Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Beetje een raar verhaal maar ik heb geen idee wat het nou kan zijn; -O-

Bij vertrek uit de garage zittend op de motor achteruit lopend een klein bochtje maken om een pilaar te vermijden en ik hou de 850 niet. Uit allemacht proberen door het dooie punt te trekken maar helaas toch op de rechter zijkant laten vallen.

Met hulp van een collega terug op d'r pootjes gezet, kapotte handkap, krasje op de uitlaat maar dat was t wel dacht ik. Tot ik uitglij en in een plas heldere olie lig..

Overal gekeken maar kom nergens een scheur of blok schade tegen, er zat een klein laagje olie op de koppelingsdeksel maar die lag dan ook naar beneden.

Bij thuiskomst (7.5km) oliepeil bekeken en die staat met moeite op de onderste streep, afgelopen donderdag stond het peil netjes in de midden en heb sindsdien maar 200km gereden.

In mijn beleving zijn er 2 opties, bij 't achteruit lopen in de olie gestapt en verloor daarom m'n evenwicht en de fiets toevallig over de plas olie heen gelegd (want ik kom nergens lekkage tegen, olie dop zit ook dicht) of de olie komt uit 't blok wat ook de plotselinge lage stand verklaard maar waar kan 't lek dan zitten?

Ik heb werkelijk geen idee meer, alle ideeën worden op prijs gesteld :Y
 
Laatst bewerkt:
Je kan even olie bijvullen en de motor laten lopen om te kijken of je dan ook echt een lekkage ziet.
Motor rookte verder niet? (dus niet een luchtfilter vol met olie..)
 
Hi JBi, geen rook gelukkig. Rechtop gezet en even de tijd gegeven om alles te laten settelen, starte meteen zonder rare dingen. Ik zal wat olie bestellen en van de week kijken hoe het gaat als het blok weer warm is.

Morgenochtend ook even kijken of er geen plas olie ligt, dan weet ik meteen hoe de vlag er bij hangt :/

Al met al vind ik maar vreemd, aan de ene kant lijkt het logisch dat de olie die er lag uit mijn fiets kwam gezien het peil wat over is. Aan de andere kant lijkt het mij dat dit zichtbaar moet zijn zo hard viel 't namelijk niet..
 
Hi Tarwetijger, helaas plat ja nog in mij eentje proberen te tillen maar dat redde ik echt niet dus "beheerst" weer laten zakken. Ben nog niet helemaal thuis in de techniek van de TDM maar die ontluchting zijn toch die slangetjes die achter de voetrem lopen?
 
Hi Tarwetijger, helaas plat ja nog in mij eentje proberen te tillen maar dat redde ik echt niet dus "beheerst" weer laten zakken. Ben nog niet helemaal thuis in de techniek van de TDM maar die ontluchting zijn toch die slangetjes die achter de voetrem lopen?
Ja, normaal loopt carterventilatie ook naar de luchtfilter om zo het milieu te besparen. Weet niet precies hoe het bij de TDM loopt.

Heb de olie ook ververst van de TDM, lastig klusje als je je handen schoon wil houden. :9
Olie pijlen is ook wat omslachtig als je geen bok hebt, ook dat ie eerst 15 minuten moet hebben gelopen voelt wat raar aan. Het is dat ik gecheckt had hoeveel olie eruit kwam anders had ik na een paar minuten lopen nog wel weer bijgevuld. :Y
 
Voor een volgende keer, die hopelijk niet komt natuurlijk:
Dit is precies,hoe het kan.
Heb het al een keer moeten doen,maar hoop volgende keer toch hulp te hebben !
Het was zwaar en ik heb meerdere dagen geweten,dat het lijf voorzien is van enorm veel spieren !
Maar wel weer een ervaring rijker ;) .
 
Even een update: sinds de val geen olie gelekt, wel nieuwe putoline er in.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat de olie die er lag niet uit mijn fiets komt gezien het kleurverschil tussen de afgetapte olie en wat in de garage lag. :t

Waar ik niet van overtuigd ben is dat de olie ook echt vervangen was tijden de laatste beurt in januari, of wordt dit na 900 km al zo zwart (zie foto)?

Overigens een redelijke k*t klus als er geen middenbok, paddockstand of extra paar handen is, nu nog een nieuwe rechter handkap en het is net alsof er niets gebeurd is *O*
full
 
Laatst bewerkt:
here, ik heb het volgende probleem met men 4tx; als ik de motor start en koud wegrijd niets geen problemen, maar zodra de motor warm is houdt hij in, en bij stilstaand wegrijden valt hij bijna uit, moet goed in toeren houden (spelen met koppeling) om hem aan te houden.

wat kan hiervan de oorzaak zijn?
-gasnaalden/buizen versleten?
-carb smerig/vervuiling?
-gemerkt bij het controleren van de luchtfilter dat de filterbak vrij los op de carbs ligt, en je deze zonder moeite eraf haalt, kan dit een probleem zijn?

ook zie ik na de winter stop, dat er bij de kop wat olie zweet, hiervan zal ik vanavond even een foto schieten.. Koppakking lek?
 
Laatst bewerkt:
here, ik heb het volgende probleem met men 4tx; als ik de motor start en koud wegrijd niets geen problemen, maar zodra de motor warm is houdt hij in, en bij stilstaand wegrijden valt hij bijna uit, moet goed in toeren houden (spelen met koppeling) om hem aan te houden.

wat kan hiervan de oorzaak zijn?
-gasnaalden/buizen versleten?
-carb smerig/vervuiling?
-gemerkt bij het controleren van de luchtfilter dat de filterbak vrij los op de carbs ligt, en je deze zonder moeite eraf haalt, kan dit een probleem zijn?

ook zie ik na de winter stop, dat er bij de kop wat olie zweet, hiervan zal ik vanavond even een foto schieten.. Koppakking lek?
De filterbox hoort er gewoon strak op te zitten, maar als daar lucht langs lekt kan die gaan inhouden door benzinegebrek. Gebeurd met oude motoren wel vaker dat de inlaatrubbers uitdrogen, beste zou dan zijn om ze te vervangen. Bij mijn vorige motor waren de rubbers ook al vastgekit aan de box zelf.

Olie nog KVS vrij? KVS nog olie vrij?
 
dan zal ik de inlaatrubbers bestellen, deze zagen er idd niet fris meer uit.
ik zal vanavond de olie er eens uit laten, kijken of er wat kvs inzit.
 
Je kan nog een remreiniger test proberen, als de motor dan anders gaat lopen weet je zeker dat de rubbers gaar zijn.
 
Heeft er iemand ooit tank grip pads aan de zijkant van zijn tank geplakt op een TDM 900?

Ik krijg namelijk wat krassen in de lak op de tank. Komt van mijn broek denk ik. Dus ik wil er van die tank grip pads opplakken.

Wie heeft ze wel eens opgeplakt en weet welke ik moet hebben en weet ook nog waar ze te bestellen zijn?

Liefst doorzichtige tank grip pads ivm donkerblauwe TDM kleur.
 
In de categorie "Als je niet weet waar je mee bezig bent moet je er vanaf blijven" heb ik geprobeerd om een oude communicatie set van de eerste eigenaar te verwijderen en nu doet de elektra het niet meer van de 4TX.

De set liep vanonder het zadel naar de het stuur waar de aankoppeling hing om naar de helmen te gaan.
Kappen er af, kabels overal tussen door gepeuterd en kwam bij de accu + zekeringskastje uit.

- pool en + pool aansluitingen los gemaakt en de -/+ accukabels weer terug op hun plek, wat resteerde was een rode draad die in de ingespleten was op de originele rood/witte draad zoals op de foto te zien is.
Deze is afgeknipt met een dop er op en de originele R/W draad verder ongemoeid gelaten.

Motor aan de druppellader gehangen want er zou een tijdje niet mee gereden worden i.v.m. andere klusjes.
Volgende dag contact gemaakt, dashboard heeft prik maar doet verder niets..

Accu er uit en die staat bol, nieuwe accu en een Optimate 4 gehaald, opgeladen en geïnstalleerd.. nu heeft zelfs het dashboard geen stroom meer..

Zekeringen + hoofdzekering zijn goed, nieuwe accu door laten meten en die is 100% in orde..

Hoop dat iemand een tip heeft in welke richting ik nog kan zoeken ik ben al niet erg thuis in elektra maar dit ontmoedigd behoorlijk om verder nog dingen los te maken en te gaan zoeken.

full
 
Laatst bewerkt:
Even de kabels nakijken en nameten om te kijken of het allemaal klopt en geen kortsluiting veroorzaakt?
Zou vanaf de batterij beginnen. :)

M1XfQYB.png
 
Onder het kopje elektronica, een vraagje voor een TDM 900 (zonder ABS).

Na het kleppen stellen heb ik door een fout de kabel naar de start motor moeten vervangen. |(
Hierna heb ik geprobeerd de motor te starten, de startmotor draait maar de brandstofpomp niet.

Hierna heb ik het volgende gecheckt:
-alle zekeringen en connectoren, allemaal goed
-externe voeding op de brandstofpomp, deze draait.
-voeding naar brandstofpomp, geen +
-accuspanning, helemaal vol geladen
-Diag mode, dit gaf bij d60 de volgende meldingen weer:
#19 Sidestand switch (open circuit wire to ECU), sensor+connector goed
#30 Lean cut angle cut-off switch, sensor+connector goed
#43 Fuel system voltage

Hebben jullie hier ervaring mee, heeft iemand tips hoe dit op te lossen? O-)
 
Beste TDM'ers,

Ik heb sinds vorig weekend een TDM 850 van 2000 aangeschaft, foto's volgen.

Deze is uitgerust met standaard uitlaat, iemand pertoeval nog een complete demper liggen of een set dempers die pasklaar zijn op de originele voorbochten? Stuur gerust een pb..

Groeten
 
Even een vraagje voor de kenners :)
Afgelopen toerweekend besloot het langste deel van mijn snelheidsmeter naald onderin te gaan liggen.
Waarschijnlijk is het kunstof uitgedroogd en is hij door de trillingen afgebroken.
Het gaat trouwens om een 3VD.

Maar nu heb ik diverse opties bedacht:
- Tellerset open maken en de naald met een druppie secondelijm terug op zijn plaats zetten, maar hoelang houdt dit weer?
- Een tweedehands 3VD tellerset kopen, maar de vraag is vaak hoe oud die alweer is en welke kuren er mogelijk in zitten.
- Een jongere 4TX set kopen, met mechanische km-teller.

Ik heb de stekkers op foto's bekeken van de 4TX en 3VD tellersets en zie zo snel geen verschil.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Past dit zoals de foto's mij doen vermoeden één op één?
 
Ik ga op een campingtripje en wil graag een verbreding van mijn zijstaandaard (de onderkant daarvan 😉). Nu vindt ik ze, godsgruwelijk duur overigens voor zo'n klein stukje metaal) overal op internet, maar niet voor de TDM900. Iemand enig idee waar te zoeken? Én te vinden? 😊
 
Weet dat er plaatjes, plankjes, etc. zijn die je eronder kunt leggen maar ik heb liever een oplossing die er vast op zit.
 
Sw motech heeft voetjes die je er overheen kan schuiven en vastzetten met schroeven.

Geen idee of die er ook zijn voor tdm's, als je op 'motorcycle side stand foot' googled kom je vanalles tegen, daarna per merk kijken of ze ook passen op die van jou.

Succes
 
Bij SW-Motech niets voor de TDM900 gezien. Wel een bij een Poolse site, maar die gaat hier niet op tijd komen. Zijn er misschien mensen die er één hebben die officieel voor een andere motor is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan