Alternatieven voor uitlaattap-einden

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.265
112.227
Rèswèk
Er is weer eens een tap-eindje afgebroken... we kennen het. gebed zonder eind.
Vervangen kost gewoon een zaterdag: Tupperware eraf, hele uitlaat eraf, tapeindje krijg je er natuurlijk niet uit, boren, wegschieten, helicoil, immekaarzetten, nog lekken, weer alles natrekken... tupperware erop, dit alles afgewisseld met veel koffie zetten en hamburgers bakken en dan is zo de dag voorbij.

Is er een alternatief materiaal of een hulpmiddel voor die tapeinden? Titanium, Gereedschapstaal, Kryptoniet of whatever? Spul dat je wel gewoon uit de kop kan draaien of uberhaupt niet breekt. Zijn Helicoils een oplossing? Iets van Molykote of Loctite dat vastzitten voorkomt?

Die dag werken, okee... maar er komt een keer dat het niet reparabel is... ;( En dan staat-ie ineens een half jaar stil. Dat wil ik ook niet. Waarom altijd Tapeindjes en geen 12.9 Imbusbouten ofzo

Was ik maar tweetakt blijven rijden... Daar zeek de olie langs de uitlaten, 3 moeren los en met twee vingers de tapeindjes eruitdraaien... als ze al niet met de moer meekwamen
 
Laatst bewerkt:
Neverseez is fijn spul. Dat gebruik ik ook al jaaaaaaaaren.
Nooit meer vastgevreten bouten, ook niet in cilinderkoppen. Het vet dat er in zit verbrand uiteraard maar het metaal poeder dat er door zit vormt een beschermend laagje dat blijft smeren.
Zeer geschikt om extreem zwaar belaste draaipunten te smeren (denk aan graafmachine toepassingen).
 
Staal op staal werkt koperpasta ook prima.

't gaat over uitlaat-tap-einden in een fzr, da's alu / staal

Je kan ook vet bij het monteren van het tapeind gebruiken, zowel het deel wat in de kop gaat als het deel waar de moer komt. Probleem is alleen dat mensen er maar wat aansmeren, kopervet als #1. Hier gebruik je gewoon een fatsoenlijke keramische vetsoort voor die >800°C kan hebben. Aka lees de verpakking.
En ja, de kans is 99,9% dat je dat vet niet hebt liggen.



Ja die eurol, die heeft Hansvanwijk hier om de hoek geloof ik ook, da's een goede optie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan