Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

.. ik verlies nu € 7.000 op de KTM met 6.000 km op de teller, na 9 maanden.... .

Slijk ik herken dit in Nederland niet. Mede door jou lovende woorden over de KTM zie ik deze al mogelijke opvolger voor mijn GS. Als ik nu kijk zijn de 1290 SAS modellen van vorig jaar op de tweedehandsmarkt minder dan 3000 euro goedkoper dan nieuw. En dat met minder opties en meer kilometers.

Ik blijf dus gewoon op mijn (2005) GS rijden. :] Of nu toch de nieuwre GS Low Cost overwegen. :+
 
Slijk ik herken dit in Nederland niet. Mede door jou lovende woorden over de KTM zie ik deze al mogelijke opvolger voor mijn GS. Als ik nu kijk zijn de 1290 SAS modellen van vorig jaar op de tweedehandsmarkt minder dan 3000 euro goedkoper dan nieuw. En dat met minder opties en meer kilometers.


Er is natuurlijk een groot verschil tussen de vraagprijzen op de tweedehandsmarkt en de overnameprijzen die een BMW dealer gaat geven op basis van een telefoontje met een opkoper....

Ben vrij gerust dat eens die KTM bij de opkoper terecht komt er ineens een paar duizend euro's extra op het prijskaartje staan.



Die manier van handelen werkt altijd demotiverend natuurlijk. Toen wij onze eerste BMW kochten stond ik daar ook met een Honda CBF1000 die adhv zo'n telefoontje met een opkoper naar waarde werd geschat.
Die gasten zien de motor niet eens.... -O-

Erg blij met de overnameprijs was ik dus ook niet... gelukkig kreeg ik nog wat extra korting en de kofferset aan een voordeelprijs. Dat verzachtte de pijn toch wel..

Ik had toen wel de indruk dat die extra's vooral gegeven worden voor niet-R1200GS LC modellen, want daar lijkt het net of je als klant blij mag zijn om er één te mogen kopen.
 
Laatst bewerkt:
Het vreemde is dat de Belgische KTM-dealers voor mijn inderdaad "fullest option" KTM 1290 SAS nog 1000 euro MINDER wilden geven dan de "gewone" opkopers van alle merken... .

Mijn BMW-dealer, die ik goed ken, vermoedt dat zij over redelijk weinig cash flow beschikken op dit moment : Mattighofen legt sinds kort zware investeringen op aan zijn dealers qua showrooms en presentatie van hun motoren aan het publiek... daar waar een KTM-dealer vroeger vooral offroad-modellen in zijn showroom had staan die én niet zo duur zijn én een ander publiek aantrekken dan, laten we maar zeggen, het veeleisende "BMW-publiek", waarop KTM nu mikt met zijn Adventure-modellen... .


Speaking of which : de KTM Adventure 1090 is wél een zeer wendbare en licht aanvoelende brommer, maar minder comfortabel (zeker met passagier), dan de beter uitgeruste GS, die dan ook weer duurder is.

Nu ik de verschillende motorbladen-tests HERlees van begin 2017 over de KTM's 1290 en 1090 die toen tesamen aan het journaille werden voorgesteld, kan ik tussen de regels door wel lezen dat ze de kleinere Adventure eigenlijk wel fijner vonden rijden dan de 1290 die vooral overweldigend was met zijn enorme power en toen nog unieke TFT-dashboard...

Hindsight is always 20/20 vision.... :z
 
Slijk ik herken dit in Nederland niet. Mede door jou lovende woorden over de KTM zie ik deze al mogelijke opvolger voor mijn GS. Als ik nu kijk zijn de 1290 SAS modellen van vorig jaar op de tweedehandsmarkt minder dan 3000 euro goedkoper dan nieuw. En dat met minder opties en meer kilometers.

Ik blijf dus gewoon op mijn (2005) GS rijden. :] Of nu toch de nieuwre GS Low Cost overwegen. :+

Je bedoelt de GS Loud Clattering...

Waarom koop je MIJN KTM 1290 SAS dan niet aan een nette prijs ? :+

Vermits hij net iets ouder is dan 6 maanden en net wat meer dan 6.000 kms gereden heeft, hoef je geen BTW meer te betalen bij import (wél nog een stuk BPM).

Verkoopmodus uit... :P
 
Waarom koop je MIJN KTM 1290 SAS dan niet aan een nette prijs ? :+

Slijk je hebt bij ook al aangestoken met mooie verhalen over je huis in zuid Frankrijk.
Dus ik ben ook al aan het kijken naar een weekendhuis in de Eifel. (zelf mijn Klingon is beter dan mijn frans 8-) en het is dichterbij)

De motor van mijn vrouw (FZ6 S2) is ook nog eens aan vervanging toe voor een hoger model. (vermoedelijk een Tiger 1050)

Dus ik ben bang dat ik wat prioriteiten moet verzetten. En het bestuur moet overtuigen.

(Je mag natuurlijk altijd en goede prijs via een PM te sturen O-) )
 
Laatst bewerkt:
~SLIJKMOTO schreef op 20 april 2018 @ 13:07:[/


Speaking of which : de KTM Adventure 1090 is wél een zeer wendbare en licht aanvoelende brommer, maar minder comfortabel (zeker met passagier), dan de beter uitgeruste GS, die dan ook weer duurder is.

Nu ik de verschillende motorbladen-tests HERlees van begin 2017 over de KTM's 1290 en 1090 die toen tesamen aan het journaille werden voorgesteld, kan ik tussen de regels door wel lezen dat ze de kleinere Adventure eigenlijk wel fijner vonden rijden dan de 1290 die vooral overweldigend was met zijn enorme power en toen nog unieke TFT-dashboard...

Hindsight is always 20/20 vision.... :z


Dat klopt en niet alleen tussen de regels door: "het snoepje van de twee":

Het verbaasde me destijds wel dat je een dergelijke motor kocht zonder er op te hebben proefgereden. Het is nou niet bepaald een kleine aankoop.
 
Ik had vorig jaar uitgebreid proef gereden op de Super Adventure 1190 S en ik zat in tijdnood : imminent vertrek naar Zuid-Frankrijk en toen geen demo beschikbaar... .

Mijn 2017 GS had ik, na veel trammelant, per onmiddellijk laten ophalen door mijn BMW-dealer en ik vertrok een week later op zomervakantie.

Echter, ook indien ik met de 1290 had proefgereden, dan zou ik zijn voormelde beperkingen, die specifiek voor mij gelden , in België niet hebben opgemerkt.
 
Nu ik de verschillende motorbladen-tests HERlees van begin 2017 over de KTM's 1290 en 1090 die toen tesamen aan het journaille werden voorgesteld, kan ik tussen de regels door wel lezen dat ze de kleinere Adventure eigenlijk wel fijner vonden rijden dan de 1290


Dat was mijn mening vanaf het begin. En niet alleen omdat ik de koplamp van de 1090 liever zie dan die van de 1290.

Less is more...

Ok, van de 1050 kan je nog zeggen dat 'm te basic is, maar de 1090 heeft op dat vlak alles goedgemaakt.
125pk... meer dan genoeg, ik heb +150pk van die 1290 echt niet nodig hoor.



Volgende week gaan we de 1090 testrijden, maar op dezelfde dag ook de Tiger 800XR en de R1200GS LC.

Eens kijken welke mijn vrouw het liefst thuis in de garage zou plaatsen.



Eigenlijk heel jammer dat BMW nog steeds zoveel verschil in power geeft tussen de F750GS en de F850GS.

95pk lijkt mij prima, <80pk toch net te weinig. Jammer...
Ze zouden beter een voorbeeld nemen aan Triumph... zowel 95pk voor de XR als voor de XC.
 
Laatst bewerkt:
Gister tijdens luchtfilter vervangen van mijn 800gs zag ik dat de binnenkant onderin van de luchtfilterbak vies was, bruine vettige smeer, komt van links voor weg. rechterhoek was schoon. de smeer was ook wat korrelig/opgedroogd bij schoonmaken viel mij op.
lijkt mij niet goed natuurlijk, het hoort daar schoon te zijn.

Iemand anders dit ook wel eens mee gemaakt?
Schoonmaken en verder rijden? of zijn er andere adviezen?
 
Iemand anders dit ook wel eens mee gemaakt?
Schoonmaken en verder rijden? of zijn er andere adviezen?
Je luchtfilter wordt vet doordat je carterontluchting erop aangesloten zit. Je kan het weg halen met een lapje wasbenzine of gewone benzine.
Mogelijk kan Detox je als ex-F800GS rijder met technische vorming je een waardevol advies geven....
Pas vlak voordat je de biefstuk in de pan gooit peper en zout erop, anders droogt hij uit. :Y
 
Laatst bewerkt:
Bedankt weer mannen, niks om zorgen over te maken dus.
al vindt ik het maar raar dat het in het schone gedeelte van de luchtfiterbak geloosd wordt.

Biefstuk tip 2: zorg dat de pan goed heet is, anders schroeit de biefstuk niet dicht.
 
da's nie raar, anders gaan die oliedampen door je filter en gaat ie veel minder lang mee.

tip nr 3: niet te zuinig met de boter, beetje stabiele olijfolie erbij ook goed :+
 
En dan maar zeggen dat er zo geouwehoerd wordt in dit topic, het staat bol van de waardevolle tips. :Y
 
kunnen we het dan ook nog ff over taart hebben ??? ;) :P :P :P

Nee ik heb de beste tip om eerst de biefstuk low en slow sous-vide voor te garen op 54 graden.
Waarna deze op op een loeihete BBQ te searen. (of searen in een gietijzeren pan) :P nog niet gezien.

Uiteraard daarbij nog een goede jus serveren. Om het af te maken wat sous-vide met de boter gegaarde asperges er bij.

Lekker hoor zeker na een mooie motorrit. :]
 
sous vide = Vacuum garen in een plastic zak.
Die in een bak water op de exacte gewenste garingstemperatuur.

Het vlees komt tot rust houd meer vocht vast en wordt malser.

De asperges geven geen smaak meer af aan het kookvocht dus veel meer smaak.

Maar nu ophouden ik krijg nu zelf al trek en zin om een bak water op te zetten en ossenhaas te halen.
Dan de BGE gereed maken.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan