Aanschaf duurdere motor dan je huidige

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
527
104
Heb mijn oog laten vallen op een Ktm Adventure. Ding is twee keer zo prijzig als mijn huidige Africa Twin en vraag me oa af of ik dan nog wel rustig slaap. Zijn er meer mensen die de overtap hebben gemaakt naar een veel duurdere motor dan je vorige? Welke voorzorgmaatregelen heb je genomen om het apparaat veilig buiten te stallen en hoe gaat het met je slaappatroon? Verzekerings- en slotentips ook welkom.
 
Laatst bewerkt:
Neem een verzekering met nieuwwaarde regeling. Dan is het juist handig als de motor gejat wordt.
 
En als je zo bang blijft zou ik de motor lekker niet kopen, het verpest je plezier dan.

Een spreekwoord zegt :" bang te verliezen wat we hebben,ontneemt ons te genieten van wat we hebben" ;-)
 
Heb mijn oog laten vallen op een Ktm Adventure. Ding is twee keer zo prijzig als mijn huidige Africa Twin en vraag me oa af of ik dan nog wel rustig slaap. Zijn er meer mensen die de overtap hebben gemaakt naar een veel duurdere motor dan je vorige? Welke voorzorgmaatregelen heb je genomen om het apparaat veilig buiten te stallen en hoe gaat het met je slaappatroon? Verzekerings- en slotentips ook welkom.
Ik heb een hele oude (trap) fiets. Heb nooit zorg over dat barrel.
Ik ga er overal mee heen: De kroeg, het station, boodschappen ect ect.

Meerdere mensen om mij heen hebben een (vrijwel) nieuwe elektro-fiets.
Wel leuk, maar altijd zorg vanwege diefstal. Ze slepen de fiets mee naar de bovenverdieping. Zitten niet lekker op het terras. De fiets plaatsen bij de kroeg, of op het station is al helemaal niet aan de orde.

Ondanks dat is er al (bijna) 1 gejat en de ander was zijn accu al kwijt.
Voor mij blijft het lekker dat oude barrel, kan ik ten minste rustig in de kroeg vooral bezig zijn met mijn biertje, zonder steeds zorg te hebben. Verder KAN ik nog steeds zelf fietsen zonder ondersteuning nodig te hebben.

Bottom-line:
Als je nu al zorgen hebt over de volgende motor, blijf dan gewoon lekker op de oude rijden :] :]
 
De oplossing van jouw slaapproblemen kost je een paar euro per maand. Het medicijn hiervoor heet 'WA + diefstal' verzekering.

:^

Wordt ie gejat, kost het hooguit een telefoontje, een aangifte en een mailtje naar de verzekering. Oja, en je eigen risico.

Maar ik ken ze ook met een fiets van >10K met een 'gezonde' (zo noemen ze dat zelf) hollandse zuinigheid en die doen wat moet (WA) en verder niets. Maar wel een alarmsysteem, 3 sloten en elk halfuur uit het raam kijken. Ik leef liever wat langer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd voor mijzelf als stelregel aangehouden, dat die "nieuwe" een navenant grotere grijns op mijn smoel moet toveren als ik er op gereden heb.
Hoe goed bevalt die Africa Twin? Hoe groot is de grijns op je gezicht als je er op gereden hebt? Heb je op die KTM Adventure na een rit een zo grote grijns op je bakkes dat je helm niet meer past? Dat moet wel, want het moet de buikpijn die je nu al op voorhand hebt compenseren.
Hoeveel zorgen maak je je nu dat die Africa Twin (toffe dingen trouwens) wordt gestolen. Slaap je nu wel rustig?
En wat hierboven al geschreven is. Als je het doet. Goed verzekeren scheelt al heel veel nachtrust.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gewoon begonnen met een dure, weer in dilemma minder.

Als 'ie gejat wordt ben je trouwens niet blij, goede verzekering of niet, dus voorkomen is beter. Is een kwestie van geluk, beetje nadenken over waar je hem zet & hoe, & als je echt weinig kans wil hebben, een motor kopen waar er minder dan 10 van rond rijden in Europa, dus een moto guzzi (of eventueel een husqvarna ofzoiets, iets waar een kleine afzetmarkt voor is). Met een KTM moet je je in ieder geval wel zorgen maken om diefstal.

Misschien is dit iets? BUNKER: Motorcycle & Scooter PARKING SECURITY LOCK
 
Laatst bewerkt:
Goed verzekeren. De premie is de kopzorgen niet waard. Of je hem plat legt of dat iemand hem ongevraagd meeneemt. Voor een bepaald bedrag in de maand koop je die zorgen af.
 
Goed het is duidelijk dat ik wat verzkeringsmogelijkheden moet bestuderen. Probleem zit denk ik deels in mijn kop want er staan wel meer dure ongestalde BMW's hier id buurt, maar het houdt me wel bezig merk ik. Heb een goeie motorhoes en kan natuurlijk met grondankers en topsloten gaan werken wat al heel wat zorg wegneemt lijkt me. Slapen doe ik nu als een blok maar dat komt ook door het idee van; Wie wil er nou een 20 jaar oude Twin jatten?
Daarom is een oud barrel ook geen optie meer. Been there, done that, klaar mee. 10+ jaar op gereden. Me dunkt. De grijns vóór/tijdens het rijden is ook wat minder als in het begin. Daarom wel klaar voor wat anders.
 
Ik heb mijn huis uitgezocht met de eis een veilige indoor parkeermogelijkheid te hebben, ook al heb ik geen auto. Toen dat was geregeld heb ik mijn eerste dure motor gekocht. Inmiddels is dat 14 jaar geleden en geen problemen mee gehad.

Buitenshuis stallen let ik op waar hij staat. Wel in het zicht maar niet in de loop.
 
Zorg eerst voor een goede veilige stalling/garage. Slaapt veel beter, dan om het uur uit het raam kijken. Hoe dan ook een fiets van 20k onder een hoesje is binnen een paar min los en opgeladen en weg.
Goede verzekering helpt maar wordt onbetaalbaar na twee diefstallen
 
Ach, het is slechts een gebruiksobject. Relativeren helpt. En het ding is gemaakt om mee te rijden, niet om krampachtig te doen, op welk vlak dan ook.

Zorg dat je je financiële zaken op orde hebt. Nooit je laatste geld er in stoppen, als je er minstens nog 2 dezelfde motoren bij kunt kopen zit je denk ik wel goed. Verder verzekering fixen :).
 
Buitenshuis stallen let ik op waar hij staat. Wel in het zicht maar niet in de loop.

:^

Een paar jaar lang een S1000RR gehad in de binnenstad van Amsterdam. Stond iets van 360 dagen per jaar op het damrak, een van de drukste straten qua voetgangers (werd ook het meest gespot toen :+ ). En iedereen maar vragen waarom ik hem daar neerzette, gebeurde echter nooit wat mee.

Toen ze de boel voor de eerste keer op de schop gooiden moest ik hem noodgedwongen in een zijstraat zetten. Dag 2 was ie weg.
 
Ik ben ooit bij een motorrijder uitgekomen die tegen de vangrail was geknald. Mannetje had lichamelijk niks maar zijn splinternieuwe R1zag er minder goed uit. Die moesten we met enkele omstanders onde de vangrail vandaan trekken.
Kereltje huilde als een klein kind terwijl hij niks had. Na een tijdje kwam de aap uit de mouw..
Hij had zijn nieuwe R1 op crediet gekocht maar niet volcasco verzekerd.

Van tevoren heeft hij daar schijnbaar niet wakker vang gelegen. Daarna vast wel |(
 
wat je niet kunt lijden moet je niet aanschaffen.
Het houd niet op bij enkel aanschaf, dus kijk goed vooruit.
 
Ik reis graag en neem daarom geen ktm adventure. Veel te lastig voor een hotel in oekraine oid te pleuren. Verder hou ik erg veel van mijn Afrika Twin <3
 
Ik kocht een motor voor 350 euro. De daaropvolgende voor 800-nogwat..
Ook ruime verdubbeling maar nooit wakker van gelegen ;)

Maar serieus: Goed verzekeren haalt heel wat van je zorgen weg lijkt me inderdaad, daar zijn verzekeringen uiteindelijk ook voor bedoeld. Misschien is een simpel alarmsysteempje ook wel wat voor je? Weet je in ieder geval dat als er iemand aanzit dat je het hoort? Hoef je alleen maar wakker te schrikken als je hoort: "Wiewiewieiwiewiew!" :)
(maar ik heb hier zelf geen ervaring mee hoor)
 
Laatst bewerkt:
Jup hier ook, ben van R6 naar R1 gegaan (5000>10000).
Zorgen voor goede sloten/verzekering en eventueel een alarm.
Heb dan wel weer de mazzel dat er bij huis een schuur met slot zat, anders had ik zowieso ergens een box gehuurd, durf hem zo ook niet op straat te laten staan als ik er geen oog op heb :X
Dat en mijn buurman is 24/7 bij huis en speelt voor supervisor in de buurt haha.
 
Laatst bewerkt:
...
Maar ik ken ze ook met een fiets van >10K met een 'gezonde' (zo noemen ze dat zelf) hollandse zuinigheid en die doen wat moet (WA) en verder niets. Maar wel een alarmsysteem, 3 sloten en elk halfuur uit het raam kijken. Ik leef liever wat langer.
:^
Op mijn vorig adres had ik een overbuur, die had een jonge tweedehandse BMW 5 reeks gekocht (ja, auto dus), een full option of zo. Mooi ding, dat wel. Maar hij deed ook een beetje zo, wielklem, stuurslot, en nog eentje op de versnellingspook _O-
Had ook enkel de verplichte verzekering, niks tegen diefstal dus.
Aan zijn voorgevel zelfs een camera hangen. (Toen nog illegaal, nu ongeveer legaal, maar alleen als de rechter het aanvaardt).
Had die geen plaats voor de deur, kwam die regelmatig buiten kijken, en kwam er een plaats vrij voor zijn deur, of korter bij, alle sloten eraf en korter bij zetten, en alle sloten er weer op, bijna dagelijkse kost dat hij zijn auto wel minstens 1 keertje verzette. En zelfs een paar keer geweten dat hij hem maar Liefst drie keer verzette in minder dan 2u _O-

Nee, bij mij komt er pas een dure motor als ik eerst weet ook antidiefstal te kunnen bijnemen. Dan is diefstal nog steeds niet leuk uiteraard, maar het afwenden van die financiële kater verzacht de pijn, en bevorderd de slaap :t

Met mijn auto ook zo gedaan, nieuw gekocht, nádat ik info gevraagd had over de full omnium.
Voor slechts 70€ meer is die zelfs verzekerd op de officiële Hyundai prijs, en niet de prijs die ik bij Cardoen betaald heb. Dus wordt die gestolen, of wordt hij total loss gereden (zelfs als ik in fout ben), of brandt die uit, krijg ik het bedrag van de officiële prijs, en verdien ik er dus bijna 7.000€ op, en wat nog meer, dat tot het einde van de 39ste maand, ONGEACHT de km stand! Dat is méér dan drie jaar!

Als ik een nieuwe (of jonge tweedehandse) motor koop, wil ik een even goede verzekering. Ook al staat die binnen.
 
De oplossing van jouw slaapproblemen kost je een paar euro per maand. Het medicijn hiervoor heet 'WA + diefstal' verzekering.

Mijn ervaring is dat je toch niet exact hetzelfde terug krijgt zonder bij te leggen.

Neemt niet weg dat je zonder diefstaldekking helemaal niets meer hebt.


@TS:
Het wordt met de tijd vanzelf "gewoon" wanneer je zo'n ding hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ooit bij een motorrijder uitgekomen die tegen de vangrail was geknald. Mannetje had lichamelijk niks maar zijn splinternieuwe R1zag er minder goed uit. Die moesten we met enkele omstanders onde de vangrail vandaan trekken.
Kereltje huilde als een klein kind terwijl hij niks had. Na een tijdje kwam de aap uit de mouw..
Hij had zijn nieuwe R1 op crediet gekocht maar niet volcasco verzekerd.

Van tevoren heeft hij daar schijnbaar niet wakker vang gelegen. Daarna vast wel |(

Zo heb ik mijn eerste motor (GSXR750 van toen 1.5 jaar oud met 2700 km) ook gekocht en ook niet all risk verzekerd (nooit gedaan bij een motor).
Uiteindelijk met veel pijn verkocht omdat ik te veel reed en de afschrijving daardoor niet in verhouding stond met het afbetalen.

Al met al achteraf gezien geen seconde spijt gehad. Ik had wel een mooie en fijne motor om mee te rijden en ik heb er van genoten.

Sterker nog, nu 10 jaar later en een aantal verschillende motoren verder, heb ik dezelfde motor weer gekocht, omdat er geen 1 die ik gehad heb zo lekker reed.
Enkel een generatie jonger en nu wel zelf betaald. Ik moet zeggen, het rijdt niet echt anders :)

Waarschijnlijk merk je pas het verschil wanneer je hem dus in de vangrail parkeert. :X
 
Laatst bewerkt:

Goed slot gaat je niet redden, een goede verzekering wat meer.
Zeker als je je al 'druk' maakt over de aanschaf.

Ik had hetzelfde toen ik mijn Adventure kocht.... voor mijn gevoel zoveel geld uitgegeven.
Maar het rijden maakte zoveel goed :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan