KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Overdruk op hydraulische koppeling? Al geprobeerd dekseltje op stuur los te draaien?

Ketting gewoon +- 5mm speling houden van kettinggeleider onderkant brug, ter hoogte van inkeping in plastic geleider. Dus ketting omhoog duwen richting brug.
 
Ik heb gister nog wat zitten googelen en kwam dit tegen

KTM 690 Enduro R, annoying clutch slipping problems...

Precies wat ik ervaar. En als de koppelingsplaten nog binnen spec. zijn, lijkt de oplossing te zijn om 10% sterkere veren van ebc brakes te monteren. Iemand hier ervaring mee? Ik ga deze week de boel maar eens open halen.

Ik heb ervaring met de ebc veren en lucas platen. De originele waren op en dacht goedkoop uit te zijn. Na montage slipte de koppeling nog bij hoge toeren.

Bleek uiteindelijk ook de buitenste stalen slipper plaat verbogen door de warmte van het doorslippen van de koppeling.

Achteraf spijt dat ik niet gelijk een originele complete set heb gekocht...
 
Dankjewel voor de reacties heren.
Ik ga eerst idd eens proberen of het in het dekseltje zit.

Xr600sm, kun je me vertellen bij welke kilometer stand dit was? En of je toen dezelfde symptomen had als ik?

Was het achteraf te zien geweest bij de inspectie dat die buitenste plaat krom was, of is dat zo minimaal en is het gewoon een kwestie van vervangen?
(Ik geloof dat het originele pakket over de 300 euro is?)

Ik heb er nu dus ongeveer 30 km mee doorgereden, en wil nog niet van het ergste uitgaan.
 
Dankjewel voor de reacties heren.
Ik ga eerst idd eens proberen of het in het dekseltje zit.

Xr600sm, kun je me vertellen bij welke kilometer stand dit was? En of je toen dezelfde symptomen had als ik?

Was het achteraf te zien geweest bij de inspectie dat die buitenste plaat krom was, of is dat zo minimaal en is het gewoon een kwestie van vervangen?
(Ik geloof dat het originele pakket over de 300 euro is?)

Ik heb er nu dus ongeveer 30 km mee doorgereden, en wil nog niet van het ergste uitgaan.

De mijne had 27000 km gelopen.
complete set kost idd ongeveer 300...
 
Net even het dekseltje van het koppelingsreservoir eraf gehaald. Vloeistof stond idd onder druk want bij het losdraaien kwam de vloeistof borrelend door de schroefdraad naar boven. Lijkt me niet de bedoeling. Ik ga er morgen maar even mee naar het werk om te kijken of dit het probleem was
 
Net even het dekseltje van het koppelingsreservoir eraf gehaald. Vloeistof stond idd onder druk want bij het losdraaien kwam de vloeistof borrelend door de schroefdraad naar boven. Lijkt me niet de bedoeling. Ik ga er morgen maar even mee naar het werk om te kijken of dit het probleem was

Zeker ieder jaar de koppelingsolie vervangen. Gaat Magura blood minerale olie in.
 
Het probleem lijkt opgelost te zijn met het loshalen van het dekseltje. Maar idd toch alle vloeistoffen weer eens vervangen.
 
Kort vraagje: zijn er hier rijders van Vlaams-Brabant (regio Leuven) Om eens te gaan bollen. Eind deze week is mijn machien gewrapped!! Dus vanaf nu gaat het elk weekend 20° graden en droog zijn ;-)
 
full



Ready !!
 
Persoonlijk veel te tam uiterlijk, deze motoren mogen best een beetje schreeuwen! Maar veel playtime gewenst!
 
Ik kom net na het demonteren van de airbox een losse stekker tegen met draadkleuren oranje en oranje/zwart.
Iemand een idee waar die voor is?
full
 
Sorry voor al de lastige vragen de laatste tijd (maar daar is een forum ook een beetje voor). Zien deze tuimelaars eruit alsof ze vervangen mogen worden? Heb al een keer een gebroken tuimelaar gehad (binnen de toen nog geldende garantietermijn, circa 6k km geleden)
full

full
 
Laatst bewerkt:
Klopt, en ik ben ook niet zozeer bang voor een breuk. Probleem met brekende tuimelaars werd volgensmij vaak veroorzaakt door loslopende asjes van het lagertje dat de nok volgt. Ik bedoelde dan ook eigenlijk dat ik deze slijtage niet zou verwachten bij een tuimelaar die er pas 6k inzit.

Verder is de reden dat het open ligt dat de klepspeling gecheckt dient te worden bij 10k en er 1 op het randje zat van de opgegeven waarde. Tuimelaar moet los om de shims te vervangen en toen viel het me op.

Overigens heb ik al besloten het zekere voor het onzekere te nemen, en een setje nieuwe tuimelaars en assen besteld (is overigens schijnbaar ook een update op geweest in 2016). 200€ is een kleine prijs om te betalen voor de gemoedsrust tijdens aanstaande motorvakantie.
 
Dit is m'n derde 690.
Nog nooit kleppen moeten stellen.

Ben wel een z**kert wat betreft olie en olie temperatuur.

De kleppen zijn de laatste in de Smeer-olie keten.
 
Wel ja.. sinds het eerst sinds september de KTM maar weer eens buiten laten spelen. Maar bij vol gas begint 'ie me toch een partij te stotteren rond 5000 rpm. Daarboven en daaronder geen probleem.

Toen ik 'm vorig jaar wegzette was er niks aan de hand. Iemand een idee?
 
Ja, dat kwam ook in me op. Zal de tank morgen eens leeggooien en er verse in doen, kijken of dat verschil maakt.

Alleen heeft 'ie wel eens langer stilgestaan en zou je niet verwachten dat het alleen heel specifiek bij zo'n 4800-5200 rpm gebeurt.
 
Daar heb je gelijk in. Ik zou als je de tank leeggooit meteen even het benzinefilter vervangen en de injector schoonmaken.
 
Goedenavond forumleden!
Mijn ktm is terugegaan naar de garage, hierdoor heb ik mijn 2 weken oude touratech zadel te koop.


Erg jammer . Was een fijne motor
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je gelijk in. Ik zou als je de tank leeggooit meteen even het benzinefilter vervangen en de injector schoonmaken.

Ja, benzinefilter ook vervangen. Was hoognodig.

Meteen ook de bougie vervangen. Was goed wit uitgeslagen dus ben bang dat hij veel te arm loopt. Alleen bij het proefrondje vanavond was er weinig verbetering: nog steeds stotteren bij 5000 rpm met vol gas, vooral in de 2e en 3e versnelling. Sporadisch ook in hogere versnellingen.

Ga vanavond kijken of ik een andere mapping erop krijg (dacht dat deze goed zou zijn).
 
Nog suggesties voor mappings?

Het is een 2013 SMC-R met Akra-pijp en originele voorbochten en lomp groot EVO2 luchtfilter (niet de nokkenas).
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met de volgende foutcodes (?):

P0113 - Intake Air Temperature (IAT) sensor circuit high input problem
P0227 - Throttle Position Sensor C Circuit Low Input


Vandaag lekker aan het rijden en plotseling begint die heel bokkerig te doen en valt plotseling uit. Starten kan wel als ik start met de gashendel open, maar gaat niet harder dan 45/50 kilometer per uur en valt dan alsnog uit na heel bokkerig te rijden voor 40 meter. Het FI lampje knippert hierbij 8x kort.

Nou had ik al accuproblemen (laag voltage) en thuis even gewisseld met de accu van een andere motor, maar de foutcode blijft aanwezig.

Ik lees veel over kortsluitingen en dergelijke, maar ik kan me echt niet voorstellen dat er draadjes gecorrodeerd/bloot liggen. Op het oog is ook niks te zien.

Dus het was weer een lekker uurtje cardio training met een motorpak :')

UPDATE:

Zojuist even de boel uit elkaar getrokken en aangezien toch alles open lag, ook maar even de klepspeling gecontroleerd. Nu is dus het lager van één tuimelaar redelijk radiaal te bewegen (ik vond een klep spelling van + 0.5 erg groot worden), maar moeten deze lager swel een zijwaartse beweging kunnen maken, want dat kunnen ze allebei. Het gaat om de inlaat-zijde, de uitlaatzijde valt net buiten spec.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan