Oude regenbanden voor circuit - to do, or not to do?

jin

Die hard MF'er
7 nov 2015
275
108
Brugge
Beste MF'ers,

Ik heb eindelijk een set regenwielen kunnen bemachtigen voor mijn R6, de banden zijn beiden van 2011, achterband vertoont heel lichte kraakjes tussen de groeven, de voorband lijkt nog perfect.

Met de set zou 1 sessie mee gereden zijn, 2 jaar geleden, toen nieuw aangeschaft.

Nu wens ik met mijn vers aangekochte regenwielen voornamelijk vertrouwen te hebben als het nat ligt / regent en bij deze vraag ik mij af als hier mensen ervaring hebben met regenbanden die wél ouder zijn dan 3j, ook in kletsnatte omstandigheden.

Set is bridgestone rain, ik vraag mij af als mijn paranoia terecht is of niet en als ik toch beter nog een extra 300 pleuries uitgeef aan een nieuwe set of niet. En zoja, als er veel verschil zit tss Pirelli, Bridgestone, Dunlop en Michelin, de patronen in de banden verschillen namelijk nogal.
 
Beste MF'ers,

Ik heb eindelijk een set regenwielen kunnen bemachtigen voor mijn R6, de banden zijn beiden van 2011, achterband vertoont heel lichte kraakjes tussen de groeven, de voorband lijkt nog perfect.

Met de set zou 1 sessie mee gereden zijn, 2 jaar geleden, toen nieuw aangeschaft.

Nu wens ik met mijn vers aangekochte regenwielen voornamelijk vertrouwen te hebben als het nat ligt / regent en bij deze vraag ik mij af als hier mensen ervaring hebben met regenbanden die wél ouder zijn dan 3j, ook in kletsnatte omstandigheden.

Set is bridgestone rain, ik vraag mij af als mijn paranoia terecht is of niet en als ik toch beter nog een extra 300 pleuries uitgeef aan een nieuwe set of niet. En zoja, als er veel verschil zit tss Pirelli, Bridgestone, Dunlop en Michelin, de patronen in de banden verschillen namelijk nogal.
Als je er al een topic voor opent, dan twijfel je zekers.
Persoonlijk zou ik niet met regenbanden uit 2011 gaan rijden, ook al zijn 2 jaar geleden nieuw verkocht.
De zachtheid van het rubber, is bij regenbanden nog vele malen belangrijker dan bij circuitbanden (slick/profiel)

Als je een beetje rondkijkt of mailt naar professionelere teams, dan zie je vaak jonge regenbanden waar men een paar sessies mee gereden heeft, die nog prima zijn voor amateurs.
Zo heb ik het ook wel vaker gedaan.
En dan kosten ze geen 300,-

Meest ideale is wel zelfde banden, maar bij regenbanden vond ik dat minder belangrijk.

Pirelli en Metzler gaat trouwens altijd goed als combi.
Zelfs slick voor en profiel achter lukt nog, als het vochtig is maar niet meer regent.

Onder de streep: vertrouwen zit ook tussen de oren.........en dat lijkt me hier niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dol op regenrijden op het circuit.

Op spa reed ik een achterband aan gort en heb daarna een band kunnen lenen van iemand anders. Qua profiel als nieuw maar 5 jaar oud. Heb twee rondes gereden en kon er helemaal niks mee, totaal geen vertrouwen mee en kon geen hellingshoek maken( zials ik gewend was )

Heb de rest van de trackday maar oo de tribune gezeten en gebaald. De eigenaar van die band rijd er nu nog steeds mee en heeft geen problemen ermee. ( rijd wel beduidend minder hard )

Moraal: een regenband aan zich is direct n goede inverstering en altijd beter als slicks. Echter een nieuwe ( jong gebruikte ) is vele male beter.
 
Ik twijfel zeker en vast, mocht het allemaal niet zo kostelijk zijn was de keuze niet zo moeilijk.

Een crash kost echter steeds meer dan gelijk welke bandenset... Ga mij een nieuwe set aanschaffen, dan zit het gelijk tussen de oren goed.
 
Mijn regen ontmaagding was op 6-7 jaar oude gebruikte regenbanden. Geen centje pijn en reed bijna iedereen zoek (open pitlane dus niet in de langzaamste groep ofzo).

Maarrrrr! de ene 6 jaar oude band is de andere niet. Pas in de regen op de baan weet je het zeker.

Of erop gokken en misschien een regen dag weggooien omdat de banden toch prut zijn óf gewoon een jongere set kopen en zeker zijn.

In folie wikkelen als je ze niet veel gebruikt en koel/donker bewaren blijven ze het langst goed.
 
Ik twijfel zeker en vast, mocht het allemaal niet zo kostelijk zijn was de keuze niet zo moeilijk.

Een crash kost echter steeds meer dan gelijk welke bandenset... Ga mij een nieuwe set aanschaffen, dan zit het gelijk tussen de oren goed.

Goed idee!

Ik heb nu op mijn straatmotor banden uit 2011. De vorige eigenaar was schijnbaar nogal zuinig op de banden ofzo.

Zoals Roy R aangeeft zijn de ene banden de andere niet, maar deze banden geven mij 0 vertrouwen.
Ik rij ze op omdat ik het zonde vind en ik woon \ werk rij, maar ik doe geen scherpe bochten, omdat de band onstabiel aanvoelt.

Ik heb vorig jaar voor het eerst in de regen gereden met (nieuwe) regenbanden en het zal ongetwijfeld verschillen per persoon, maar zelfs met deze nieuwe banden had ik 3 of 4 sessies nodig om te wennen aan het feit dat je met (goede) regenbanden enorm kan gumme (in tegenstelling tot wat mijn gevoel zei).

Als je dit moet gaan leren \ ervaren dan lijkt het mij niet handig dat je ergens in jouw achterhoofd hebt zitten dat de banden uit 2011 komen en je toch ergens daar rekening mee aan het houden bent.
Zonde van je sessie!
 
Laatst bewerkt:
Goed idee!

Ik heb nu op mijn straatmotor banden uit 2011. De vorige eigenaar was schijnbaar nogal zuinig op de banden ofzo.

Zoals Roy R aangeeft zijn de ene banden de andere niet, maar deze banden geven mij 0 vertrouwen.
Ik rij ze op omdat ik het zonde vind en ik woon \ werk rij, maar ik doe geen scherpe bochten, omdat de band onstabiel aanvoelt.

Ik heb vorig jaar voor het eerst in de regen gereden met (nieuwe) regenbanden en het zal ongetwijfeld verschillen per persoon, maar zelfs met deze nieuwe banden had ik 3 of 4 sessies nodig om te wennen aan het feit dat je met (goede) regenbanden enorm kan gumme (in tegenstelling tot wat mijn gevoel zei).

Als je dit moet gaan leren \ ervaren dan lijkt het mij niet handig dat je ergens in jouw achterhoofd hebt zitten dat de banden uit 2011 komen en je toch ergens daar rekening mee aan het houden bent.
Zonde van je sessie!
De meeste rijders moeten wennen aan regen...........ook omdat de ene regenbui, anders aanvoelt dan de andere.
Of na een (auto/vrachtwagen)evenement, waarbij er veels teveel rotzooi blijkt te liggen en er totaal geen grip is.

Regenrijden vond ik erg leuk, maar dan wel constant regen of natte baan.
Opdrogend is helemaal ruk..........je staat altijd op verkeerd rubber of je rijd je regenrubbers helemaal aan gort.
Grens-waarschuwing in de regen vind ik ook kleiner.
Maar t'is meestal ff zoeken naar de grens.......(en soms vind je de grens :$ )
 
Mijn eerste circuit jaar vorig jaar ook op regenbanden uit 2010. gereden. Er zat financieel niks anders op en ik had die gekregen. Best fun mee gehad maar rustig aan gedaan voor dit jaar toch een nieuw setje besteld. Dan maar eens kijken of ik wat meer kan pushen. Vorig jaar in zolder 2.04 in de stromende regen gereden. Dat vond ik toen hard zat gaan en vooral ontzettend leuk veel leuker dan de baan droog kijken.
 
~[/quote]

Zelfs slick voor en profiel achter lukt nog, als het vochtig is maar niet meer regent.

~[/quote]

_O- ik hoop dat je dit andersom bedoeld, want dat gaat natuurlijk nooit goedkomen met een slick voor en een regenband achter.

on-topic, ik zou gewoon een setje nieuwe regenbanden bestellen.
banden uit 2011 hebben gewoon de grip niet meer en een nieuw setje banden is goedkoper dan een setje nieuwe kuipen...
 
_O- ik hoop dat je dit andersom bedoeld, want dat gaat natuurlijk nooit goedkomen met een slick voor en een regenband achter.

on-topic, ik zou gewoon een setje nieuwe regenbanden bestellen.
banden uit 2011 hebben gewoon de grip niet meer en een nieuw setje banden is goedkoper dan een setje nieuwe kuipen...
arghhhh :$

FF snel wat neertypen en niet terug lezen.........idd, voor profiel en achter slick.
 
Heb zelf bij de bandenboer op assen ook een set regenbanden gekocht. Thuis aangekomen zag ik dat de dotcode 2014/15 was. Toen maar even contact opgenomen omdat je toch iets recent verwacht als je iets koopt. Volgens de verkoper kunnen de banden lang mee mits goed opgeslagen. Ik gok het erop iig :) ook al moet het tussen de oren nog een beetje vertrouwen krijgen
 
BEdankt voor de reacties. Na lang nadenken beslist om toch eerst te proberen met de set die erop zit, tenslotte zijn ze voor de eerste keer ingereden in 2015-2016. Rubber voelt nog zacht en zit ook niet vol scheuren.

Bij halfnatte of opdrogende condities kan ik ze er dan ook gewoon onder laten en eventueel aan prut rijden.

Beide banden zijn bridgestone rain, nu geven ze bij bridgestone wel erg vreemde bandendruk mee:

RACING BATTLAX | Products | Motorcycle Tires | Bridgestone Corporation

recommended tyre pressure cold:
※120/600R17 TL E05Z 3.50 3.50〜3.75 598 118 120〜200
※180/640R17 TL E08Z 6.00 5.50〜6.25 644 177 180〜210

Ik geloof dat het shrikky was die in een ander topic gereageerd had en zei: 2.3 bar minimaal te gebruiken voor regenbanden zodoende kan het regen afvloeien en bij te lage druk gaat dat niet.

Uit voornoemde info zou ik zeggen dat bridgestone voorschrijft maximaal 2.0 bar voor en 2.1 bar achter te gebruiken.

Ben ik achterlijk of zien jullie het ook zo?
 
Laatst bewerkt:
Dit is mijn gouden leidraad..

104m77q.png
 
Rick Smits die is helaas niet te lezen kun je die nogmaals posten maar dan leesbaar.
Ik rijd zelf pas een jaartje en worstel constant met de wat is nu de juiste banden spanning

Bvd
 
Iemand ervaring met de Michelin Power Slick Ultimates?
Kan er nog weinig van vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan