Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Het is toch een CB550 K3 uit 1978 geworden 😊.
Nog een beetje aan knutselen en netsjes parkeren naast de Falco

Gaaf man!
Meld je ook ff in het ceebeetjes topic anders :)

Mijn CB is "klaar" dus heb nu een nieuw project.

1k0.jpg
 
Gaaf project!
Ik ga inderdaad op zoek naar een forum groep met info over de CB’tjes...
 
Gaaf project!
Ik ga inderdaad op zoek naar een forum groep met info over de CB’tjes...
 
Afslag, daarna een knikje maar gelijk split in de knik.
Het bord stond daarna pas van slipgevaar dus ben zo onderuit gezaaid.
Totaal niet goed aangegeven, hoorde vanmorgen dat ik niet de eerste was.
Gisteren ook al een motorrijder onderuit.
 
Klote man, veel kapot?

Rechterkant alle kuipen beschadigd
Uitlaatdemper beschadigd
Stuurgewicht beschadigd
Spiegel beschadigd
Remhendel afgebroken
Schakelpook krom
Kras op tank
Broek beschadigd
Jas beschadigd
En de slang van het niveau op het koelvloeistof reservoir was gescheurd, daardoor kon ik niet meer rijden. Thuis gebracht door bergingsbedrijf.
Slang al vervangen door tijdelijk exemplaar en nieuwe is al besteld.
Zondag naar Assen WorldSuperbike gaat gewoon door natuurlijk.
 
Balen man! Is je balhoofdhoek nog origineel? Wiel lijkt zo dicht op de kuip te staan.. kan ook gezichtsbedrog zijn door de onderkuip.
 
Heb contact gehad met rechtsbijstand aangezien de verzekering (gedeeltelijk casco) niks doet.
Rechtsbijstand denkt hier wel wat mee te kunnen en stuurt een schade expert langs om de schade op te nemen.
Heb een wereld aan foto's van de situatie gemaakt en een collega reed achter mij als eventuele getuige.
Ben benieuwd waar dit op uit draait.
In ieder geval de motor wel weer rijdend en gisteren naar Assen naar de WSBK geweest.
Toch op rotondes en langzame bochten nu en dan een twijfeling in het rijden, gaat toch ergens meespelen dus dan.....
 
Goedemiddag heren en dames,
Ik zit erover te denken om een Aprilia Falco aan te schaffen, als ik de verhalen mag geloven is het een motor om verliefd op te worden.
Het is me alleen niet helemaal duidelijk hoe het zit met het bouwjaar van deze machines. Ik zie op veel websites dat de Falco is gemaakt tot 2003, terwijl ik al meerdere modellen uit 2004 en 2005 ben tegengekomen.

Verder heb ik gelezen dat er in 2002/2003 een aanpassing is geweest in (volgens mij) de voorrem. Is deze aanpassing daadwerkelijk een upgrade of was het oude model van betere kwaliteit?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Goedemiddag heren en dames,
Ik zit erover te denken om een Aprilia Falco aan te schaffen, als ik de verhalen mag geloven is het een motor om verliefd op te worden.
Het is me alleen niet helemaal duidelijk hoe het zit met het bouwjaar van deze machines. Ik zie op veel websites dat de Falco is gemaakt tot 2003, terwijl ik al meerdere modellen uit 2004 en 2005 ben tegengekomen.

Verder heb ik gelezen dat er in 2002/2003 een aanpassing is geweest in (volgens mij) de voorrem. Is deze aanpassing daadwerkelijk een upgrade of was het oude model van betere kwaliteit?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Voor mij geldt zeker dat de Falco snel een speciaal plekje in mijn hart heeft gekregen. Het is gewoon een erg capabele, mooie, allround, en (meestal) behoorlijk betrouwbare motor. Ik ben er nog steeds niet uit wat ik t.v.v. mijn Falco zou moeten aanschaffen. De mijne heb ik al ruim 9 jaar in bezit staat inmiddels op 70.000 km en ik ben ieder seizoen weer verrast over hoe goed de Falco rijdt en hoe weinig ik te wensen over heb.
Dit wel na ombouw met breed stuur overigens.


Volgens mij is de Falco voor de pers geïntroduceerd in 1999, start leveren aan klanten in 2000. Einde productie in 2005.
De voorrem weet ik zo niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat Brembo een upgrade heeft doorgevoerd in hun populaire gold-series en dat Aprilia gewoon 'moest' volgen, of dat het wisselen van voorvork leverancier (van Showa naar Marzocchi) een andere remklauw opleverde.

Dezelfde remmen vind je op heel veel high-end motorfietsen uit die tijd, o.a. Ducati's. Allen hebben ook dezelfde problemen: remschijven die trillen.
 
De mijne heb ik al ruim 9 jaar in bezit staat inmiddels op 70.000 km en ik ben ieder seizoen weer verrast over hoe goed de Falco rijdt en hoe weinig ik te wensen over heb.
Dit wel na ombouw met breed stuur overigens.


Volgens mij is de Falco voor de pers geïntroduceerd in 1999, start leveren aan klanten in 2000. Einde productie in 2005.
De voorrem weet ik zo niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat Brembo een upgrade heeft doorgevoerd in hun populaire gold-series en dat Aprilia gewoon 'moest' volgen, of dat het wisselen van voorvork leverancier (van Showa naar Marzocchi) een andere remklauw opleverde.

Dezelfde remmen vind je op heel veel high-end motorfietsen uit die tijd, o.a. Ducati's. Allen hebben ook dezelfde problemen: remschijven die trillen.

Ik bedoelde inderdaad de switch van Showa naar Marzocchi, goed om te lezen dat het nog steeds high end parts zijn. Ik heb gelezen dat de achtervering niet de sterkste kant van dit beest is, bent dus op zoek naar een Falco met aangepaste achterveer (Ohlins of WP?)

Je noemt specifiek de ombouw naar een breed stuur als groot voordeel. Zelf rij ik nu een SV650s met (standaard) clip ons, de 'sportieve houding' ben ik dus wel bekend. Of bedoel jij iets anders?

De keuze op internet is ook niet enorm heb ik gezien, vorige maand helaas net een exemplaar aan mn neus voorbij gegaan. Was candy-red.. Prachtig :9~
 
De schokdemper achter is inderdaad alleen geschikt als je van boterzacht houd. Ikzelf en een heleboel anderen hebben de RSV Mille schokdemper erin en die is echt 10x beter. Ook beter instelbaar. Past gewoon rechtstreeks erin zonder iets te vervangen. Als je iets meer budget hebt, de Ohlins van de RSV Mille R erin schroeven, past ook meteen.

Ikzelf rij gewoon met het normale stuur maar ik heb nogal een losse rechter pols hehe. Beetje meer druk op de voorkant mag wel om goed de bocht door te hoeken. Een dikke nek en brede schouders krijg je dan vanzelf.

Rood is leuk maar een blauwe is sneller!!

P.s. ik weet al wat de opvolger wordt. Volgend jaar komt er een RC8R. 8-)
 
Je noemt specifiek de ombouw naar een breed stuur als groot voordeel. Zelf rij ik nu een SV650s met (standaard) clip ons, de 'sportieve houding' ben ik dus wel bekend. Of bedoel jij iets anders?

Dat bedoel ik inderdaad, ik doe regelmatig vakanties naar de bergen en de clip-ons zorgden ervoor dat ik na een hele dag gebroken afstapte. Met SBK stuur kan ik dagen achter elkaar door.

Was candy-red.. Prachtig :9~~

Dat is ook wel dé kleur :9
Blauwe lijken alleen maar sneller. Kersenrode rijden rustiger langs, zodat mensen de kans hebben even goed te kijken.
 
Rood is leuk maar een blauwe is sneller!!
P.s. ik weet al wat de opvolger wordt. Volgend jaar komt er een RC8R. 8-)
Die RC8R is ook prachtig inderdaad, staat zeker op mijn wat-wil-ik-in-de-toekomst-lijstje.. ;)

Dat is ook wel dé kleur :9
Blauwe lijken alleen maar sneller. Kersenrode rijden rustiger langs, zodat mensen de kans hebben even goed te kijken.
Maar los van rood of blauw; Het zwarte frame, champagne-kleurige lak en goude voorvork is toch wel het allermooiste pareltje wat mij betreft. :}

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten qua km-stand? Groot onderhoud (bv kleppen stellen) nodig bij bepaalde intervallen?
 
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten qua km-stand? Groot onderhoud (bv kleppen stellen) nodig bij bepaalde intervallen?

Service om de 7500 km. Grote service om de 15.000.
Meestal ook dan alleen olie en filters, alleen ga je extra controleren, bijv. klepspeling en synchronisatie van de gasfabrieken.
Kleppenstellen heb ik in de laatste 40.000 km pas één keer hoeven doen (2 vd 8 kleppen buiten spec dacht ik) en ik verwacht dat de vorige eigenaar het ook nooit heeft laten doen.
Ik ging overigens controleren omdat ik een tik dacht te horen in de kop, maar dat bleek uiteindelijk een los zittende bougie te zijn :$ Montagefoutje. Ben ik achtergekomen halverwege de Süstenpass, toen de bougie er helemaal uitplopte. :X


Check verder of:
- de remmen niet trillen.
- de accu voldoende puf heeft
- bijgeluiden tijdens starten (startkoppeling)
- de koppeling niet slipt (5e en 6e versnelling).
 
Terug
Bovenaan Onderaan