Yamaha FJR 1300 Part 5

Ik kom van een Tuono 2003 af, kan alleen maar je verhaal beamen... Zoeken naar een 6 en wat meer remkracht... _O-

Maar het sturen is echt top, ga maar eens de Eifel in, je lacht je rot met die wannabe racers...

Hier idem, en ook ik kom van een Italiaan (Ducati) af. Maar de FJR zit wel een heel stuk degelijker in elkaar dan die fragiele Duc.
In de Eiffel heb ik nog steeds de meeste lol gehad met mijn oude GPz 550. De FJr moet je altijd doseren vanwege het enorme vermogen. Zo'n Gpz (met aangepaste vering) kon je volledig op los gaan.
 
Omdat de Tuono nogal wat gewicht miste over de voorkant moest je vrij ver naar voren zitten bij het echt hard rijden om grip te hebben/houden...

Dat moet je bij de FJR dus echt niet doen, helemaal niet zonder ABS... :+

Als je eenmaal doorhebt dat de FJR op souplesse gereden moet worden, dus echt op vermogen de bocht door en uit (sturen met gas) en rem aantikken en afremmen op de motor voor de bocht, de juiste lijn pakken dan is het echt een zeer snel te rijden fiets, maar ga vooral niet 'hakken', niet snel door de bak terugschakelen, niet laatste momentje rem erbij pakken, gewoon klaar zijn en met zwoele heupbewegingen de FJR op z'n kant leggen... Gewoon rechtop, stuur losjes in de hand...

Haarspelden ook, op vermogen erin en eruit, zodra je het doorhebt is het dansen op wielen...
 
Ik kom van een Tuono 2003 af, kan alleen maar je verhaal beamen... Zoeken naar een 6 en wat meer remkracht... _O-

Maar het sturen is echt top, ga maar eens de Eifel in, je lacht je rot met die wannabe racers...
Dat is inderdaad erg grappig. Er zijn er een boel die verwachten dat zo'n zwaar ogende machine waarschijnlijk het tempo niet zo bij kan houden. Ben zelf vaak voorrijder en heb de soms wat beginnende snellere motoren achter me aan. Bij koffiestops en lunch wordt vaak gemeld dat die FJR wel heel schuin door de bochten toert. En dat ik er dus aardig mee overweg kan.

Is natuurlijk wel een dingetje dat ik altijd met 3 koffers rijd. Betekent dat de hellingshoek van de fiets benadrukt wordt doordat de koffer aan de binnenkant van de bocht erg laag zit.

Daar komt natuurlijk ook bij dat de sporters en bergen niet per se elkaar vrienden zijn. Op een sportfiets leun je vanzelf meer op je stuurhelften en dat wordt op snelle wegen enigszins opgeheven door de winddruk. In de bergen is de snelheid lager, dus minder winddruk en meer druk op je polsen. Neem daarbij dat bergwegen vaak pokdaliger zijn dan autosnelwegen dus het schokeffect op de polsen is in de bergen erger dan op de snelweg.

Maar ik ben dan ook geen racer en down want to be....
 
Top. Bedankt voor de informatie wat betreft het tanken. 400km ga ik volgende keer tanken. Dan kan ik nog kijken wat er in zit.

Valt mij op dat deze fiets rete zuinig is. Ik had hier voor een rsv mille r. Die ging gewoon naar 1 op 13. En dan deed ik niet eens gek. Dit is mijn eerste tour motor. Wat ik tot nu toe heb ontdekt.. ik hoop dat ik niemand tegen de benen schop maar het volgende.
Top is de bouw kwaliteit, stabiliteit en de zit. Ik kijk veel meer om mij heen door de zit houding. En de koffers... ze zijn reuze handig.
Brandstof verbruik is top. Bediening van de fjr is simpel en sturen gaat echt makkie. De vering is ook prettig ik hoef niet meer mijn niergordel om :)
Die fjr heeft originele uitlaten. Ik vind het een mooi geluid.
Wat beter kan is die 5 bak. Ik mis een 6 maar dat vinden wel meer mensen begrijp ik. Ik blijf maar zoeken naar een 6 (onbewust)
Wat is zo een tour-buffel zwaar. Dat is wennen maar als je rijd is dat redelijk weg. net als het jiffy gebruik, oefenen moet ik er mee maar het lukt.
Remmen vind ik matig .. maar ik kom van een racer af en de kilo-tjes van de fjr voel je echt wel door duwen. Dus dat zal wel te verklaren zijn. Nogmaals mijn eerste ervaring met een tourmotor hé. Het vermogen is wel ok, maar niet indrukwekkend, maar dat maakt niet zoveel uit bij een tourmotor denk ik. Stoplicht sprintjes deed ik toch al nooit.
Al met al reuze blij er mee. En nu genieten maar met het mooie weer deze zomer.

Ben ook erg blij met mijn nieuwe fiets. Remmen is wel weer even wennen. Ik heb nog niet het optimale drukpunt gevonden. Maar met eigenlijk alleen woon-werk verkeer is dat niet zo goed te doen. Ik wil het achterop komend verkeer niet teveel laten schrikken.

Ook het verschil in rij-modus en vering-instelling moet ik aan wennen. Waar zitten de verschillen in rijgedrag? Wel merk ik dat bij stand sportief de machine wat nerveuzer is.. Maar dat kan ook aan mij liggen. DucBMW: Jij hebt daar meer ervaring mee dan ik, wat is jouw ervaring?
 
ik wil bij mijn fjr de vering eens goed onderhanden nemen. ik vind de voorkant erg zacht afgesteld duikt erg in bij het remmen. dat zorgt ook voor weining feedback van de weg.
Ook meteen maar eens verdiepen in het linksysteem van de achter veer. Die modificatie maar eens bekijken op youtube. wat ik zie aan mijn fiets daar is het nog niet bij uitgevoerd. dat is wel makkelijk bij de daar op volgende keren met smeren.
 
Als je eenmaal doorhebt dat de FJR op souplesse gereden moet worden, dus echt op vermogen de bocht door en uit (sturen met gas) en rem aantikken en afremmen op de motor voor de bocht, de juiste lijn pakken dan is het echt een zeer snel te rijden fiets, maar ga vooral niet 'hakken', niet snel door de bak terugschakelen, niet laatste momentje rem erbij pakken, gewoon klaar zijn en met zwoele heupbewegingen de FJR op z'n kant leggen... Gewoon rechtop, stuur losjes in de hand...

Haarspelden ook, op vermogen erin en eruit, zodra je het doorhebt is het dansen op wielen...
Misschien is dit wel de meest accurate en nuttige beschrijving van de FJR-charme die ik recentelijk las :t

Geinig trouwens, hoeveel sportieve rijders de FJR kennelijk hebben ontdekt zal de leeftijd welzijn :+ O-)
 
Ben ook erg blij met mijn nieuwe fiets. Remmen is wel weer even wennen. Ik heb nog niet het optimale drukpunt gevonden. Maar met eigenlijk alleen woon-werk verkeer is dat niet zo goed te doen. Ik wil het achterop komend verkeer niet teveel laten schrikken.

Ook het verschil in rij-modus en vering-instelling moet ik aan wennen. Waar zitten de verschillen in rijgedrag? Wel merk ik dat bij stand sportief de machine wat nerveuzer is.. Maar dat kan ook aan mij liggen. DucBMW: Jij hebt daar meer ervaring mee dan ik, wat is jouw ervaring?
Ervaring, kuch... beetje veel eer als je het mij vraagt, maar goed, mijn indrukken;

Rij-modi vind ik persoonlijk niet erg veel toevoegen: ik gebruik uitsluitend de S-modus. Iets nerveuzer idd dan de gasaanname van de RP13, maar na een korte periode van gewenning gewoon goed te doseren. De T-modus vind ik veel te tam. Dat is overigens erg persoonlijk, want het is en blijft hoedanook een snelle motor, en juist de kalmere gasreactie in "T" zal zeker door een passagier gewaardeerd kunnen worden. Als bestuurder moet je wat nadrukkelijker aan het gas schroeven (of eerder opschakelen...) om sportief tempo te maken.
Met de rij-modi kwam ook cruise control en TCS. TCS grijpt zelden in, maar als-ie dat doet: gas blijven geven, anders kan een abrupte verandering in aslast het leven alsnog spannend maken. Cruise control is gewoon handig: voortaan met 2 handen zwaaien naar alles wat je onderweg inhaalt :W

Aan de zesbak van de RP28 heb ik erg moeten wennen, vooral de afwezige ijver in zesde verzet (overdrive), al is mijn RP28 na 30k km al een stukje vinniger dan toen het ding nieuw was, en stoort het me minder. 1e en 2e versnelling geven iets meer bereik: daar wil je bij het geïnspireerd verlaten van b.v. rotondes even rekening mee houden, vooral als er een humeurige snor (M/V) met lasergun staat te posten. Want hoewel je er weinig van voelt loopt het ding in die lagere versnellingen voortaan wat harder door.
Verder schakelt de zesbak lekker kort en (meestal) stil, en hoewel ik er eerder wat twijfels bij had ben ik inmiddels van mening dat de bak goed bij het karakter van de FJR past. Scheelt trouwens ook behoorlijk v.w.b. het brandstofverbruik: RP28 springt gevoelig spaarzamer met de brandstof om, zeker bij woon-werk verkeer.

Nieuwsgierig: hoe bevalt jou die zesbak?

Vering en demping van de AE (de mijne was een RP23): beslist beter in balans (voor/achter) dan de vering en afstelling waarmee de gewone A standaard uit de fabriek komt rollen, en dat geeft wat meer stabiliteit en rust in het rijwielgedeelte. Het gemak om onderweg (tijdens het rijden) de demping wat straffer of comfortabeler te kunnen zetten is leuk, al maakte ik er in de praktijk weinig gebruik van. Dat kwam vooral omdat ik het navigeren door het menu een beetje bewerkelijk vond, juist op de momenten dat ik iets had willen aanpassen.

De in- en uitgaande demping laat zich niet afzonderlijk afstellen (je kiest alleen een hardere of juist zachtere dempingskarakteristiek), en de balans beviel mij uiteindelijk niet: te springerig naar mijn smaak, waarbij het voorwiel regelmatig eerder dan verwacht loskwam als gevolg van een snelle links-rechts bochtencombinatie. Op zich niet erg, want geeft ook een soort lichtvoetigheid _O- , maar je schrikt je de tandjes als je dat onverwachts overkomt op een smalle bergpas.

Een standaard RP23/28 A kun je wat dat betreft beter afstellen, althans, voor sologebruik en als je zelf niet heel zwaar bent. Maar wie veel met passagier rijdt zal met die A al gauw bij de veringboer staan voor een upgrade, en is met de AE beter af.

Remmen zijn effectief, ABS inmiddels een beetje gedateerd (regelintervallen) en het drukpunt van de remmen is idd lastig te vinden. Dat blijft zo, maar lekker veel door regen, zand en pekel baggeren helpt een beetje: krijgen de remmen iets meer bite van, en remprestaties nemen erdoor toe. Soms is een beetje roest niet erg...

Maar euh... nog even over die foto's... waar blijven ze? B| :+
 
Laatst bewerkt:
Misschien is dit wel de meest accurate en nuttige beschrijving van de FJR-charme die ik recentelijk las :t

Geinig trouwens, hoeveel sportieve rijders de FJR kennelijk hebben ontdekt zal de leeftijd welzijn :+ O-)

Ik ben nog steeds in 'denial'...

Qua vering, ik heb alles bij Hyperpro in Alphen aan den Rijn afgeleverd en hun vragen beantwoord over rijstijl, gebruik, etc... Dan kom je echt al een heel end in de buurt...
 
Qua vering, ik heb alles bij Hyperpro in Alphen aan den Rijn afgeleverd en hun vragen beantwoord over rijstijl, gebruik, etc... Dan kom je echt al een heel end in de buurt...

Hyperpro, Alphen aan den Rijn, me too (no hashtag)

mijn wens aan Hyperpro was: grip, sportief, ook op slecht bochtig asfalt.
comfort: niet belangrijk
is gelukt :)
 
Hyperpro, Alphen aan den Rijn, me too (no hashtag)

mijn wens aan Hyperpro was: grip, sportief, ook op slecht bochtig asfalt.
comfort: niet belangrijk
is gelukt :)

Ditto :t

Wat ik overigens vergeten ben in mijn voorgaande relaas richting de 'overstappers', we hebben weer een achterrem!! *O*

En speciaal voor de Aprilia rijders, we kunnen em weer in neutraal zetten voor het verkeerslicht... _O-
 
Ik ben niet in het bezit van een FJR, maar ik denk er wel aan om over een paar jaar zo'n ding aan te schaffen, lijkt mij wel een leuke fiets mede door het aantal PK, het windscherm en natuurlijk ook de cardan :)

Hebben jullie ooit eens gehoord van een Corbin Smuggler?
Voor later rij ik toch nooit met een passagier (heb trouwens ook geen vriendin oid), dus lijkt mij het ideaal om zo'n soort van opbergdoos te hebben i.p.v. een duozadel, en naar het schijnt past daar wel erg veel in.

De Belgische politie heeft ook (of had, geen idee of ze nog steeds ermee rijden) de FJR als motor, maar zij hebben een lelijkere doos achterop.

Hier een foto van wat ik bedoel:
FJR1300AE_Corbin2.JPG

(is een corbin smuggler)

Ik ben niet op zoek naar die specifieke, maar naar de naam van zo'n opbergdoos die de duozit vervangt :+, want dat lijkt me handiger dan een topkoffer (ofja, dan kan je meer meenemen :))
 
De foto's....
full

full


De zesbak: Ik twijfel of dit een overdrive is of niet. Echt als een speer er van doorgaan dat heeft ie in zijn 6 niet. In lagere versnellingen zit er meer pit in, dus het zal wel een overdrive zijn.

Opvallend is dat wanneer ik de koppeling iets laat vieren, er een gasrespons ontstaat. Zelfs wanneer ik gashandle los gelaten heb.





Zoo, iedereen heeft nu een stijve nek...
 
Laatst bewerkt:
Bij de nieuwe FJR (2018) moet je voor topkoffer de achterplaat tot en met de handgrepen voor de passagier vervangen. Dat wordt een stalen ding uit een geheel. Ziet er veel mooier uit dan een zwart gespoten los onderdeel wat boven de standaard achterplaat komt te hangen.

Nu rijd ik normaal gesproken altijd met topkoffer en zijkoffers, maar komend weekend ben ik op pad en heb even geen tijd om antennebeugel voor PMR te vervangen en/of te verplaatsen. De antenne is langer dan het voorgaande exemplaar en zou tegen/door de topkoffer heen gaan.

Dus dan maar een weekend zonder de topkoffer rijden en dat smoelt nu dus wel!

Plaatjes komen later nog na het weekend.
 
Ik rij liever alleen met de zijkoffers dan de topkoffer, vind de laatste toch wel (teveel) invloed hebben op het rijden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan