uitlaten lakken

Tim_v50

Rookie
7 jan 2005
13
0
Almere
Hoi

Ik heb een guzzi v50 met zwarte uitlaatdempers. Deze zijn hier en daar wat roest aan het vertonen. Tis nog heel oppervlakkig, dus ik denk dat ik het doorroesten nog makkelijk kan voorkomen.

Vroeger altijd scooter gereden, en daar de ervaring opgedaan, dat het lakken van uitlaten een regelrechte hel is. Altijd blanke uitlaten, dus blanke hittebestendige lakken erop. Erop branden met verfbranders en gasbranders, maar na een week was het er gewoon weer af.
Dat is dus kut.

Hebben mensen hier goede ervaringen met bepaalde lakken? Of bepaalde methodes? Ik heb een grote oven tot me beschikking waar me uitlaten makkelijk in kunnen dus inbranden ofzo is geen probleem :)

Graag jullie ervaringen!

Tim
 
gewoon goed schoon borstelen met een staalbosterl(beste op een boormachine)
Daarna stof goed eraf vegen(niet met water of thinner of weet ik veel wat)

Dan met hitte bestendige verf(mat zwart te koop bij auto speciaal zaak of motor winkel) de uitlaat een paar keer goed spuiten.
Met 1 spuitbus word hij wel mooi van kleur weer maar dat ligt er zo weer vanaf!! minimaal 2 spuitbussen gebruiken.
Lekker veel lagen aanbrengen.
vervolgens het zooitje lekker een nacht laten drogen!! (dus niet warm maken of rijden!!!)

Daarna kan je de uitlaat warm rijden (dus niet met een verfbrander)
Hou je nog een beetje in met het doortrekken enzo. laat de verf rustig inbranden met een niet al te hette uitlaat!

Dan gaat het wel weer een tijdje mee hoor!!
succes
 
Het valt altijd erg tegen met lak op uitlaten, ook die zogenaamd "hittebestendige" heeft sterke neiging om los te gaan.

Vooral roest-resten kunnen je parten spelen en schuren betekent wanddikteverlies.

Roest haal ik altijd weg met DIESEL; rustig een paar keer een lapje nat van diesel eroverheen halen en een paar uur later of de volgende dag nog eens.

Ik zag vroeger wel mensen die de uitlaat inwreven met ouderwetse zwarte kachelpoets maar dat moet je dan wel wekelijks herhalen want heeft weinig beschermkracht tegen regen.

Ik hoop dat er nog ooit eens een werkelijk hittebestendige variant wordt ontwikkeld van chemisch antiroest-verf-spul zoals onder enige merken in de handel o.a voor radiatoren, dat er wit op gaat en zwart uitwerkt als het ijzer of (dunne) roest raakt (merken D2 en/of Noxon ofzoiets, dacht ik).
 
Laatst bewerkt:
De meeste zgn. hittebestendige lakken ben je zo kwijt. Ik heb goede ervaringen met Flexa hittebestendig die ik altijd bij de Karwei koop. Erop spuiten, iets laten drogen, even jakkeren zodat de uitlaat warm wordt en klaar. Heb er de bochten van mijn Blade racer mee gedaan en de demper van mijn 250.
 
ik ben na alle soorten hittebestendige lak gebrobeerd te hebben uitgekomen bij het merk auto-K deze is alleen te krijgen bij de verfspeciaalhandel is integenstelling tot de meeste lakken niet zo vies mat en gaat ook nog lang mee, had het ook op de bochten van mijn kawa zitten maar deze zijn tegenwoordig van roestvrijstaal op mijn kreidler zit het nog steeds en daar rijd ik toch ook heel veel mee, ook op de bocht vlakbij de cilinder waar deze toch heel erg heet wordt blijft deze lak goed zitten.
full
 
Paar maanden geleden bij een vriend de bochten van zijn FAZER gespoten. Ik kreeg ook van iemand de tip om de bochten na het verwijderen van de roest ze in te spuiten met zinkspray(gewoon te koop bij de halfords) en daarna pas de hittebestendige verf. De zinkspray huod de roestvorming tegen en werkt als grondlaag waardoor de hittebestendige verf beter blijft zitten. Moet zeggen het resultaat is tot nu zeer goed. Kosten van deze operatie ong.30 euro aan materiaal en 3 manuren. SUCCES
 
Ik heb vorige week de DEMPERS van m'n VF gespoten met engine-paint van Motip. Dit is mooi hoogglans zwart ipv het matzwart van de "normale" hittebestendige lakken. Het heeft een rit van zo'n 300 Kilometer al goed doorstaan. Vanmiddag vertrekken we voor 10 dagen motorrijden naar schotland, dus daarna kan ik je vertellen hoe het na een langeduurtest houdt :)
Ik heb het nu nog gewoon over het chroom gespoten na enkel goed ontvetten, dus zonder schuren. Dit puur om te testen hoe het zich houdt met een ruime week motorrijden in waarschijnlijk ook wel regenweer (het blijft schotland hè) en de bijbehorende temperatuurswisselingen van de uitlaat.
Zo behoud ik nog de roestbescherming van het chroom voordat ik "all the way" ga en dit er ook af straal voordat ik doe spuiten.

Ik weet het overigens niet zeker, maar ik geloof dat op de spuitbussen zinkspray staat dat het nietbepaald hittebestendig is, dus hoe dit zich houdt op uitlaatbochten????
 
Ow, ZINKSPRAY bestaat dus (eindelijk).

Zink op ijzer is een heel mooie beschermer èn roestbinder (kan samen bruinig worden maar dan níet doorvreten) als je maar een manier hebt om een heel fijne en egale verdeling/hechting tot stand te brengen.

Ik was al eens van plan geweest om iets te proberen met zinkpoeder in groene zeep of in vaseline maar als er eenmaal een spray voor bestaat dan zal die chemisch wel beter doordacht zijn dan wat ik kan verzinnen.

Wel oppassen: lang niet iedere verf hecht goed op een verzinkt oppervlak (maar overal bestaan primers voor en misschien is zoiets al opgenomen in die spray).
 
diesel heeft een vetige eigenschap!!!! dan ligt de verf er dus zekerweten zo vanaf! |(

En zou ook eens kijken of de zinkspray ook wel hitte bestendig is tot 650 graden.
Dan kan je wel hitte bestendige verf erover spuiten maar als de ondergrond niet hitte bestendig is ligt het er dus ook weer zo af!!

Ik rijd al 2000 km met alleen de hoitte bestendige verf!! je moet alleen een paar dikke lagen aanbrengen anders komt het er doorheen.
 
Misschien is L-SIMxp een oplossing. L-SIMxp is een gemetaliseerd glasweefsel in diverse kleuren wat je als doe-het-zelf pakket koopt en om je uitlaat heen doet.
Het heeft een mooie 3D uitstraling en de zwarte heeft wel wat weg van Carbon.
Kijk maar op http://www.l-sim.nl (www.l-sim.nl)
 
Terug
Bovenaan Onderaan