KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

49-mg-pt als je goed kijkt op de foto's.
Geïmporteerde SMR, maar lijkt een samenraapsel. Mogelijk als schadebak geïmporteerd?

tja, zo iets moet het haast wel zijn. Alle dure SMR opties zitten er juist niet op.... wielen, monoblocks, voorvork.

Lijkt dus meer op een SM met een SMR frame.
 
tja, zo iets moet het haast wel zijn. Alle dure SMR opties zitten er juist niet op.... wielen, monoblocks, voorvork.

Lijkt dus meer op een SM met een SMR frame.

Vanaf 2012 hadden de 990SMR's zelfde 5 spaaks wielen als de SMT, maar lijkt idd beetje van alles wat
 
Vanavond achterwiel er af gehaald. Na inspectie blijkt dat de lagers van de tandwieldrager slecht zijn. Dus dat wordt vervangen.
 
Klopt, maar het is ook een bewezen oorzaak van een minder lekker lopend blok en gedeeltelijk van de giftige gasrespons. Ik heb nu inmiddels een veel fijnere motor. De manier waarop zulke kleppen horen te werken, doet de 990 gewoon niet helemaal goed. Een andere oplossing zijn de ovale kleppen, dan heb je de voordeel van de secundaire kleppen maar ook de voordelen van een betere airflow.

Ik ken beiden verhalen, maar het bewijs op de dyno was doorslaggevend. Maar nu ik het zelf heb, wil ik nooit meer terug.


Ik ben helaas ook nog niet tevreden met de manier waarop het blok loopt met rustig toeren.

Heb hem onlangs laten afstellen bij de dealer en is al een stuk beter. De gasklephuizen zijn gereinigd, nieuw luchtfilter en opnieuw synchroon gesteld. Er zitten leo Vince uitlaten op en een standaard Akra mapping en een 16 tands voortandwiel. Ook gelijk op de dyno geweest voor uitlaatgas controle en dat leek allemaal perfect. Loopt ook echt als een malle en 122,8 achterwiel PK's gemeten.

Echter gaat het mij niet om topvermogen maar om souplesse. Ik vind het nog steeds waardeloos om 50km/h te rijden. veel te veel aan/ uit.

Wat ook opvalt is dat de motor ongeveer 1600-1700 rpm stationair loopt en onbelast bij 3000 rpm bij een contante gaspositie wat schommelt in de toeren.

Wat heb jij nu precies voor een configuratie?
 
Heb ik ook gehad. Als je zelf geen lagers kan trekken en persen zeker laten doen want je slaat ze geheid aan gort. Check deze ff:

Bedankt voor de tip, ik zal hem morgen eens naar de motorzaak brengen.
Heb jij het tandwiel er af gehaald voordat ze de lagers in er persten?
Ik heb gisteren even geprobeerd één van de bouten los te halen, maar ze zitten goed vastgerot.

Tevens ben ik er achter gekomen dat de beugeltjes op het frame waar de drager van de topkoffer op wordt geschroefd half zijn afgeknapt. Dat moet eerst weer gelast worden voordat ik weer met een topkoffer zal rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ja tandwiel zit gewoon los in de rubbers van de tandwiel drager. Net zoals in het filmpje. Trek je er zo uit anders 1st even met WD40 in laten werken.
Die lange bouten kunnen idd behoorlijk vast zitten, tandwiel fixeren in een bankschroef of elders (Ikea krukje met opening aan de bovenkant :+ ), ratel er op en hangen maar. Denk dat ze fabriek af met Loctite oid vast zitten.

Bedankt voor de tip, ik zal hem morgen eens naar de motorzaak brengen.
Heb jij het tandwiel er af gehaald voordat ze de lagers in er persten?
Ik heb gisteren even geprobeerd één van de bouten los te halen, maar ze zitten goed vastgerot.

Tevens ben ik er achter gekomen dat de beugeltjes op het frame waar de drager van de topkoffer op wordt geschroefd half zijn afgeknapt. Dat moet eerst weer gelast worden voordat ik weer met een topkoffer zal rijden.
 
Ja tandwiel zit gewoon los in de rubbers van de tandwiel drager. Net zoals in het filmpje. Trek je er zo uit anders 1st even met WD40 in laten werken.
Die lange bouten kunnen idd behoorlijk vast zitten, tandwiel fixeren in een bankschroef of elders (Ikea krukje met opening aan de bovenkant :+ ), ratel er op en hangen maar. Denk dat ze fabriek af met Loctite oid vast zitten.

De tandwieldrager kwam idd zo uit het achterwiel, maar ik moet dus even passend gereedschap gebruiken voor die andere bouten. Bij het werk maar even een slagmoersleutel er op los laten.
 
Laatst bewerkt:
Ja tandwiel zit gewoon los in de rubbers van de tandwiel drager. Net zoals in het filmpje. Trek je er zo uit anders 1st even met WD40 in laten werken.
Die lange bouten kunnen idd behoorlijk vast zitten, tandwiel fixeren in een bankschroef of elders (Ikea krukje met opening aan de bovenkant :+ ), ratel er op en hangen maar. Denk dat ze fabriek af met Loctite oid vast zitten.

Bouten van je tandwiel horen met loctite 243 vast te zitten tegen loslopen.
Als je dit niet doet kunnen ze loslopen en gaan de moeren in de achterbrug vreten.
 
Ik ben helaas ook nog niet tevreden met de manier waarop het blok loopt met rustig toeren.

Heb hem onlangs laten afstellen bij de dealer en is al een stuk beter. De gasklephuizen zijn gereinigd, nieuw luchtfilter en opnieuw synchroon gesteld. Er zitten leo Vince uitlaten op en een standaard Akra mapping en een 16 tands voortandwiel. Ook gelijk op de dyno geweest voor uitlaatgas controle en dat leek allemaal perfect. Loopt ook echt als een malle en 122,8 achterwiel PK's gemeten.

Echter gaat het mij niet om topvermogen maar om souplesse. Ik vind het nog steeds waardeloos om 50km/h te rijden. veel te veel aan/ uit.

Wat ook opvalt is dat de motor ongeveer 1600-1700 rpm stationair loopt en onbelast bij 3000 rpm bij een contante gaspositie wat schommelt in de toeren.

Wat heb jij nu precies voor een configuratie?

wat je kunt proberen is:

1. gas kabel speling controlleren door middel van Tuneecu
2. door middel van Tuneecu de secundaire kleppen bij lage gasklepstanden/toeren verder te openen.
3. TPS sensor afstelling bekijken
 
wat je kunt proberen is:

1. gas kabel speling controlleren door middel van Tuneecu
2. door middel van Tuneecu de secundaire kleppen bij lage gasklepstanden/toeren verder te openen.
3. TPS sensor afstelling bekijken

Of je rijdt naar Ruud Fredriks en die fixed dat (live op de dyno) voor je.

Maar zelf doen is mss leuker. :+
 
Over dat bokkerig lopen en aan/uit gasaanname, het is maar net wat je gewend bent.
Een 2 cilinder is nu eenmaal wat rukkerig onderin. Dat komt door het motorkarakter.
Ik zelf ken weinig twee cilinders (bijna niet) die net zo soepel lopen als een 3 of 4 cilinder onderin.
Ik heb zelf een Buell X1 (injectie) en een M2 (carbs) gehad, een Tuono uit 2003, daarbij vergeleken is de SM(T) een soepel fietsje en heerlijk zacht onderin. Op de Buells moest tot de 40/50km/u nog de koppeling er bij.
Ducati, VTR SP, tel je zegeningen met je KTM.
Ik moet zeggen dat een BMW GS redelijk soepel is onderin, maar goed, wie wil er nou op een zo'n midlife crises orgel gezien worden? :+
Een 1290 Adventure heeft een fijne gasaanname, maar lekker toeren onder de 3000 toeren is anders.
Je kunt er wel knal en knalhard mee sturen!
Ergo, een 2 cilinder is niet een allemans vriend.

Mijn 2 cent.
 
Laatst bewerkt:
Ja tandwiel zit gewoon los in de rubbers van de tandwiel drager. Net zoals in het filmpje. Trek je er zo uit anders 1st even met WD40 in laten werken.
Die lange bouten kunnen idd behoorlijk vast zitten, tandwiel fixeren in een bankschroef of elders (Ikea krukje met opening aan de bovenkant :+ ), ratel er op en hangen maar. Denk dat ze fabriek af met Loctite oid vast zitten.

Alles is nu los. Iets meer overtuigingskracht was de truuk. Maar nu ik er goed naar kijk mis ik de spacer in het midden die ik in jouw filmpje zie.
20180416_192703.jpg

20180416_192708.jpg


En ik kan deze ook niet in de parts finder van KTM vinden. Is dit een vast onderdeel van het huis?
 
Die ring hoort er echt in. Je ziet ook dat je achterste lager te diep in je drager ligt. Das op zich wel apart omdat in het midden van je drager, een verdikking zit waar de ring hoort te zitten. Daarom kun je de lagers er ook niet uit slaan. (Nooit doen trouwens, trekken is beter) Ik hoop niet dat men het lager er met geweld heeft ingeperst destijds. Nu zal de afstandsbus tegen je drager aan komen en niet op het lager.
Ring staat idd niet in de parts finder maar hoort er echt in.
Check: How to replace bearings in sprocket support/carrier? - Page 2 - KTM Super Twins Forum

Mss is het shoppen voor een goede 2e hands drager makkelijker?

Alles is nu los. Iets meer overtuigingskracht was de truuk. Maar nu ik er goed naar kijk mis ik de spacer in het midden die ik in jouw filmpje zie.
[afbeelding]
[afbeelding]

En ik kan deze ook niet in de parts finder van KTM vinden. Is dit een vast onderdeel van het huis?
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk, ik heb een 2e hands exemplaar gevonden. Is bijna nog goedkoper dan dit huis naar een dealer brengen. Bij aankomst ga ik uiteraard wel checken of de lagers goed zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan