Vermogen verlies Suzuki Bandit 600

21 apr 2018
2
0
Delft
Hallo beste motormaatjes!

Ik ben hier voor het eerst, ik heb netjes de zoekfunctie gebruikt maar ik kon er helaas niets over vinden. Mocht dat wel zo zijn, bij voorbaat mijn oprechte excuses.

En oh, mocht je het jezelf afvragen, die motormuis die langs weg stond bij de A4, met een rood kruis... Dat was ik!

Anyway, het volgende is voorgevallen. Ik reed vanuit Leiden naar Delft en zo net na Den Haag (A13) had ik plots vermogen verlies. Hoeveel vraagt u? Zo veel dat de vrachtwagens mij plots inhaalden. Ik kwam de 80 in geen enkele versnelling meer boven. Dus ik rij netjes naar de vluchtstrook. Wacht 5 minuten, kijk ondertussen alles na. Niets lekt, geen slangetjes los die vast horen te zitten, etc. Raar. Dus ik probeer hem weer te starten.

Hij wilde niet, beetje sputteren en weer uit. Ondertussen kwam een andere motormuis polshoogte nemen en raakten we in gesprek. Wederom 5 minuutjes later probeerde ik het weer, om het te laten zien, en wat denk je? PAF, hij ging direct aan.

Dus ik heb snel alles weer aangetrokken, en hoopte dat ik huis zou halen. Maar helaas. Nog geen 3Km verder, vlakbij de shell hetzelfde verhaal. Met geen mogelijkheid vooruit te branden. Dus ik heb 112 gebeld, Rijkswaterstaat de strook afgesloten, mijn motor opgeladen en mij naar een veilige plek gebracht en aan de ketting gelegd. Dinsdag haal ik hem samen met de motorzaak waar ik hem altijd onderhoud laat plegen op.

Het stomme is, hij heeft nét groot onderhoud gehad. Als in iets over de 1000 euro groot. Carbs ultrasoon gereinigd, filters en vloeistoffen vervangen, seals vervangen, kleppen gesteld, bougies, bougie kabels, accu, de hele mikmak.

Is dit al eens bij iemand anders gebeurd? Want ondanks dat ik geen technisch hoogstandje ben, heb ik al het logische laten onderhouden. Bobine wellicht?

Alle input (mits constructief) is welkom!
 
het helpt als je ook even jaartal van de motor vermeld want die modelaanduiding heeft best lang bestaan met allerlei technische specificaties.
en het kunnen een hoop dingen zijn. heb je de tank ook even open gehaald toen je probeerde te starten. als de ontluchting niet goed werkt kan de tank vacuüm zuigen en dan krijgen de carbs geen benzine.
probleem met een bobine kan ook die dan niet goed meer werkt als hij warm wordt. en zo zijn er nog wel meer dingen die het kunnen zijn maar daar kom je waarschijnlijk pas achter als je gaat zoeken op het moment dat de storing zich voordoet. grote kans dat wanneer je hem gaat ophalen dat hij het gewoon weer doet en dan is storing zoeken voor een monteur erg lastig.
 
het helpt als je ook even jaartal van de motor vermeld want die modelaanduiding heeft best lang bestaan met allerlei technische specificaties.
en het kunnen een hoop dingen zijn. heb je de tank ook even open gehaald toen je probeerde te starten. als de ontluchting niet goed werkt kan de tank vacuüm zuigen en dan krijgen de carbs geen benzine.
probleem met een bobine kan ook die dan niet goed meer werkt als hij warm wordt. en zo zijn er nog wel meer dingen die het kunnen zijn maar daar kom je waarschijnlijk pas achter als je gaat zoeken op het moment dat de storing zich voordoet. grote kans dat wanneer je hem gaat ophalen dat hij het gewoon weer doet en dan is storing zoeken voor een monteur erg lastig.

Had misschien handig geweest inderdaad. 1999 is het bouwjaar. Eerste generatie. Hij had inderdaad even de tijd gehad om af te koelen, en pas toen hij goed op temperatuur was viel het vermogen weg.

Wat dat starten betreft, precies zoals je zei. Even afgekoeld kon hij weer prima starten. Ik wil gewoon een paar opties kunnen voorleggen aan de monteur. En hopelijk heb ik daarna weer een prima werkende motor. 1000 euro en dan een kapotte motor zou toch wel een domper zijn.
 
persoonlijk zou ik hem zelf morgen proberen ophalen en gaan rijden tot je weer storing hebt dan kun je op dat moment dingen uitsluiten. dan kan je de monteur een beter advies geven in welke richting hij zoeken moet.
ding 1 die ik zou proberen uit te sluiten is tankbeluchting. je gaat rijden tot je storing hebt en dan trek je de tank open. hoor je dan lucht zuigen dan weet je waar het probleem zit. hoor je dat niet dan draai je de drain van de carb open en kijk je of er benzine uitkomt. komt daar benzine uit dan kan je het benzine systeem redelijk uit sluiten als oorzaak.
heb je dat 1 keer uitgelopen of bevestigd dan dan kan de monteur een redelijk goede gok maken waar hij het zoeken moet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan