Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou, van 't weekend voor 't eerst op m'n plaat gegaan.
...
Ik schiet de weg over, zo de middenberm op, kom met de linker kant van m'n stuur tegen een paal en weet nog net de rem in te trekken waardoor ik om donder.
...
Wel m'n pols en knie 'n beetje verdraaid, maar als dat 't ergste is... :P

Dat is wel even schrikken. Goed opgepakt van jullie beide. Instructeur relaxt en jij weer opgestapt. Je kunt alleen maar leren met vallen en weer oopstaan. Hier was dat letterlijk :Y
Balen van je pols en knie. Hoop dat het snel weer genezen is.


Ik mag morgenmiddag weer een stukje rijden. Laatste keer rijles (hoop ik). De spanning begint zich langzaam maar zeker weer te melden voor aanstaande donderdag...

Succes donderdag. 3 keer is idd scheepsrecht wordt gezegd. Maak er een goeie rit van :]

Alvast bedankt voor reacties! ik mag over een maandje weer proberen en hoop dat ik met wat aanpassingen wel alles kan herkennen en zien!

Hoi Supertapir,

Komt vast goed met je herexamen. Neem nog een paar lessen en bespreek vooral met je instructeur hoe je dit moet oppakken. Er wordt al geschreven over het scannen van de weg en omgeving. Dat lijkt me al een hele goede. Staren naar een "vast"punt maakt blind heb ik wel eens gehoord.

Heb vanmorgen mijn AVD-examen gehaald.
Hij mag er zijn, toch? ;-)

*O* *O* *O* Gefeliciteerd Hagaban,
De motor mag er zeker zijn. Veel plezier met beide aanwinsten.
 
Ik ga volgende week weer een lesje doen om ondanks alles routine op te bouwen. Ik wil heel graag alles op alles zetten om 12 juni eindelijk mijn A te hebben.
 
Ik ga volgende week weer een lesje doen om ondanks alles routine op te bouwen. Ik wil heel graag alles op alles zetten om 12 juni eindelijk mijn A te hebben.

Je kent het klappen van de zweep Wilco. Makkelijk gezegd wellicht, maar ga er ontspannen in. En dat er toch wat spanning is, ach, wie zou dat niet hebben. Zoals ze tegen mij zeiden: gewoon een lekker stukkie sturen gozer! En bedenk dat de rit niet perfect hoeft te zijn.
 
Idd, gelukkig geen vervelende gevolgen!

Ik heb inmiddels 3x de motor onconventioneel geparkeerd tijdens de lessen, waarvan 2x achter elkaar vorige week. Instructeur lachde zich dood. Ik ook, trouwens, want het was ook hardstikke knullig.

Die dingen gebeuren nou eenmaal, en dat het tijdens je rijles gebeurt is helemaal niet erg. Je kan er alleen maar van leren. Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat je de motor niet zo plat moet leggen als je een halve draai probeert te maken. Oh, en als je weinig gas geeft, wel remt en de koppeling maar een klein beetje in trekt, dan slaat ie af en dan val je om :P

Iedereen maakt fouten, en iedereen valt wel eens. Sommigen pas na 20 jaar rijden, maar het overkomt iedereen (Murphy's law). Als het tijdens de rijlessen nooit fout gaat, dan gaat het op de weg een keer fout als je in je eentje op de motor zit. En dan zijn de gevolgen wellicht minder prettig...

Ik mag morgenmiddag weer een stukje rijden. Laatste keer rijles (hoop ik). De spanning begint zich langzaam maar zeker weer te melden voor aanstaande donderdag...

Beter fouten maken tijdens lessen dan met je eigen motor. En van fouten leer je. Ik zal niet snel meer met lage snelheid en gedraaid stuur mijn rem inknijpen. Was mijn eerste valpartij bij de rijschool voor de deur... -O-
 
Tijdens mijn rijles ben ik nooit gevallen. Daar ben ik pas met mijn eigen motoren aan begonnen :) Beter raak je dat laagje onkwetsbaarheidswaan kwijt tijdens je lessen.
 
@Bart: vervelend, maar zoiets kan altijd gebeuren. Ik snap ook dat je je dan meteen zorgen maakt om de lesmotor, maar daar zijn ze echt wel voor verzekerd. Je bent heus niet de eerste die tijdens het lessen spontaan een extreem kort dutje gaat doen. En wie weet komt het wel nog een keer voor. En nog een keer. Belangrijkste is dat je zelf niks hebt. Ging die oefening wel goed trouwens?

Hehe thanks. Ja, die oefening ging verder prima. Na een handjevol keren had ik 'm aardig onder de knie. Omdonderen zal me vast nog wel 'n keer gebeuren, maar niet meer op deze manier!

Betrapte mezelf op wat fouten die ik tot dusver bleef maken met optrekken; ik neig om net als met de auto m'n koppeling eerst 'n beetje op te laten komen en dan pas gas te gaan geven. Correcte vorm volgens m'n instructeur is éérst gas, dan koppeling. Merkte toen dat ik 'n stuk rustiger wegreed en veel meer controle had. Lukte toen ook om me nog voor de pionnen door te wurmen.
 
Herkenbaar Bart_T. Als je het op de auto manier doet schakel je lomper, en met eerst gas erbij is het veel soepeler. Duurde bij mij ook vrij lang voor ik dat snapte.

Met motor ga je ook vaker met slippende koppeling in bijvoorbeeld drukke situaties dan met bv auto. Met auto doe je het alleen als het rijden stilstaan rijden stilstaan is, en met motor ook als je langzaam rolt. De langzame slalom van AVB is iets wat je dan eigenlijk een beetje toepast (maar dan zonder slalom).
 
bedankt voor de tips en het warme welkom!
Het scannen van de weg zal ik ten harte nemen en proberen alles direct te verwerken.
Succes donderdag Reliku! rij ze d'r uit ;)

Ik hou dit forum voorlopig in de gaten, heb al veel zinnige info zien staan! bedankt!
 
Herkenbaar Bart_T. Als je het op de auto manier doet schakel je lomper, en met eerst gas erbij is het veel soepeler. Duurde bij mij ook vrij lang voor ik dat snapte.

Met motor ga je ook vaker met slippende koppeling in bijvoorbeeld drukke situaties dan met bv auto. Met auto doe je het alleen als het rijden stilstaan rijden stilstaan is, en met motor ook als je langzaam rolt. De langzame slalom van AVB is iets wat je dan eigenlijk een beetje toepast (maar dan zonder slalom).

Oftewel, stapvoets rijden ;)
 
Oei, ik heb weer wat gemist hier :)

Gefeliciteerd Hagaban met je Atje! *O*

Reliku....heb je de banaantjes al ingekocht?? Succes man morgen! Drie keer is scheepsrecht! :t

Van harte welkom supertapir! :W Jammer van je avd, volgende keer beter. Ik spreek uit ervaring :) Neem de tips en tricks hier ter harte en het komt vast goed.

Bart, dat was schrikken zeg! Nou ja, nu hoor je bij de groep die reeds gevallen is zullen we maar zeggen :) Ik hoop dat de lichamelijke ongemakken snel voorbij zijn en je de weg weer op mag.

Super Wilco! :t De aanhouder (over)wint.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd aan alle slaagden! Succes voor diegene die nog moeten afrijden!

Het heeft even geduurd maar heb pas vandaag mijn pasje in ontvangst mogen nemen.
Vorige week al langs geweest bij Goedhart Motoren om al het moois te bewonderen :9~ Binnenkort maar eens een afspraak maken om proef te rijden :]
 
Gefeliciteerd aan alle slaagden! Succes voor diegene die nog moeten afrijden!

Het heeft even geduurd maar heb pas vandaag mijn pasje in ontvangst mogen nemen.
Vorige week al langs geweest bij Goedhart Motoren om al het moois te bewonderen :9~ Binnenkort maar eens een afspraak maken om proef te rijden :]
Dat is op zichzelf al een prettige bezigheid, maar nog leuker wordt het als je weet dat er ergens op een bankrekening nog geld staat dat je eraan kunt besteden :}
 
Dat is op zichzelf al een prettige bezigheid, maar nog leuker wordt het als je weet dat er ergens op een bankrekening nog geld staat dat je eraan kunt besteden :}

Haha, inderdaad. Het lessen heeft wat mogen kosten. Voor eventjes moet ik genoegen nemen met proefritten + huren :+ Maar het gaat er komen :]
 
Thanks allemaal! Ik ben super nerveus voor morgen. Ik hoop dat de zenuwen me een beetje met rust laten morgenmiddag, maar ik ben er bang voor... De vorige keer was ik niet zo zenuwachtig, maar toen was ik er ook van overtuigd dat ik het gewoon zou halen. Inmiddels is dat zelfvertrouwen een beetje weg, dus komen de nodige zenuwen ook weer op dagen... :N

Ik hou niet van bananen. Maar misschien maak ik wel een uitzondering voor morgen :P
 
Thanks allemaal! Ik ben super nerveus voor morgen. Ik hoop dat de zenuwen me een beetje met rust laten morgenmiddag, maar ik ben er bang voor... De vorige keer was ik niet zo zenuwachtig, maar toen was ik er ook van overtuigd dat ik het gewoon zou halen. Inmiddels is dat zelfvertrouwen een beetje weg, dus komen de nodige zenuwen ook weer op dagen... :N

Ik hou niet van bananen. Maar misschien maak ik wel een uitzondering voor morgen :P
Ik had hetzelfde bij mijn auto examen. De eerste keer was ik erg rustig en weinig zenuwen, volste vertrouwen erin en toen gezakt, 2e keer was ik super zenuwachtig en geen enkel vertrouwen erin maar wel geslaagd.

Dus.. (gezonde) spanning misschien juist goed? :?
We horen het in ieder geval morgen van je!
En inderdaad een banaan wegwerken helpt wel bij die zenuwen
 
Thanks allemaal! Ik ben super nerveus voor morgen. Ik hoop dat de zenuwen me een beetje met rust laten morgenmiddag, maar ik ben er bang voor... De vorige keer was ik niet zo zenuwachtig, maar toen was ik er ook van overtuigd dat ik het gewoon zou halen. Inmiddels is dat zelfvertrouwen een beetje weg, dus komen de nodige zenuwen ook weer op dagen... :N

Ik hou niet van bananen. Maar misschien maak ik wel een uitzondering voor morgen :P
Neem vooral een banaan mee:
In het bos, in het bos
wonen indianen.
Ze weten niet wat motors zijn,
ze rijden op bananen.​
:+

Veel succes! :t
 
Laatst bewerkt:
@Reliku, heel herkenbaar wat je aangeeft. Probeer de voorgaande examens los te laten morgen. Bij mij was het vorige week ook zo dat zenuwen het verpest hebben. Waren die niet in het spel dan had ik het dit keer gehaald want er gebeurden verder geen gekke dingen.
 
Succes Reliku! *O*

Het is wat stil van mijn kant uit, maar ik ben er nog :Y .
Ik ben afgelopen maandag met mijn scriptie gestart, dus ik moet nog even settelen op mijn nieuwe werkplek.

En zaterdag mag ik weer :] lekker een lesje rijden.
 
Beste tip die de examinator mij voor mijn examen gaf: "Zenuwen kun je alleen maar hebben omdat je denkt dat je iets anders moet doen dan wat je instructeur je geleerd heeft. Dat is niet waar, dus als je erop vertrouwt dat hij je het goede heeft geleerd, hoef je niet zenuwachtig te zijn."
Best logisch :-)
 
Thanks allemaal! Ik ben super nerveus voor morgen. Ik hoop dat de zenuwen me een beetje met rust laten morgenmiddag,


Alvast gefeliciteerd voor morgen Reliku :+ je gaat gewoon slagen er is geen guldenmiddenweg :W

En wat zenuwen is gezond dat houd je namelijk scherp :t
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan