Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.262
112
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Vandaag mijn voor het eerst iets gespoten maar het is niet helemaal super gelukt.
Ik had speciaal een nieuw verfpistool gekocht (Finixia CC500 1.3mm nozzle) + zn wervelwind inline lucht filter ding.

Alleen wou deze niet mooi vernevelen, ik een aantal luchtdrukken geprobeerd maar hij hard er echt geen zin in. Het waren meer spetters dan wat anders (0.25-0.75mm diameter en wat "lege ruimte" rondom de spetter).

Nu heb ik ook een goedkope hbm profi 100ml pistool liggen (0.8mm nozzle) en die vernevelt prima. Om het in het hbm pistool te gebruiken heb ik er nog wat thinner bij gedaan (ong 10% tinner op 2:1 (verf,verharder).

Ik ben alleen wat te enthousiast geweest met het spuiten. Iets teveel lak op de rand. Hier en daar ook wat "vlekjes" ik weet niet precies waardoor dat komt, misschien dat de verf daar niet goed gehecht heeft ?

Werkwijze:
Evo 8 vortex generator (ABS)
- 500 grit schuren
- rustoleum pre paint (1:6 mix)
- afdrogen met een microfiber doek
- mipa 1k kunstof primer (met mn cc500 spuitpistool, dus spetters)
- mipa 2k akryl topcoat

foto 1:
http://prntscr.com/jmkywk

Foto2: (alles onder de rode lijn = uitgelopen verf)
http://prntscr.com/jmkznn

Foto3:
http://prntscr.com/jmkzxp

Heeft iemand enig idee waarom ik zn "spetterfest" kreeg met mn CC500 spuitpistool ?
Een hogere luchtdruk leek niet te helpen. Buiten het spetterfest had ie een mooie fan.

Om de spots te repareren was ik aan het denken om het met 800,1000,2000 te schuren en dan nog 1 nette topcoat er over heen te doen.

Tips zijn altijd welkom :}
 
Laatst bewerkt:
Ik was niet tevreden over het resultaat dus ik heb em maar snel weer kaal gemaakt.
Ik ga hem eerst zandstralen voordat ik de primer ga doen. Het betreft trouwens Mipa 2K PU lak. Volgens mij heb ik die er ook veel te dik op gedaan... wel een halve-1 mm ofzo. Ik ga het nu met dunne lagen doen en een stuk of 4.

Om het te verven object te ontvetten kan de dan ook wasbenzine / IPA / terpentine gebruiken ? Ik ben niet helemaal te spreken over het rustoleum pre-paint product. Dat verdampt niet echt... dus dat moet je alsnog afdrogen met een doekje. Maar dan heb je er al snel weer pluisjes e.d. op zitten.

In hoeverre heeft je spray nozzle size invloed op het eindresultaat ? Fabrikant adviseert een 1.3mm spray nozzle. Maar mijn kleine hbm is 0.8mm en mijn grotere 1.7mm.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een moeilijke spuitklus afgeleverd maar wel een schitterende kleur:

Een combinatie van een donker bordeauxrode base met zilveren fijne flakes, en daarover een stuk of 6 lagen candy rode inkt.

full

full

full

full

full


In het zonnetje klapt die candy eruit, best een mooi gezicht. :}
 
Dat ziet er zeer professioneel uit.

Ik weet niet hoe het komt maar altijd als ik metalliclak spuit word het dof, ik verwacht niet dezelfde resultaten te halen met een spuitbus als met een goede verfpistool maar, zijn er technieken om met een spuitbus een metallic lak meer te laten glimmen?
Hier had ik de bumper gespoten en, zie je duidelijk dat het dof is, er zit wel hoogglans blanke lak over heen.
9zvq42.jpg
 
Mijn ervaring is dat blanke lak uit een spuitbus nooit zo hard glimt als blanke lak gespoten met een spuitpistool, voornamelijk omdat de verneveling van een spuitbus veel slechter is. Wat niet wil zeggen dat dat voor iedere spuitbus geldt en met wat nabehandeling zoals polijsten is het best mooi te krijgen.

Maar je kan ook te schraal hebben gespoten, of het was te warm waardoor de verf al half droog was voordat het op de auto terecht kwam.


Legio oorzaken...
 
Wie van de vakmensen/spuiters hier wil en kan mij helpen. Ik woon in Enschede en wil wat delen van mijn Vmax laten spuiten. Pb kan of een mail naar rzwanink@gmail.com
 
Vandaag een moeilijke spuitklus afgeleverd maar wel een schitterende kleur:

Een combinatie van een donker bordeauxrode base met zilveren fijne flakes, en daarover een stuk of 6 lagen candy rode inkt.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

In het zonnetje klapt die candy eruit, best een mooi gezicht. :}
Mooie set, schitterende kleur voor zo'n Intruder. Vraag me alleen af waarom je zoveel lagen transparant gebruikt. Misschien een idee een sterker concentraat te gebruiken, scheelt nogal in laagdikte met alle voordelen daarvan. Vooral als je voorkleur al richting de uiteindelijke kleur gaat kan dat meestal prima. Ik weet niet of je de inkt in je blanke lak mengt of in blanke basecoat?
 
Inkt meng ik inderdaad in een blanke base, niet in blanke lak.

Je hebt gelijk dat als ik in het concentraat meer inkt gooi dat dat wat lagen scheelt maar dan is (bij mij) de kans op strepen ook groter.

Ik verdun de inkt liever wat meer en spuit daarom noodgedwongen wat meer lagen zodat de lak er egaler opkomt. Nu zal dat met een donkerrode base minder snel problemen geven maar ik heb ook nog een klusje liggen met een zilveren base en dan vindt ik het met een dikker concentraat moeilijk om geen vlekken te krijgen met de inkt.

Heeft ook met ervaring te maken, ik spuit niet vaak candy's....
 
Laatst bewerkt:
Inkt meng ik inderdaad in een blanke base, niet in blanke lak.

Je hebt gelijk dat als ik in het concentraat meer inkt gooi dat dat wat lagen scheelt maar dan is (bij mij) de kans op strepen ook groter.

Ik verdun de inkt liever wat meer en spuit daarom noodgedwongen wat meer lagen zodat de lak er egaler opkomt. Nu zal dat met een donkerrode base minder snel problemen geven maar ik heb ook nog een klusje liggen met een zilveren base en dan vindt ik het met een dikker concentraat moeilijk om geen vlekken te krijgen met de inkt.

Heeft ook met ervaring te maken, ik spuit niet vaak candy's....
Klopt, hoe groter het verschil tussen candy en voorkleur, des te groter het risico op wolken of banen. Heb wel eens geprobeerd zwarte inkt in lage concentratie in heel veel lagen op zilver metal. te spuiten, dat wolkt altijd of het wordt egaal zwart. Vooral blauwe, bordeaux en paars is lastig of soms gewoon niet te doen mooi egaal op zilver of perlwit te krijgen en dan moet je wel minder geconcentreerd in meer lagen gaan spuiten. Het grootste nadeel is dat de uitdamptijd per laag steeds langer wordt, zeker als je geen hoge luchtsnelheid hebt of een lage temp. / hoge luchtvochtigheid. En iedere laag geeft extra risico op vervuiling of foutjes. Je bascoatlaag wordt ook gewoon veel te dik met alle nadelen en risico's die daaraan vast zitten. Een beetje verharder in de base kan daarbij wel wat helpen, maar om nazakken te voorkomen moet je eigenlijk al 2x blanke lak spuiten nadat de eerste blanke lak is uitgehard. Al met al knap dat je het goed voor elkaar krijgt waar de meesten het onder ideale omstandigheden al moeilijk genoeg zouden vinden.
 
Kan iemand mij een richtprijs geven van het spuiten van de kont, tank en spatbord van een FZS600 uit 2003?

Of is dit erg afhankelijk van de kleur? Qua schade alleen wat krasjes hier en daar dus dat is er met het voorbereiden wel uit te schuren volgens mij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan