handig is, moet ik me daarbij toch weer veel meer concentreren.

Misschien komt deze dame gewoon nooit op plekken waar ze moet fileparkeren. Dan slijt die vaardigheid gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik weet niet in welk deel van België je komt :? ,ik heb deze ervaring totaal niet :N ,en ik kom iedere week wel een aantal keren in België.Ze rijden eerder te hard dan dat ze te langzaam rijden,en dat ze meer zouden stoppen voor een vop heb ik nog niet meegemaakt.
En dat Belgen niet kunnen rijden was vroeger wel zo toen ze het rijbewijs nog bij een pakje boter kregen,tegenwoordig gaat dat een stuk beter.
Hoogstraten-Merksplas-Turnhout-Ravels
Die hoek.

Het is echt drama.
 
Nou ik weet niet in welk deel van België je komt :? ,ik heb deze ervaring totaal niet :N ,en ik kom iedere week wel een aantal keren in België.Ze rijden eerder te hard dan dat ze te langzaam rijden,en dat ze meer zouden stoppen voor een vop heb ik nog niet meegemaakt.
En dat Belgen niet kunnen rijden was vroeger wel zo toen ze het rijbewijs nog bij een pakje boter kregen,tegenwoordig gaat dat een stuk beter.
Als er een land is dat dramatisch slechte chauffeurs voortbrengt dan is het België wel. De rijopleiding en bijbehorend examen slaan nergens op, de chauffeurs hebben een volkomen krankzinnige mentaliteit en ze hebben echt geen VOP nodig om vol in de ankers te gaan om wat voor reden dan ook. Voetgangers, fietsers, het maakt niet uit waar, hoe of wanneer, als ze er zin in hebben smijten ze hun anker uit en laten ze ze voor gaan. Gooi daar nog enkele bizarre verkeersregels bij, waarvan er ondertussen enkele zijn verdwenen, en de chaos is compleet.
 
Is een kwestie van oefenen en bijhouden.
Tot een jaar of 8 geleden ging ik in de winter regelmatig met de auto naar het werk. Die parkeerde ik dan netjes achteruit in het parkeervak. Oké, geen fileparkeren, gewoon een rijtje vakken naast elkaar.
Op een gegeven moment ging dat zo ongeveer blind en met 1 slinger hop, strak in het vak.
Tegenwoordig rijd ik sowieso al niet zo veel meer met de auto, en hoef ik al helemaal bijna nooit achteruit in te parkeren (voor de boodschappen gooi ik de auto vooruit in het vak, kan ik gemakkelijk wagentje erachter parkeren en alles achterin gooien :+ ).
Als het nu eens een keer wel handig is, moet ik me daarbij toch weer veel meer concentreren.

Misschien komt deze dame gewoon nooit op plekken waar ze moet fileparkeren. Dan slijt die vaardigheid gewoon.
Werknemers moeten achteruit inparkeren
.. en aangezien ik bij een offshore bedrijf werk is het ook verplichte kost.
 
Ja, nou weet ik het wel hoor, Martell. Je hoeft onze buurt niet onder te taggen!

1523906157.jpg


:+
 
https://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/03/werknemers-moeten-achteruit-inparkeren
.. en aangezien ik bij een offshore bedrijf werk is het ook verplichte kost.

Bij het bedrijf waar ik werk is het sinds een tijdje ook verplicht. Net zoals de leuning vasthouden op de trap.
 
Vanochtend me bij een andere motorrijder gevoegd die ook tussen het langzaamrijdend verkeer zat. Op deze route kom ik altijd langs een grote rotonde die tijdens de spits volstaat met auto's. De motorrijder voor me ging hier buitenom langs. Ik heb zijn voorbeeld gevolgd, maar is dit gebruikelijk?
 
Werknemers moeten achteruit inparkeren
.. en aangezien ik bij een offshore bedrijf werk is het ook verplichte kost.

Oh, dat vind ik wel een goeie! Ik kon goed achteruit- en fileparkeren, maar omdat ik steeds minder met de auto ga verleer ik dat .. nu kies ik uit gemak vaak de makkelijke 'insteek'-plekken.

Ze zouden bij ons alleen wel de rijrichting in de parkeergarage moeten aanpassen, de parkeervakken zijn zo gemaakt dat je er zo inrijdt.
 
Vanochtend me bij een andere motorrijder gevoegd die ook tussen het langzaamrijdend verkeer zat. Op deze route kom ik altijd langs een grote rotonde die tijdens de spits volstaat met auto's. De motorrijder voor me ging hier buitenom langs. Ik heb zijn voorbeeld gevolgd, maar is dit gebruikelijk?
Ik doe het af en toe, maar het is alleen maar veilig om zo te rijden als je tot de eerste afrit gaat, anders is er een grote kans dat een automobilist gaat afslaan zonder in de spiegel én over de schouder te kijken, want je haalt rechts in en wordt daar niet verwacht. Als ik niet bij de eerste afrit ga afslaan, rij ik binnenom.
 
Dat achteruit inparkeren heb ik ooit bij mijn B'tje meegekregen van mijn instructeur. Ik hoor het de beste man nog zeggen: doe dat nou gewoon altijd, je weet maar nooit wat er straks naast je staat als je er weer uit wilt.

Behalve het gemak van ergens vooruit uit kunnen rijden is er nog een groot voordeel aan, en dat is het gemak van het kijken. Zo vaak dat ik hier in de straat (ook met haakse parkeervakken) verrast wordt door achteruit rijdende uitparkeurs die inderdaad geen kans hadden mij te zien omdat er net een dicht busje naast stond of zo... Nou houd ik daar rekening mee en ik houd links voor elke auto waarin potentieel iemand net achteruit wil rijden die mij niet kan zien, dus dan moet iemand wel heel hard achteruit knetteren om een probleem te vormen (kan nog steeds natuurlijk), maar minder ervaren bestuurders, bellende fietsers, en vooral kleine kinderen die soms niet eens boven de auto's uitkomen zelfs als je al een beetje kijkhoek hebt achterom... Niet dat je dat gevaar helemáál niet hebt als je vooruit weg kunt rijden, maar het is toch wel een heel stuk minder.

Met die scheve parkeervakken is het toch wat anders; je kunt dan vaak beter kijken, en je schuift 'm ook niet zo haaks voor langsrijdend verkeer. Maar het is wel een goed punt... Je stimuleert er vooruit inrijden mee.
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond (het was nog licht) rijd ik vanaf mijn schoonouders naar huis en neem ik een soort dogbone-achtige rotonde driekwart. Maar toen ik langs de tweede afslag van de rotonde kwam vond een klein grijs koekblikje het kennelijk leuk om te proberen of hij door mij heen de rotonde op kon gaan ofzo. B|

Ik zag 'm in ieder geval al aan komen rijden terwijl ik dacht: "Het lijkt er niet echt op dat hij gaat remmen... komt ie nou de rotonde op?!"
Ik rem en probeer een uitwijkmanoeuvre, en terwijl ik de motor net overeind kan houden, tot stilstand kom en mijn voet op het asfalt kan zetten, komt het koekblikje met piepende banden net een centimeter of 20 naast mijn rechtervoet tot stilstand.
Jullie kunnen je waarschijnlijk de gebaren mijnerzijds richting de bestuurder van het blikje wel voorstellen , die op zijn beurt alleen wist te antwoorden met een paar magere 'sorries'.

Aangezien ik al geen zin meer heb om energie aan deze meneer te besteden, draai ik me maar even om om een duimpje op te steken naar vriendin, die wit weggetrokken achter het stuur van ons eigen koekblik achter mij tot stilstand is gekomen. :t

Maar hoe kan het toch, heb al een paar keer gehad dat mensen mij op rotondes niet op lijken te merken. Moeten ze er nog aan wennen dat ze iets beter moeten kijken voordat ze een rotonde betreden nu het vroeg en lang licht is? Als het donker is valt het licht uit de koplamp wel iets meer op natuurlijk. :/
 
Vanochtend me bij een andere motorrijder gevoegd die ook tussen het langzaamrijdend verkeer zat. Op deze route kom ik altijd langs een grote rotonde die tijdens de spits volstaat met auto's. De motorrijder voor me ging hier buitenom langs. Ik heb zijn voorbeeld gevolgd, maar is dit gebruikelijk?

Ligt eraan waar de ruimte is. In hoogvliet staan de rotondes ook vaak vol met verkeer als de brug open staat. Daar staan de auto's dan meestal stil aan de binnenkant van de rotonde. Ik ga er dan ook wel buitenom.
 
Vanochtend door de file een motorrijder achter me waarvan ik een inspectierapport verwacht van mijn achterband. Zo dicht zat ie er op.

Vervolgens ging de beste heer slalommend door het verkeer heen met een hoop kabaal en een snelheid die ik niet verantwoord vond.

Leuk dat je een sportief ding rijdt - doe ik zelf ook - maar doe dat niet in de file.
 
Ligt eraan waar de ruimte is. In hoogvliet staan de rotondes ook vaak vol met verkeer als de brug open staat. Daar staan de auto's dan meestal stil aan de binnenkant van de rotonde. Ik ga er dan ook wel buitenom.

Ligt idd heel erg aan de rotonde en het verkeer dat er op de rotonde staat.
 
Je moet je motor ook achteruit inparkeren voor je eigen veiligheid. Bijna niemand doet het.
Ik heb van m'n instructeur geleerd om de motor zo te plaatsen dat ik alles goed kan overzien bij het wegrijden. Dus langs de weg schuin richting het wegdek zodat je geen dode hoek hebt tijdens het wegrijden.

Ik heb trouwens wel eens vooruit tussen de fietsen geparkeerd voor een restaurant in Alkmaar (afscheidsetentje met collega's), met 't voorwiel ongeveer 30cm van de gracht. Was best spannend toen bleek dat ik die 235kg aan V-Strom niet achteruit geduwd kreeg op 't moment dat ik weg wilde rijden. Blij dat m'n op dat moment ex-collega's mij nog lief genoeg vonden om even te helpen, anders stond ik daar nu nog. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van m'n instructeur geleerd om de motor zo te plaatsen dat ik alles goed kan overzien bij het wegrijden. Dus langs de weg schuin richting het wegdek zodat je geen dode hoek hebt tijdens het wegrijden.

Ik heb trouwens wel eens vooruit tussen de fietsen geparkeerd voor een restaurant in Alkmaar (afscheidsetentje met collega's), met 't voorwiel ongeveer 30cm van de gracht. Was best spannend toen bleek dat ik die 235kg aan V-Strom niet achteruit geduwd kreeg op 't moment dat ik weg wilde rijden. Blij dat m'n op dat moment ex-collega's mij nog lief genoeg vonden om even te helpen, anders stond ik daar nu nog. _O-
Neem een Boss Hoss. Nog wel wat zwaarder, maar schijnt ook een achteruit op te zitten (zelf geen ervaring mee).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan