BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

@PeterD, afgelopen april heb ik met de RS buiten op het circuit gereden. Voor het eerst viel het mij op dat ik in snelle bochten naar buiten schoof. In moto73 las ik dat ik mijn vering enigszins zou kunnen aanpassen. Is dat de reden dat jouw achterkant wat hoger staat dan normaal?

@Bommep, zo herkenbaar dat ik op de nieuwe/moderne BMW's heel hard wil en misschien wel hufterig wil gaan rijden. Mijn proefrit op de nieuwste RS met quickshifter ging echt als de brandweer... netjes binnen het toeren-bereik zat ik met 6 stappen op 160kmh en ik ging gewoon verder... Dat kan in De Haag gewoon...

Laatst weer eens met een R1200S op pad geweest. Wat is dat een verslavende motor. Ik wil deze gewoon voor erbij! Ik ben na mijn bezoekjes aan MSA nog steeds dol verliefd om mijn R1100RS, maar qua verslaving is de R1200S onnavolgbaar....

Van wie mag ik weer eens een middagje zijn S lenen....
 
Morgen beginnen aan een 4 daagse bergtraining in de Eifel (Gerolstein), met Junior (Jeroen) op zijn Yamaha MT07.

We hebben er zin in :) En we doen Heimbach ook nog even aan.

Roelof & Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Ik zit zo te koekeloeren op marktplaats naar wat oudere BMW's
En ben wat in de war met alle benamingen voor BMW's.
Heeft iemand een simpele uitleg daarvoor?

Ik zat vooral te kijken naar de R1100S, is dat een prettige motor?
Waar mag je naast het gebruikelijke extra naar opletten?

Ik heb voorheen alleen maar Triump's (speed triple) en Aprilia's (tuono/rsv gehad.

Wikipedia is your friend...

Als het om boxers gaat:

BMW R 1100-serie - Wikipedia

BMW R 1200-serie - Wikipedia

En er is nog de K en F serie


Roelof.
 
Laatst bewerkt:
De modellenlijn is best simpel, maar soms toch ook weer complex.
Er zijn de "F"jes, heden ten dage als parallel tweecilinder (800cc) op de markt, maar begonnen als 650 cc eencilinder "Funduro".
Laatstgenoemde 650 eencilinder staat nu in de showroom als "G" en tegenwoordig ook met 310 cc longinhoud.
Dan heb je de al eeuwen bestaande "R" lijn. Dat is de tweecilinder boxermotor zoals we die nu ook nog kennen, tegenwoordig met een watergekoeld hoofd, dat wel, maar dat is pas vanaf 2014.
En dan de "K" serie. Van oorsprong een langsgeplaatste drie- of viercilinder motor (baksteen) maar tegenwoordig dwarsgeplaatst en zelfs een zescilinder op de markt.
Tot slot (of vergeet ik er nog een?) de "S" serie, dat zijn meer de superbikes met hoge vermogens.
Je hebt dus een K1200RS. Dat is een langsgeplaatste viercilinder van 1200 cc in een 'Reise Sport' jasje.
Zo is de R850RT een 850 cc boxermotor in 'Reise Tourer' trim....
Meest verkochte fiets is de bekende R1200GS, een 1200cc boxer in 'Gelände Strasse' kleren.
De door jou genoemde R1100S is een 1100 cc boxer in 'Sport' uitrusting.....
Hoe 'ie rijdt? Fantastische fiets, heb ik van horen zeggen......

Oh ja, en 'ST' dan? Foutje van BMW, is eigenlijk een RS maar dan op z'n anglicaans 'Sport Tourer'....
 
Laatst bewerkt:
@Thijs: :Y :Y :Y :Y

Ik heb op de ST laatst gereden en voor mij blijf ik op de 1100RS net meer verliefd...

Maar de S is gewoon een adrenaline shot dat keer op keer wordt toegediend; levensgevaarlijk en voor mij volgens mij gewoon dodelijk, maar zo af en toe moet dat toch mogen.... :P

:] :] :]
 
Leuke reacties!

Ik heb nu wat meer duidelijkheid.
Zit toch wel een r1100s te overwegen, vind ze gewoon leuk en lekker eigenwijs ontwerp.
 
Zit toch wel een r1100s te overwegen, vind ze gewoon leuk en lekker eigenwijs ontwerp.

Mee eens zeker een leuke motorfiets en rijd prima. Heb mijn RS nu een paar maanden, daarvoor heb ik heel veel fijne km's op een R1100S gereden. Maar met 160.000 km op de klok vond ik het tijd voor wat anders.

Is ook een speciaal topic voor de R1100S op MF, BMW-sportbexer topic deel 20
 
Morgen beginnen aan een 4 daagse bergtraining in de Eifel (Gerolstein), met Junior (Jeroen) op zijn Yamaha MT07.

We hebben er zin in :) En we doen Heimbach ook nog even aan.

Roelof & Jeroen
Dat is mooi Roelof, vader en zoon....wij zijn met de BMW club ook in Weserbergland en doen op de terugweg ook Heimbach weer aan
 
@PeterPP, In dat artikel van moto73 lees je dat er veel.kan worden gedaan om wijd lopen in snelle bochten tegen te gaan. Met jouw standaard veerunits kun je alleen de veervoorspanning achter ( dus verhogen) en de uitgaande demping achter( klein schroefje onderaan iets uitdraaien, dus linksom) verminderen.
Hij staat bij mij 3,5 cm hoger om hem lichter en gemakkelijker in te laten sturen.
Nieuwe Wilbers units zijn wel op allerlei manieren verstelbaar (deels optioneel) en een goede unit aan de voorkant zou dit probleem ( wijd lopen) al op moeten lossen.
 
Laatst bewerkt:
Ik merk wel dat ik nu de grenzen van de motor nader, zowel qua handling als vermogen. Ik heb net een nieuwe Pirelli Angel ST erom ( had ik nog liggen) en op een ander wiel wordt komende week een Pirelli Diablo Rosso III gelegd. Dat is een sportband en ik ben benieuwd wat dat voor effect heeft. Ik ga met Pinksteren weer naar de Eifel, in gezelschap van een Tuono, een MT 01, een paar GS sen (waarbij een motoragent) en een FJR. Dan kan ik mooi met het insteken/ kort indraaien mijn gebrek aan PK' s compenseren, dat is me tot nu toe ook altijd gelukt.Hoe dan ook blijft het leuk.
 
Laatst bewerkt:
R1100S..., eind 2002 een proefrit op gemaakt.

Tegen mijn zin, omdat ik het een zeldzaam lelijke motor vond..., maar..., bij Engbers (MotoPort Zelhem) waren ze nogal vasthoudend, zeg maar... :+

Moest er heel even aan wennen, maar was daarna eigenlijk compleet om..., was eigenlijk p'sies wat ik zocht.

Het duurde daarna nog tot aan de zomer van 2004 voordat ik onderstaande R/S de mijne mocht noemen... ;)



i-WwB5Cs6.jpg
 
Gister mijn 1e bmw gekocht..

een mooie R1100RS een twin boxer stond altijd nog op de lijst. Was net aantoonbaar onderhoud op gepleegd dus een frisse motor om mee te rijden.

Viel me alleen op dat ik meer herrie aan mijn hoofd had met het scherm in de hoogste stand vs laagste stand of eigenlijk ook vs mijn naked.

Wellicht kijken voor een ander scherm want ik kon het niet trainen van mijn nekspieren zeker waarderen.
 
Naast mijn -inmiddels- langdurig verblijf op MF, bezoek ik ook met enige regelmaat een vrij actief internationaal R1200RS forum. Tenminste, tot voor kort want ineens was die uit de lucht.

Er is inmiddels een vervanger geopend, maar de data van de originele site is jammerlijk verdwenen. Het nieuwe forum heeft na een week alweer ruim 100 gebruikers, voornamelijk Engels, Amerikaans, een paar Duitsers en minimaal 2 Nederlanders.

Voor wie geinteresseerd is: R1200RS Forum
 
Laatst bewerkt:
thanks! ik ben er zelf ook erg blij mee.

Online wel wat negatieve verhalen gelezen. Maar goed.. We gaan gewoon lekker op deze machine rijden.
 
thanks! ik ben er zelf ook erg blij mee.

Online wel wat negatieve verhalen gelezen. Maar goed.. We gaan gewoon lekker op deze machine rijden.
En daar kan ik het helemaal mee eens zijn. Als je de moeite neemt om in dit forum wat terug te bladeren kom je ook veel technische zaken tegen die of het repareren of het verbeteren behandelen, meestal met plaatjes en referenties erbij.
Welkom, het aantal oudere RS sen groeit weer zie ik.
 
Vandaag voor het eerst naar mijn werk gereden met muziek in mijn helm, toch wel erg prettig :Y
Vrijdag een Sena SMH5 setje in mijn helm ingebouwd. Op het web doen ze het binnen 15 min., maar ik was binnen het uur klaar ;)
Gelijk maar het originele ruitje (mijn zomerruitje) weer bevestigd, want afgelopen zondag met proefrijden viel mij op dat de turbulentie rond mijn helm nu meer opvalt. Met de V-stream ruit hoorde ik boven de 60 km/h helemaal niets meer. Nu met het originele ruitje (vol in de wind) hoor ik de muziek tot 120 km/h. Nog een leuk detail, met oordoppen in hoor ik de muziek beter dan zonder ze in te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan