accu wordt leeg getroken

viper45

MF'er
7 feb 2008
49
12
den helder
beste collega motorrijders,
ik rij woon werk verkeer 140km per dg.(Honda Deauville NT650V)
gemiddeld rij ik tussen de 100 en 120 kmpu.
Als ik vlotter rij, 120/140 gaat de motor na een 20 tot 30 min "bokken" als ik dan stop slaat hij af en start niet meer . Accu leeg :cf1 :cf1 :cf1
Dit effect is de afgelopen maanden verschillende malen voor gekomen. Na verschillende malen meten en zoeken sta ik met een vraagteken :vrb ik kan het niet verklaren wie heeft er nog ideeen??wat het zou kunnen zijn???

Bij stationair draaien netjes 14.5vdc. Echter bij 5000 toeren zakt deze weg naar 13.5vdc. Koplampen en mistlichten zijn in beide gevallen aan. (uit het zelfde effect)
Andere regulator zelfde effect.
Batterij 4mnden oud,
spoelen van de generator meten alle 3 0.4ohm
isolatie test spoelen, weerstand oneindig ten opzichte van het frame
spanning van de 3 fase spoelen ca 3*12.5vac ook deze zakt naar 8vac terug bij 5000 toeren.
bekabeling goed
connectoren schoon en droog

wie o wie heeft het antwoordt
mvg Johan Aarsen
 
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat een defecte stator wel voldoende spanning geeft stationair maar niet bij een hoger toerental.
Ik verwacht dat het in de regelaar zit of in de stekkers.
 
Wat hoort de weerstand tussen de fases ongeveer te zijn?
Zelf heb ik momenteel ook een onderzoekje, waarbij ik twee verschillende weerstandswaarden meet tussen de fases. 2x meet ik ongeveer 2,5 Ohm en 1x meet ik 0,4 Ohm. Bij een ander blok (mechanisc defect donorblok) van hetzelfde type meet ik over alle fases 0,3 Ohm.
 
Wat hoort de weerstand tussen de fases ongeveer te zijn?
Zelf heb ik momenteel ook een onderzoekje, waarbij ik twee verschillende weerstandswaarden meet tussen de fases. 2x meet ik ongeveer 2,5 Ohm en 1x meet ik 0,4 Ohm. Bij een ander blok (mechanisc defect donorblok) van hetzelfde type meet ik over alle fases 0,3 Ohm.

Weerstand tussen de fase's moet bijna nul zijn (0,3 is prima). In ieder geval moeten ze gelijk zijn. Bij de weerstandsmeting doe je ook een isolatietest, door alle fases naar massa door te meten, die moet natuurlijk oneindig zijn (lage weerstand = sluiting).

De stator uit jouw eerste meting is dus waarschijnlijk stuk.
 
Er is op geen enkele fase kortsluiting naar massa, maar die twee fases op 2,5 Ohm is wel raar. Je zou denken (ik wel in elk geval) dat er OF kortsluiting (lagere weerstand) is OF draadbreuk in de wikkelingen.

Wat zou een verklaring zijn voor een iets hogere interne weerstand in de stator?
 
tip van een collega deauville rijder. Probleem leek op een regelaar die zijn warmte onvoldoende kwijt kon.
de regelaar werd inderdaad loeiheet
dus aan de hobby geslagen en van messing een extra koelplaat gemaakt. Niet gemeten maar "bokken" is tot dusver uitgebleven

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan