Motorlease onderzoekje

Motor leasen

  • Ja, financiering

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, full operational lease

    Stemmen: 3 21,4%
  • Nee

    Stemmen: 11 78,6%

  • Totaal aantal stemmers
    14
Status
Niet open voor verdere reacties.

RobertDL650

Rookie
17 apr 2018
14
11
Goedendag allen,

Allereerst een kleine introductie van mijn kant. Ik ben Robert, een fan van motorrijden én voorstander voor elektrisch. Zelf rijd ik een Suzuki V-Strom 650 (van huis uit :)) en huur ik met enige regelmaat een elektrische motor, of een supersport voor de adrenaline.

Ik ben werkzaam bij een leasemaatschappij die flink inzet op duurzaamheid. Nu hebben wij onlangs van een relatie de vraag gekregen of wij ook een Operationeel Leaseproduct hebben voor motoren, met name elektrische motoren.

Aangezien wij dit niet hebben en motoren toch nog wel een wat verhoogd 'risico' beeld hebben sommigen hier direct een afstand ernaar.

Ik zou jullie graag willen vragen of er veel interesse is in het leasen van een motor, danwel privé, danwel via de zaak, en dan met name gericht op de elektrische modellen.

Ook zou ik graag horen of jullie voorkeur zou liggen bij een simpele financiering, of bij een volledig FOL product zoals bij auto's, dus ook inclusief winterbanden en eventueel vervangend vervoer?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Persoonlijk, als zelfstandig zakelijk elektrisch rijder, zeg ik nee, vanwege de simpele reden dat leasen duurder is dan kopen. Maar ik kan me voorstellen dat werknemers het wel leuk zouden vinden als ze via hun werk een elektrische motor zouden kunnen leasen.
 
Beetje lastig om dat zo te zeggen, normaliter ben ik maanden aan het oriënteren om een beslissing in dit soort zaken te maken. Maar voor nu zou ik ja, full operational lease (vanuit de werkgever) zeggen. Dit meer omdat ik weinig verstand van techniek heb en onderhoud een kostenpost is waar ik dan geen omkijken meer naar zou hebben.
 
Ik denk dat je electrische motoren op dit moment (nog) moet zien als een onderdeel van een totaal pakket aan mobiliteit (auto/motor/evt flex transport/OV erbij). De modellen die (redelijk) serieuze/bruikbare afstanden kunnen afleggen (Energica, Zero (met de grote accu's/snelladers)) zijn nog relatief duur en drukken daarmee hard op de prijs. Dat is voor zelfstandige ondernemers niet interessant, zoals al aangegeven hierboven, voor zakelijke leasers misschien wel, maar bedenk wel dat ze voor hetzelfde geld een FJR1300, een Tiger Explorer of een GSA1200 kunnen krijgen. Dat trekt menig motorleaser toch meer dan een DSR of een Energica EVA...
Electrische motoren kúnnen erg fijn zijn voor woonwerk verkeer, maar dan moeten de afstand en de faciliteiten thuis/op de werkplek daarvoor geschikt zijn. Dit maakt de markt wellicht een beetje klein in Nederland op dit moment.
Het rijden met een electrisch voertuig werkt gewoon anders/vraagt een andere mindset dan een benzine fiets/auto. Dat moeten mensen ervaren en langzaam de transitie doormaken. Out of the blue denk ik niet dat je veel mensen zover krijgt om overstag te gaan.

Als wetgevers stukken stedelijk gebied afsluiten voor voertuigen met verbrandingsmotor, dan zal moet je vooraan staan. Tot dan denk ik dat die paar motoren die je zo verkoopt/verleast nihil zullen blijven.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben werknemer rijd een FJR1300 als motor-van-de-zaak (full operational). Was wel een zwaar customized product waar een flinke onderhandeling qua leasevoorwaarden aan voorafging, maar uiteindelijk zijn we op een mooie deal uitgekomen waar iedereen tevreden mee is.

Wel denk ik dat je uiteindelijk echt géén (lease-)auto moet willen en tóch een persoonlijk-voertuig-van-de-zaak, anders wil je waarschijnlijk toch al snel een lease-auto en een privé motor ernaast. Wat ook de meeste mensen doen natuurlijk, zeker als je de benzine voor de motor op de "vervangende auto" mag tanken met de tankpas onder privé gebruik.

Het is grappig... Je hoort vaak, ook van motorrijders: "leasemotor? ik wist geeneens helemaal niet eens niet dat dat überhaupt kon!"
 
Laatst bewerkt:
Waar het gaat om elektra: voorlopig niets voor mij. De kleine actieradius en het feit dat ik vaak onverwacht lange ritten wil en soms ook (zakelijk) moet maken, en daarnaast dat ik op de spreekwoordelijke "drie-hoog-achter" in Amsterdam woon, maakt het voor mij geen optie.

De dag dat de actieradius én laadmogelijkheden vergelijkbaar worden met brandstof is de dag dat ik elektra ga overwegen. Want op zich vind ik elektrische tweewielers wel cool... Het is dat ze verder nog zo veel nadelen hebben.
 
Ik denk dat er een hele grote groep "autoleaserijders" niet over kunnen stappen naar een motor. Ik zou best met de motor naar werk willen maar ik draag voor mijn werk een pak (geen motorpak). Als ik mijn pak onder een motorpak ga dragen kan ik de volgende dag meteen naar de stomerij.
 
Ik denk dat je pas serieuze antwoorden kan krijgen als er prijzen bekend zijn.
 
Ik denk dat er een hele grote groep "autoleaserijders" niet over kunnen stappen naar een motor. Ik zou best met de motor naar werk willen maar ik draag voor mijn werk een pak (geen motorpak). Als ik mijn pak onder een motorpak ga dragen kan ik de volgende dag meteen naar de stomerij.
Dat doe ik ook wel eens, maar dat kun je natuurlijk ook gewoon meenemen.
 
Heel erg afhankelijk van de prijs (en of ik wat meer ruimte in mn garage erbij krijg).

Maar ik vind het elektrisch rijden wel interessant, maar de initiele kosten te hoog.
Misschien is alleen vervangend vervoer niet zo interessant voor de leasemotor. Veel mensen hebben gewoon ook een auto.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan