Bomen kappen langs N-wegen?

Inmiddels is mijn ochtendhumeur wel gezakt en zal niet meer zo flauw aan het sterk zelflerende resultaat van een klapper tegen een boom refereren.

Natuurlijk is een rij bomen gevaarlijker dan een kale berm naast een N weg. Maar N wegen zijn sowiezo gevaarlijk door de veel te lage max. Snelheid en het verschil tussen mensen die zich daaraan houden en de mensen die zich daaraan kapot ergeren.

Dat gaan wij niet zo veranderen, maar voor alle mensen die vinden dat de bomen zo gevaarlijk zijn. Moeten we dan niet beter vangrails naast de weg zetten en de bomen laten staan?
 
Voor wat betreft verkeersslachtoffers is de overheid wel zo,n beetje klaar met het "laaghangende fruit" , auto,s zijn veel veiliger geworden, campagnes om autogordels te gebruiken en niet met drank op achter het stuur te zitten waren toch succesvol.
Wegen zijn al erg "gedebiliseerd" om de snelheid eruit te halen met een woud van borden, en drempels/chicanes.
Wat er nu nog rest zijn impopulaire of kostbare maatregelen: (veel) meer handhaving op verkeersovertreders en wegmisbruikers, maar dat kost erg veel geld en handhaving en zichtbaar "blauw" op straat wordt eigenlijk allleen mar minder....
Bomen weghalen of vangrails ervoor dat is iets wat mensen lelijk vinden, maar daardoor is de kans dat een "foutje" fataal wordt wel kleiner.
Software in smartphones zodat die echt uit staat onder het rijden, dat kan ook, maar hoe los je dat op met passagiers die wel een smartphone gebruiken ?

Waar je een flinke stijging ziet in het aantal dodelijke ongelukken dat is bij fietsers, voor een deel komt ook dat door smartphone gebruik.
Maar er is ook een flinke stijging onder ouderen, dat valt veelal te wijten aan de opkomst van de electrische fiets die eigenlijk te snel gaat voor het reactievermogen van veel ouderen.
Ik woon zelf vlakbij de grens en het valt mij op dat je de laatste paar jaar meer Duitsers (en dan vooral ouderen) ziet rijden met een fietshelm op, vroeger was dat ook daar alleen voor kinderen.
 
Moeten we dan niet beter vangrails naast de weg zetten en de bomen laten staan?

Vangrails zijn lelijk in het landschap. We moeten het landschap niet laten verpesten om dat sommige automobilisten zo nodig van de weg af willen rijden. Bovendien, vangrails zijn niet heel fijn als je met je motor onderuit gaat. Tenzij ze over de hele lengte van die metalen onderplanken maken.
 
Ik denk dat het verkeer een stuk veiliger wordt als in auto's verplicht een scherpe stalen punt wordt gemonteerd, boven het stuur op ooghoogte.
 
Ik reed vandaag zoals wel vaker over de N99 naar Den Helder.
Vandaag viel het mij op dat er nu houten vangrails staan bij een stuk.
Zo heel lelijk vond ik dat nog niet.
Houten vangrail langs N99
 
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft verkeersslachtoffers is de overheid wel zo,n beetje klaar met het "laaghangende fruit" , auto,s zijn veel veiliger geworden, campagnes om autogordels te gebruiken en niet met drank op achter het stuur te zitten waren toch succesvol.
Wegen zijn al erg "gedebiliseerd" om de snelheid eruit te halen met een woud van borden, en drempels/chicanes.
Wat er nu nog rest zijn impopulaire of kostbare maatregelen: (veel) meer handhaving op verkeersovertreders en wegmisbruikers, maar dat kost erg veel geld en handhaving en zichtbaar "blauw" op straat wordt eigenlijk allleen mar minder....
Bomen weghalen of vangrails ervoor dat is iets wat mensen lelijk vinden, maar daardoor is de kans dat een "foutje" fataal wordt wel kleiner.
Software in smartphones zodat die echt uit staat onder het rijden, dat kan ook, maar hoe los je dat op met passagiers die wel een smartphone gebruiken ?
Software die een foon het zwijgen opleggen als die boven een bepaalde (20 km/h?) komt. Jammer voor de passagiers, maar die kunnen de bestuurder dan ook niet meer afleiden met onzinnige appjes.
Waar je een flinke stijging ziet in het aantal dodelijke ongelukken dat is bij fietsers, voor een deel komt ook dat door smartphone gebruik.
Maar er is ook een flinke stijging onder ouderen, dat valt veelal te wijten aan de opkomst van de electrische fiets die eigenlijk te snel gaat voor het reactievermogen van veel ouderen.

True. Dit is hier in Zeeland al enkele jaren een probleem.
Ik woon zelf vlakbij de grens en het valt mij op dat je de laatste paar jaar meer Duitsers (en dan vooral ouderen) ziet rijden met een fietshelm op, vroeger was dat ook daar alleen voor kinderen.

Duitsers worden toch met een helm op geboren?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het verkeer een stuk veiliger wordt als in auto's verplicht een scherpe stalen punt wordt gemonteerd, boven het stuur op ooghoogte.

Dat dacht ik al toen de airbag nog moest worden geïntroduceerd in Nederland.
Helaas zijn er sindsdien meer en meer veiligheden toegevoegd.
Dat scheelt wel ernstige verwondingen als het misgaat, daar vloeit dus wat geld terug naar de maatschappij.
Aan de andere kant zijn de kosten die verzekeraars moeten vergoeden in geval van lichte bumperschade, exorbitant gestegen.
kostte vroeger een kusje €700, tegenwoordig loopt dat al gauw in de duizenden euro's.

Alleen al Tesla is goed voor ik weet niet hoeveel stijging.
Ga maar na, reed je vroeger per ongeluk een trap af ( hoe mensen dat voor elkaar krijgen snap ik sowieso niet ) dan kostte dat hooguit een nieuwe uitlaat van een paar honderd bij de Carex/Kwik-Fit.
Bij Tesla moet er dan een nieuwe bodem in omdat er twee cellen scheef staan :')
Alleen uit te voeren door Tesla zelf, kosten €35000 _O-
 
Probeer 's te visualiseren dat je met je motor met 90km/h langs die houten vangrail schuift. Eerst maken de knoesten je leren pak kapot, dan schaaft het hout je huid weg, en vervolgens breken je benen tegen de steunpaaltjes.

Die steunpaaltjes hakken je benen en hoofd eraf ,kan wel een filmpje laten zien mocht je het niet geloven ?
 
Die herdenkingsplaatjes aan de bomen hebben een tweeledige boodschap als herinnering aan hen en ze zouden ook de idioten juist aan het denken moeten zetten.Meestal worden de bomen geraakt in of net na de bochten.Probleem is en dat weet jij als Brabo zijnde ook wel dat vele de bochten afsnijden? Die ander schrikt daarvan die wijkt uit en raakt dan de boom.De veroorzaker rijdt door en heeft dit vaak niet eens gezien.

Zelf hou ik met mijn handen het stuur steviger vast zodat ik die afsnijder met mij mee kan nemen.Hoop ik dan zo te voorkomen dat die ander de veroorzaker er tussenuit piept. ;) Voor mij dus in dit soort gevallen geen eenzijdig ongeluk. :+

Ik ben zelf geen Brabo,maar ik zie mij meer als een zendeling die hier de inboorlingen
kom bekeren ;)
Toen ik hier pas kwam dacht ik dat Brabo,s wel netjes zouden rijden,nou how wrong can
you be,ze rijden hier als mongolen,30km wegen worden hier als racebaan gebruikt,
ook de 60km wegen zijn voor veel Brabo,s die de 60 waarschijnlijk als minimum snelheid zien
een soort van racebaan,maar ja zonder enige vorm van politie controle word het blijkbaar
een soort wild west vertoning.Pas geleden eens achter een auto aan gereden gewoon om eens te kijken hoe hard die knakker ging,bij de 150 tussen de bomen door die vlak
naast de weg staan heb ik het opgegeven,een einde verderop reed deze maniak ook nog
even een fazant het leven uit ;( ,wat een enorme knal opleverde bij die snelheid.
Waarschijnlijk is zijn auto daarbij flink beschadigd,zo heeft die fazant toch nog een beetje wraak genomen. })
 
Laatst bewerkt:
door dat soort mensen moeten er nu bomen gekapt worden....

:+

Ten eerste, er moet niks.
Ten tweede zijn veel van die bomen zo oud dat ze een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid.
En bomen zorgen voor coulissewerking, het zou dus beter zijn om rondom kruispunten geen bomen te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Dan gebruik je maar een TomTom....

Doe ik ook, hele handige en uitgebreide app voor de smartphone.
Niks signaal jammen, gewoon met je poten van dat ding afblijven als je rijdt.

Je pakt ze er zo uit, in de stad, en op de snelweg. B|
 
Ik ben zelf geen Brabo,maar ik zie mij meer als een zendeling die hier de inboorlingen
kom bekeren ;)
Toen ik hier pas kwam dacht ik dat Brabo,s wel netjes zouden rijden,nou how wrong can
you be,ze rijden hier als mongolen,30km wegen worden hier als racebaan gebruikt,
ook de 60km wegen zijn voor veel Brabo,s die de 60 waarschijnlijk als minimum snelheid zien
een soort van racebaan,maar ja zonder enige vorm van politie controle word het blijkbaar
een soort wild west vertoning.Pas geleden eens achter een auto aan gereden gewoon om eens te kijken hoe hard die knakker ging,bij de 150 tussen de bomen door die vlak
naast de weg staan heb ik het opgegeven,een einde verderop reed deze maniak ook nog
even een fazant het leven uit ;( ,wat een enorme knal opleverde bij die snelheid.
Waarschijnlijk is zijn auto daarbij flink beschadigd,zo heeft die fazant toch nog een beetje wraak genomen. })
Misschien moeten we Braboland maar aan de Belgen verkopen, een win-win situatie. *O*
 
Alle maatregelen ten spijt maar het aantal verkeersslachtoffers daalt niet.....dus wat wordt er hier verzwegen...?

Als ik op N wegen rij, en recentelijk de nieuw geopende N18, dan zit je 40km braaf achterin de rij en voor me zie ik slingerende automobilisten....nee, ze kunnen/mogen niet inhalen....zijn ze allemaal dronken ofzo.... :?
 
Ik heb het nog niet langs zien komen maar een groot deel van de beplanting met bomen langs wegen zijn ESSEN en die hebben sinds kort last van de Essentaksterfte en moeten gekapt worden.

Dat daardoor de berm breder wordt is mooi meegenomen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan