Andere carbs op guzzi california

25 aug 2010
8
0
Rotterdam
Hallo Allemaal,

Ik heb een Moto Guzzi California 1100 (carb) uit 96. Ik speel al een tijdje met het idee om de originele Dell’orto carburateurs te vervangen. Dit omdat de huidige carbs nogal zwaar op het gas zijn. Ik weet dat dat in principe bij guzzi hoort, maar het lijkt me wel een geinig experiment.
Mijn vragen zijn:
Is het te doen/ aan te raden / waar moet ik op letten?
Welke andere carbs moet ik hebben (mikuni/bing) als vervanging van mij huidige dell’orto 36, hoe weet ik welke maat en volume ik moet hebben? Moet ik ook andere kabels hebben etc?

Alvast bedankt!

Matthias
 
Wat bedoel je met zwaar op het gas ? , dat je gas handel stroef gaat?
Als het dat is komt dat meer door de twee in 1 gaskabel denk ik
Heb wel eens met twee carburateurs op mijn Harley gereden , daar ben ik ook mee op gehouden om die reden
Als hij een beetje sloom is met op trekken moet je een carb met acceleratie pomp nemen
 
Wat bedoel je met zwaar op het gas ? , dat je gas handel stroef gaat?
Als het dat is komt dat meer door de twee in 1 gaskabel denk ik
Heb wel eens met twee carburateurs op mijn Harley gereden , daar ben ik ook mee op gehouden om die reden
Als hij een beetje sloom is met op trekken moet je een carb met acceleratie pomp nemen

Ja ik bedoelninderdaad dat de gashendel zwaar gaat. Ik heb de gaskabel onlangs vernieuwt en het blijft hetzelfde. Er zit inderdaad een splitter onder de tank die vervolgens naar beide carbs gaat. Het is een gasachtig en vandaar dat er een sterke veer inzit.
 
Tuurlijk gaat het zwaar. Het zijn twee enorme gasschuif carburateurs. Even vervangen is natuurlijk een uitzoekerij met sproeiers. Dat vraagt heel veel experimenteren of een paar runs op de bank.
Als het lichter moet gaan moet je naar CV carburateurs met een kwadrant op de zijkant. Dan hoef je alleen de vlinderklep open te trekken.
 
Ik heb op mijn Yamaha 2 directe Mikuni's. (dus geen CV) dat ging ook redelijk zwaar maar voor Mikuni carburateurs kan je slappere veren kopen. Hierdoor gaat het nu prima.
Misschien zijn die ook verkrijgbaar voor Dellorto's.

(edit: Er zit op mijn Yamaha ook een snelgas, dat is de rede dat de originele veren te zwaar waren om te bedienen.)
 
Laatst bewerkt:
Lichtere veren gaat niet werken de gasschuiven worden bij het afremmen op de motor door de sterke onderdruk weer omhoog gezogen , onderschat niet de kracht daarvan

Ben bang dat het een lange weg van experimenteren wordt met sproeiers om een paar vacuüm carbs er op tezeten en afgesteld te krijgen
 
Laatst bewerkt:
Lichtere veren gaat niet werken de gasschuiven worden bij het afremmen op de motor door de sterke onderdruk weer omhoog gezogen , onderschat niet de kracht daarvan

Ben bang dat het een lange weg van experimenteren wordt met sproeiers om een paar vacuüm carbs er op tezeten en afgesteld te krijgen


Weet je ook welke vacuum Carbs ik het beste kan gebruiken wat betreft merk of volume/inhoud?
 
Lichtere veren gaat niet werken de gasschuiven worden bij het afremmen op de motor door de sterke onderdruk weer omhoog gezogen , onderschat niet de kracht daarvan

Ben bang dat het een lange weg van experimenteren wordt met sproeiers om een paar vacuüm carbs er op tezeten en afgesteld te krijgen
Kan het niet zijn dat de gasschuiven wanneer ze al een beetje versleten zijn juist gaan klemmen door de onderdruk in het inlaattraject?Dat zal bij lichtere veren alleen maar erger worden.
 
Die keihins zijn wel goed , goedkopere optie zijn een paar mikuni hsr, denk dat die net zo goed zijn
Denk dat je daarvoor ong kompleet 900 voor kwijt bent
Staan ook nog wel eens tweede hands te koop , die keihins zijn een stuk zelfzamer
Ik heb nu een hsr op mijn Harley en die gaat best soepel
 
Een gashandle met een grotere diameter / radius lijkt me de goedkoopste oplossing.

Maar wat me ook interessant lijkt is een V11 injectiesysteem er op bouwen. Nergens meer een flatspot, zuiniger, je kan de hele brandstofmapping aanpassen op de motor, etc ;) Is wel een projectje...
 
kracht x arm , dat zegt je niets ?

Ik denk dat jij het niet helemaal door hebt :p

Je zou het tegenovergestelde van snelgas moeten hebben. Het kan wel zijn dat je niet naar volgas kunt zonder over te pakken. Maar hoe belangrijk is dat bij een guzzi?

Andere carburateurs is een hoop werk om goed te krijgen. En of het je gashandvat lichter laat gaan is niet eens zeker
 
Hoe kan de druk boven de gasschuif lager worden dan in het inlaatkanaal?
Niet je gasdruk maar de sterke luchtstroom onder de gasschuif door is de boos doener .
Door de afgeschuinde deel van de gasschuif wordt die dan opgelift .
Is me bij een LeMans voorgekomen het was met het terug plaatsen van de zwaardere veren weer weg

Welke andere carbs zou ik niet weten ken niemand die dat gedaan heeft .
Het is wel een idee om over na te denken
 
Ik denk dat jij het niet helemaal door hebt :p

Je zou het tegenovergestelde van snelgas moeten hebben. Het kan wel zijn dat je niet naar volgas kunt zonder over te pakken. Maar hoe belangrijk is dat bij een guzzi?

Andere carburateurs is een hoop werk om goed te krijgen. En of het je gashandvat lichter laat gaan is niet eens zeker
Ik heb ook een Guzzi met gashandle met een hele lange slag.Heb er een korteslag handle van een Ducati Monster op gezet,maar ging veel te zwaar.Slag werd overigens ook veel te kort.
Heb zelf een gashandle gemaakt met een bestaande greep die een iets grotere diameter heeft.
Slag is nog steeds lang,maar licht te bedienen en goed te doseren.
 
Goeie discussie ontstaat er. Ik ga eens die gashendel proberen, had ik helemaal niet aan gedacht dat dat ook kon. En inderdaad Italiaans karakter, misschien moet ik er mee leren leven. Maar het lijkt me wel een leuk project voor in de toekomst. Dank voor alle reacties!
 
Ik heb een guzzi 850 t3 gehad uit 1978 (NOOIT weg moeten doen) daar zaten ook die dell orto's op, maar die had gewoon een prima gashendel, niet zwaar ofzo.

Zou eerst de kabels eens goed smeren. Soms is dat verschil van dag en nacht...
 
Terug
Bovenaan Onderaan