Warme motor start perikelen, XL883 '99

636twobrothers

Die hard MF'er
25 jan 2015
487
55
Hi,

Sportster 883 uit 1999

Bij koude motor start hij perfect.

Bij warme motor slaat hij ook meteen aan maar vervolgens stopt hii direct na een paar slagen.

Als ik hem dan 20min laat stilstaan dan start hij wel weer direct.

Iemand ervaring hiermee en met tips?

Thanks.
 
Nou even de carb uit elkaar gehaald. Er zit volgens mij een te grote sproeier in (190). Misschien dat door het warme weer het nu problemen geeft met warme motor.

Morgen eens een 170 plaatsen en kijken hoe dat gaat.
 
condensator??? had ik laatst ook met de mini van mn meisje, nieuwe puntjes, bougie's condensator en verdeelkap en daarna regelmatig problemen. lang gezocht en uiteindelijk de oude condensator er terug in en probleem opgelost
 
Probleem is opgelost. Sproeier 175 was het antwoord.

Ik dacht dus dat het probleem opgelost was maar niets is minder waar. Ik heb nu de bobine doorgemeten en die geeft 3.2ohm aan dus lijkt mij ook geen verkeerde waarde. Iemand nog tips?

-Carburateur schoon
-Bobine juiste waarde
-.. loopt als hij start gewoon prima
-koude start nooit problemen

Mijn sportster heeft geen condensator voor zover ik weet.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dus dat het probleem opgelost was maar niets is minder waar. Ik heb nu de bobine doorgemeten en die geeft 3.2ohm aan dus lijkt mij ook geen verkeerde waarde. Iemand nog tips?

-Carburateur schoon
-Bobine juiste waarde
-.. loopt als hij start gewoon prima
-koude start nooit problemen

Mijn sportster heeft geen condensator voor zover ik weet.

Ik denk dat je allerlei dingen aan het vervangen bent zonder dat je de juiste diagnose gesteld hebt.

Verder denk ik dat als je ervoor zorgt dat je berichten wat duidelijker zijn geschreven en vooral ook meer duidelijke informatie bevatten er sneller mensen zijn die je kunnen helpen.
Ik zelf heb er ook niet heel veel verstand van dus wat dat betreft kan ik je niet helpen maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die dat wél hebben en zulke korte en vooral onduidelijke berichten lezen bij zich zelf denken: laat maar..

V.w.b. het vervangen van de sproeier: je zegt eerder dat de motor altijd goed gelopen heeft, dan lijkt het me dat de sproeier niet ineens te groot kan zijn en dat het dus weinig nut gehad heeft om deze te vervangen :?

EDIT:

Nog even over de bobine: je moet de bobine eens meten zodra de motor warm is en het probleem er weer is, het kan goed zijn dat deze alsnog stuk is en dat dat pas aan de orde is als deze warm geworden is. (heb ik zelf ook weleens meegemaakt met een pulsgever maar het idee was hetzelfde)
 
Laatst bewerkt:
Thanks maar op mijn telefoon type ik liever geen hele lange teksten ;).

De bobine heb ik gemeten toen het probleem zich voor deed.

Het enige wat ik vervangen heb is de sproeier, ik merk zelfs dat hij wat soepeler bovenin loopt nu. Lijkt mij geen verkeerde keuze.

Ik waardeer de hulp wel hoor:)
 
Thanks maar op mijn telefoon type ik liever geen hele lange teksten ;).

De bobine heb ik gemeten toen het probleem zich voor deed.

Het enige wat ik vervangen heb is de sproeier, ik merk zelfs dat hij wat soepeler bovenin loopt nu. Lijkt mij geen verkeerde keuze.

Ik waardeer de hulp wel hoor:)

Het maakt mij ook niet uit, mijn motor loopt prima ;)

Het is in je eigen voordeel om meer informatie over het probleem te verstrekken :Y
 
Hi,

Sportster 883 uit 1999

Bij koude motor start hij perfect.

Bij warme motor slaat hij ook meteen aan maar vervolgens stopt hii direct na een paar slagen.

Als ik hem dan 20min laat stilstaan dan start hij wel weer direct.

Iemand ervaring hiermee en met tips?

Thanks.
Dit modelletje ken ik wel :Y
Mijn favo model.

Welke ontsteking zit er in?
Welke slow jet?
Hoeveel slagen luchtmengselschroef?

Deoproef al gedaan met warm blok?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou even de carb uit elkaar gehaald. Er zit volgens mij een te grote sproeier in (190). Misschien dat door het warme weer het nu problemen geeft met warme motor.

Morgen eens een 170 plaatsen en kijken hoe dat gaat.
170 of 175 is standaard voor dit model.
190 is wel errug flink. Alleen bij open filter en uitlaat nodig, en dan nog meestal bij een BT.

Daarnaast heeft die nauwelijks invloed op starten, koud of warm.
 
Martell, ik weet niet welke ontsteking erin zit.
Slowjet is 45
Luchtmengselschroef niet gecheckt.

Ik moet even de hand in eigen boezem steken :+ .. De vonken zijn dus toch op bij warme motor !

Situatie:

- Motor start koud prima en blijft ook gewoon super rijden, ik kan prima bij wijze van spreken 500km non stop rijden zonder problemen
- Warme motor zet ik uit; direct is hij niet meer te starten en soms keiharde knallen uit de uitlaat tijdens het starten
- Als ik dan de bougies tegen de cilinder aanhoud vonkt er niks
- Als ik dan het contactslot uit en weer aanzet dan komen er in het begin sporadisch wat vonken, soms heel fel rood en soms heel blauw maar dan niet zo fel
- Na een paar seconden doorstarten komen er helemaal geen vonken meer
- Als ik dan het contactslot weer uit - en aan doe dan komen er weer wat vonken maar als ik dan een paar seconden doorstart stoppen de vonken weer :?
- Af en toe slaat hij toch aan als ik 10x contact aan en uit heb gezet en dan loopt hij ook gewoon weer prima en kan ik bij wijze van spreken weer 500km rijden zonder problemen :X

Lijkt mij in ieder geval de carburateur uitgesloten nu.
 
Laatst bewerkt:
Martell, ik weet niet welke ontsteking erin zit.
Slowjet is 45
Luchtmengselschroef niet gecheckt.

Ik moet even de hand in eigen boezem steken :+ .. De vonken zijn dus toch op bij warme motor !

Situatie:

- Motor start koud prima en blijft ook gewoon super rijden, ik kan prima bij wijze van spreken 500km non stop rijden zonder problemen
- Warme motor zet ik uit; direct is hij niet meer te starten en soms keiharde knallen uit de uitlaat tijdens het starten
- Als ik dan de bougies tegen de cilinder aanhoud vonkt er niks
- Als ik dan het contactslot uit en weer aanzet dan komen er in het begin sporadisch wat vonken, soms heel fel rood en soms heel blauw maar dan niet zo fel
- Na een paar seconden doorstarten komen er helemaal geen vonken meer
- Als ik dan het contactslot weer uit - en aan doe dan komen er weer wat vonken maar als ik dan een paar seconden doorstart stoppen de vonken weer :?
- Af en toe slaat hij toch aan als ik 10x contact aan en uit heb gezet en dan loopt hij ook gewoon weer prima en kan ik bij wijze van spreken weer 500km rijden zonder problemen :X

Lijkt mij in ieder geval de carburateur uitgesloten nu.
Kijk dan ff welke ontsteking....
Pffff.

Rechtsonder, ronde dekseltje.
Twee popnagels, of boutjes.
Daaronder een metalen plaatje met pakkinkje.
Daarachter zit de ontsteking.
 
0705_hbkp_01_z%2Bignition_module_install%2Bbattery_cables.jpg
'

maxresdefault.jpg


Als jij een kastje hebt als tweede foto: weggooien en vervangen.

Heb je puntjes, dan condensator vervangen.
Waar hieronder de duim op zit:
maxresdefault.jpg



edit
Ik bedenk me dat bij puntjes de 5 ohm bobine hoort. Maar je weet maar nooit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks, ga ik morgen eens bekijken :)
Kan maar twee dingen zijn: ontsteking of bobine.
Die unit op het plaatje, is de OEM harley. En die geeft soms precies de klachten die jij beschrijft. En dan kun je uren zoeken, als je daar niet op bedacht bent.

Bobine kun je testen door koud blok stationair te laten lopen, en de fohn er op te zetten. Of uit te ruilen met een exemplaar dat goed is (of een nieuwe).

Ik zou het in bovenstaande volgorde doen.

Je kunt de ontsteking ook nog vervangen door puntjes. Dat is in beginsel goedkoop.
Wil je beter, dan upgrade naar Dyna S. Dat is perfect. Gebruik je meteen een deel van de puntjes ontsteking :t
 
Als ik probeer te starten knippert het rode lampje op de ontstekingsmodule stabiel aan en uit. Als ik dan naar de bougies kijk komen er bij de eerste paar seconden vonken maar daarna niet meer. Het rode lampje knippert dan nog wel stabiel aan en uit.
 
Waar ik nu wel dus achter ben gekomen is dat wanneer je startben de vonken stoppen, er geen vonk meer komt totdat je de killswitch even aan en uit zet. Daarna komen er weer (tijdelijk) vonken. Ik heb ook de killswitch nagelopen en opnieuw aangesloten maar probleem blijft.
 
Die kun je beter vervangen.
Grote kans dat t de boosdoener is.

Is een beetje te testen;
Koud blok, starten meteen fijn if verstripper er op. Krijg je vrij snel klachten, dan is het deze module.

Vervangen door dyna s systeempje.

Aan de topicstarter: ik weet niet of ik dat hier mag posten, anders moeten de moderators het maar verwijderen. Ik heb nog een Dyna S ontsteking liggen, nieuw in de verpakking. Nog geen tijd gehad om te monteren. Had die een paar maanden geleden gekocht, maar toch beslist om bij contactpuntjes te blijven.
Dyna S mag dus weg. Als je interesse hebt, stuur me dan maar een berichtje aub.
Groetjes,
Tim
 
Terug
Bovenaan Onderaan