TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Dit werkt nu perfect. Neem hier dus even de tijd voor, lees de handleiding goed en trek niet te snel de conclusie dat het allemaal niet goed werkt. Er zijn veel manieren om het fout te doen.

Dank voor je feedback in deze! Want het bevestigt de oplossing voor problemen die hier al vaker aan de orde is geweest. Het betreft overigens niet alleen de Sena: ook bij bijvoorbeeld de Scala Freecom speelt dit.
 
Ik ook niet. Heb dit effect zelf nooit gezien. Uitgaand van de logica is het enige dat ik kan bedenken dat het startpunt van de track op een niet bereikbare plek ligt.. Misschien dat daar de verklaring ligt?

Het startpunt van de track ligt gewoon op de weg waar je gewoon in kan rijden.
De route naar het startpunt werd gewoon berekent over de snelweg en klopte ook,daar aangekomen werd er gezegt ..einde route..en werd de track automatisch gestart .
Overigens was dit precies hetzelfde op een TT 450 van degene die mee reed.
 
Het startpunt van de track ligt gewoon op de weg waar je gewoon in kan rijden.
De route naar het startpunt werd gewoon berekent over de snelweg en klopte ook,daar aangekomen werd er gezegt ..einde route..en werd de track automatisch gestart .
Overigens was dit precies hetzelfde op een TT 450 van degene die mee reed.

Ik heb het pas geleden ook gezien op mijn TT410
 
Heb vandaag ook met de 550 gereden, had geen verbinding met de cloud. Pas toen ik tethering op de Iphone aanzette kreeg ik de verkeersinfo binnen. Dacht dat tethering niet meer nodig was ?
Mijn Iphone wil niet echt koppelen of maar gedeeltelijk, gegevens voor traffic ea services ..kan geen verbinding maken
Smartphoneberichten .... Kan geen verbinding maken, zien wie er belt ... Kan geen verbinding maken.
Iphone geeft hij gewoon aan als verbonden :?
Mydrive zegt alleen maar opnieuw of niet nu ...jammer dit
Dat "vervelende" telefoontje heb ik dan niet in beeld :N
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag ook met de 550 gereden, had geen verbinding met de cloud. Pas toen ik tethering op de Iphone aanzette kreeg ik de verkeersinfo binnen. Dacht dat tethering niet meer nodig was ?
Mijn Iphone wil niet echt koppelen of maar gedeeltelijk, gegevens voor traffic ea services ..kan geen verbinding maken
Smartphoneberichten .... Kan geen verbinding maken, zien wie er belt ... Kan geen verbinding maken.
Iphone geeft hij gewoon aan als verbonden :?
Mydrive zegt alleen maar opnieuw of niet nu ...jammer dit
Dat "vervelende" telefoontje heb ik dan niet in beeld :N

Bluetooth tethering is ook echt niet meer nodig. Je moet wel je TTR550 pairen via bluetooth met je telefoon. Vervolgens ook niet vergeten te koppelen aan je MyDriev app op je telefoon. Dit hoeft beiden maar één keer. Het enige wat je vanaf nu zou moeten doen is je bluetooth op telefoon aan zetten of gewoon altijd aan laten staan kan natuurlijk ook.

Waar je even rekening mee moet houden is is dat als je TTR550 met internet verbonden is via WiFi (dus thuis of in hotel etc.) dat dan je app aangeeft dat je je TTR550 moet verbinden. Dit is een beetje misleidend omdat de TTR550 dan wel degelijk in verbinding staat met je App, maar de data via WiFi haalt en niet via je telefoon. Het cloud symbooltje en het fileinfo symbooltje op de TTR zijn dan wel gewoon actief, alleen je MyDrive app mekkert dan ten onrechte dat ie je TTR niet ziet. Uitwisseling van data werkt dan echter wel gewoon. Dit zou echter alleen thuis of in hotel etc. spelen en niet onderweg.

Maar jij geeft aan "Heb vandaag ook met de 550 gereden, had geen verbinding met de cloud." Dat suggereert dat je dus niet met WiFi verbonden was en dat dit dus niet de reden geweest is. Er is dus wat anders aan de hand.

Je zegt ook dat je onderweg geen TT trafic en services verbinding had en dat dit gemeld wordt door MyDrive op je smartphone. Wat geeft je TT aan op zon moment, zijn daar de TT service ook niet beschikbaar?

Het kan zijn dat je door een gebied heen reed waar de mobiele data dekking wat minder is geweest?

Het kan natuurlijk ook dat MyDrive er even uit gelegen heeft. Dit komt een enkele keer voor maar duurt meestal niet lang.

Mocht dit allemaal nvt zijn dan zou ik toch even op zowel de tel als op de TT de pairing verbreken en opnieuw aanmaken.

Ben benieuwd naar je bevindingen.
 
Bij de Rider550 moet je pairen via de MyDrive app; door met je telefoon een barcode op het toestel te scannen. Pairen op de 'oude manier' kan ook, maar dan mis je functionaliteit; niet doen dus.
 
Het scannen van zo'n barcode is alleen bij Android. Bij een iPhone moet je via de iPhone instellingen verbinding maken met de Rider.
Je moet in principe gewoon de MyDrive app opstarten op de iPhone en daar kiezen dat je je systeem wilt aansluiten. Dan is het een kwestie van de stappen volgen in de app.

Al lezen we her en der al wat meer problemen met het koppelen van een iPhone aan een Rider 550. Wij proberen vandaag ook wat testjes te doen.
 
Gisteren de rider550 ontvangen, waarvoor dank Hans ;).

Net geinstalleerd op m'n KTM en merk dat ik het toestel niet meer kan draaien.
Heb het geinstalleerd op de KTM gpshouder, ik vermoed dat de bijgeleverde boutjes net iets te lang zijn om gebruik te maken van de KTM houder.
De RAM houder is immmers aanzienlijk dikker.

Was al vloeken om die boutjes daarin te krijgen.
Zal eerst wel eens een veldtest gaan doen en zien of ik het verticale scherm wel dan niet mis.

Moet zeggen, supereenvoudig te bedienen toestel, via site mydrive supereenvoudig ritten te maken.
Basecamp is bij mij toch weeral kleine 10jaar geleden denk ik en daar ben ik destijds gewoon mee gestopt :D.
 
Net geinstalleerd op m'n KTM en merk dat ik het toestel niet meer kan draaien.
Heb het geinstalleerd op de KTM gpshouder, ik vermoed dat de bijgeleverde boutjes net iets te lang zijn om gebruik te maken van de KTM houder.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Heb toevallig net gemonteerd op de steun van de V Strom, en die is ook niet al te dik. Misschien ben je te voorzichtig met draaien? Heb je de bij de schroeven horende borgringetjes ook gebruikt?
 
Mijn nieuwe TT houder heeft een stuk minder speling dan de houder van de 400. Ook draait hij met een stuk meer weerstand van landscape naar portrait en terug. Misschien moet je idd meer kracht zetten. Zonder direct de boel kapot te draaien natuurlijk.

Ik heb nooit iets gedaan aan de speling omdat ik eigenlijk geen last had van een rammelende TomTom oid. maar dat komt natuurlijk omdat een 4 cylinder BMW niet rammelt ;) Mocht je wel last hebben van overmatige speling dan kan deze er wel uit gehaald worden door het ding te demonteren en ergens iets aan te draaien meen ik eens ergens gelezen te hebben.
 
Je kan het kapje ook los voor 7,50 bij iemand hier op het forum bestellen. Die maakt hij met een 3D printer. Via een PB hier op het forum kreeg ik geen contact met hem via FB Messenger wel direct. Na het overmaken een paar dagen later in huis. Scheelt je de nodige euro's als je de rest van de kit niet nodig hebt.

Vandaag kapje in huis gekregen, staat erg netjes al zeg ik het zelf. En de pasvorm was ook al perfect. Hooguit wat braampjes aan de binnen zijde die na 1 keer erop schuiven verdwenen waren.
 
Vanmorgen opnieuw bezig geweest met bleutooth pairen, verbindingen op de TT verwijdert, op de Iphone ook de TT verbinding, en beide toestellen opnieuw opgestart. Daarna lukte t wel, krijg wel 2x TT verbonden te zien in de verbindingen van de Iphone. Alles werkt perfect nu *D
Gister voordat ik wegging dacht ik dus dat alles perfect werkte, maar dan pakt hij zijn info gewoon via wifi denk ik.
In de Iphone staat nu 2 maal rider 550 eerst maar 1 ....toen werkte hij niet, dus zal wel kloppen zo, zijn ook bijde verbonden als de TT aanstaat. :t
 
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Heb toevallig net gemonteerd op de steun van de V Strom, en die is ook niet al te dik. Misschien ben je te voorzichtig met draaien? Heb je de bij de schroeven horende borgringetjes ook gebruikt?

Sorryyyyy moest gewoon wat harder draaien idd :D.

KTM houder werkt ook prima, speling vangt mooi de schokken op.
Gsm berichten zonder headset is "niet" praktisch, hahaha ;).
 
Goeie dag eem,

Nou na dat mijn eerste tomtom rider mount kapot is getrild heb ik keurig netjes een nieuwe van tomtom ontvangen volgens de garantie. Daarna alleen nog maar het navigatie systeem gebruikt in combinatie met tywraps er om heen zodat de oortjes waar je hem overheen schuift waar hij achter haakt niet weer zouden afbreken.
full

full


Dit keer is dat dat heel gebleven, alleen nu is hij compleet bij de draai as afgebroken terwijl ik reed zonder dat het navigatie systeem er zelf op zat.
full


Deze fancy draai mount is echt totaal waardeloos voor gebruik op de motor. Ja oke ik heb dan wel een dikke 1 cilinder en ik rijd lekker door maar dit mag toch absoluut niet kunnen. Hiervoor had ik een garmin zumo 220, deze had wel een hele degelijke motor mount en hier had ik nooit problemen mee.

Tomtom lees ff mee en maak nu eens een fatsoenlijke mount want bij de nieuwere types die afgelopen jaren uit gekomen zijn word nog steeds deze waardeloze mount gebruikt.

nog niet te spreken over de accu draden die ik al opnieuw gesoldeerd heb omdat deze ook los waren getrilt :X
full


Nu weet ik dat dit nog allemaal zeikerig over komt maar misschien kan MR GPS of TOMTOM zelf die hier af en toe mee leest wat met deze info. Ik denk niet dat ik nieuwe garantie heb gekregen op de 2e mount die toegestuurd is en zo'n nieuwe mount kost toch weer 50 euro. Ik heb dan deze ook maar op elkaar gekit. De draaifunctie is weg nu maar die gebruikte ik toch niet.

M.v.g.
 
De mount van TomTom is inderdaad erg gevoelig voor trillingen. Ik neem dat jij de mount star op de motor gemonteerd hebt. Dus totaal geen enkele vorm van demping er tussen.

Op mijn Shiver (V-Twin) was de mount na 1 jaar ook gebroken en deze was star gemonteerd. Op mijn huidige Crosstourer is het 2 jaar goed gegaan (en toen heb ik de Rider verkocht). Dit is een V4 en had de mount gemonteerd op een beugel die veel typsiche 1- en 2-cilinder trillingen goed opvangt waardoor de mount dit niet hoeft te doen.

Het probleem van de Accu kan je in mijn ogen niet volledig op de TomTom afschuiven. Het feit dat het gebeurt geeft duidelijk aan dat je motor verre van trillingsvrij is. Ik vermoed dat de huidige Zumo's hier ook moeite mee hebben.
De Zumo 590/595 heeft al moeite genoeg met de accu verbinding in normale toestand
 
Laatst bewerkt:
Nu weet ik dat dit nog allemaal zeikerig over komt maar misschien kan MR GPS of TOMTOM zelf die hier af en toe mee leest wat met deze info. Ik denk niet dat ik nieuwe garantie heb gekregen op de 2e mount die toegestuurd is en zo'n nieuwe mount kost toch weer 50 euro.

Of tomtom meeleest weet ik niet; ik wel. Maar in eerste instantie is het natuurlijk je leverancier die je hierop moet aanspreken.

Echter: die is echt wel uitzonderlijk. Daarom vermoed ik het vermoeden dat hierboven al geuit werd correct is: de rider mount is in principe bedoeld voor montage met ram mount; althans enige vorm van demping (ook ultrasoon). Bij een eencylinder (niet mis mee) lijkt me dat extra relevant.
Qua garantie: ik zou toch zeker eens informeren; als het binnen de twee jaar is denk ik dat je goede kans maakt.
 
Ja hij zit gewoon met de bijbehorende ram-mount gemonteerd op het stuur. Ik zal tomtom eens benaderen via tomtom my drive connect voor de garantie. Ik heb het hier ook geplaatst zodat meerderen er van af weten, hoe meer het in de publiciteit komt hoe meer kans dat tomtom er wat mee gaat doen, en voor eventuele tips.
 
Ik rijd gemiddeld 4x per jaar CRT en Race Academy op Assen. De TomTom steun blijft er tijdens de sessies gewoon op zitten omdat deze niet zonder gereedschap te verwijderen is. Steun heeft dit allemaal netjes doorstaan sinds 1-4-2015. En nee, dit is geen 1 april grap. Ik herken deze klachten totaal niet. Ook kan ik mij niets voorstellen van elektrische aansluitingen die het begeven door trillingen. Blijkbaar heeft het gedender van 1 en 2 cylinders toch grotere eroderende krachten dan ik mij voor kan stellen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is zeker een sterk effect. En vergeet daarbij niet dat een soldering geen mechanische stevigheid biedt. Contactjes en soldeerverbindingen begeven het dan inderdaad vaak als eerste.
 
Ik begrijp dat wel maar we hebben hier ook simpelweg te maken met elementaire beperkingen van de gps-techniek. Ik heb dat ergens hierboven toegelicht. Dat maakt dat een seconde positieafwijking op de rotonde zelf inderdaad lastig kan zijn.
De achterliggende gps-techniek heb ik weinig verstand van, bedankt voor de uitleg :t

Op de rondweg bij mij achter liggen 4 rotondes dicht bij elkaar, mooi test circuit. Als ik een route voor heb, kom ik met een beetje vlotte rijstijl de rotonde af met een tiental meters vertraging op mijn locatie op het scherm. Zonder route op het scherm loopt mijn huidige locatie op het scherm redelijk gelijk met de werkelijkheid. Dus zodra ik een route volg, blijft de witte pijl voor het gevoel een trechter met een te kleine doorlaat. Ik zal het deze week nog eens testen, maar het lijkt toch een beetje op een bewuste keuze die TomTom hier maakt.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond sinds lange tijd Tyre weer eens opgestart. Er was een update beschikbaar, en wel eentje die het mogelijk maakt om de seizoensgebonden afsluitingen te omzeilen, middel een 'Personal Google Maps Key'. Na het uitvoeren natuurlijk getest met wat afgesloten Italiaanse passen, en het werkt perfect.

Vervolgens in MRA naar dezelfde routes gekeken. De route met de afgesloten passen zijn met de kaarten van TomTom en Here (natuurlijk zonder de tool te gebruiken) niet te maken, maar met de Google kaart wel. Zou de gemaakte aanpassing ook doorwerken in de Google kaarten van MRA?
 
Handleiding 550: http://download.tomtom.com/open/manuals/Rider_Wi-Fi/refman/TomTom-RIDER-EU-UM-nl-nl.pdf
188 pagina's. ;)
Ook toegevoegd aan de start-post. Best belangrijk want veel te doen over connectivity en BT.
Routes delen via BT kan niet meer, men zegt vanwege de vele veranderingen in de BT opzet.
Bellen gaat, maar je headset moet wel 2 devices kunnen pairen.
Dus ding niet meteen in de kliko mieteren, maar eerst de manual doorbladeren. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan