euhh help? benzine in duitsland en kleppen vraagje

C0bra

MF veteraan
18 jul 2004
1.435
0
Enschede
Heb eergisteren getankt in duitsland en zag 3 optie´s. Alle 3 ongelood maar bij de 1 stond Benzine en de andere 2 super dus ik dacht dat moet ik niet hebben. dus ik tank benzine zie ik later dat er 91 bij staat en in het heeeeeeeel klein bij super (euro 95) ik denk wtf!

150 km gereden tank is bijna leeg en hoor nu nog meer me klepjes dan voorheen. Op zich valt het wel mee hoor want ik hoorde ze al voor ik getankt had maar ik vraag me af in hoeverre het erg is? kan je gewoon doorrijden en is het normaal dat je ze iets hoort of moet ik ze laten stellen?

motor is een CBR 600F2 uit 1993 met 18000 mile nu op de teller. Ik hoor sommige zeggen dat je er nooit iets aan moet doen, honda is niet stuk te krijgen. Maar veel berichten waarschuwen me toch om ze te stellen.

En wat de benzine betreft kan het kwaad? en wat is het eigenlijk van benzine?

ik hoor het graag.
 
Als je je kleppen hoort zou ik sowieso niet meer rijden :? Maar ik denk dat het eerder je nokkenaskettingspanner is. Kleppen bij 18000 mile bij een Honda lijkt me wat overdreven, de nokkenaskettingspanner lijkt me dan al wel aan vervanging toe.

Heb zelf ook een CBR en laat uiteraard wel de kleppen controleren, maar stellen is nog niet nodig geweest.

Overigens tank ik ook vaak in Duitsland, en heb daar ook een keer de goedkoopste benzine getankt, 91 dus. Was niets mis mee maar tank nu toch maar altijd 95. Zie overigens het effect van benzine op je kleppen niet, lijkt me geen invloed hebben.

Eneuh ik zou niet meer rijden voordat je weet wat het is. Want als je kleppen het inderdaad zijn moet je ze gewoon laten stellen. Is het je nokkenaskettingspanner moet je deze ook vervangen, want als de ketting er af loopt heb je óók een groot probleem.

Trouwens, schroef even je rechter controleluikje er af, als daar het geratel/geklapper/getik vandaan komt is het je spanner.
 
full


Dit is je spanner, bekende HondaCBR-kwaal |( Klotedingen.
 
(Afbeelding)

Dit is je spanner, bekende HondaCBR-kwaal |( Klotedingen.

Thx je foto is overigens van een handmatige spanner zo te zien, die automatische spanner heb ik al vervangen. Ken het kwaaltje zodoende. Hij ratelt nu alleen nog als ik een tijd gereden heb en de motor ff stil laat staan en dan weer start. Ik heb juist gehoord dat dit normaal is want de ketting vervangen had weinig nut? kwaal is dan terug met 1000 km ofzo.
 
bij de meeste pompen in duitsland zijn er 3 soorten benzine
normaal octaan 91 2 supers 95 en 98 en als je bij de shell tankt is de V power octaan 100 die hebben dus 4 soorten of ze hebben de 91 weggedaan
 
Van een 91 octaan benzine tanken gaan je kleppen niet meer herrie maken.
Maar herrie is nou niet bepaald de juiste manier van indicatie of je de klepspeling moet laten controleren.
Gewoon volgens het boekje (iedere 12.000 km geloof ik) laten doen, of wacht je liever tot er wat kapot gaat door verkeerde klepspeling?
 
Heb eergisteren getankt in duitsland en zag 3 optie´s. Alle 3 ongelood maar bij de 1 stond Benzine en de andere 2 super dus ik dacht dat moet ik niet hebben. dus ik tank benzine zie ik later dat er 91 bij staat en in het heeeeeeeel klein bij super (euro 95) ik denk wtf!

150 km gereden tank is bijna leeg en hoor nu nog meer me klepjes dan voorheen. Op zich valt het wel mee hoor want ik hoorde ze al voor ik getankt had maar ik vraag me af in hoeverre het erg is? kan je gewoon doorrijden en is het normaal dat je ze iets hoort of moet ik ze laten stellen?

motor is een CBR 600F2 uit 1993 met 18000 mile nu op de teller. Ik hoor sommige zeggen dat je er nooit iets aan moet doen, honda is niet stuk te krijgen. Maar veel berichten waarschuwen me toch om ze te stellen.

En wat de benzine betreft kan het kwaad? en wat is het eigenlijk van benzine?

ik hoor het graag.
Kwaad over het aantal kilometers nee geloof ik niet, maar tank in het buitenland nou gewoon de duurste bezine zeker bij het soort wittepompen. ik denk dat het de beste kwaliteit is voor ons duur speelgoed
 
stond er toevallig niet 91 MON! dan kan het wel kloppen hoor, Mon is -meestal- een aantal Punten lager dan RON. maar in duitsland hanteren ze volgens mij ook ROS en dat weet ik niet tov RON...

gewoon weer 95 tanken kijken of het geluid weg is zo ja no prob,

p.s. was het geluid niet "pingelen"?
 
Als je met een auto 91-er wilt rijden (bij hoge-compressie-motor NIET aan te bevelen) moet de afstelling gewoonlijk iets veranderd worden, ik vermoed: iets rijker mengsel èn de ontsteking iets later.

Eventuele neiging tot spontaan dieselen neemt toe.

Bij een tweetakt-brommertje met opgefokte compressie kreeg ik het spul nog precies in evenwicht, nadat ik een keer iets geschrokken was omdat ik, eenmaal het motortje op temperatuur, ook rijden kon met het contact af ... en dat het ding dan bij stilstand stationair op minstens 2000 toeren door-loeide. Het scheelde ook dat ik (in de tank) iets te scheutig met de mengsmering was omgesprongen.
 
rijd zelf cbr en in mij haynes staat dat ze iedere 24.000 km gesteld moeten worden, als je ze echt hoort zou ik niet meer rijden, maar is het je nokkenas kettingspanner niet? Spanner gaat ong 25.000km mee! Is wel honda kwaal!
 
thx voor het reageren allen, ik heb van de week ff een testje laten doen bij een goeie monteur, 1 die al jaren raced met honda's begon met 93 types en nu met 2004 types etc. Hij zegt dat de motor niets geen enge of rare bijgeluiden maakt. Hij ratelt wel iets maar dat is inderdaad de KWAAL nokkenaskettingspanner.

Die is overigens net door mij vervangen, maar je blijft ze altijd horen vooral na een stuk rijden als de olie dun is je de motor ff stil zet en dan weer start. Zit eraan te denken om een spanner erop te zetten die niet op oliedruk werkt (originele) maar 1 die je met de hand kan aandraaien. Maar aan de andere kant ding loopt prima prima zo.
 
En wat de benzine betreft kan het kwaad? en wat is het eigenlijk van benzine?

Nope, kan helemaal geen kwaad.

Gebruik de zoekfuntie maar eens. Als je motor gewoon op 91 loopt, is 95 geldverspilling.

Ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom we dat spul in Nederland niet hebben. I.p.v. iedere keer weer duurdere nep-troep (optimax, v-power etc.) te verzinnen kunnen ze beter eens wat goekoop spul gaan aanbieden.
 
Yzf1kr: bij motoren met tamelijk hoge compressie (meer dan 10) kun je wel degelijk slechtheid verwachten, zoiets als plotseling tegenhouden, "hikken" vooral met snel gas bijgeven na eerst vaart (toeren) minderen. Dit merkte ik aan de auto van 1 van mijn zoons. Hier in de grensstreek heb ik van verscheidene kanten gehoord dat er iets aan afstellingen wordt gewijzigd om foutloos 91-er te kunnen gebruiken maar ik weet niet of dat bij alle gangbare compressie-verhoudingen goed gaat.
Ik denk dat het excentriek-gebeuren op zijn duvel kan krijgen als er af en toe explosies zijn die vóórlopen op de vonk.
 
Als de benzine een te laag octaangetal heeft bestaat de kans dat je motor gaat pingelen. Je krijgt dan een spontane ontbranding op een willekeurige plaats in de cylinder. Het vlamfront loopt dan niet meer vanaf de bougie en kan dan ook nog verhoogde slijtage veroorzaken en zelfs schade als het tegenzit.

Gr,
Henk
 
...
Ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom we dat spul in Nederland niet hebben. I.p.v. iedere keer weer duurdere nep-troep (optimax, v-power etc.) te verzinnen kunnen ze beter eens wat goekoop spul gaan aanbieden.

Inderdaad!
Dan maar een compressie van 1 : 9,5 in plaats van 1 : 10,5 om pingelen tegen te gaan. Misschien een heel iets hoger verbruik maar RON91 is gewoon veel goedkoper te produceren. Lijkt me wel zo efficient (maar daar worden de raffinaderijen natuurlijk niet rijk van).
 
Terug
Bovenaan Onderaan