Welke buizen gebruiken voor frame

psycho994

Die hard MF'er
7 sep 2005
813
18
Zoetermeer
Goeden dag mede motorrijders.

Ik heb even een vraag over wat voor buizen ik moet gebruiken om mijn frame aan te passen.

ik ben bezig om een cb 1 streetfighter te maken en wil de kont verhogen.

Wat voor buiswerk kan ik hier voor het beste gebruiken. het originele frame is 23 mm

en waar zou ik die kunnen kopen. Zag nemelijk dat in de bouwmarkt hier niet al te veel ronde ijzeren buizen te koop waren.
 
Gewoon bouwmarkt pisbakkenstaal is zeker niet geschikt. Je moet je goed informeren en zo sterk mogelijk gebruiken dat ook nog goed lasbaar is.
 
Gewoon bouwmarkt pisbakkenstaal is zeker niet geschikt. Je moet je goed informeren en zo sterk mogelijk gebruiken dat ook nog goed lasbaar is.

Kun je je ook iets meer verklaren? Wat is pisbakken staal? Ik heb er bij de Gamma wel eens naar gevraagd, toen werd ik naar de toiletten gebracht met de mededeling dat ze vnl porseleinen pisbakken verkochten.
En staal van de Gamma, karwei is niets mis mee, ik zou er best een subframe van durven maken. Alleen alle waar is naar zijn geld, en je verdiepen in wat je waar voor zou kunnen gebruiken is idd handig zo niet nodig.
Maar dan maar zo sterk mogelijk gebruiken??!.... Dan heb je je ook lekker laten informeren. :N
 
Han S heeft gelijk als hem om een deel van het frame zou gaan waar de krachten van de motor of ophanging op komen.

Maar het gaat om een kontje en dat kan prima met lelijke kwaliteit niet-naadloze buis, zo lang de wanddikte maar fatsoenlijk is. Maak die kont, test of het stevig is en zo niet, dan las je er een extra dwars-buisje of driehoekje bij.
 
Kun je je ook iets meer verklaren? Wat is pisbakken staal? Ik heb er bij de Gamma wel eens naar gevraagd, toen werd ik naar de toiletten gebracht met de mededeling dat ze vnl porseleinen pisbakken verkochten.
En staal van de Gamma, karwei is niets mis mee, ik zou er best een subframe van durven maken. Alleen alle waar is naar zijn geld, en je verdiepen in wat je waar voor zou kunnen gebruiken is idd handig zo niet nodig.
Maar dan maar zo sterk mogelijk gebruiken??!.... Dan heb je je ook lekker laten informeren. :N
PBS (PisBakkenStaal) is staal van zeer lage kwaliteit omdat het in pisbakken geen krachten te verdragen krijgt en corrosiebescherming gedaan wordt door de coating die wordt aangebracht. eigenlijk de enige eis die aan PBS wordt gesteld is een lage prijs.
 
Laatst bewerkt:
Pisbakken-ijzer roest al in de folder. (Fe360)
Het is makkelijk verwerkbaar, maar heeft de sterkte van karton.

Maar zelfs van karton kan je een brug ontwerpen als je er maar voldoende materiaal, en/of een vernuftige constructie van maakt................ :?
 
Ik heb heel lang geleden aan race motoren gewerkt en wij gebruikten Reynold 531 buis, wat ook werd gebruikt voor het featherbed frame van de Norton Manx racers.

De schetsplaten maakten we van vliegtuigaluminium.

Als er krachten op komen moet je geen staal 32 gebruiken, het mag wel wat sterker en taaier zijn.
 
Ik heb heel lang geleden aan race motoren gewerkt en wij gebruikten Reynold 531 buis, wat ook werd gebruikt voor het featherbed frame van de Norton Manx racers.

De schetsplaten maakten we van vliegtuigaluminium.

Als er krachten op komen moet je geen staal 32 gebruiken, het mag wel wat sterker en taaier zijn.
Dus TS moet nu op zoek naar 531 buis en vliegtuigalu? :?

Een kontje van gewoon S235 lijkt mij nou niet zo'n probleem hoor...
 
Ik heb heel lang geleden aan race motoren gewerkt en wij gebruikten Reynold 531 buis, wat ook werd gebruikt voor het featherbed frame van de Norton Manx racers.

De schetsplaten maakten we van vliegtuigaluminium.

Als er krachten op komen moet je geen staal 32 gebruiken, het mag wel wat sterker en taaier zijn.

Het ene Featherbed frame is het andere niet, en daar zaten/zitten ook best grote verschillen in. Waar ging het frame voor gebruikt worden? Races? Sraat? Alleen maar show?
En wat is er beschikbaar?

En dan nog snap ik niet wat deze uitleg met de eerdere opmerking over het staal bij de bouwmarkt moet verduidelijken. :?

Oja vliegtuigaluminium... dat heeft ook gewoon specificaties. Wat vroeger "vliegtuigaluminium" genoemd werd maken we nu tandwielen van. 8-)

Ik heb 10 jaar als vliegtuigmonteur gewerkt het enige dat van belang is is dat je de juiste specificaties gebruikt volgens de fabrikant en dat het stukje aluminium wat je gebruikt papieren heeft zodat de fabrikant end te traceren zijn. En of iemand daar ff de rest van zn leven zijn handtekening voor wil zetten, en alles wordt gedocumenteerd en word verwerkt volgens voorschriften 8-)
 
Goeden dag mede motorrijders.

Ik heb even een vraag over wat voor buizen ik moet gebruiken om mijn frame aan te passen.

ik ben bezig om een cb 1 streetfighter te maken en wil de kont verhogen.

Wat voor buiswerk kan ik hier voor het beste gebruiken. het originele frame is 23 mm

en waar zou ik die kunnen kopen. Zag nemelijk dat in de bouwmarkt hier niet al te veel ronde ijzeren buizen te koop waren.

Wat zijn je mogelijkheden om te lassen? Tig?

Ga naar de oudijzerboer en kijk of je een paar fietsframes kunt vinden waar lengte genoeg in zit. En haal vast een paar extra zaag blaadjes als je het met de hand moet zagen. 8-)
Niet ieder fietsframe is van goed materiaal gemaakt maar over het algemeen de wat duurdere merken wel. Ik slijp die altijd in zo lang mogelijke stukken en pleur de rest weg. :9
 
Ik heb nog nooit zoveel onzin in 1 topic gezien.

"pisbakkenstaal" is S235, prima te gebruiken voor een subframe als je weet wat je doet.

Framebouwers gebruiken vaak 25CrMo4 (chroom molybdeen). Dan moet je wel wat meer vakkennis in huis hebben ook m.b.t. het lassen wat je het beste dmv TIG kan doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb heel lang geleden aan race motoren gewerkt en wij gebruikten Reynold 531 buis, wat ook werd gebruikt voor het featherbed frame van de Norton Manx racers.

De schetsplaten maakten we van vliegtuigaluminium.

Als er krachten op komen moet je geen staal 32 gebruiken, het mag wel wat sterker en taaier zijn.

ST32 bestaat niet. Pisbakkenstaal is ST37 en dat is ook al weer een oudere benaming.
 
Kijk met deze info kan ik tenminste wat. Maar hebben de meeste bouwmarkten wel het betere qualiteit staal en zo nee waar zou ik het beste kunnen vinden. Het gaat om een dragend stuk dus wil wel veilig en stevig stuk hebben.

Ik las trouwens met elektrodes.

Niet het mooiste maar wordt steeds netter

Maar al vast bedankt voor al jullie info.
 
Laatst bewerkt:
Wat mean-machine zegt, je kunt van karton nog een brug bouwen. Focus dus niet alleen op de kwaliteit van het materiaal, maar zeker net zoveel op de sterkte van het ontwerp en de kwaliteit van de lassen. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel...
 
Kijk met deze info kan ik tenminste wat. Maar hebben de meeste bouwmarkten wel het betere qualiteit staal en zo nee waar zou ik het beste kunnen vinden. Het gaat om een dragend stuk dus wil wel veilig en stevig stuk hebben.

Maar al vast bedankt voor al jullie info.
Laat even zien aan de hand van een foto. Zij aanzichtje en desnoods een paintshop van hoe het moet komen te staan.

S235 kan prima vanaf een wanddikte van circa 2mm, ligt er aan wat je wilt overspannen en of je ergens een mooi driehoekje wegzet. Stukske pijp kan ik nog wel voor je regelen.
 
Wat mean-machine zegt, je kunt van karton nog een brug bouwen. Focus dus niet alleen op de kwaliteit van het materiaal, maar zeker net zoveel op de sterkte van het ontwerp en de kwaliteit van de lassen. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel...

En zo is het maar net,gebruik al jaren gewoon koudgewalste gelaste buizen van gewoon staal en heb al heel wat frames en achterbruggen gemaakt en nog nooit problemen mee hehad,minimaal 2mm wandikte gebruiken en uiteraard degelijk laswerk.
Hoofdzakelijk een constructie maakt iets sterk en niet het materiaal.
Voordeel van exotischer materiaal is dat je wat lichter kunt bouwen omdat je dunnere wanddiktes kunt gebruiken.Hangt ook weer een ander prijskaarte aan.
 
Ik heb heel lang geleden aan race motoren gewerkt en wij gebruikten Reynold 531 buis, wat ook werd gebruikt voor het featherbed frame van de Norton Manx racers.

De schetsplaten maakten we van vliegtuigaluminium.

Als er krachten op komen moet je gen staal 32 gebruiken, het mag wel wat sterker en taaier zijn.

Bij moderne motoren is het subframe geen dragend deel, vermoedelijk voldoet dikwandig cv leiding aan de verwachtingen.
Maar zoal iemand al gezegd heeft, JerryT even een pbtje sturen en je weet het zeker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan