Honda PCX 125/150 deel 5

Ik krijg wel pijn als ik lang op het zadel zit. Niet heel erg comfortabel moet ik zeggen. Maar daar is vast iets voor te vinden..

100+ km is veel hoor met deze snelheid..
Snelweg doet ie prima maar het is echt ruk als je tot 105 km/h gelimiteerd bent.
 
Ik heb een tijd 125km enkele rit over de snelweg en later de zelfde vertrek en aankomst maar nu binnendoor 100km gereden.

De afgelopen 1,5 jaar heb ik dagelijks de zelfde afstand (106km in 1:17 uur) in een voor mij niet heel comfortabele auto.
Nu ga ij ergens anders weken (hopelijk) waarbij het 106km in 1:10 uur is. Dit zal voor een jaar en 12 weken zijn is de planning (icm school, bbl).
Het is dus eindig, dat maakt het ook een stuk beter leefbaar O-)

Ik zal alles bijhouden over de scoot, mocht het doorgaan. Onder mijn post staat een link naar de website waat ik een aantal van mijn voertuigen heb bijgehouden
 
Ik krijg wel pijn als ik lang op het zadel zit. Niet heel erg comfortabel moet ik zeggen. Maar daar is vast iets voor te vinden..

100+ km is veel hoor met deze snelheid..
Snelweg doet ie prima maar het is echt ruk als je tot 105 km/h gelimiteerd bent.
Daar heb ik eventueel nog wel oplossingen voor dus we gaan het zien.
Ik heb de laatste periode op de trophy dus niet vaak harder dan 100 gereden. Ook met de auto rijd ik vaker 85 op de snelweg dan 110...
 
Nou laat je vooral niet tegenhouden. Als het mindset is gaat het prima, zie het artikel wat pas gepost is op het forum. Scootertje kan best wat hebben, gaat er vooral om hoe je er als gebruiker mee om gaat.
 
Een iets zwaardere scooter zou ik wel prettig vinden, 250 cc ofzo, maar wordt krap in de schuur en ook gelijk stuk duurder, dus laat het nog maar even bij de PCX. (start stop gebruik ik zelden)

Tijd voor een SH300? Is niet veel groter dan de pcx. :)
 
Heb hem gekocht.
Pcx 150

Gelijk mijn volgende vraag. Zijn er manieren welke hem iets zuiniger of duurzamer maken?
Ik denk dan aan zwaardere rollen (15,5 bijv) waardoor hij minder toeren maakt en minder te leiden heeft, dat soort dingen. Minder te leiden is een aanname overigens.
Mogelijk word hij ook zuiniger van de lagere toeren?

Ook meen ik hier te hebben gelezen (heb heel dit deel doorgenomen) dat een hoger scherm er ook voor zorgt dat hij zuiniger wordt. De hoge ga ik niet mee rijden, die zal er onheroepelijk voor zorgen dat ik met mijn 1,86 gebulder op de helm krijg. De trophy heb ik ook "imgekort" om de zelfde reden.

Zijn er nog andere dingen welke ik kan ondernemen?

En als laatste, de tank is enigzins klein. Ik ben gewend aan 25 liter en 1:22. Nu dus de helft qua verbruik maar minder dan de helft aan brandstof.
Simpele oplossing is een can welke onder de buddy past. Iemand een ander/beter idee?
 
Heb hem gekocht.
Pcx 150

Gelijk mijn volgende vraag. Zijn er manieren welke hem iets zuiniger of duurzamer maken?
Ik denk dan aan zwaardere rollen (15,5 bijv) waardoor hij minder toeren maakt en minder te leiden heeft, dat soort dingen. Minder te leiden is een aanname overigens.
Mogelijk word hij ook zuiniger van de lagere toeren?

Ook meen ik hier te hebben gelezen (heb heel dit deel doorgenomen) dat een hoger scherm er ook voor zorgt dat hij zuiniger wordt. De hoge ga ik niet mee rijden, die zal er onheroepelijk voor zorgen dat ik met mijn 1,86 gebulder op de helm krijg. De trophy heb ik ook "imgekort" om de zelfde reden.

Zijn er nog andere dingen welke ik kan ondernemen?

En als laatste, de tank is enigzins klein. Ik ben gewend aan 25 liter en 1:22. Nu dus de helft qua verbruik maar minder dan de helft aan brandstof.
Simpele oplossing is een can welke onder de buddy past. Iemand een ander/beter idee?

Chique scooterje, meteen een topkoffer erbij.

Ik heb de 125 en voorzien van 14gr. DrPulley rollen, waar de meeste de 13gr rollen monteren. De standaard Honda rollen hebben overigens een gewicht van 15gr.
De rollen zijn reeds enekele jaren gemonteerd en weet niet meer precies hoe de originele Honda rollen zich gedroegen. Het was in toeren in ieder geval geen gigantisch verschil.
Verder laat ik de PCX altijd een minuutje warmdraaien zodat de olie zich overal heeft kunnen verspreiden en rij de eerste kilometers rustig. (max. 50km/hr).
Mijn PCX is voorzien van het half hoge Givi scherm. Een prima investering, lekker uit de kou, wind en regen. Gezien de snelheden van de PCX valt het gebulder nog mee, maar inderdaad zonder scherm is rustiger.

Je legt de lat voor de actieradius wel erg hoog.Er zijn niet veel motoren die 550km kunnen rijden met 1 tank. Volgens mij heeft jouw model PCX al een grotere tank (t.o.v. het eerste model). Misschien zijn er grotere tanks te verkrijgen in de accessoire-handel.
In dit forum heeft ook iemand een grotere tank gemonteerd.
The Honda PCX / Honda Forza / SH Forums • View topic - My attempt to retrofit the bigger OEM fuel tank into 2013PCX
 
Grote topkoffer met jerry can?
Ik weet niet eens of ik de gemonteerde topkoffer veel ga gebruiken, geen idee wat voor invloed het heeft op de rijeigenschappen of het verbruik.

Chique scooterje, meteen een topkoffer erbij.
Tnx! Zeker handig voor incidenteel gebruik en wie weet ga ik hem wel vaak gebruiken.
De topkoffer dus he...
Ik heb de 125 en voorzien van 14gr. DrPulley rollen, waar de meeste de 13gr rollen monteren. De standaard Honda rollen hebben overigens een gewicht van 15gr.
De rollen zijn reeds enekele jaren gemonteerd en weet niet meer precies hoe de originele Honda rollen zich gedroegen. Het was in toeren in ieder geval geen gigantisch verschil.
Ik zoek ook zeker geen gigantisch verschil, hoeft niet eens merkbaar te zijn. Meetbaar (dus meer dan 100-200 rpm bij zeg 100) zou wel fijn zijn.
Verder laat ik de PCX altijd een minuutje warmdraaien zodat de olie zich overal heeft kunnen verspreiden en rij de eerste kilometers rustig. (max. 50km/hr).
Mijn PCX is voorzien van het half hoge Givi scherm. Een prima investering, lekker uit de kou, wind en regen. Gezien de snelheden van de PCX valt het gebulder nog mee, maar inderdaad zonder scherm is rustiger.
Rust vind ik belangrijker dan uit de kou en wind. Ik heb een rukka pak, gebring handschoenen en datona laarzen. Laat die kou maar komen 8-)
Je legt de lat voor de actieradius wel erg hoog.Er zijn niet veel motoren die 550km kunnen rijden met 1 tank. Volgens mij heeft jouw model PCX al een grotere tank (t.o.v. het eerste model). Misschien zijn er grotere tanks te verkrijgen in de accessoire-handel.
In dit forum heeft ook iemand een grotere tank gemonteerd.
The Honda PCX / Honda Forza / SH Forums • View topic - My attempt to retrofit the bigger OEM fuel tank into 2013PCX
De lat leg ik bij om de 2 dagen tanken. Dus zodra ik, zonder risico op stilvallen, 2 x een dag van 2 x 106km kan rijden ben ik happy.
De link ga ik doornemen, gezien het tijdstip doe ik dit later ;)
 
Heb hem gekocht.
Pcx 150

Gelijk mijn volgende vraag. Zijn er manieren welke hem iets zuiniger of duurzamer maken?
Ik denk dan aan zwaardere rollen (15,5 bijv) waardoor hij minder toeren maakt en minder te leiden heeft, dat soort dingen. Minder te leiden is een aanname overigens.
Mogelijk word hij ook zuiniger van de lagere toeren?

Ook meen ik hier te hebben gelezen (heb heel dit deel doorgenomen) dat een hoger scherm er ook voor zorgt dat hij zuiniger wordt. De hoge ga ik niet mee rijden, die zal er onheroepelijk voor zorgen dat ik met mijn 1,86 gebulder op de helm krijg. De trophy heb ik ook "imgekort" om de zelfde reden.

Zijn er nog andere dingen welke ik kan ondernemen?

En als laatste, de tank is enigzins klein. Ik ben gewend aan 25 liter en 1:22. Nu dus de helft qua verbruik maar minder dan de helft aan brandstof.
Simpele oplossing is een can welke onder de buddy past. Iemand een ander/beter idee?

Proficiat.
Ik heb wel het hoge scherm. Daarop nog een klein schermpje. Dan is het gebulder om je hoofd minder. Echter op het moment dat je nog dat schermpje op het hoge scherm zet, dan stijgt je verbruik wel iets.

Met hoog scherm kom ik op een verbruik van 1 op 45 a 46. Met het extra schermpje erop is het nog 1 op 44. (op de boordcomputer)

Ik rijd met een tank makkelijk 300 km.

Je kan overwegen om een jerrycan mee te nemen, qua zuiniger rijden kan ik me zo snel niet iets bedenken wat echt substantieel helpt. (je rechterhand misschien;)

En ach, het tanken heb ik ook binnen 1 a 2 minuten gedaan, dus daar rij ik toch iedere dag langs als ik naar mijn werk rij. (dat lijkt me net zoveel werk als ergens met een jerrycan gaan bijvullen zegmaar) Als je ruim 200 km per dag rijd zal je denk ik iedere dag even moeten tanken, maar dat is 3 seconden het vulpistool inknijpen en dan is de tank vol;)
 
Tijd voor een SH300? Is niet veel groter dan de pcx. :)

Ja dat overweeg ik zeker, voor de langere termijn.

Alleen deze is wel gelijk 2 keer zo duur in aanschaf en een stuk minder zuinig, dus dat is wel een nadeel.

Voorlopig hou ik het nog maar even bij de PCX, maar als deze opgereden is, zal ik daar zeker eens naar kijken.
 
Proficiat.
Ik heb wel het hoge scherm. Daarop nog een klein schermpje. Dan is het gebulder om je hoofd minder. Echter op het moment dat je nog dat schermpje op het hoge scherm zet, dan stijgt je verbruik wel iets.

Met hoog scherm kom ik op een verbruik van 1 op 45 a 46. Met het extra schermpje erop is het nog 1 op 44. (op de boordcomputer)
Dan word het zeker geen hoog scherm. Ach, op de superduke reed ik ook een uur 140 zonder het oncomfortabel te vinden.
Ik rijd met een tank makkelijk 300 km.

Je kan overwegen om een jerrycan mee te nemen, qua zuiniger rijden kan ik me zo snel niet iets bedenken wat echt substantieel helpt. (je rechterhand misschien;)

En ach, het tanken heb ik ook binnen 1 a 2 minuten gedaan, dus daar rij ik toch iedere dag langs als ik naar mijn werk rij. (dat lijkt me net zoveel werk als ergens met een jerrycan gaan bijvullen zegmaar) Als je ruim 200 km per dag rijd zal je denk ik iedere dag even moeten tanken, maar dat is 3 seconden het vulpistool inknijpen en dan is de tank vol;)
Het tanken is maar even werk maar het kost me elke keer 10 km en bovendien moet het in bepaalde tijdblokken. Ik woon namelijk aan de grens en in duitsland is de prijs tijdens de drukte het hoogst. Nu kan ik het ook oplossen door thuis brandstof op te slaan, ik heb nu 25 liter aan cans beschikbaar. En inderdaad, het ding dan even elke dag vullen is een kleine moeite, er gaat maar weinig in.
Beter dan elke dag 80 liter in een aggregaat te moeten gooien met 20 liter cans...
 
In dat geval snap ik het wel ja, dat je thuis een mini tankstation er van maakt.

Maar op de 106 km kom je nergens een tankstation tegen? Ik heb een hekel aan de benzine lucht, dus tank zelden net voordat ik thuis kom, meestal juist net voor mijn werk, kan hij lekker meuren in de parkeergarage;)
 
Zeker wel, Zat stations zelfs. Maar allen veel duurder dan 1,40 wat ik in Duitsland ervoor betaal.
De lucht stoort me niet, daarbij komt hij niet in huis en staat de garage ook niet tegen het huis.
Gister de eerste rit gemaakt, 11 hele km’s :P
 
Eerste reactie?
Over het rijden met bedoel je?
Ik vind hem bijna net zo leuk rijden op de binnendoor wegen welke ik tot nu toe heb bereden. Ik ben natuurlijk, na ongeveer 45.000 km op de trophy heel erg gewend aan dat ding. Niet net zo leuk omdat het grote en lompe van de trophy toch wel een beetje mijn ding is. Bovendie kon ik daarmee makkelijker de bocht om op snelheid maar ik ga er vanuit dat dit vooral gewenning is.
Grote voordeel is dat het enorm soepel en vloeiend rijd, erg fijn.
Minder fijn is het moeten bukken om te tanken, ik ben bang dat dit gevoel wel blijft.
Als ik een paar keer wat woon werk gereden heb laat ik jullie mijn bevindigen weten.
 
Leuke doorontwikkeling. Vooral het nieuwe dashboard spreekt me wel aan. Ik zie echter weinig specs die mij doen besluiten mijn 2016 model vroegtijdig in te ruilen..

Mogelijk ooit als opvolger maar gezien de kilometerstanden die de pcx aankan en ik nog geen 6000km op de teller heb staan kan dat nog heel lang gaan duren. :)
 
Gaat zeker even duren. Ik vind een klok en 12v aansluiting essentieel. Heb er al 30.000 km op zitten, nog 70.000 km te gaan. Wie weet dan een verse 2018 occassion.
 
Ja jij maakt er goed meters mee! Over 2 jaar kun je gaan kijken voor een nieuwe :)

Ik heb dr pully sliders besteld die ik wil gaan installeren. Zijn daarbij nog speciale sleutels nodig? Ik meen dat daar een tool voor nodig was om de koppeling te klemmen..
 
Yes. Reeds onderweg (soortgelijk) dank je.

Morgen eens een ritje filmen met originele set-up en dan na montage eens een fimplje maken met de sliders om het verschil te zien. Als de tang binnen is begin ik er aan..

Heeft iemand een goed adres voor originele onderdelen zoals riemen/luchtfilters etc?
Geen tijd om alles terug te zoeken en deze informatie kan voor de nieuwkomers ook praktisch zijn..

BVD.
 
Ja jij maakt er goed meters mee! Over 2 jaar kun je gaan kijken voor een nieuwe :)

Ik heb dr pully sliders besteld die ik wil gaan installeren. Zijn daarbij nog speciale sleutels nodig? Ik meen dat daar een tool voor nodig was om de koppeling te klemmen..

haha jazeker, dagelijks bittere noodzaak, binnenstad Utrecht is niet fatsoenlijk te bereiken met een auto.

Heb jij de rest wel origineel toch? Dus alleen nieuwe sliders? En wat kosten die?
Als het wezenlijk verschil maakt, overweeg ik die ook. Volgens mij zijn de sliders de kosten niet toch ?Een hele andere vario vind ik verder niet nodig.
 
Ik heb contact met maksor gehad. Die adviseert (alleen voor pcx 150i nieuwe type) om alleen de sliders van dr pulley te plaatsen.

Ik wacht op de varioblokkeersleutel om ze te kunnen plaatsen. Dat is echt een klusje van niets.

Het gaat mij overigens niet zozeer om trekkracht of extra topsnelheid. Het enige waar ik van af wil is het inslaan van de toerentalbegrenzer. Ik wil gewoon de gasschuif helemaal open kunnen rijden en niet telkens die toerentalbegrenzer in voelen slaan.

Ik zal mijn bevindingen hier posten. Misschien vanavond al, dat hangt een beetje af van de bezorging van de sleutel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan