TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Dit had ik nog niet gemerkt. Huurmotor met een 12v aansluiting, dus ff snel de Rammount op het stuur en een 12V steker met usb aansluiting en rijden maar, 10min werk.

Helaas is het beeld dan veel donkerder en erg lastig te zien.

Da's apart. Via de USB aansluiting aangesloten, begrijp ik? In de handleiding van de 550 staat dit:

full


De 550 staat niet genoemd, maar zou toch weleens de oorzaak kunnen zijn.
 
is een 420, maar zou zomaar kunnen allemaal. maar was de TT adapter en die in de auto geen probleem. Ik weet het niet maar ben de dagen door gekomen.

Hmm wel rechtstreeks aan de usb van de 420. dus die denkt dan hee ik ben aan de computer dus ff dimmen :?
 
Laatst bewerkt:
12V is 12V, ongeacht of dat via een plug loopt. Het beeld zal er niet donkerder van worden.


Dat zou je wel denken maar in de auto heb ik een usb plug met een 1 amp uitgang en een 2.1 amp uitgang, als ik de tomtom op de 1 amp aansluit geeft die de normale helderheid maar als ik hem op de 2.1 aansluit is de helderheid beduidend minder.
 
Dat zou je wel denken maar in de auto heb ik een usb plug met een 1 amp uitgang en een 2.1 amp uitgang, als ik de tomtom op de 1 amp aansluit geeft die de normale helderheid maar als ik hem op de 2.1 aansluit is de helderheid beduidend minder.

Dat is op zich niet vreemd. Mijn telefoon laadt op de 1A ook sneller dan op de 2.1A aansluiting. Dit is dan zo'n chinees ding.
SnelLaden via USB is lang niet zo eenvoudig als dat het lijkt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik heb sindskort een rider 450 en deze kunnen 'testen' in de Eifel.
Nu heb ik een paar keer de functie "kronkelroute" gebruikt, maar helaas wilde ze ons ook stukken onverhard laten rijden en dat terwijl ik via instellingen - vermijden onverhard heb aangezet.

Moet ik dit nog ergens anders aangeven?

Ik hoor graag van jullie?

Gr. Maurice.
 
Hallo allemaal,

Ik heb sindskort een rider 450 en deze kunnen 'testen' in de Eifel.
Nu heb ik een paar keer de functie "kronkelroute" gebruikt, maar helaas wilde ze ons ook stukken onverhard laten rijden en dat terwijl ik via instellingen - vermijden onverhard heb aangezet.

Moet ik dit nog ergens anders aangeven?

Ik hoor graag van jullie?

Gr. Maurice.
Neen, als je onverhard vermijden aan hebt staan maar hij je toch over onverharde wegen wil loodsen, dan wil dat normaal zeggen dat TomTom in zijn kaarten niet weet dat die wegen onverhard zijn.
 
Laatst bewerkt:
Neen, als je onverhard vermijden aan hebt staan maar hij je toch over onverharde wegen wil loodsen, dan wil dat normaal zeggen dat TomTom in zijn kaarten niet weet dat die wegen onverhard zijn.

Bedankt voor je snelle reactie.

Maakt het nog uit, dat ik via "instellingen" - altijd eerst de snelste route kiezen heb aanstaan?
Want daar heb ik dan 'vermijd onverhard' aanstaan...
 
In algemene zin:
Met de 'kronkelwegen' rijden we vooral op de 'onderkant van de kaart'. Anders dan bij doorgaande wegen komt daar weinig verkeer is zal er bijvoorbeeld ook weinig gebruikersfeedback zijn. Daarnaast is het per land verschillend wat als 'onverhard' gezien wordt: bijvoorbeeld in Zuid Europa heb je veel halfverharde gravel-wegen; zelfs als verbindingsweg tussen dorpen.
Specifiek in Duitsland loop je nogal eens aan tegen de 'waldwege' die ten onrechte als toegankelijk gezien worden.

Daarnaast:
Er is een verschil tussen 'kronkelwegen' en 'spannende route'. Die laatste zal namelijk de verdere routeringsinstelling negeren. Vaak komt er na rekenen in de bovenbalk heel kort de melding 'bevat onverharde wegen - wijzig'. Als je op die balk tikt kun je alsnog overhard vermijden aanvinken. Alleen: die melding verdwijnt heel snel weer - tip: pas even de mate van bochtigheid of hoogteverschil aan en je hebt een 'herkansing'.
 
In algemene zin:
Met de 'kronkelwegen' rijden we vooral op de 'onderkant van de kaart'. Anders dan bij doorgaande wegen komt daar weinig verkeer is zal er bijvoorbeeld ook weinig gebruikersfeedback zijn. Daarnaast is het per land verschillend wat als 'onverhard' gezien wordt: bijvoorbeeld in Zuid Europa heb je veel halfverharde gravel-wegen; zelfs als verbindingsweg tussen dorpen.
Specifiek in Duitsland loop je nogal eens aan tegen de 'waldwege' die ten onrechte als toegankelijk gezien worden.

Daarnaast:
Er is een verschil tussen 'kronkelwegen' en 'spannende route'. Die laatste zal namelijk de verdere routeringsinstelling negeren. Vaak komt er na rekenen in de bovenbalk heel kort de melding 'bevat onverharde wegen - wijzig'. Als je op die balk tikt kun je alsnog overhard vermijden aanvinken. Alleen: die melding verdwijnt heel snel weer - tip: pas even de mate van bochtigheid of hoogteverschil aan en je hebt een 'herkansing'.

Bedankt voor de reactie.
Ik bedoelde inderdaad de 'spannende route'. Deze is dus niet aan te passen begrijp ik.
Die melding heb ik niet gezien in ieder geval.
 
Dat laatste klopt: In de TT kaart worden ze niet gemerkt als 'onverhard' zoals je gemerkt hebt ;)
 
Vraag over geimporteerde route in tomtom 410.
Als ik een route geimporteerd heb en de route vervolgens kies, zie ik de route perfect. Op het moment echter dat ik "rijd" indruk maar niet op het vertrekpunt sta, zal er een route naar beginpunt gemaakt worden. Zolang ik niet op beginpunt ben gestart, blijft hij mij dwingen om naar beginpunt te rijden. Ik zie geen mogelijkheid dit uit te zetten. Ik zou kunnen kiezen om niet de knop "rijd" in te drukken....maar dan krijg ik geen instructies meer. Doe ik iets fout of is dit gewoon de manier van tomtom om niet de route gewoon "onderweg" op te pakken? Hiervoor heb ik een ZUMO 550 gehad. Hier kon je gewoon kiezen wat hij moest doen.
 
De standaard instelling is om naar je naar het dichtsbijzijnde punt te begeleiden. Voor het beginpunt moet je de Rider dwingen door hiervoor de kiezen in de routeinstellingen. Het zou kunnen zijn dat de Rider vind dat het startpunt ook het dichtsbijzijnde punt is.
 
GPX track (spoor) gebruiken.......geen ITN bestand.....
Dit. Voorbeeld van afgelopen vrijdag: een GPX route gedownload, maar het kwam voor mij beter uit om halverwege te beginnen. Dus de route geladen, naar het punt gereden waar ik wilde beginnen, vanaf dat punt stuurde de Rider mij perfect volgens de ingeladen route naar het eindpunt van de route. Aldaar de route opnieuw geladen en netjes verder kunnen volgen tot het punt waar ik halverwege was begonnen :t
 
Vaak komt er na rekenen in de bovenbalk heel kort de melding 'bevat onverharde wegen - wijzig'. Als je op die balk tikt kun je alsnog overhard vermijden aanvinken. Alleen: die melding verdwijnt heel snel weer - tip: pas even de mate van bochtigheid of hoogteverschil aan en je hebt een 'herkansing'.
Bedankt voor de reactie.
Ik bedoelde inderdaad de 'spannende route'. Deze is dus niet aan te passen begrijp ik.
Die melding heb ik niet gezien in ieder geval.

Je bedoelt dus dat je er van uit gaat dat het kaartfouten betreft omdat je geen melding over onverharde wegen hebt gekregen.
Dat is dan inderdaad de enige verklaring maar let wel goed op want die melding verschijnt maar even en heb je dus zo gemist.
Twijfel je dan kun je altijd nog een herberekening laten uitvoeren op de mate van kronkelen en zou die melding opnieuw kunnen verschijnen.

Tip; zorg voor voldoende tussenpunten in een spannende route. Als de Rider moet herberekenen kan de route wel eens flink omgegooid worden, is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan