Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ooooo, die? Waarvan ze het ester-aandeel aanstellerig promoten en net doen of andere merken dat niet hebben? |(

Uh, ik weet niet? Motul wordt genoemd dus ik Google naar wat ze hebben!? Maarre, wel opvallend dat je geen merk en type wilt aanraden, maar als iemand dat wel doet, reageer je zo. Niet eens inhoudelijk op de kwaliteit van de olie, maar op de marketing ervan. Dat strookt niet echt met elkaar imho.
 
Uh, ik weet niet? Motul wordt genoemd dus ik Google naar wat ze hebben!? Maarre, wel opvallend dat je geen merk en type wilt aanraden, maar als iemand dat wel doet, reageer je zo. Niet eens inhoudelijk op de kwaliteit van de olie, maar op de marketing ervan. Dat strookt niet echt met elkaar imho.

Motul wordt regelmatig hier op MF neergezet als een wondermiddel, maar technisch gezien doen ze niks unieks. That's all.

Ik ontkracht graag de marketing achter de producten omdat ze 9 van de 10 keer nergens op slaan bij smeermiddelen.
 
Motul wordt regelmatig hier op MF neergezet als een wondermiddel, maar technisch gezien doen ze niks unieks. That's all.

Ik ontkracht graag de marketing achter de producten omdat ze 9 van de 10 keer nergens op slaan bij smeermiddelen.
Dat is bij alle wasmiddelen toch zo?

Oh ships.. gaat over motorolie. :+

Motorex is ook erg goed. Veel speciale vloeistofjes per toepassing. :9
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook Motorex. Alleen maar omdat mijn dealer het er in gooit. ;)
Ik zit niet aan de geestverruimde middelen, maar ineens moest ik even lachen.. motor-ex.
Is dat wel goed spul? :$

Jij zit nog in de garantie dat de dealer het erin flikkert. :? ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zit niet aan de geestverruimde middelen, maar ineens moest ik even lachen.. motor-ex.
Is dat wel goed spul? :$

Jij zit nog in de garantie dat de dealer het erin flikkert. :? ;)
Ik zit de laatste 20 jaar voortdurend in de garantie. O-)
Ik denk dat de meeste oliemerken weinig verschillen, net als een R1 en een Fireblade zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
shell motorex belray total castrol enz enz enz het maakt allemaal niets uit tussen deze merken, heb ze allemaal gebruikt nieuw en ingeruild met hoge km standen.

netjes warm rijden enz dan is het met elk merk goed rijden.

Maar om 15 of 20 euro per liter te betalen dat hebben alle merken graag dat jij dat doen mercedes moet ook betaald worden toch.

En vergeet niet we zijn allemaal slaaf van de marketing
 
Ik zit de laatste 20 jaar voortdurend in de garantie. O-)
Ik denk dat de meeste oliemerken weinig verschillen, net als een R1 en een Fireblade zeg maar.
U bent al 20 jaar gearriveerd. _O- :t Heb je al een camper of komt dat nog? :+ ;)
shell motorex belray total castrol enz enz enz het maakt allemaal niets uit tussen deze merken, heb ze allemaal gebruikt nieuw en ingeruild met hoge km standen.

netjes warm rijden enz dan is het met elk merk goed rijden.

Maar om 15 of 20 euro per liter te betalen dat hebben alle merken graag dat jij dat doen mercedes moet ook betaald worden toch.

En vergeet niet we zijn allemaal slaaf van de marketing
2x :^

Gewoon op tijd verversen die handel.. en korter mag altijd. :+ :+ *O*

Afgelopen januari van mijn Honda gereden.. nu een WOK melding.
Zonde van het onderhoud, bij 4.200 kilometer gekocht en tot de 7XXX al twee keer ververst. -O- :9~
 
Laatst bewerkt:
De info die ik kan vinden van Eurol is tegenstrijdig.


Mineraal:
(Kin.) viscositeit @40 graden C: 100 cSt
(Kin.) viscositeit @100 graden C: 15 cSt
VI : 157

Jip en janneke: Dik als het koud is, nagenoeg zelfde dikte op bedrijfstemp als de (semi) synth.
Viscositeitsindex is behoorlijk hoog voor een minerale olie. Ik ga er van uit dat dit kunstmatig is opgekrikt. Dit wordt bevestigd door een pour point van -39 graden C.

Ik lees overigens nergens dat deze minerale olie is versterkt met een ester olie. Dit zou heel goed kunnen gezien bovenstaande data.

Check dit: http://www.eurol.com/nl/productbestanden/pi/7439-eurol-4t-road-10w-40.pdf

Mineraal en rechtsboven in de hoek synthetisch? O-)

http://www.eurol.com/nl/productbestanden/pi/244-eurol-motorcycle-10w-40-syn.pdf

of vol- en semi synth? :X


Nou vooruit..deze:

http://www.eurol.com/nl/productbestanden/pi/367-eurol-sportbike-10w-40-fullsyn.pdf

klopt wel.

Als ik dan verder kijk wordt het nog veel leuker:


Semi:
(Kin.) viscositeit @40 graden C: 88,3 cSt
(Kin.) viscositeit @100 graden C: 14,5 cSt
VI : 171 en een pour point van -42 graden celcius

Daarintegen de synth:
(Kin.) viscositeit @40 graden C: 97.4 cSt
(Kin.) viscositeit @100 graden C: 14,9 cSt
VI : 160 en een pour point van -42 graden celcius

Dus de synthetische olie is simpel gezegd dikker bij lage temperaturen dan de semi-synth? En met een lagere VI gevoeliger voor viscositeitverandering onder invloed van temp?

Dit zou echt andersom moeten zijn

Kortom; bij Eurol maken ze van de databladen een zooitje en haak ik af. Zal best goede olie zijn, maar wat betreft de technische specs zijn ze erg onduidelijk.


Mag ik hieruit concluderen dat de motorfietsolie van Eurol niet helemaal deugt??
Of dat alleen de informatie niet helemaal op orde is, en dat je Eurol wel met een gerust hart kunt gebruiken??

Klopt de stelling: Merk is niet belangrijk. Alle merken zijn goed, incl Aldi,Lidl.Action, bouwmarkt, etc, als de specificaties maar kloppen. Dus voor de motorfiets JASO-MA.
 
Mijn persoonlijk benadering:
1. Kies de juiste viscositeit. Eventueel ga je aan de W-kant 5 lager zitten, dus 5W40 ipv 10W40, is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
2. Als je een natte platenkoppeling hebt, let op het JASO MA label. Heb je geen natte platenkoppeling, mag je er ook auto-olie in gooien.
3. Voor elke wat oudere motor (>10jr) voldoet elke olie, ook van de bouwmarkt, aan de minimale API kwaliteitsnormen. Ook hier geen zorgen dus.
4. Alle olien die voor jouw motor voldoen zijn mengbaar en kunnen in willekeurige volgorde voor en na elkaar gebruikt worden.
5. Ververs de olie elk jaar (voor de winterstop), onafhankelijk van het aantal gereden kilometers en doe er gelijk maar een nieuw oliefilter bij.

Veel ingewikkelder hoeft het allemaal niet te zijn.
Bij een auto wordt de bak niet gesmeerd met motorolie, bij een ducati wel bijvoorbeeld. Vandaar (volgens mij) is dat deel fout over de autoolie bij droge koppelingen.
En waarom jaarlijks een nieuw filter, zelfs bij 2000 tot 3000 per jaar en een oliefilter frequentie van 20.000?
Dat filter moet eruit als hij vol is toch, niet bij het verstrijken tht. Tenminste, met mijn zeer beperkte kennis hierover denk ik dat.
 
Bij een auto wordt de bak niet gesmeerd met motorolie, bij een ducati wel bijvoorbeeld. Vandaar (volgens mij) is dat deel fout over de autoolie bij droge koppelingen.
En waarom jaarlijks een nieuw filter, zelfs bij 2000 tot 3000 per jaar en een oliefilter frequentie van 20.000?
Dat filter moet eruit als hij vol is toch, niet bij het verstrijken tht. Tenminste, met mijn zeer beperkte kennis hierover denk ik dat.
Een oliefilter vervang je voordat het 'vol' is :Y
Preventief dus. Conform interval.

Er is ook nog zoiets als praktisch. zelf vervang ik ook filter bij oliewissel. Kost me weinig extra, en ik hoef niet meer bij te houden wanneer wat gedaan is. Enkel km stand van onderhoud.

Dat met olie voor alles. Dat scheelt idd per motorblok. 1 van mijn motoren krijg echt geen auto olietje in de bak. Daar hoort namelijk 80W90 hypoid GL5 gearbox olie in. Zelfde als bijv in cardans zit. Is wel echt een andere toepassing dan een motorblok.

Het verschil zit m vaak in op de koppelingsplaten in dezelfde olie lopen, en het verhaal van de frictie modifiers in olie.
 
Een oliefilter vervang je voordat het 'vol' is :Y
Preventief dus. Conform interval.

Er is ook nog zoiets als praktisch. zelf vervang ik ook filter bij oliewissel. Kost me weinig extra, en ik hoef niet meer bij te houden wanneer wat gedaan is. Enkel km stand van onderhoud.

Dat met olie voor alles. Dat scheelt idd per motorblok. 1 van mijn motoren krijg echt geen auto olietje in de bak. Daar hoort namelijk 80W90 hypoid GL5 gearbox olie in. Zelfde als bijv in cardans zit. Is wel echt een andere toepassing dan een motorblok.

Het verschil zit m vaak in op de koppelingsplaten in dezelfde olie lopen, en het verhaal van de frictie modifiers in olie.
Ja,voor hij (te) vol is maar zeker niet omdat hij een jaar oud is. Fabrikant schrijft voor wanneer hij in ieder geval nog niet te vol is d.m.v. de frequentie van vervangen. Dat het voor sommigen praktisch gezien handiger is geloof ik meteen maar dat maakt het nog geen regel.

Wat ik bedoelde is dat een droge koppeling niet betekend dat de bak niet ook in de motorolie draaid. En daar kan een auto olie ook niet zo goed tegen, herinner ik het me goed als ik zeg dat bepaalde additieven geknipt worden door de tandwielen.

Dat een natte koppeling gaat, of in ieder geval kan gaan, slippen door auto olie had ik inderdaad begrepen. Dat is hetgeen je merkt als rijder. Doet niets af aan het feit dat een auto olie niet gemaakt is voor het smeren van de, soms/vaak (en zoals jouw motor dus niet altijd), versnellingsbak. Want in eem auto is die (bijna?) altijd apart gesmeerd
 
Ja,voor hij (te) vol is maar zeker niet omdat hij een jaar oud is. Fabrikant schrijft voor wanneer hij in ieder geval nog niet te vol is d.m.v. de frequentie van vervangen. Dat het voor sommigen praktisch gezien handiger is geloof ik meteen maar dat maakt het nog geen regel.

Wat ik bedoelde is dat een droge koppeling niet betekend dat de bak niet ook in de motorolie draaid. En daar kan een auto olie ook niet zo goed tegen, herinner ik het me goed als ik zeg dat bepaalde additieven geknipt worden door de tandwielen.

Dat een natte koppeling gaat, of in ieder geval kan gaan, slippen door auto olie had ik inderdaad begrepen. Dat is hetgeen je merkt als rijder. Doet niets af aan het feit dat een auto olie niet gemaakt is voor het smeren van de, soms/vaak (en zoals jouw motor dus niet altijd), versnellingsbak. Want in eem auto is die (bijna?) altijd apart gesmeerd
Klopt. 'Kraken' heet dat, wat in de bak gebeurt.
 
Na wat rondneuzen op internet kwam ik deze leerzame site tegen:
All Articles
(Hopelijk kan het de goedkeuring van RSV31 krijgen)

Goedkeuring? 🙄 Mensen mogen schrijven wat ze willen. Ik ben geen God of zo.

Toch heb ik er even door heel gelezen. Dit klopt niet:

The actual phosphorus limit varies for different viscosity grades, but most people don’t realize that the most common grades for motorcycles (SAE 40s and SAE 50s) are not restricted at all for phosphorus content. The only common grade used in motorcycles that does have limits is 10W-30.

Het volgende stukje zo niet vreemder:


I’ll use API SG as a benchmark in Figure 1 below.


Figure 1: API Service Categories compared to API SG.

Each category is either more refined using the same tests or passes a more severe test for each advancement. Deposit control increased four separate times. Oxidation reduction, anti-wear performance, corrosion protection, and foam control all increased three separate times. Sludge reduction and oil consumption improved twice and foam control was improved once. While those improvements happened over the years, phosphorus content was further restricted twice. As you can see, there is no point in which a later specification has a decrease of performance in any area.

Er zijn wel degelijk problemen geweest en nog steeds met de nieuwere generatie olie voor verbrandingsmotoren (auto en motor) op het gebied van slijtage. Shell heeft daar onlangs nog over gepubliceerd in een vakblad. (Kan het zo snel niet vinden)

Ook zo leuk:

A good thing about most true synthetic base oils is that they are not often considered hazardous. That is great for our health and the environment, but it also means they are typically excluded from SDS’s since the document is meant to illustrate potential hazards. So they are not always listed on the SDS.

Wat een gelul. Wellicht in theorie MINDER gevaarlijke stoffen, maar als je als vakman veel wordt blootgesteld aan synthetische olie dan is dat ook verre van gezond.

En hier:

Group V (ester) base fluids ......

worden gemakshalve alle andere olie vergeten 🤔

En dit:

A grease complex is a variation of the standard base grease that is possible to make with lithium and aluminum.

klopt al helemaal niet. Zie bijgevoegde pic hoe een complex-zeepskelet wel tot stand komt.

En om het helemaal compleet te maken:

All three of the grease types listed are often compatible with one another up to around 25% contamination with one type and 75% of the other. Beyond that 3:1 ratio though, incompatibilities are more common and certain properties may be sacrificed if mixed.

Dit is wel heeeeeeeeel algemeen. Daar zijn gewoon specifieke tabellen voor.




full
 
Laatst bewerkt:
Klopt. 'Kraken' heet dat, wat in de bak gebeurt.

Het verlies van werking van Viscositeits verbeteraars (VI agent) door de specifieke belastingen die in wentellagers voorkomen heet "knippen"

Kraken is een term die gebruikt wordt voor het korter maken van koolstof ketens in de raffinaderij. De hoge torens (naast de schoorstenen) op Pernis zijn o.a. 'Crackers'.
 
Het verlies van werking van Viscositeits verbeteraars (VI agent) door de specifieke belastingen die in wentellagers voorkomen heet "knippen"

Kraken is een term die gebruikt wordt voor het korter maken van koolstof ketens in de raffinaderij. De hoge torens (naast de schoorstenen) op Pernis zijn o.a. 'Crackers'.
Ok, Knippen dan :t
 
Het verlies van werking van Viscositeits verbeteraars (VI agent) door de specifieke belastingen die in wentellagers voorkomen heet "knippen"

Kraken is een term die gebruikt wordt voor het korter maken van koolstof ketens in de raffinaderij. De hoge torens (naast de schoorstenen) op Pernis zijn o.a. 'Crackers'.


Mag ik er nog even over heen zeiken dat dit met name wordt veroorzaakt door de tandwielen en in veel veel minder mate door wentellagers?
 
Mag ik er nog even over heen zeiken dat dit met name wordt veroorzaakt door de tandwielen en in veel veel minder mate door wentellagers?

Hoe kan het dan dat er bijvoorbeeld minerale ATF olie bestaat met een hele hoge VI, meer dan 180, (en dus heel veel VI verbeteraars die kapot geknipt worden) en toch heel lang in een transmissie (met veel zwaar belaste tandwielen) kan blijven zitten. Soms meer dan 50.000km. Hoe krijgt men dat voor elkaar?
Ik denkt dan ook aan minerale 10w40 motorfietsolie die 12.000km mag blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
De motor is een Aprilia Tuono uit 2005..

Momenteel zit er deze olie in: 7100 15W50 4T 1L - Oliehandel.nl


Maar nu kom ik deze olie tegen die de helft goedkoper is: Shell Shell Advance Ultra 4T 15W50 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl


Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat Motul ester technologie heeft, maakt dat de olie nou zoveel duurder of beter?

Ik kan me niet voorstellen dat Shell goedkope rommel maakt namelijk.
Lijkt me behoorlijk vergelijkbaar.
 
De motor is een Aprilia Tuono uit 2005..
(...)
Maar nu kom ik deze olie tegen die de helft goedkoper is:

De Shell olie is de juiste viscositeit en voldoet (ruim) aan de normen die Aprilia destijds stelde. De motor zal er dus geen schade van oplopen. Wat let je om het eens te proberen??

In mijn optiek is een keer vaker / vroegtijdig verversen beter dan de beste / duurste / whatever olie kopen en die de maximale termijn laten zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan