Het grote Honda VTR SP 1 & 2 Topic deel 34

Status
Niet open voor verdere reacties.
FF vette meuk weg gehaald

IMAG0903.jpg.1a30cad5c91b0536114dac02425fd7a7.jpg



En ff andere uitlaathangers...
IMAG0912.jpg.500c35eff171ebfdcd64310066bb9692.jpg
 
oliedruk...geen idee..weet wel dat het nu goed is,bij starten met klepdeksel open kwam er al olie uit de nokkenas kanaaltjes na 4 omwentelingen.
 
Voor

ik heb de schade gezien; ik wordt er s'nachts nog wel eens wakker van... Mijn vrouw aait mij dan over en bolletje en stelt mij gerust :-)
 
Ja zonder (genoeg) olie is het snel gedaan met draaiende onderdelen,
ik zou vooral willen weten wat daar nou de oorzaak van kan zijn.
Ik heb nog nooit over zulke problemen gelezen bij een VTR/SP.
 
Even een vraag, de voorvorkolie is pas vervangen en de instellingen zijn veranderd.
Nu wil ik de vering weer terugzetten volgens het veerinstellingen van dit forum.
Als er staat 6 klikken uit van in word daar mee bedoelt eerst op zn hardst zetten en dan los draaien?
Staat geen plus of min op maar hard en soft.😀

Ik denk idd dat dat zo bedoeld word, heb het nu zo ingesteld.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag, de voorvorkolie is pas vervangen en de instellingen zijn veranderd.
Nu wil ik de vering weer terugzetten volgens het veerinstellingen van dit forum.
Als er staat 6 klikken uit van in word daar mee bedoelt eerst op zn hardst zetten en dan los draaien?
Staat geen plus of min op maar hard en soft.😀

Ik denk idd dat dat zo bedoeld word, heb het nu zo ingesteld.


Over welke van de 3 instellingen heb je het? rebound, damping of pre-load?

De "schroefjes" boven op de poten zou ik UIT (linksom) draaien tot ie stopt. En dan weer in, als het goed is heb je 10 klikjes. Draai 'm 7 klikjes in. Onderaan de poten hetzelfde, meeet de range en zet op 70% in. De veervoorspanning (de "moer" onder de "schroefjes) zet je tot je de juiste sag (voor jouw gewicht en veren) hebt. Bij mij is dat 2 volle rotaties in.
En dan ga je rijden op een bekend stuk met bochten, drempels, hard/niet zo hard. en doe het nog een keer met preload en damping een klikje harder to tje denkt "dat is het niet"en zet 'm een klikje terug. Of the zet alles steeds een tikkie lichter tot je denkt "dat is het niet"en zet 'm in het midden.
Belangrijk is de goede bandenspanning (met 1 bar stuurt ie kut hoor!) en balhoofdlagers niet versleten.
 
Ik bedoelde rebound en damping, ik heb de settings overgenomen van de startpost in topic nr 20 zo stond mn motor altijd al. :)

Index of /bike/PB_SCANS

Als je de tekst leest zie je dat er bedoelt word met 6 kliks uit van voledig in, rechtsom aandraaien en dan 6 kliks linksom tegen klok in.
Volgens performance bikes is de veerweg van de sp te kort 95mm maar ipv 120mm, en de veer te hard.
veervoorspaning is voor de voorkant bij sportmotoren 20-30mm bij de sp kun je beter 20 pakken dan heb je zelf nog een cm extra veerweg.
Anders hou je niet veel meer over, de veervoorspanning maakt de veer niet stugger maar is gewoon hoever de motor al inzakt van zichzelf.
Vandaar dat performance bikes de veervoorspanning nogal hoog zet om zo min mogelijk in te zakken.
Maar vering is wel persoonlijk idd al vind ik de settings van performance bikes wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde rebound en damping, ik heb de settings overgenomen van de startpost in topic nr 20 zo stond mn motor altijd al. :)

Index of /bike/PB_SCANS

Als je de tekst leest zie je dat er bedoelt word met 6 kliks uit van voledig in, rechtsom aandraaien en dan 6 kliks linksom tegen klok in.
Volgens performance bikes is de veerweg van de sp te kort 95mm maar ipv 120mm, en de veer te hard.
veervoorspaning is voor de voorkant bij sportmotoren 20-30mm bij de sp kun je beter 20 pakken dan heb je zelf nog een cm extra veerweg.
Anders hou je niet veel meer over, de veervoorspanning maakt de veer niet stugger maar is gewoon hoever de motor al inzakt van zichzelf.
Vandaar dat performance bikes de veervoorspanning nogal hoog zet om zo min mogelijk in te zakken.
Maar vering is wel persoonlijk idd al vind ik de settings van performance bikes wel goed.


Dit rijmt niet met elkaar.
Veer voorspanning stel je af op rijdergewicht, in vol ornaat dus pak,laarzen en helm op,
het maakt ook niks uit of je hem 20 of 30mm voorspanning geeft, wel in het rijgedrag maar niet voor de totale veerweg.
Als ie op de bumps klapt is er iets anders aan de hand, te weinig olie in de poten of te dunne olie, comp te laag ingesteld of inwendig toch meer versleten dan gedacht.

Hieronder een linkje van Hyperpro (er zijn er meer maar kan ik zo snel niet vinden),
helemaal naar onder scrollen, daar staat in grote lijnen hoe de rijhoogte op jouw gewicht af te stellen.

https://www.hyperonline.nl/contents/nl/Hyperpro Spring Mounting Manual NL.pdf
 
Laatst bewerkt:
Mooie link😁
Het schijnt dat de totale veerweg van de sp 95mm is ipv 120mm voor de meeste motoren.
Geef je hem 30mm voorspanning inclusief rijder hou je nog maar 65mm over voor inveren.
Bij een 120 totale veerweg zou dat 90mm zijn.
 
Mooie link😁
Het schijnt dat de totale veerweg van de sp 95mm is ipv 120mm voor de meeste motoren.
Geef je hem 30mm voorspanning inclusief rijder hou je nog maar 65mm over voor inveren.
Bij een 120 totale veerweg zou dat 90mm zijn.

De totale veerweg is wat er in het boekje staat.
En, als mijn engels het goed begrijpt, is dat voor 2000/2001 118mm en voor na 2001 119mm.
als de motorfiets bij voorbaat al te ver inzakt ben je aan nieuwe veren toe.
 
Dit rijmt niet met elkaar.
Veer voorspanning stel je af op rijdergewicht, in vol ornaat dus pak,laarzen en helm op,
het maakt ook niks uit of je hem 20 of 30mm voorspanning geeft, wel in het rijgedrag maar niet voor de totale veerweg.
Als ie op de bumps klapt is er iets anders aan de hand, te weinig olie in de poten of te dunne olie, comp te laag ingesteld of inwendig toch meer versleten dan gedacht.

Hieronder een linkje van Hyperpro (er zijn er meer maar kan ik zo snel niet vinden),
helemaal naar onder scrollen, daar staat in grote lijnen hoe de rijhoogte op jouw gewicht af te stellen.

https://www.hyperonline.nl/contents/nl/Hyperpro Spring Mounting Manual NL.pdf
Dat is waarschijnlijk alleen voor progressieve veren die ze bij HP prediken.....
 
En je moet je niet blindstaren op wat er over blijft na die 30mm, het is van belang dat bij hard remmen de vork niet op de bups terecht komt, dan wordt je fiets nagenoeg onbestuurbaar en kan ie helemaal niks meer opvangen.
 
Ik zie net dat Hawkins z'n brommert verkoopt, zonde, rugproblemen,
Indien je het leest: Sterkte.

Zag het ook, zeker zonde, zou hem eerst ombouwen met een SBK kit en dan kijken of het echt niet gaat....zit veel tijd en liefde in die sp. Super clean!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan