2012 bmw maxi scooter

ok ga ik proberen, ik worstel meestal met foto' s plaatsen, vooral als ze 'ergens gehost' moeten worden.
Hij gaat dinsdag naar de BMW dealer in Long Beach voor de 'running in service' die nog moest gebeuren. Waar ik me een beetje zorgen om maak is dat de motor als hij koud is duidelijk meer geluid maakt, het klinkt als de nokkenaskettingspanner waar in eerdere bouwjaren de recall om is geweest. Zodra hij warm is gelopen hoor je niks meer. Ik had toch gedacht dat ze dat euvel anno 2016 wel de baas waren geworden. Affijn, ze moeten er dinsdag maar naar kijken, verder loopt hij als een trein. Er zit in totaal drie jaar garantie op. Het verbruik is ca 1 op 20 hier in de stad, da's best redelijk. Ok, foto's ...
 
Ik gebruik imgbb.com

Gratis
Account
Upload foto vanaf je mobieltje
Klik op driehoekje "insluitcodes"
selecteer "volledige bbcode"
Druk op kopieer (IMG)
Plak in je bericht dat je hier wilt posten :)
 
Nog geen fotos, want nogal druk geweest met rijden. Wel een flink probleem ontmoet, hopelijk herkent iemand dit. Tijdens het rijden valt de motor bijna uit, 'hapert' voor ca een seconde, en start dan meteen weer op. Dit begon op zondag, nadat ik ruim duizend probleemloze kms had afgelegd. Na die hapering doen de knipperlichten, claxon en nog zo wat functies het niet meer, de naald van de snelheidsmeter 'bevriest' in de stand waarin hij was toen de motor even uitviel, maar er zijn geen meldingen of waarschuwingslichtjes. ALs ik dan tot een volledige stop kom dan 'reset' het allemaal en krijg ik alle functies weer terug, alsof er niks is gebeurd. Om na een paar honderd meter weer hetzelfde te doen. Het kan dan in korte tijd 3 of 4 keer gebeuren, telkens hetzelfde, maar het kan ook 60 km goed gaan zonder problemen.
Afgelopen dinsdag was de scooter bij de BMW dealer in Long Beach voor de eerste beurt, en ze hebben dit probleem bekeken. 'Goed nieuws' zei de serviceman, een van de accukabels zat los. Opgehaald, alles ok gedurende 30 mijl, totdat ik van de snelweg af kwam en jawel hoor, niks veranderd en het gebeurde weer een paar keer. Maandag staat hij weer bij de dealer.
Ik vind deze symptomen niet terug op internet; wel dat deze scooters last hebben gehad van helemaal afslaan. Dat is dan vaak opgelost met een software update (throttle control module ofzo) maar mijn motor slaat niet echt af; hij hikt even flink, en gaat dan weer gewoon door. Wel enerverend, want hij remt natuurlijk meteen flink af, wat niet lekker is in druk spitsverkeer of als je net door een bocht wilt glijden. En ook niet goed dat de knipperlichten, remlichten etc ook uitvallen.
Iemand die dit herkent? Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Vermoed dat er een paar errors in de ECU software zijn ontstaan door het niet goed vast zitten van de accu pool.
Veelvuldig AAN/UIT gaan van het volledige stroom circuit veroorzaken soms dan ook errors in de ECU software.
ECU errors laten wissen/resetten via de uitlezer bij de dealer zou evt. de oplossing kunnen zijn.
ECU's kunnen in sommige gevallen niet goed omgaan met verlies van board spanning, waardoor er gekke foutjes in de software komen.
Fouten in de ECU software komen ten aller tijden naar boven tijdens het uitlezen, en zijn gewoon resettable met die zelfde uitlezer.

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
Nou ik ben er zelf uitgekomen. Vanochtend, toen ik de motor naar de BMW dealer wilde gaan brengen, viel alle stroom uit toen ik op de startknop drukte. Ik dacht toen, laat ik even een andere accuproberen, want het leek me dat die overleden was. Bleek dat de pluskabels nog steeds heel los zaten; de dealer had gemeld dat ze dat hadden geconstateerd en verholpen. Niet dus (wel geconstateerd, maar helemaal niks aan gedaan. Ik vermoed dat de bewuste monteur afgeleid is en toen glad vergeten is het te fixen. Gewoon de kappen er weer op geschroefd en klaar). De vorige eigenaar had een SAE moer op een metrisch boutje gedraaid. Dat gaat even goed maar dan loopt het vast. De bout zat dus niet vast en de kabels hadden ca 2 mm ruimte. Affijn, correcte bout/moer erop en alles weer 100%. Morgen maar even de dealer bellen, die zullen zich wel schamen. Maar ja, kan gebeuren.
 
Meen je niet, goed dat jezelf even op onderzoek bent gegaan en dat dan nu waarschijnlijk het euvel opgelost is...
 
De lente is er eindelijk. Zo, de Beemer is klaar voor de ritten. Nwe olie en filtertje, nwe accu. Nu nog nwe remschijven, vanochtend binnen gekomen. Dank zij WebEngine goedkoop in Italië online gekocht. Opvallend dat ik remblokken gelijktijdig in NL heb besteld en dat de schijven uit Italië nu al aangekomen zijn. Spijtig anders had ik ze nu ook al vervangen.

Goed weekend iedereen en veel rijplezier.
 
Ik moet zeggen, vanmiddag was het weer heerlijk om op de scoot te zitten... Droog, 15 graden en een zonnetje... Laat de zomer maar komen!!!
 
@ coolhandluke

Brembo Oro kwam in dit geval toch uit Duitsland!

Wees trouwens niet teleurgesteld als de remmen niet gelijk optimaal remmen, de remblokken voor bij BMW zijn "sinter" dat vergt net iets meer inrijden dan organische blokken... kilometertje of 100 á 200 voor dat ze echt goed bijten.
Sinter is zowat gewoon staal, terwijl organisch een veel zachtere materie is.
BMW VOOR remblokken: Sinter
BMW ACHTER remblokken: Organisch

SUdSRx.png


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik was abuis :$
Object locatie was idd. CERCOLA, NA, Italië.
Haalde kennelijk wat url's door elkaar heen die ik je gegeven heb.
Hopelijk komen de remblokken spoedig.
Ik moet juist meestal wat langer wachten op dingetjes uit Italië.

Prettig weekend gewenst
 
Iemand enig idee hoe je de veerspanning vd achterschokbreker verzet? Of is daar weer speciaal gereedschap voor nodig. De GT slaat een beetje door als we met z´n tweëen op rijdt.

Alvast bedankt

Fijn motor weekend

Grtn
John
 
Laatste modificaties welke gedaan zijn aan de BMW:
Rear hugger van Ermax (spatbord achter)
& LighTech Adjustable License Plate Bracket (kentekenplaat houder)

Monteren is goed zelf te doen, wel paar kleine aanpassingen moeten maken aan een steuntje van de spatbord, en bij de kentekenplaat houder zit een zeer beknopte handleiding, was ff puzzelen met monteren. Maar ben blij met het resultaat!
full
 
Afgelopen vrijdag de Dr. Pully Hit Clutch ontvangen ( besteld bij Dirk Diestel )
"witte" Malossi clutch veer is reeds in bezit...

In afwachting van de levering van de 60mm dopsleutel
Zogenaamde "clutch compressor" moet ik nog maken om de clutch veer te kunnen wisselen.

Ben zeer benieuwd naar het resultaat straks :Y

Ook nog even uitzoeken welke type veertjes te installeren op de Hit clutch, maar naar verwachting zullen het de lichtste worden...

full
 
Dat wordt straks razendrap vertrekken,
zeker met de lichtste veertjes erin.

Zorg dat je hout t.b.v. de clutch compressor dik genoeg is en niet gaat breken, er komt een redelijke spanning op te staan.
Draai de hoofdmoer ook goed vast desnoods een drupje semi-vast locktite erop.

Succes gewenst
 
Terug
Bovenaan Onderaan