ktm 790 duke

't Stuur van de 790 schijnt in 4 standen instelbaar te zijn.
Daarnaast zijn er inderdaad genoeg mogelijkheden een sportievere zit te krijgen, maar de kappen zullen vrij snel in de weg zitten verwacht ik.
Ik ga het in april een keer bekijken als de Duke 790 bij de dealer zal staan.
Hier nog even een zelfquote uit de tijd dat we het nog moesten doen met kwijlen van Duke 790 foto's op internet.
Toen ik de Duke 790 de eerste keer in het echt zag heb ik gelijk gekeken waar/hoe dit zou zitten , maar niets bijzonders aan stelmechanisme gevonden.
Zit het er wel op? Zover ik heb kunnen beoordelen gewoon een standaard buisstuur dat je uiteraard wat in de stuurklampen kunt verdraaien, maar om dat nou viervoudig verstelbaar te noemen.

Specter en Rappie, HEEL VEEL PLEZIER op de On Tour dag.
Het zal niet tegenvallen!
 
Laatst bewerkt:
Hier nog even een zelfquote uit de tijd dat we het nog moesten doen met kwijlen van Duke 790 foto's op internet.
Toen ik de Duke 790 de eerste keer in het echt zag heb ik gelijk gekeken waar/hoe dit zou zitten , maar niets bijzonders aan stelmechanisme gevonden.
Zit het er wel op? Zover ik heb kunnen beoordelen gewoon een standaard buisstuur dat je uiteraard wat in de stuurklampen kunt verdraaien, maar om dat nou viervoudig verstelbaar te noemen.

Specter en Rappie, HEEL VEEL PLEZIER op de On Tour dag.
Het zal niet tegenvallen!
De stuurklemmen zijn naar voren en naar achteren te plaatsen. Kun je zien als je ze van onderen af bekijkt. Ik zal straks wel even ook een foto plaatsen wat de handleiding erover zegt :)

Dank! Duke experience zal wel cool worden ja! Is in Malden bij KTM zelf, dus niet de tour. Ik moet zelf on tour om er te komen :+
 
Laatst bewerkt:
*O* woot! Ik ga a.s. vrijdag ook naar de Duke experience! Met de auto, dat wel (200km snelweg heen en terug wat te gek met inrijdende Dukie) :P

Ben erg benieuwd! Dus ik kom je wel tegen SpEcTeR!
Aan iedereen vragen 'ben jij specter?' en jij aan iedereen 'Rappie?' :+
Haha🤣
Geen idee of het druk wordt.
Hoop wel optijd te zijn, drukke ochtend.
Moet ook zo'n 200km rijden en weet niet of ik optijd weg kan.
 
De stuurklemmen zijn naar voren en naar achteren te plaatsen. Kun je zien als je ze van onderen af bekijkt. Ik zal straks wel even ook een foto plaatsen wat de handleiding erover zegt :)

Dank! Duke experience zal wel cool worden ja! Is in Malden bij KTM zelf, dus niet de tour. Ik moet zelf on tour om er te komen :+
OK, toch iets meer verstelmogelijkheid dan in eerste indruk. Als de positie van de klemmen in lengterichting is te verstellen heeft dit uiteraard invloed op de zithouding. Mooi subtiel weggewerkt dan. Je ziet er van buitenaf niets van.

full


Voor mijn Duke 390 wil ik nog een stuur met iets minder rise, maar ik heb nog geen lijstje kunnen vinden met de specs van alle KTM sturen waaruit blijkt welke ik zou moeten hebben. De klemdiameter van het 390 stuur is ook nogal flink.
22 en 25 zijn redelijk standaard, van de 390 is dat 28 mm.

Malden is voor mij niet zo ver. Ik ga even googlen ...
Of is dit de Duke Experience die aan de eerste kopers van de 790 werd aangeboden en voor 790 riders only?
Dan hoef ik het niet te proberen met mijn 390je :+

EDIT : KTM malden Duke Experience levert in Google alleen twee dingen op SmoelBoek op. Daar kan ik niets mee.
De eerste internethit is een reactie hier in dit topic. Ik zoek nog even verder naar iets dat ook voor niet SmoelBoek leden toegankelijk is.
 
Laatst bewerkt:
OK, toch iets meer verstelmogelijkheid dan in eerste indruk. Als de positie van de klemmen in lengterichting is te verstellen heeft dit uiteraard invloed op de zithouding. Mooi subtiel weggewerkt dan. Je ziet er van buitenaf niets van.
Zoals beloofd afbeelding uit handleiding:
full


Dus ze zijn op twee plaatsen te monteren -> voor en achter. En ze zijn ook te draaien waarbij de positie nog iets wordt aangepast.

Die van mij staan al op de achterste stand, maar nog wel 'naar voren gedraaid'. Dus denk dat ik de klemmen ook nog even draai, kijken hoe dat voelt.

edit, duke experience alleen voor eerste 790 eigenaren. Heel speciaal event, invitation only, ik maak wel wat foto's voor je :o haha
 
Laatst bewerkt:
Klopt
Duke experience is alleen voor diegene die de 790 in de voorverkoop gekocht hebben.
Ja, ik dacht al dat het dat zou zijn inderdaad. Geen 'indringers' gewenst, ook al hebben die in 2018 een nieuwe Duke gekocht.

Dus ze zijn op twee plaatsen te monteren -> voor en achter. En ze zijn ook te draaien waarbij de positie nog iets wordt aangepast.
Heel mooi. 't Gaat maar om centimeters, maar je merkt het wel.

Aan de foto's zie ik wel wat ik ga missen '( .
 
Laatst bewerkt:
De KTM On Tour testdagen was me even te lang wachten (pas in juni bij mijn dealer), dus ik heb er maar even eentje gehuurd. Eind van de middag opgehaald en al een paar uur gereden. Wat een heerlijk machientje zeg!
Eerste indrukken: Je rijdt er zo gemakkelijk mee weg, een beginner zal er geen enkele moeite mee hebben. Hij doet alles als vanzelf, ligt retestrak op de weg, maar laat zich superlicht in korte draaien leggen. Geef je hem echter flink de sporen (waarbij de quickshifter goede diensten verleent), dan maak je het beestje wakker, en gaat het in no-time ongelooflijk hard. Vering vind ik standaard al erg goed (zie mezelf wel track-days doen in deze standaard setting, en de remmen (door een aantal reviewers als wat minder stevig beoordeeld) vind ik toch best krachtig en goed te doseren.

Morgen er de hele dag mee op pad, en dan kom ik wellicht nog wel met wat aanvullingen. Het belooft mooi weer te worden morgen: zin in!

full

full
 
Ik heb mezelf dit weekend maar uitgenodigd voor een 790 Duke Experience in het Eifel/Moezel/Rijn gebied :P :+
Wat een feest *O* *O* Heerlijke fiets. Geen moment het gevoel gehad dat ik meer nodig had. Lange dagen in het zadel gemaakt, ook daarbij is de 790 voor mij met vlag en wimpel geslaagd :Y
Bandjes deden het ook goed...helaas ook kunnen testen dat ze het goed doen in de regen vandaag :')
Hij gaat wel snel in z'n ABS volgens mij, maar dat is wel subtiel.
Duo handgreep even gemonteerd om roltas vast te sjorren.

Wat plaatjes 8-)

20180510_144816.jpg


20180511_091242.jpg


20180511_112402.jpg


20180511_155015.jpg


20180512_153903.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto's! En klinkt goed mannen! Veel lol op de 790's :)

De Duke experience was ook erg leuk. Rondleiding bij KTM en kennis gemaakt met veel mensen daar van het best wel kleine (maar hechte) KTM team in NL. Wat tech talk/presentatie gehad over de 790 (o.a. meer info/ins en outs over de bochten abs en TC), hapjes en drankjes en gezellig een BBQ. Ook wat vragen kunnen stellen over de olielekkage en andere zaken kunnen melden, maar echt veel wisten ze (of deden ze net alsof?) daar niet over. Wellicht dat die zaken snel vanuit Mattighofen verduidelijkt/opgelost kunnen worden. Volgens mij had wel zo goed als iedereen daar die de Duke al had iets van olie zweten/lekkage.

Oh ja, en laten we het goodie pakket niet vergeten. Stickerset voor wie die nog niet had en een ktm t-shirt en petje (en wat boekjes en soort van grote 790 poster).

Er was ook een man van WP vering (naam vergeten, sorry!) maar die is helemaal betrokken bij de vering voor KTM voor de MotoGP, Moto2 en Moto3. Dus dat was wel erg vet om iemand daar te hebben met zoveel kennis van zaken en die zo dicht bij het vuur zit.

Kan niet wachten tot die van mij de eerste beurt heeft gehad en ik er het gas (en toeren) wat meer op kan knallen! Af en toe geef ik al wat meer gas als ie lekker warm is, héérlijk!
Chicken strips zijn al helemaal van de banden, terwijl ik helemaal niet het idee heb dat ik aan het pushen ben of iets dergelijks. Dus kennelijk zit ik er al lekker vol vertrouwen op :) Het gaat dan ook wel érg makkelijk op een fiets zoals de 790.
 
Mooie foto's BurgerKing!
't Wordt een beetje 'saai' met alleen maar lovende kritieken over de Duke 790.
Mooie omgeving ook. Mijn plan is er met zoon (achterop) en kampeerzooi een weekje of zo naar toe te gaan, dus dank voor de teaser. ;)
Dat van die olielekkage is toch wel een dingetje.
Zal in de volgende versies wel opgelost zijn. Kinderziekte. Als dit alles is valt het allemaal best wel mee.
Jammer dat de Duke Experience niet voor iederéén was die dit jaar een nieuwe Duke heeft gekocht :/
 
Zo jaloers op jou BurgerKing!
Nu iedereen zo lovend is over de 790 ben ik bijna niet meer te houden voor hem te gaan bestellen. Dit weekend de Duke 125 te koop gezet en nu afwachten tot ik mijn rijbewijs heb behaald.
 
Mooie foto's BurgerKing!
't Wordt een beetje 'saai' met alleen maar lovende kritieken over de Duke 790.
Mooie omgeving ook. Mijn plan is er met zoon (achterop) en kampeerzooi een weekje of zo naar toe te gaan, dus dank voor de teaser. ;)
Dat van die olielekkage is toch wel een dingetje.
Zal in de volgende versies wel opgelost zijn. Kinderziekte. Als dit alles is valt het allemaal best wel mee.
Jammer dat de Duke Experience niet voor iederéén was die dit jaar een nieuwe Duke heeft gekocht :/
Nou ja, officieel heette het ook de '790 Duke Experience' :+ Maar desondanks leuk om daar eens binnen te kijken. Niet mega groot of zo super bijzonder, maar zag er allemaal erg netjes uit. Heel ontspannen sfeer was het ook.

Maar zo vaak hebben ze daar geen 'eindklanten' over de vloer, misschien in de toekomst wel meer. Wie zal het zeggen!
 
Ik heb mezelf dit weekend maar uitgenodigd voor een 790 Duke Experience in het Eifel/Moezel/Rijn gebied :P :+
Wat een feest *O* *O* Heerlijke fiets. Geen moment het gevoel gehad dat ik meer nodig had. Lange dagen in het zadel gemaakt, ook daarbij is de 790 voor mij met vlag en wimpel geslaagd :Y
Bandjes deden het ook goed...helaas ook kunnen testen dat ze het goed doen in de regen vandaag :')
Hij gaat wel snel in z'n ABS volgens mij, maar dat is wel subtiel.
Duo handgreep even gemonteerd om roltas vast te sjorren.
Wat plaatjes 8-) (...)
Ja, best mooi daar he, en erg lekker rijden, tegen die hellingen langs de oevers omhoog, met af en toe een haarspeldje of twee. Heb er in de meivakantie een weekje met de vrouw rondgetoerd op de Adventures, steeds vanuit een camping vlakbij Trier.
Nu ik de 790 een dagje heb getest (zie hiervoor) had ik die ook wel mee gehad willen hebben. Wat een fijn machientje. Ik weet nog niet of ik mezelf kan beheersen, of dat ik misschien eind dit jaar toch mijn Daytona 675R verruil voor dit scherp sturende beestje. :]
 
Ja, best mooi daar he, en erg lekker rijden, tegen die hellingen langs de oevers omhoog, met af en toe een haarspeldje of twee. Heb er in de meivakantie een weekje met de vrouw rondgetoerd op de Adventures, steeds vanuit een camping vlakbij Trier.
Nu ik de 790 een dagje heb getest (zie hiervoor) had ik die ook wel mee gehad willen hebben. Wat een fijn machientje. Ik weet nog niet of ik mezelf kan beheersen, of dat ik misschien eind dit jaar toch mijn Daytona 675R verruil voor dit scherp sturende beestje. :]

Ja ik mag er ook erg graag komen, doe het al heel wat jaartjes. En inderdaad beetje zuidelijker is beter, over het algemeen rustig en je kunt prima richting Rijn of Saarland. Laatste jaren neem ik wel hotel, hoef je niet al die kampeerzooi mee te sjouwen, bovendien mijn bed moet niet meer dan 20m verwijderd zijn van de bar O-) :+

Wat die 790 betreft, ik ken het gevoel, ik was eerst nogal sceptisch maar ben nu heel erg tevreden. Natuurlijk zijn dingen als die zwetende pakkingen niet leuk, maar hij rijdt er niet minder om. Ik denk dat KTM al weet wat het probleem/dan wel de oplossing is. Ze moeten het alleen nog gaan uitvoeren, ik verwacht dat er wel een soort van update actie komt.
 
Laatst bewerkt:
Ben nu ookal een paar dagen lekker oppad met de 790 in de Eifel en Luxemburg.
Wat een heerlijke motor om hier mee te rijden, lekker gooien en smijtwn, korte bochtjes en haarspeldjes.
Hele dag in het zadel, geen probleem!
Staan nu ruim 2500km op de teller en hij blijft soepeler worden.
 
Specter, was jij nou nog bij de 790 duke experience langs geweest?

Als de Duke hier is ingereden moeten we ook zeker eens een weekendje of midweekje Eifel inplannen, lijkt me heerlijk op deze motor.

Wat betreft mijn olie zweten/lekkage. Als ik de motor warm/heet weg zet (rechtop, niet schuin op zijstandaard), de boel goed schoonmaak en dan kijk waar de olie verschijnt, dan lijkt het toch achter het tandwiel vandaan te komen. Dus wellicht toch bij de uitgaande as (lekkende keerring?). Ben erg benieuwd wat men daar van maakt. Maar zet je de motor neer dan loopt de olie natuurlijk via het randje van de pakking naar voren en lijkt het net alsof je pakking lekt/zweet.

Eens kijken of de motorzaak het met me eens is bij de 1000 beurt binnenkort :P
 
Specter, was jij nou nog bij de 790 duke experience langs geweest?

Als de Duke hier is ingereden moeten we ook zeker eens een weekendje of midweekje Eifel inplannen, lijkt me heerlijk op deze motor.

Wat betreft mijn olie zweten/lekkage. Als ik de motor warm/heet weg zet (rechtop, niet schuin op zijstandaard), de boel goed schoonmaak en dan kijk waar de olie verschijnt, dan lijkt het toch achter het tandwiel vandaan te komen. Dus wellicht toch bij de uitgaande as (lekkende keerring?). Ben erg benieuwd wat men daar van maakt. Maar zet je de motor neer dan loopt de olie natuurlijk via het randje van de pakking naar voren en lijkt het net alsof je pakking lekt/zweet.

Eens kijken of de motorzaak het met me eens is bij de 1000 beurt binnenkort :P

Bij sommige lekt hij iets op de uitgaande as, bij anderen (zoals die van mij) op de carterpakking. Bij de 1000km beurt hebben we bij de mijne gelijk het kapje van het voorste tandwiel weggehaald maar zagen geen olie spoortje, wel vanaf de carterpakking. Boven de pakking geen olie te zien, onder wel.
 
Ah k, dus toch twee lekkende problemen tegelijkertijd dus om het makkelijk te maken ;)
Maar ik zou zweren dat m'n carterpakking zweet (wie weet doet hij dat óók nog :+), maar het lijkt erop dat de olie er gewoon langs kruipt.

Ik vond het vreemd dat er altijd olie op een bepaald punt bóven de caterpakking zat (kan natuurlijk met wind en hete dunne olie dat overal naartoe kruipt). Dus kapje eraf gehaald en zag dus dat het daar van boven kwam (na schoonmaken begon het eerst daar vandaan te glimmen, was nog verdacht lastig te zien).

Ben d'r op zich wel blij mee. Heb denk ik liever dat ze alleen een keerring vervangen achter het kettingwiel dan de hele onderkant eraf halen.

edit, is het bij jou al opgelost overigens? Of wacht je nog op een 'officiële' oplossing van KTM wanneer er meer over bekend is? (bv revisie 2 carterpakking ofzo).
 
Laatst bewerkt:
Ah k, dus toch twee lekkende problemen tegelijkertijd dus om het makkelijk te maken ;)
Maar ik zou zweren dat m'n carterpakking zweet (wie weet doet hij dat óók nog :+), maar het lijkt erop dat de olie er gewoon langs kruipt.

Ik vond het vreemd dat er altijd olie op een bepaald punt bóven de caterpakking zat (kan natuurlijk met wind en hete dunne olie dat overal naartoe kruipt). Dus kapje eraf gehaald en zag dus dat het daar van boven kwam (na schoonmaken begon het eerst daar vandaan te glimmen, was nog verdacht lastig te zien).

Ben d'r op zich wel blij mee. Heb denk ik liever dat ze alleen een keerring vervangen achter het kettingwiel dan de hele onderkant eraf halen.

edit, is het bij jou al opgelost overigens? Of wacht je nog op een 'officiële' oplossing van KTM wanneer er meer over bekend is? (bv revisie 2 carterpakking ofzo).

Die onderkant is er zo af, die handvol bouten zijn zo los....alleen moet de uitlaat er ook onder uit :') Maakt mij weinig uit, het is toch garantiewerk, dus alleen vervelend voor de dealer.
Zit nieuwe, maar identieke, pakking in, zelfde euvel. Zoals ik paar posts hierboven ook schreef, KTM weet denk ik wel wat het probleem is. 8-)
 
Zoals jullie waarschijnlijk bekend heb ik geen 790, maar een 390.
Het stuur daarvan vind ik iets te hoog en zou het willen vervangen door een lagere.
Op de Duke 790 zit een lager stuur, maar aan de hand van het nummer kan ik helemaal niets aan specs vinden.
Over het stuur van de Duke 390 ook niet trouwens. |( |( |(
De duke 390 heeft een 28 mm stuurklem , is dat bij de 790 ook het geval?
In dat geval, ik weet dat Magura een van de toeleveranciers van door KTM gemonteerde sturen is. Is het Duke 790 stuur een van onderstaande?
Het liefst zou ik een stuur hebben met weinig backsweep en nog iets minder rise dan wat is afgebeeld.
1 Inch rise (hart-op-hart) zou voldoende zijn. Wel zin zwarte uitvoering.
Heeft iemand enig idee welke fabrikant zoiets zou maken?
De tweede leverancier van KTM sturen ben ik even vergeten, mogelijk kom ik er nog op...
EDIT: Ja, Renthal is de andere, maar ook daar kan ik niets naar mijn wens vinden.

full
 
Laatst bewerkt:
Zoals jullie waarschijnlijk bekend heb ik geen 790, maar een 390.
Het stuur daarvan vind ik iets te hoog en zou het willen vervangen door een lagere.
Op de Duke 790 zit een lager stuur, maar aan de hand van het nummer kan ik helemaal niets aan specs vinden.
Over het stuur van de Duke 390 ook niet trouwens. |( |( |(
De duke 390 heeft een 28 mm stuurklem , is dat bij de 790 ook het geval?
In dat geval, ik weet dat Magura een van de toeleveranciers van door KTM gemonteerde sturen is. Is het Duke 790 stuur een van onderstaande?
Het liefst zou ik een stuur hebben met weinig backsweep en nog iets minder rise dan wat is afgebeeld.
1 Inch rise (hart-op-hart) zou voldoende zijn. Wel zin zwarte uitvoering.
Heeft iemand enig idee welke fabrikant zoiets zou maken?
De tweede leverancier van KTM sturen ben ik even vergeten, mogelijk kom ik er nog op...
EDIT: Ja, Renthal is de andere, maar ook daar kan ik niets naar mijn wens vinden.

[afbeelding]
Kan je er niet mee helpen ben ik bang.. :/ Heb wel even voor je gekeken, de stuurklem is inderdaad ook 28mm.
 
Protaper zei me helemaal niets, maar even wat gogglen gaf me deze hit
Stuur ProTaper EVO Zwart - Kwaliteitslevering - 24MX - 24mx.nl
ProTaper Pastrana Low is wat het meest bij mijn wens past dan
Beetje doorzoekend kom ik nu 'renthal fatbar street low' ook tegen.
Dat ziet er ook heel goed uit.
Met de twee merken en types die ik nu heb moet het kunnen lukken.
THX!
 
Laatst bewerkt:
Vroeguh kwamen de sturen van de KTM straatmotoren van Renthal, later van Neken.
Waar ze nu vandaan komen? Ik denk uit China 8-)

Je kunt ook eens je licht op steken bij LSL
 
Terug
Bovenaan Onderaan