Suzuki GR650 '83 op-/ombouw

En een verrassing van de belastingdienst. In 4 dagen het kenteken op naam na het bezoek bij RDW:
360.jpg



Toch wel vreemd. Verzekeren kan pas als je het kenteken hebt, maar je bent strafbaar als je een voertuig op naam hebt die nog niet verzekerd is... Catch 22.

Ik heb het pasje nog niet ontvangen en weet alleen het kenteken door (actief) in te loggen met DigID.
Toch maar even snel verzekerd alvast om gezeur te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren nog even een stalen remleiding op de GR gezet, maar blijkbaar was het zo'n avond:
1382585693-0.jpg


Dus nadat alles onder de remolie zat, inclusief ikzelf, ben ik me maar gaan richten op het opruimen van de garage.

:Z
 
Vanavond de accubak op z'n plek vastgelast en de accu zit nu op z'n plek.

Hierover maak ik een metalen "zadelplaat" waarop het foam komt voor het zadel.

Ik heb de accu nog omgedraaid overigens. De motobatt mag op de kop, dus met de polen naar beneden en de kabels dus veilig uit de weg.

360.jpg


360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hop, zadelpannetje "klaar" :D
Afwerken en blindbevestiging aan de achterkant moet nog.
Volgende klus is zitting foam aanbrengen, in vorm brengen en klaarmaken voor de bekleder. Ik dacht aan een yogamat, maar tips zijn welkom.

360.jpg


360.jpg


360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eerst nog een beugel met twee moeren op de pan gelast, zodat ik het zadel netjes van onderaf met stevige bouten kan vastschroeven aan het frame.

Vervolgens op het zadelpannetje met contactlijm een yogaexercisematt van de Action gelijmd:

360.jpg


360.jpg


360.jpg
 
Vervolgens met een broodmes (geen elektrische) en de afbraamschijf vorm aangebracht:

360.jpg


360.jpg


360.jpg


De flap aan de voorkant (aanleg met de tank) heb ik nog wat kleiner gemaakt, en zal nog wat kleienr worden zodra de bekleder de boel daar wat heeft verstevigd.

Next stop: een op maat gemaakt dekje. Dat besteed ik uit.
 
Het zadel ligt bij de bekleder, dat duurt ff.

Ondertussen heb ik de achterwielophanging onder handen genomen:
De connector tussen de dogbone en de achterbrug heb ik 14mm verlengd. Daarmee komt de kont ca. 40mm omhoog.
Verder e.e.a. schoongemaakt en in kleur gemaakt. Ook wat overbodig geworden beugeltjes weggeslepen, en assen en lagers waar nodig schoongeborsteld en ingevet.

Geen uitgebreide foto's gemaakt i.v.m. vette bende.

360.jpg


360.jpg
 
Voortgang:

- Subframe af- / fijngeslepen en in de zwarte verf gezet.
- knipperlichtjes in de framebuizen gemonteerd en aangesloten.
- Alu bakje gemaakt om de accu aan het zicht en vuil te onttrekken (hangt deels door het achterspatbord)
- nieuwe +kabel want de oude werd erg heet bij starten, ook zat er een extra constante plus bij op het startrelais geschroefd, wat m.i. niet handig is voor de startcapaciteit.
- achterlicht erop en aangesloten
- kentekenplaat erop
- koplamp geel gemaakt
- pod filters ingeolied
- gaatjes in de uitlaat geboord voor iets meer geluid
- nieuwe vaccuumleiding tussen benzinekraan en carbs

Warm laten draaien, beetje idee krijgen bij hoe het mengsel nu staat. Heb al 2 volgende maten hoofdsproeiers liggen.
Ik krijg flink wat spitting uit vooral de rechter carb, en met podfilters ligt een wat arm mengsel ook wel in de lijn der verwachtingen.

Nu wachten op het zadel en dan beginnen met afstellen van de carbs.
 
Laatst bewerkt:
Lekker middagje om even iets aan de afstelling te doen.
Synchroon gesteld (stond al goed) en een maatje grotere sproeiers erin (132,5 was 130).
Loopt al een stuk beter met wat ploffen in de uitlaat i.p.v. niesen in de inlaat.

Verder wat sneak peeks ontvangen van Toniworks, en het zadel wordt echt vet...

1k0.jpg


1k0.jpg
 
Zadel klaar, bekleed door Toni van www.toniworks.nl. Qua bekleding heb ik 'em de vrije hand gelaten (maar niet qua budget ;-) ) en ben echt super blij met het resultaat. Strak en rustig, mooie lijnen maar toch duidelijk te zien dat het een uniek zadel is.

1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat betekent dat de ruwbouw er wel zo'n beetje opzit.
Nu vooral afstellen, spatbord opnieuw spuiten en her en der wat poetsen en polijsten.
 
Net de eerste 20 kms gereden, ooit. Was immers al begonnen met verbouwen voordat het kenteken binnen was, dus heb alleen even door de straat tuin gerold om te voelen of het blok en de bak het deden.

Indruk na m'n maiden voyage: denk dat het wel meevalt met m'n afstelwerk...

Blokje loopt mooi, zowel bij constant gas als de pickup van constant naar meer gas. Alle toeren ook. Bij gas los wat lichte ploffen uit de uitlaat. Geen hik of nies gehad. Loopt mooi direct terug naar stationair. Stationair wel nog wat verlaagd toen de boel echt goed op temp was.
En een hele leuke broooaaaaaap door de luchtfilters.

Verder remt, schakelt en zit t allemaal goed. Beetje crossmotor achtig.
Door de grote verandering aan de stance (40mm doorgestoken vorken en ca. 40mm kont omhoog) voelt het insturen vrij licht. Maar rechtdoor gaat met handen los heel stabiel en een ingelegde bocht houdt ze de lijn mooi vast.

Na thuiskomt geen druppels eronder.

So far so good.
 
Laatst bewerkt:
:t leuk ding geworden :Y

Thanks man.

Gister 's avonds nog even door met de shake down en wat meer kilometers erop gezet, en het is echt een leuk motorje om op rond te ploffen, vooral stad en B-wegen.

Nog 4 zaken huiswerk:

Als alles echt goed op temp. is vind ik wel dat 'ie net iets teveel uit de uitlaat ploft bij gasdicht.
Klinkt leuk en het zijn echt ploffen en geen knallen, maar zou toch kunnen duiden op een iets te arm mengsel. Dus ga nog even proberen of ik misschien nog iets rijker moet. Misschien eerst de luchtschroeven iets rijker zetten, en anders misschien toch 135 sproeiers erin, die heb ik al liggen.

Verder heb ik een bijgeluid (zoem) in de buurt van het voorwiel of de klokkenunit boven de 30 km/u, die bij afremmen en dan <30 km/u ineens verdwijnt.
Misschien een licht slepende voorrem (vond de voorrem ook vrij heet terwijl ik rustig had rondgeprutteld, maar niet smeulend ofzo), of de aandrijving van de kilometer teller, of een lager...

Ook had ik op een 60 km/u weg het gevoel dat de motor niet lekker rechtdoor reed, beetje alsof ik in spoorvorming zat (wat zou kunnen, het was inmiddels al schemerig).
Sowieso staat het stuur iets scheef, maar ik zal nog even dubbel checken hoe het zit met de wielen en uitlijning.

En ik ga de voorvork iets stugger maken met iets dikkere olie en iets kleinere luchtkamer.
De vork is nu wel heel week en bewegelijk, terwijl de achtervering best wel stug is. Beetje vreemde combi zo.
 
Laatst bewerkt:
ik zie dat de einddempers ook gemodificeerd zijn/ gaatjes bijgeprikt rondom het centrale gat.
Hierdoor gaat de boel ook wellicht wat ploffen?

nog even terug te komen op het oude zadel :X
Nu met het kleine kontje komt het blok er zoveel mooier uit.
Nu is de fiets erg goed in verhouding, ik zeg netjes :t
 
Laatst bewerkt:
ik zie dat de einddempers ook gemodificeerd zijn/ gaatjes bijgeprikt rondom het centrale gat.
Hierdoor gaat de boel ook wellicht wat ploffen?

Uiteraard draagt dat ook wat bij aan het ploffen, maar vooral door de invloed op het mengsel die wijzigingen aan in- en uitlaat hebben. Het zal dus even zoeken zijn naar een goede set-up, maar het is wel fijn dat het nu al erg goed (en normaal rijdbaar) is.


nog even terug te komen op het oude zadel :X
Nu met het kleine kontje komt het blok er zoveel mooier uit.
Nu is de fiets erg goed in verhouding, ik zeg netjes :t

Dank je! Vergeet ook niet dat ik de kont ongeveer 4cm heb verhoogd waardoor er sowieso meer lucht onder het zadel is ontstaan.
Over het algemeen ligt een wat voorover staande, sportievere 'stance' ook wat prettiger op het blikveld. Een mooi slank, op het subframe (en niet erover) liggend zadel maakt het wel af natuurlijk.

Al met al moet ik zeggen dat de GR650 wel een hele leuke en vrij eenvoudige ombouwkandidaat is. Er hoeven geen enorme lasklussen of gigantische kabelboomaanpassingen gedaan te worden, waardoor het overzichtelijk blijft en ook geen enorme financiële consequenties heeft.

Dus snel kopen nu ze nog goedkoop zijn, straks zijn het de nieuwe XS650's ;)
 
Wat een goed idee van die exercise mat. Wat zei de bekleder daarvan en hoe houdt het zich?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan