Monteren kleppendekseppakking xj600s

Matthijs_

MF'er
17 jul 2013
109
8
Van m'n yamaha xj600s (diversion, '95) de kleppen gesteld. Daarna de kleppendekselpakking vervangen. Het plaatsen van deze rubberen pakking ging zeg maar gerust niet helemaal zoals ik gehoopt had, enorm mee zitten klooien om m overal goed tussen het blok en de deksel te krijgen. Tijdens een testritje bleek de pakking op een paar plekken niet goed af te dichten.

De pakking die ik gemonteerd had (Saito) had ook een tijdje gelegen. Hoewel ik denk dat het lekken voornamelijk aan mijn geklungel ligt, heb ik nu een originele pakking besteld.
Hoe plaats ik deze nou het beste zonder gedoe? In het Diversion topic kreeg ik al de tip om de pakking eerst met vloeibare pakking in het deksel te zetten en dan te plaatsen. Ik heb vloeibare pakking liggen (blauwe loctite) die tot 250 graden belastbaar is, is dat voldoende voor een luchtgekoeld blok? Inmiddels heb ik ook gelezen dat sommigen de halve-maantjes en hoekjes op de blokzijde van de rubberen pakking ook in de vloeibare pakking zetten (hoewel op die punten bij mij nu geen lekkage was). Is dat verstandig of zit ik dan over een week in het sleutelblunder / beunhaas topic?
 
Ik heb bij mijn XJ550 de boel goed schoongemaakt en een DUN laagje vloeibare pakking op de rubber pakking gesmeerd. Zo bleef hij mooi in de groef zitten. Zo'n tube kost de wereld niet bij de automaterialenwinkel, dan weet je zeker dat het gaat werken.
 
Paar druppen bizon tix zodat de pakking aan het deksel blijft plakken, zeker niet de hele rand volklaaien, de pakking zelf dicht wel af dat doet de tix niet.

Verder de halve maantjes een klein laagje vloeibare pakking en dan gaat het mooi. (Ik gebruik makra seal HD)
 
Als de groef waar de pakking in moet vallen in de deksel zit inderdaad rondom geheel sluitend voorzien van een zo dun mogelijk rupsje vloelbare pakking. En ook de halvemaantjes van de kop.

Wel eerste de oude vloeibare pakking uit de groef verwijderen zonder de groef te beschadigen. (k.u.t. karweitje)

Daarna de pakking rondom netjes in de groef duwen en daarna voorzichtig recht op de kopleggen. Rondom goeg kijken of het rubber goed licht en daarna aan duwen. Nogmaals visuele controle daarna deksel (kruislings) vast zetten.
 
Paar druppen bizon tix zodat de pakking aan het deksel blijft plakken, zeker niet de hele rand volklaaien, de pakking zelf dicht wel af dat doet de tix niet.

Verder de halve maantjes een klein laagje vloeibare pakking en dan gaat het mooi. (Ik gebruik makra seal HD)

volgens mij zit er in bison tix oplosmiddel
 
volgens mij zit er in bison tix oplosmiddel

Ik zal het eens nakijken, maar het gaat al jaren goed bij tig motoren dus ik vertrouw het wel.

Wanneer het kleppendeksel de grote beurt erna weer eraf gaat lijkt het erg op hoe het origineel zat.
 
Laatst bewerkt:
Even een update, inmiddels een nieuw kleppendeksel geplaatst, originele. Paste 10x beter dan de aftermarket die ik de eerste keer had en bleef ook zonder vloeibare pakking in de deksel hangen voor montage. Aan de blokzijde wel de halve-maantjes van een klein beetje pakking voorzien, voor de zekerheid. Resultaat is helemaal lekvrij, allen bedankt voor de tips & truucs!
 
Ik gebruik ook altijd originele, die passen 10 x beter. En ik plak m gewoon met vet aan de deksel. Dan blijft ie hangen, en je hoeft later geen vloeibare pakkingtroep weg te halen. En wel een klein beetje vloeibaar aan de halve maantjes idd
 
Terug
Bovenaan Onderaan