Beschadiging loopvlak kleptuimelaar

commuter

MF'er
30 sep 2015
149
0
Zie onderstaande foto, is van een Suzuki DR800 SR42. Het loopvlak van de kleptuimelaar is beschadigd. Ik kan geen sporen op de nokkenas ontdekken. Is dit ernstig?

 
Als de overdrukklep in het filter openstaat gaat het vuil er zo doorheen.Om over de rest maar te zwijgen.

als het de zeef al niet kan passeren, zal het zeker niet tot in je filter geraken.

stel nu nog dat de zeef kapot is, die stukken op de foto worden gemalen in de oliepomp.

stel nu nog dat ze er op miraculeuze wijze door geraakt zijn, en de overdrukklep met een mozes-spreuk heeft kunnen passeren, denk je dat er een rioleringsbuis tot in de cylinderkop loopt waar zo'n brokken door geraken ?

TS trok de omgekeerde conclusie : de schade is niet veroorzaakt door de brokken, maar de brokken zijn het gevolg van een probleem.
 
Laatst bewerkt:
Er zit een gaas filter boven het bezink bakje onder het blok voor de olie pomp en de olie gaten zijn echt te klein voor dit soort brokken om naar de kop te pompen dus dat ze naar de kop zijn gepompt is uitgesloten.
Dat ze uit de kop komen ook, zit een metalen spons als zeef bij de olie uitvoer langs de nokkenaskettingspanner.
Waar ze wel van afkomen weet ik niet, heb het deze blokken een paar x open gehad maar komt me niet bekent voor.
 
als het de zeef al niet kan passeren, zal het zeker niet tot in je filter geraken.

stel nu nog dat de zeef kapot is, die stukken op de foto worden gemalen in de oliepomp.

stel nu nog dat ze er op miraculeuze wijze door geraakt zijn, en de overdrukklep met een mozes-spreuk heeft kunnen passeren, denk je dat er een rioleringsbuis tot in de cylinderkop loopt waar zo'n brokken door geraken ?

TS trok de omgekeerde conclusie : de schade is niet veroorzaakt door de brokken, maar de brokken zijn het gevolg van een probleem.

Je hebt het over de brokken op de foto. Dan klopt het idd dacht dat je het over metaaldeeltjes in het algemeen had. ;)
 
Zit er bij bovenstaande foto's geen verschil tussen geen olie gehad en normale slijtage door de jaren heen? Ik kan me voorstellen dat na enkele tienduizenden kilometers de boel langzaamaan slijt waardoor je bovenstaand (openingspost foto) resultaat krijgt.

Ik begrijp dat op het moment dat het geharde deel (waarmee is het eigenlijk gehard?) eraf gesleten is dat het ineens harder gaat, maar ik geloof er niet in dat je tuimelaar dan in enkel tientallen tot honderden km's eruit ziet als bovenstaande fotos

Ik weet effe niet van welk materiaal deze tuimelaars zijn gemaakt. De motor uit mijn voorbeeld heeft tuimelaars die in ieder geval niet van staal of gietijzer zijn gemaakt. Ik wil het niet meteen tot aluminium verklaren, maar het is in ieder geval iets licht en moderns. Maar zodra de hardingslaag weg is gaat het binnen 50 tot 200km van ‘een geluidje’ naar ‘gooi maar weg’.

Het risico op een afbrekende klep blijft overigens bestaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet effe niet van welk materiaal deze tuimelaars zijn gemaakt. De motor uit mijn voorbeeld heeft tuimelaars die in ieder geval niet van staal of gietijzer zijn gemaakt. Ik wil het niet meteen tot aluminium verklaren, maar het is in ieder geval iets licht en moderns. Maar zodra de hardingslaag weg is gaat het binnen 50 tot 200km van ‘een geluidje’ naar ‘gooi maar weg’.

Het risico op een afbrekende klep blijft overigens bestaan.

Volgens mij hebben deze tuimelaars een hardchroom laag, ze kunnen niet veel hebben.
 
Maar zodra de hardingslaag weg is gaat het binnen 50 tot 200km van ‘een geluidje’ naar ‘gooi maar weg’.

Het risico op een afbrekende klep blijft overigens bestaan.

Ik vind dit wel een interessant onderwerp waar ik niet veel vanaf weet. Ik ben veel bezig met xr's en bij bijna allemaal zien de tuimelaars er zo uit.
full


De xr waar ik het meest op rijd die heeft tuimelaars die er 5000km geleden hetzelfde uitzagen. Nu weet ik niet of dit dezelfde hardingslaag heeft. Bij bovenstaande foto voel ik geen randje zitten. Het loopvlak voelt helemaal glad aan. De betreffende XR wil ik ooit nog een keer een revisie geven maar hij loopt nog steeds als een trein zonder enkel bijgeluid dus daar rijdt ik voorlopig gewoon op door.
Wel ben ik door dit topic nieuwschierig hoe het er nu bijstaat.


Volgens mij hebben deze tuimelaars een hardchroom laag, ze kunnen niet veel hebben.


Weet je ook hoe deze aangebracht wordt?
 
Gereviseerde tuimelaar na 3000 km. Is een ruilprogramma. Oude wordt opgelast, geslepen en opnieuw hardverchroomd. Vraag is hoe dit nu komt. Motor is Suzuki DR750.

full
 
Gereviseerde tuimelaar na 3000 km. Is een ruilprogramma. Oude wordt opgelast, geslepen en opnieuw hardverchroomd. Vraag is hoe dit nu komt. Motor is Suzuki DR750.

[afbeelding]

Kan dat uit die dingen reviseren? Volgens mij is een nieuwe bijna net zo duur als een revisie..
Ik geloof dat ik 130 gulden per tuimelaar betaalde..
Ja ja, het is al een tijdje geleden dat ik een DR had. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan