Ervaringen "personal helmet fitting"? Shoei sessie Motozoom

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.141
5.882
Amsterdam
Ik werd vandaag benaderd door Motozoom omdat ik een paar maanden geleden een Shoei Neotec heb gekocht.

Blijkbaar wil Motozoom een soort van servicepunt van Shoei worden of zo, waar mensen advies op maat (letterlijk, met opmeten hoofdmaten) kunnen krijgen en bepaalde (higher-end?) helmen custom extra op maat gemaakt kunnen worden met een soort opvulstukken.

Personal Fitting is een systeem waarbij je hoofd wordt opgemeten. Vervolgens worden deze gegevens ingevoerd in een programma ontwikkeld door Shoei. Hieruit komt een maatadvies en een advies waarmee de helm - door middel van het aanbrengen van opvulstukken bij de centerpad - exact uitgebalanceerd wordt voor jouw hoofd. Zo zit je Shoei dus ècht als gegoten!

Motozoom wil zich daarvoor certificeren en daarvoor moeten ze een aantal proefsessies doen. Ze hebben mij (en anderen, naar ik aanneem) een gratis sessie aangeboden. Ik ben benieuwd en ga er volgende week heen.

Heb dit bij Motor-City A'dam ook wel eens aangeboden gekregen toen ik een proefrit kwam maken met een FJR, maar dat was een ander helmmerk (ik meen Arai) maar dat klonk als net zo iets.

Iemand ervaren met dit soort "personal fitting" sessies/systemen?
 
Laatst bewerkt:
Doet me denken aan een verhaaltje dat ik pas heb gehoort
Was van een verkoper van helmen
Als er een klant kwam met wat klachten over de pas vorm , werd er naar gekeken
En dat werd de helm op gestuurd om aan gepast te worden
In werkelijkheid deed de verkoper dat even zelf , maar omdat klanten dat eerder niet vertrouwden , hebben ze maar bedacht dat hij op gestuurd moest worden
Het is natuurlijk meestal maar wat extra schuimspul er in plakken en niet echt high tech
 
Had altijd Schuberth en die zaten prima. Toen kocht ik een Shoei Neotec en die drukte erg op voorhoofd terwijl hij bovenin te ruim zat. Terug naar Motostore in barendrecht en die hebben toen zo’n man laten komen van de Shoei importeur en die heeft met vulstukken de pasvorm aangepast en nu zit hij goed! De man moest ook nog een half uur op me wachten want ik zat vast in een bijeenkomst die niet opschoot...
 
Kan ik met mijn Shoei, die ik ergens anders heb gekocht, daar dan ook terecht ??
 
Mijn Neotec zit eigenlijk al perfect. Ik heb ook na uren rijden geen centje pijn, geen drukpuntje, geen schuurplekje, geen randje, geen rode vlek, helemaal niets. Ik kan me niet voorstellen dat hij nóg beter gaat zitten dan hij nu al zit.

Dus als het goed is komt uit deze meting dat alles al perfect zit :)
 
Mijn Neotec zit eigenlijk al perfect. Ik heb ook na uren rijden geen centje pijn, geen drukpuntje, geen schuurplekje, geen randje, geen rode vlek, helemaal niets. Ik kan me niet voorstellen dat hij nóg beter gaat zitten dan hij nu al zit.

Dus als het goed is komt uit deze meting dat alles al perfect zit :)

Ook gedaan, helm zat al perfect, enige wat ze verbeterd hebben is een paar mm opgevuld aan de bovenkant. Dan sluit die overal mooi rondom aan!
Je gaat nog meer plezier van je helm hebben!
 
Nou, ik ben er geweest en ze hebben zorgvuldig gemeten en een paar aanpassingen en pas-sessies gedaan. Toen we klaar waren zat hij op zich wel wat strakker en niet vervelend, al drukte hij wat meer op mijn achterhoofd en trok hij wat meer op mijn voorhoofd, maar dat was omdat 'ie beter op mijn hoofd sloot, zeiden ze.

Maar na drie kwartier terug naar Amsterdam rijden had ik een lichte hoofdpijn en na afzetten zag ik een flinke rode rand in mijn voorhoofd, met bovendien het kleine bobbeltje in het midden dat op mijn voorhoofd niet in het midden van de rand zat.

Goed, die pads gaan er dus weer uit.
 
Nou, ik ben er geweest en ze hebben zorgvuldig gemeten en een paar aanpassingen en pas-sessies gedaan. Toen we klaar waren zat hij op zich wel wat strakker en niet vervelend, al drukte hij wat meer op mijn achterhoofd en trok hij wat meer op mijn voorhoofd, maar dat was omdat 'ie beter op mijn hoofd sloot, zeiden ze.

Maar na drie kwartier terug naar Amsterdam rijden had ik een lichte hoofdpijn en na afzetten zag ik een flinke rode rand in mijn voorhoofd, met bovendien het kleine bobbeltje in het midden dat op mijn voorhoofd niet in het midden van de rand zat.

Goed, die pads gaan er dus weer uit.

En wat koste het om die extra pads erin te laten zetten?
 
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Wat voor soort pads? Ik neem aan niet gewoon de ear pads die Shoei los verkoopt?

Merken jullie ook iets mbt het geluid?
 
Ik heb binnenkort ook een afspraak met Shoei voor het op maat maken van mijn Neotec-II.
Kosteloos overigens (via dealer, die het ook niets kost).
Dus ik ga dit draadje even volgen en ook mijn ervaringen tzt posten alhier.
 
Ik heb binnenkort ook een afspraak met Shoei voor het op maat maken van mijn Neotec-II.
Kosteloos overigens (via dealer, die het ook niets kost).
Dus ik ga dit draadje even volgen en ook mijn ervaringen tzt posten alhier.


Volgens mij is het opmeten gratis, maar ik ben altijd huiverig wat het aanpassen dan kost, want dat is uiteraard niet gratis.

Ik twijfel ook om mn shoei te laten meten,ondanks dat hij wel goed zit, maar kan altijd beter denk ik.
 
En wat koste het om die extra pads erin te laten zetten?
Dat kostte dus niets, het was in dit geval een gratis sessie omdat Motozoom hun Shoei personal fitting certificering wilde behalen. Dus onder leiding van, en gecontroleerd door, een tjap van Shoei deden twee Motozoomers het werk.

Ik geloof dat ze zeiden dat een sessie normaal gesproken €60 kost. Kan ook €70 geweest zijn.

Hoe dan ook, ik ben blij dat de pad er weer uit is. Er hoefde na uitgebreid meten uiteindelijk volgens de superspeciale rekensoftware van Shoei alleen maar een dun padje aan de achterkant (zo net waar je schedel begint), en daarmee zat de helm iets strakker en iets voorovergeheld. Dat was genoeg om me na drie kwartier rijden hoofdpijn en een rode rand in mijn voorhoofd te geven.

De Shoei tjap zei "daarom wilde ik dus eigenlijk ook een padje aan de voorkant". Bij de sessie vond hij de helm beter zitten met ook een dun padje bij het voorhoofd. Dat had misschien die groef in mijn voorhoofd gescheeld, maar dat had hem wel nog meer uit balans gebracht denk ik. Want het was wel pas na een kwartier rijden, maar ik voelde toen al dat hij oncomfortabel van voren en achteren mijn hoofd kneep. Dus ik zei "weet je wat, laat maar, de helm zat af-fabriek werkelijk fabuleus dus dat gaan we lekker zo laten, alles mag er weer uit". Weer wat geleerd :)

Wat zit dat ding zonder padjes weer lekker! *O* *O*
 
Top, ik heb mijn shoei gekocht bij goedhart, die heeft jaarlijks ook zo'n meet dag voor helmen die bij hun gekocht zijn, en dan gratis.

Ik ging er alleen van uit dat het opmeten gratis was, en het opvullen heel duur, maar ik was dus te achterdochtig.....
 
Ik wacht nog wel even tot op het moment dat je gewoon je hoofd 3D kunt laten scannen en dat je een perfect passende binnenkant krijgt..
 
Ik heb binnenkort ook een afspraak met Shoei voor het op maat maken van mijn Neotec-II.
Kosteloos overigens (via dealer, die het ook niets kost).
Dus ik ga dit draadje even volgen en ook mijn ervaringen tzt posten alhier.

Vandaag bij mijn motordealer de aardige meneer van Shoei getroffen.

Mijn nieuwe Neotec-II helm is aangepast, maar ook mijn 'oude' GT-Air.
Eerst wat geevens gemeten van mijn hoofd, dat ingevoerd in de computer en daarna wat aanpassingen gedaan aan de binnenvoering van de beide helmen.
Verschil was duidelijk merkbaar, ook weer even zonder aanpassingen mogen passen en toen was het wel erg duidelijk wat de meerwaarde is.

Ik ben er erg mee geholpen en vind de service van Shoei perfect !
 
Ik overweeg volgend jaar ook een Personal Fit helm te kopen. TT motoren is ervoor gecertificeerd en ik dacht begrepen te hebben dat het voor een nieuwe helm bij de prijs in zit om hem op maat gemaakt te hebben. Daarentegen heb ik nu een C3 basic en de C3 pro is sinds de komst van de C4 een stuk goedkoper geworden bij diverse handelaren. Die C4 gaat het sowieso niet worden voor mij, dus mochten de C3 pro's niet meer leverbaar zijn als ik eraan toe ben, dan dus Shoei PF proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan