Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Was ook fijn motorweer vandaag!

Wat ik nog bedacht, zou je die bout goed kunnen verhitten? Die zit op de een of andere manier in het kunststof, ofwel rechtstreeks, ofwel via een stukje metaal. Misschien dat dat kunststof smelten en weer laten uitharden net genoeg is?

Hoe je het moet uitvoeren: nog geen idee. Maar misschien is het een voorzetje waar je wat aan hebt.
 
Even een vraag. Ik heb een PC32 model. Hoe zit het bij jullie met speling op de zijstandaard? Die kan ik, als hij ingeklapt is, iets van links naar rechts bewegen. Als hij uitgeklapt is staat de motor redelijk recht, en als ik de standaard dan wat naar buiten trap staat de motor dus wat schuiner. Is dat normaal, want dat is me eigenlijk nooit opgevallen. Natuurlijk heb ik de bevestiging van de standaard geïnspecteerd, maar ik kan niets vreemds ontdekken.
 
Ik heb van het weekend de uitlaat van mijn CB500 (pc32-1999) overgespoten. Bij het afhalen van de uitlaat is er een tapeind van de cilinder afgebroken. Dit is het gedeelte waar mijn uitlaat aan vast zit. Ik kan mijn uitlaat (bij de bocht) nu maar met één moer vastschroeven. Toen ik de uitlaat weer monteerde kwam er een gigantisch rookontwikkeling vanuit de bochten (al denk ik dat dit door de nieuwe laklaag op de uitlaat komt). Het geluid is overigens nog hetzelfde, geen grote herrie.
Weet iemand misschien wat te doen? Zijn de tapeinden eruit te schroeven en er gewoon een nieuwe indraaien, of moet ik hiervoor echt naar de motorzaak zodat ze de cilinder reviseren?
 
Ik heb maar één stand op de zijstandaard. Mijn CB kan je dus niet nog extra bewegen.
Dankje. Mijn CB begint dus echt uit elkaar te vallen. ;(

Ik heb van het weekend de uitlaat van mijn CB500 (pc32-1999) overgespoten. Bij het afhalen van de uitlaat is er een tapeind van de cilinder afgebroken. Dit is het gedeelte waar mijn uitlaat aan vast zit. Ik kan mijn uitlaat (bij de bocht) nu maar met één moer vastschroeven. Toen ik de uitlaat weer monteerde kwam er een gigantisch rookontwikkeling vanuit de bochten (al denk ik dat dit door de nieuwe laklaag op de uitlaat komt). Het geluid is overigens nog hetzelfde, geen grote herrie.
Weet iemand misschien wat te doen? Zijn de tapeinden eruit te schroeven en er gewoon een nieuwe indraaien, of moet ik hiervoor echt naar de motorzaak zodat ze de cilinder reviseren?
Rook kan inderdaad verf zijn. Je hebt neem ik aan hittebestendig gebruikt? Die rookt even als hij voor het eerst heet wordt.. eigenlijk moet je hem eerst 'bakken' op een lagere temperatuur, maar dat heb ik ook nog nooit gedaan.

De tapeinden zijn er in theorie uit te schroeven, maar zitten normaal gesproken wel vastgerot, zeker na ongeveer 20 jaar... Las eerder dingen over imal kruipolie, en heet stoken, al dan niet met een lasapparaat.

Bij mij was het niet nodig, de moeren kwamen netjes los.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, ik heb inderdaad hittebestendige lak gebruikt (tot 850 graden). Zal van de week een rondje gaan rijden, kijken of de rook weggaat. Daarna de tapeinden ff insmeren met WD40 en later kijken of ik ze los kan draaien met een stevige tang..
 
Wat ook helpt voor volgende keer is ze nizt los wringen, maar los tikken. Hierdoor verschiet de moer ipv dat je ze afbreekt.

Je kan eventueel proberen met ze goed in de kruipolie te zetten en dan mzt een griptang, werkt dat niet, eventueel moer op vast lassen.
Door de warmte gaan ze ook sneller los.
 
:^ Kruipolie (IMAL) + grieptang + warm stoken


... en anders walk of shame naar de garage (motor/auto) zij krijgen het wel eruit...


Ik moet ooit mijn uitlaat pakkingen verwisselen, ze zijn niet meer lek dicht. Maar dit is een van de redenen waarom ik het uitstel. Ik heb al eens gebruiken tapeinden gehad... B|
 
Vandaag m’n nieuwe uitlaat gemonteerd met Akrapovic dempert *O*

EgOc9
 
Laatst bewerkt:
Thanks, ik heb inderdaad hittebestendige lak gebruikt (tot 850 graden). Zal van de week een rondje gaan rijden, kijken of de rook weggaat. Daarna de tapeinden ff insmeren met WD40 en later kijken of ik ze los kan draaien met een stevige tang..


Als dat niet wil, dan kun je altijd cola gebruiken. :/
 
jeetje, dat is groot. Komt het van een Aprilia Mille?
De vorige eigenaar had hem op een oude Suzuki zitten, dit is origineel ook een rechter demper

Ik heb wel het een en ander moeten modificeren, zoals het standaard, achterstepje en knipperlicht. Middenbok heeft er bij mij nooit onder gezeten

Van de week een Dynojet kit en K&N luchtfilter gemonteerd, nu loopt de cb echt een stuk netter onder en middenin toeren en trekt hij een stuk beter!!
Ook reageert hij sneller op het gas, dikke aanrader
 
Heb trouwens nog originele handvaten en knipperlichten liggen die van een CB500 kwamen met 10K op de klok. ZGAN dus.
 
Ik heb nog een setje valbeugels over die om het blok heen zitten.
Iemand interesse? Anders gaan ze op marktplaats
 
Laatst bewerkt:
Ik heb interesse in de valbeugels en knipperlichten.... ik slijt ze snel.... :X _O- ;(
Knipperlichten heb ik nog een reserve, die mag voorlopig iemand anders pakken. De valbeugels lijken mij wel geinig.
 
Ik heb interesse in de valbeugels en knipperlichten.... ik slijt ze snel.... :X _O- ;(
Knipperlichten heb ik nog een reserve, die mag voorlopig iemand anders pakken. De valbeugels lijken mij wel geinig.
Dat is best knap! Hoe krijg je dat voor elkaar??
Stuur maar Pm als je ze wilt
 
Ook nieuw op het forum. Mijn naam is Patrick, 46 jaar en onlangs mijn rijbewijs gehaald. Ik ga morgen kijken naar een cb500 uit 1996. Tijdens lessen is deze motor goed bevallen, dus ideaal om het vak verder te leren. Wensen voor de nabije toekomst: kachelpijp vervangen voor een rvs exemplaar en andere knipperlichten. Voor de verre toekomst: ander kontje.
 
Laatst bewerkt:
Leuk, weer een CB erbij! Welkom.

Na twee warme dagen kan ik denk ik constateren dat bij mij de schakelaar van de fan kapot is. Nu kwam de temperatuurmeter bijna in het rood, maar er gaat niks draaien.

Vind de prijs bij CMSNL (60 ex btw en ex verzendkosten) te hoog, maar Banggood heeft er een voor 3 euro. Omdat de radiator leeg moet om te testen of de schakelaar in orde is, bestel ik die maar.
 
Hoe ziet dat schakelaar uit?
Dat is best knap! Hoe krijg je dat voor elkaar??
Stuur maar Pm als je ze wilt
Ik ben een van de beste motorrijders ter wereld, ik moet allen nog werken aan mijn dismount.... O-)
Ook nieuw op het forum. Mijn naam is Patrick, 46 jaar en onlangs mijn rijbewijs gehaald. Ik ga morgen kijken naar een cb500 uit 1996. Tijdens lessen is deze motor goed bevallen, dus ideaal om het vak verder te leren. Wensen voor de nabije toekomst: kachelpijp vervangen voor een rvs exemplaar en andere knipperlichten. Voor de verre toekomst: ander kontje.
Welkom! Dat is een hoop verbouwen. Voorzichtig met de uitlaat moeren, uitlaat tapeinden breken is niet moeilijk. Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan